De Werkplaats > Banden & Velgen

[F3X] tolerantie ET waarde

(1/1)

sini:
Beste,

Uit voorzorg kom met offset vraag af. Hoe dom je kunt voelen voor een topic dat over heel het internet vol geschreven is maar toch nog twijfelt.

Ik ben online aan het kijken naar iets niet te slecht maar ook geen fortuin gaat kosten.
Mijn 435i xdrive heeft nu 225/45/18 en 255/40/18 oem

Wat ik in het oog heb bestaat niet in breedset, wat ze voorstellen zijn vier identieke velgen, dus ook
ET waarden. Wanneer ik tabel van BMW bekijk vraag ik mij af of het wel kan...
In bijlage
- tabel van de officiŽle maten
- maat in square optelling (ET achteraan ok?) Ik denk om overal 235/35R19 te nemen
- breedset

Thx om mij uit te helpen :D

Moest iemand set 19 wegdoen... Je mag altijd een berichtje sturen :)

b_ken:
Als BMW een square set 8.5x19 ET35 opgeeft, dan zal dat wel OK zijn.
Bij een breedset is de ET van de breedste velg (achteraan) vaak iets hoger, zodat die extra breedte verdeeld wordt, een deel verder naar buiten, maar ook een deel verder naar binnen. Hieruit moet je dan niet gaan besluiten dat de auto achteraan altijd een hogere ET nodig heeft.

Is uw voorgestelde bandenmaat 235/35/19 ook wat BMW opgeeft ? Ik vind dit nogal veel afwijking in omtrek (kleiner) met de oorspronkelijke maat 225/45/18. Op een 8.5" velg kan toch ook prima een 245 of 255/35/19. Dan zit je veel dichter bij de oorspronkelijke omtrek.

sini:
thx @b_ken

Goed dat je omtrek aanhaalt, door square te denken, dacht ik allemaal gelijk= een zorg minder, maar ja als omtrek kleiner is, de vraag is of het door de keuring geraakt. Idem voor square in 19" want officieel worden enkel breedsets voorgesteld, tenzij ik mij vergis.

Xdrive is toch een lastig ding om nieuwe wielen te kiezen :D Ik kan natuurlijk gewoon bij BMW maar zou graag iets minder uitgeven, het begint allemaal veel geld te kosten :D
Liever meer geld in goede banden te steken.

245 of 255 zal de velgen ook een beetje meer bescherming geven :D Mijn huidige velgen zien er niet meer uit... :censor:

Ik zal eens bij Donckers gaan horen.

Navigation

[0] Message Index

Go to full version