De Werkplaats > Banden & Velgen

[E6X] Runflat kopen of niet?

(1/5) > >>

Antonk:
Beste

Vandaag heb ik, onderweg in de ochtend, een opmerkelijke melding gekregen dat ik bandenspanning verlies. Na een stuk of 5km, geparkeerd, kom ik kijken, zie ik mijn rechter achterband zo goed als plat staan.

Omdat dit me eerste wagen is, dacht ik, ah, is wel leeggelopen. Het zijn runflats dus fuck it, en na een paar uurtjes geparkeerd te staan, enkele tankstations bezocht om de lekke band op te pompen. Resultaat = geen succes. Dan maar naar een bandencentrale gereden waar ze een noodband hebben gemonteerd. Dan zag ik, een abnormaal dikke scheur op mijn ruflat band, denk van een 20-25cm lang verticaal.

Dus, het wordt goed tijd om alle 4 de banden eens te vervangen. Daarom heb ik een paar vragen:

Zijn occassie runflats het waard om te plaatsen? Ik denk dan aan dezelfde zoals ik er nu op heb staan, Goodyears vanachter, Continental vanvoor - rond de 6mm profiel.

Of toch nieuwe banden rondom van hetzelfde merk plaatsen? En zo ja, wat zijn jullie ervaringen met runflats? Ik heb er veel slechts over gelezen, dus geen idee of ik gewone moet plaatsen of runflats.
Snellere slijtage, MAAR bij een klapband nog een goede 80km kunnen rijden runflats, of toch gewone banden die zeker enkele jaren meegaan?

Hierbij trap ik soms ook het gas goed in, dus ik heb liever veilige, en goede banden.


By the way, de wagen is een e61 520d.

tom_il:
Verschillende band vooraan/achteraan waarom zou je dit doen ? Best is steeds dezelfde.

ik ben van runflats overgeschakeld naar gewone, nooit beklaagd, heb voor de zekerheid wel een reservewiel gekocht dit pas in de koffer van de E61 maar nooit gebruikt.

FJRdude:
Over banden gaan de meest uiteenlopende verhalen en meningen.
1 ding is wel een feit,  als je 4 nieuwe legt ga dan zeker voor 4 dezelfde banden.

Runflat zal iets harder rijden, en als je geen reservewiel hebt koop je met een runflat gemoedsrust. Ikzelf heb non-runflats liggen en ik heb ook geen reservewiel. Je kan er altijd eentje aanschaffen en in de koffer smijten (ik had er in m'n E93 ook eentje in de koffer liggen). Nadeel is dan wel dat je geen krik hebt, dus dat moet je ook nog voorzien....

Op onze X1 heb ik de optie reservewiel met krik genomen om zonder RFT's te kunnen rijden.

dadoke:

--- Quote from: Antonk on 22 April 2021, 22:42:35 ---Snellere slijtage, MAAR bij een klapband nog een goede 80km kunnen rijden runflats, of toch gewone banden die zeker enkele jaren meegaan?

--- End quote ---

Klapband is game over voor de duidelijkheid, runflat of niet.
Runflat hebben voordeel dat bij bvb een nagel en met te lage druk, de band nog wel de vorm houdt, zodoende dat je een 100km rustig kan verder rijden, maar dan heb je uiteraard wel de TPMS nodig om je te verwittigen.

En er zijn al x topics gepasseerd over dit onderwerp, deze bvb:
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=64481.0
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=69196.0
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=61629.0
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=30062.0

tom_il:
Effect van een klapband op een runfat gaat veel kleiner zijn dan bij een gewone band omdat de runflat een integriteit overhoud een gewone band niet.
ja de runflat gaat ineens plat zijn maar heeft nog draagkracht, een gewone band niet.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version