Author Topic:  2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue  (Read 3973 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline RDR

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Posts: 1108
2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« on: 18 September 2021, 19:13:26 »
Omdat Lotus willens nillens af en toe ter sprake komt en ook omdat ik denk dat er velen zijn die Lotus hier best kunnen smaken...is het tijd dat ik dit paard eens uit de stal haal.

Het is ook een mooi verhaal over bijna 3 decennia haat/liefde verhouding met een merk van sportautos.

Rewind naar mijn tienerjaren...op mijn schoolkaften schets ik Porsches 911 met gigantisch dikke achterbanden en BMW E30 M3 (de E36 was al uit maar als jonge knaap was ik meer voor het E30 design).

Tot er plots rond 1995 ergens een klein artikeltje staat in Touring Wegenhulp magazine (of all magazines) waar een Brits sportwagentje aangekondigd wordt dat binnen een jaar uitkomt en maximaal rijplezier garandeert voor een prijs van minder dan 1 miljoen Belgische franken. Er staat ook een fotootje bij van een duimnagel groot maar dat was genoeg.

BOEM PATAT ! Verliefd !

Ik kruip dus in mijn pen en schrijf een brief (wie kent er dat nog) naar Lotus HQ in het verre Norfolk waarin ik mijn droom uitspreek ooit een Lotus Elise te hebben - zonder enige hoop te koesteren dat a) ik anwoord ga krijgen en b) dat die droom ooit bewaarheid zou worden.
Tot mijn grote verbazing krijg ik paar weken later (profetisch genoeg?) wel een antwoord en valt een pakket in mijn (ouders hun) bus met daarin een brief persoonlijk aan mij geadresseerd waarin mij vooral wordt aangemaaand mijn droom niet te laten varen en in bijlage te vinden 1 Lotus owners magazine, 1 folder met de verwachte configuratie van de Elise (die nog niet uit was officieel) en 1 poster van een Mustard Yellow Elise met daaronder de slogan IT IS WHY THE OPEN ROAD WAS INVENTED. Die poster hangt heden ten dage nog altijd in wat vroeger mijn kamer was daar in de Waterhoek te Heule.

Onder die poster zwoeg ik jaren op integraal-vergelijkingen, chemische formules en later (als die poster efkes meeverhuist naar mijn kot in Gent) theorieen van Karl Marx en andere verlichte geesten.

Fastforward naar 2004, na 2jaar werken en elke frang pardon euro opzij te zetten sta ik in het - ondertussen ter ziele gegane - Alvan Motors te Drongen, te kijken naar....een Ferrari F40! Daar had ik geen geld voor maar hij stond er dus moest ik er wel naar kijken. Als ik me goed herinner was die te koop voor 100,000 euro, stel u voor dat ik die toen had kunnen kopen. Soit.

Ik was er dus voor een zilvergrijze Lotus Elise type 1 die met 118 000 km en roodleren interieur mijn hart had gestolen en jusit in mijn budget pastte. Ik voelde me als een klein kind in een snoepwinkel...nee in een snoepfabriek in feite.
Met die S1 heb ik overal rondgecrosst van Friesland tot de Provence en zelfs op Spa Franchorchamps. Met 120pk moest je peddelen als een gek om een Clio RS bij te benen maar het plezier dat jer ervoor kreeg was dan ook navenant. Tot op heden vind ik de S1 de mooiere van design trouwens. De ontwerper had goed gekeken naar de Dino 246 in zijn garage.

Fotootje van die S1:


Ettelijke versnellingsbakrevisies, een joint de culasse (aka Head Gasket Failure) en veel geratel later (wist je dat het sleuteltje waarmee je het dak van de S1 moet aanspannen ook past op de bouten die moeten dienen om de bodemplaat tegen te houden van op de weg te vallen?) is die S1 dan naar de overkant van min echtscheiding gegaan.

Gevolg: ik ben plots vrijgezel en zonder sportwagen. Ik begin dus rond te kijken naar gelijk welke sportwagen als het maar zo geen verdomde Lotus is. Verslavend en dodelijk voor je portemonnee en je gemoed...een rush van high-zijn en dan een zwarte put van de zoveelste reparatie...

Ik bekijk en rij met BMW Z3, Porsche Boxter en Cayman, Subaru, Clio RS etc. etc. maar vind niks dat mijn voorkeur wegdraagt. Ik blijf ten allen tijde in een straal van max 5km rond de Lotus garage in Oostende maar op een dag moet ik voor het werk in Antwerpen zijn en passeer stoemelsweg voor de vitrine van FKM. Staat daar een S2 111R in Nightfall Blue met zwarte wielen.

BOEM PATAT ! Weeral verliefd.....

Zo geschiedde dus weer. Deze heb ik nu ondertussen al bijna 10 jaar en maakt ondertussen deel uit van mijn jaarlijkse hoogtepunt i.e. de pelgrimstocht naar de Moesel/Eifel en Noord-Luxemburg.

Hij is toch wel marginaal betrouwbaarder gebleken alhoewel ik heel lang met een gasklep en recentelijk met de kabelboom gesukkeld heb. Hij is vooral stukken sneller en rijdt zo mogelijk nog beter.

Paar jar geleden had ik er voor de leute 2 grijze strepen op gehangen die gingen tijdelijk zijn maar gaan er voorlopig niet af.

Paar specs:
2005 Lotus Elise 111R
Nog altijd minder dan 70 000km op de teller.
- Ohlin regelbare vering
- Momo afneembaar stuur
- SR versnellingsbak
- Komotec chip (brengt de VTEC 1000 tpm vroeger)
- Larini Clubsport uitlaat (als een eskader F16s die over je vliegt)
- Digitale dash

Paar fotos.
Binnenin.



Voor de strepen



Na de strepen




Om het samen te vatten: het is echt wel een haat/liefde verhouding maar gelukkig onthou je altijd de liefdevolle momenten het best. Er scheelt altijd wel iets aan (toch die van mij) maar op de juiste weg, op het juiste moment moet je al met veel duurder speelgoed komen aan zetten om eenzelfde sensatie te hebben.
Ieder jaar zeg ik "ik doe die weg voor iets praktischer en betrouwbaarder...maar eerst nog 1 laatste trip...." en dan komt het er niet meer van.

Dus voor diegene die nog nooit een lijn Lotus gesnoven hebben, zou ik zeggen: blijf er van weg. Voor diegene die een Lotus hebben/gehad hebben zou ik zeggen: kom we versmoren onze miserie met een Cubaanse sigaar, een fles XO cognac en een luxe-hoer en dan gaan we nog een ritje maken...als dat bakje van het alarm tenminste niet weigert de deuren te ontgrendelen (potver t is nie waar !!).

« Last Edit: 18 September 2021, 19:17:08 by RDR »
2005 Lotus Elise 111R - FOR SALE
2008 BMW M3 - SOLD
1978 BMW 316  -OVER MY DEAD BODY

Daily: 2014 BMW X5 35d stage 1 (His) / 2014 BMW X3 28i (Hers)

Online Snorkel

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Oppermeester
  • *****
  • Posts: 34357
  • undereZtimated
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #1 on: 18 September 2021, 19:28:05 »
Geweldige write up! Met veel plezier gelezen.  :thumbsup:

In 1996 parkeerde er plots net zo'n zilvergrijze S1 bij ons in de straat. Als puber viel mijn veel te brede skatebroek net niet op de grond! Wat was dat, zeg? Helaas was er toen geen internet om gaan rond te zoeken, maar ik zie die wagen nog steeds zo voor mij staan.

Enkele jaren later ook wel eens met een links oog gekeken naar een tweedehands S1, maar die dekselse Rover K-series verslond inderdaad 'joint de culassen' als een hongerige beer zalmen in rivier.

Uw huidige van 2005, heeft die de Toyota-motor?
Zeer benieuwd of de "nieuwe generatie" Lotussen (of is het Loti?) qua betrouwbaarheid en bouwkwaliteit sprongen vooruit zal maken...
« Last Edit: 18 September 2021, 19:30:33 by Snorkel »
München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart - C - Der Zühalter

Offline pukkie007

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Posts: 744
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #2 on: 18 September 2021, 20:04:43 »
Prachtig verhaal waar de gevoelens van afdruipen. Het ding moet verdomd veel plezier verschaffen want je hebt je er precies ook al kapot aan geërgerd. Tot 2x toe zelfs.

Alvan Motors, hoeveel moois heeft daar wel niet binnen gestaan! Honderd keer moet mijn blik van de snelweg afgedwaald zijn om daar binnen te kunnen gluren. Die gele Esprit S4 was my all time favourite daar.

Thnx 4 sharing, RDR.

Offline r1sthebest

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Posts: 1396
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #3 on: 18 September 2021, 21:14:15 »
Meestal als ik  van die "verhalen" begin te lezen ben ik na twee zinnen al uitgelezen en denk ik "wat voor nen zever is dat nu weer" en scroll ik snel verder. Maar nu niet. 😀 Zalig om eens terug in de tijd te gaan. 😊 heel mooi "neergepend" 👍
Ik ben zelf ook nog naar Alvan geweest met het gedacht om een van de 1ste serie elise's te kopen, maar is er dan niet van gekomen.
Alvan  was super hé! Nog een Pagani, Ferrari F40 en een bugatti EB110 gezien daar 🤤🤤

Offline BimmerFan

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Posts: 1655
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #4 on: 18 September 2021, 21:27:22 »
Ik ben ook altijd zot geweest van Lotus , maar wist niet dat er zoveel problemen mee waren , blijft wel iets heel speciaals .

Offline RDR

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Posts: 1108
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #5 on: 18 September 2021, 21:36:05 »
Merci mannen. Van lotus-eigenaarschap krijg je wel inspiratie om te schrijven !

Ja is de toyota-motor, zo een 200pk (door chip en uiltaat schat ik) voor een goeie 800kg maar cijfers doen er niet toe...om in slogans verder te doen, voor de S2 was de slogan "it's not how fast you go, it's how fast your heart beats". En t is nog waar ook.

Alvan had prachtig materiaal in de verkoop maar onderhoud was hun sterkste kant niet. Had zo eens gehoord dat ze moeten sluiten hebbben door teveel " foefelare" in de boekhouding, misschien gewoon geroddel?
2005 Lotus Elise 111R - FOR SALE
2008 BMW M3 - SOLD
1978 BMW 316  -OVER MY DEAD BODY

Daily: 2014 BMW X5 35d stage 1 (His) / 2014 BMW X3 28i (Hers)

Offline Geert

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Posts: 3811
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #6 on: 18 September 2021, 21:39:48 »
Heel leuk om te lezen!! :clap:
Mooi en puur zo een Lotus, zelf ooit eens test gereden met een V6 Exige en buiten de instap (uitstappen nog erger :-X) en de stoelen beviel met dat ook wel enorm ;D :thumbsup:
2007 - BMW 630i

Offline Capitol

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Posts: 635
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #7 on: 18 September 2021, 21:50:43 »
Haha, ik ken het gevoel. Ik heb 7 jaar met een Exige CUP260 gereden. Zoals een Lotus stuurt, zo bestaat er niet veel anders. Zo puur, zo direct, zoveel beleving, ....

Offline Nostra

  • Trade Count: (+7)
  • Race Legend
  • *********
  • Posts: 8687
  • G-Sense Driver
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #8 on: 18 September 2021, 21:57:59 »
Heerlijk verhaal!

Ikzelf ben dankzij Wim hier op het forum zot en onnozel geworden van lotus.

De S2 vond ik zwaar de max en je hebt voor mij de droom lotus gekocht. Betaalbaar ook.

Al is een S3 220 sport of een 250 cup ook wel een droom geworden. Mede dankzij de zetels. Heerlijk die corbeau kuipjes!

Verstuurd vanaf mijn M2004J19C met Tapatalk

Mazda 3 (BM) SkyActive G-Sense
Not speed, but enginesounds are addictive!
There are only 3 speeds: Fast, Real fast and Holy Shit
Porsche Cayman 987 or Lotus Elise S2???

Offline Bananenman

  • Medewerker
  • Trade Count: (+2)
  • Crashed!
  • *****
  • Posts: 11122
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #9 on: 18 September 2021, 22:34:31 »
Prachtig verhaal  :thumbsup:
1988 - Volvo 740 'BlueBrick'
1992 - Honda Transalp 600 'OMBU'
2018 - Peugeot 5008 'Instant Depression'

Offline kietekiet

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • *****
  • Posts: 1295
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #10 on: 18 September 2021, 22:38:12 »
Mooi verhaal! Ikzelf heb een Elise R (2011) gehad en een RGB exige (2013) ook alle toertochten meegedaan, en via lotus verhiest verschillende keren op francorchamps gaan rijden.
Ik mis die auto nog alle dagen, Maar in't leven moet je nu eenmaal keuzes maken.
Die toyota motor is bijna onverwoestbaar, zelfs met een komotec compressor +- 300pk erop, Het zwakke punt is de versnellingsbak syncro tandwielen kunnen bij extreem circuit gebruik de geest geven. Minpunten heeft die wagen nauwelijks, het enigste nadeel is dat als je crasht zelf met lage snelheid, je effe moet gaan zitten bij de factuur. 17.000 euro voor een nieuw front shell die voledig uit polyester is gemaakt. 2x keer voor gehad.. 1x op zolder, tweede keer was wel via omnium, Gewoon te fel op het gas bij uitgaan op't rond punt bij temperatuur van 6 graden op semislicks.. en als iets met een midden motor gaat, geloof me dan ga je er af. Of wel ben ik gewoon een waardeloze chauffeur  :toofunny:
De M2 is wat dat betreft wel meer vergevings gezind, bij grip verlies valt die makkelijker te corrigeren.
@RDR Honda K20 motorswap doen in de toekomst, of 2liter duratec erin..heb is mee mogen rijden op zolder met zo'n exemplaar, hangt zo veel beter aan't gaspedaal...nie normaal da's pas porno :drool:
Die toyota is nie slecht, maar Lotus heeft die er ook maar in moeten leggen omwille van co2 normen.
« Last Edit: 18 September 2021, 22:59:12 by kietekiet »

Offline wilierke

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Posts: 98
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #11 on: 18 September 2021, 23:03:01 »
Prachtig verhaal en zo herkenbaar ,ook voor mij.
Zelf een Zwarte type72 S1 gehad en een kryptongele S2 en een toxicgroene S3 en een Esprit S4s. Een koppakking vervangen van een esprit motor is een rib uit uw lijf qua kosten. Ik was zelf ook mede-organisator van Lotus tour Limburg waar we Lotusrijders een toffe dag en rit wilden bezorgen en zo na 5 jaar 85 wagens samen gekregen op 1 dag. Lotus rijden kruipt onder je vel en je krijgt dat gevoel er niet uit. Dat gevoel en de sensatie en het speelse ga je niet snel ergens anders vinden. Ik ben al wat ouder en dat in- en uitstappen is telkens een vervelende ervaring. Na mijn Lotus periode heb ik nog een Porsche cayman S en een Alfa 4C gehad en een recente BMW Z4. En heb die allemaal terug verkocht om verschillende redenen ,maar het Lotusgevoel konden ze niet bieden,of toch wel maar dan snelheden die echt ontoelaatbaar waren in het hedendaagse verkeer. Ik heb uitgekeken naar de Emira en ik vind het een prachtige wagen, maar niets voor mij. Eer ze dat ding op de baan gaan hebben,zonder leveringsproblemen, en na de gebruikelijke kinderziekten zijn we,in mijn ogen,al dik 2023. En dik 80000 euro vind ik er wat over.
Nu heb ik waarschijnlijk mijn laatste sportieve wagen aangeschaft ,die volgende zaterdag gaat geleverd worden en die ik al even op de weg en op circuit mogen testen heb. Een Alpine A110 Legende. Hij komt dicht bij een Elise ,maar met een betere instap, maar toch met een zachter ophanging dan een Elise.
Voor mij een ideale wagen .  Hopelijk gaat hij het Lotus-virus uit me krijgen. We will see >:D

Offline RDR

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Posts: 1108
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #12 on: 19 September 2021, 18:46:28 »
Ik ben ook altijd zot geweest van Lotus , maar wist niet dat er zoveel problemen mee waren , blijft wel iets heel speciaals .

Er zijn er ook die zonder miserie jaren rijden hoor. Maar het is een kleine producent en veel onderdelen kopen ze elders in, dan draait er al iets vierkant. En veel brengen ook veel tijd op circuit door wat een zwaar leven is.
Het is beetje zoals een oude Alfa of Land Rover Defenders etc. Je ziet wat af maar dat versterkt ook de band.

Heel leuk om te lezen!! :clap:
Mooi en puur zo een Lotus, zelf ooit eens test gereden met een V6 Exige en buiten de instap (uitstappen nog erger :-X) en de stoelen beviel met dat ook wel enorm ;D :thumbsup:

Haja dat was ik nog vergeten het in- en uitstappen is ook soms pijnlijk. Maar ik ben het al gewend, het motiveert me om fit te blijven  ;D De stoelen vind ik anders DE MAX...ik kan daar 4 dagen in rondrijden ik heb nooit nergens last van omdat je benen er recht in steken, met andere auto's krijg ik slapende dijen of poep.

Mooi verhaal! Ikzelf heb een Elise R (2011) gehad en een RGB exige (2013) ook alle toertochten meegedaan, en via lotus verhiest verschillende keren op francorchamps gaan rijden.
Ik mis die auto nog alle dagen, Maar in't leven moet je nu eenmaal keuzes maken.
Die toyota motor is bijna onverwoestbaar, zelfs met een komotec compressor +- 300pk erop, Het zwakke punt is de versnellingsbak syncro tandwielen kunnen bij extreem circuit gebruik de geest geven. Minpunten heeft die wagen nauwelijks, het enigste nadeel is dat als je crasht zelf met lage snelheid, je effe moet gaan zitten bij de factuur. 17.000 euro voor een nieuw front shell die voledig uit polyester is gemaakt. 2x keer voor gehad.. 1x op zolder, tweede keer was wel via omnium, Gewoon te fel op het gas bij uitgaan op't rond punt bij temperatuur van 6 graden op semislicks.. en als iets met een midden motor gaat, geloof me dan ga je er af. Of wel ben ik gewoon een waardeloze chauffeur  :toofunny:
De M2 is wat dat betreft wel meer vergevings gezind, bij grip verlies valt die makkelijker te corrigeren.
@RDR Honda K20 motorswap doen in de toekomst, of 2liter duratec erin..heb is mee mogen rijden op zolder met zo'n exemplaar, hangt zo veel beter aan't gaspedaal...nie normaal da's pas porno :drool:
Die toyota is nie slecht, maar Lotus heeft die er ook maar in moeten leggen omwille van co2 normen.

Ik doe er eigenlijk geen circuit meer mee...niet sinds....

(niks vitaals geraakt toen maar ook factuur van 5 cijfers)

Dus ga ik niet de motor swappen, want voor de L553 van Kirchundem naar Bad Berleburg is hij snel genoeg (zalige weg trouwens 25km genieten).

Trouwens "Ik mis die auto nog alle dagen[/b]. Daar vrees ik dus voor als ik hem laat gaan.

Prachtig verhaal en zo herkenbaar ,ook voor mij.
Zelf een Zwarte type72 S1 gehad en een kryptongele S2 en een toxicgroene S3 en een Esprit S4s. Een koppakking vervangen van een esprit motor is een rib uit uw lijf qua kosten. Ik was zelf ook mede-organisator van Lotus tour Limburg waar we Lotusrijders een toffe dag en rit wilden bezorgen en zo na 5 jaar 85 wagens samen gekregen op 1 dag. Lotus rijden kruipt onder je vel en je krijgt dat gevoel er niet uit. Dat gevoel en de sensatie en het speelse ga je niet snel ergens anders vinden. Ik ben al wat ouder en dat in- en uitstappen is telkens een vervelende ervaring. Na mijn Lotus periode heb ik nog een Porsche cayman S en een Alfa 4C gehad en een recente BMW Z4. En heb die allemaal terug verkocht om verschillende redenen ,maar het Lotusgevoel konden ze niet bieden,of toch wel maar dan snelheden die echt ontoelaatbaar waren in het hedendaagse verkeer. Ik heb uitgekeken naar de Emira en ik vind het een prachtige wagen, maar niets voor mij. Eer ze dat ding op de baan gaan hebben,zonder leveringsproblemen, en na de gebruikelijke kinderziekten zijn we,in mijn ogen,al dik 2023. En dik 80000 euro vind ik er wat over.
Nu heb ik waarschijnlijk mijn laatste sportieve wagen aangeschaft ,die volgende zaterdag gaat geleverd worden en die ik al even op de weg en op circuit mogen testen heb. Een Alpine A110 Legende. Hij komt dicht bij een Elise ,maar met een betere instap, maar toch met een zachter ophanging dan een Elise.
Voor mij een ideale wagen .  Hopelijk gaat hij het Lotus-virus uit me krijgen. We will see >:D

Ik voel uw pijn mee  ;D. De nieuwe Lotussen (laatste versies Exige, Cups, Evoras en nu de Emira) zijn allemaal andere prijsklasses natuurlijk...ik kan dat wel verstaan want met de Elise heeft Lotus echt wel geen geld verdiend...maar zo was het betaalbaar voor ons. Nu gaan ze moeten concurreren met veel zwaarder geschut i.e. Porsche 911, Aston, Mercedes AMG GT...allemaal met top afwerking en service-netwerk...hoe zal dat aflopen?
Alpine 110 heb ik ook aan gedacht en op papier zou dit de perfecte nicotine-pleister moeten zijn voor Lotus...evenveel fun, bang for your buck met Renault-service en garantie maaaaaarrrrr als ik ernaar kijk doet die auto mij absoluut niks?  :iono: Ik heb dat ook met Julia Roberts...iedereen zegt dat die zo mooi is maar ik zou al een halve fles tequilan moeten achter de kiezen hebben voor ik met die in bed duik...zelfs haar 20 jaar jongere zelf. Dus ja geen Alpine want als je geen emotie voelt bij het ervan bekijken, dan begint het niet eens.

Ook dikk merci aan alle andere reacties !! Graag hoor ik van iemand die deftig komaf heeft gemaakt met zijn Lotus-verslaving en met welke wagen dat dan was !
2005 Lotus Elise 111R - FOR SALE
2008 BMW M3 - SOLD
1978 BMW 316  -OVER MY DEAD BODY

Daily: 2014 BMW X5 35d stage 1 (His) / 2014 BMW X3 28i (Hers)

Online Snorkel

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Oppermeester
  • *****
  • Posts: 34357
  • undereZtimated
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #13 on: 19 September 2021, 18:58:12 »
Nu Geely (o.a. Volvo en Polestar) met een zeppelin vol geld is neergedaald bij Lotus, lijkt het toch wel menens om er een winstgevende machine te maken. Allemaal nog af te wachten natuurlijk, maar hun 100 miljoen pond kostende nieuwe fabriek zullen ze wel niet voor de fun hebben gezet.  :D
Beloftes die in het verleden werden gedaan, zijn vaak niet ingelost. Hopelijk lukt het ditmaal wel.  :)

Er zitten nog wat modellen in de pipeline, o.a. een SUV die zou gebouwd worden op het onderstel van Volvo, dus ja... Als ze daarmee centen kunnen binnenhalen om ondertussen nog opwindende wagens te leveren, dan zijn ze imo goed bezig.  :greddy:

Voor de liefhebbers:

München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart - C - Der Zühalter

Offline Fred

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Posts: 671
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #14 on: 21 September 2021, 09:21:47 »
Fantastisch om te lezen. Klinkt avontuurlijk zo'n Lotus, maar het zou niets voor mij zijn. Als ik teveel moet 'werken' om een auto in gang te houden dan waan ik me al snel piloot en eindig ik een dezer zoals op jouw laatste foto te zien is.

Offline BIG charlie

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Posts: 2055
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #15 on: 21 September 2021, 11:48:21 »
Met plezier je verhaal gelezen.... zelfs twee keer.
 :thumbsup:
Skoda Superb Combi IV 2022
Kawasaki Versys 1000

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed - F45-218d - F45-225XE - F32-428i

Offline Avus_3.0

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Posts: 3201
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #16 on: 22 September 2021, 12:19:48 »
Idd toffe voorstelling van de liefde/haat verhouding van uw droomwagen.  :thumbsup:

Knap om te zien dat je als jonge gast zo hard gebeten werd door het Lotus virus en er dan alles aan deed om dit te verwezenlijken. Ik vermoed dat er wel vele zijn die op latere leeftijd maar pas kunnen kopen waar ze op jonge leeftijd van droomden. Bij mij zijn het dan de Ducati en M3 van de jaren '90 geworden.  ;)

Een vriend van mij heeft ook nog een S1 staan en hij twijfelt al jaren om hem weg te doen maar krijgt het ook niet over z'n hart.
(heeft er in het verleden ook redelijk wat geld in gepompt)

Hopelijk haal je nog veel plezier uit de Lotus, geniet er van...
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline wimke1971

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Posts: 267
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #17 on: 22 September 2021, 20:37:52 »
Hey daar, zoooo herkenbaar!

Heb 5 jaar geleden een Elise s2 gehad en na 2 jaar verkocht voor vanalles en nog wat (mini cooper, Z4, Boxster) en dan op een paar weken beslist om een Exige S2 te kopen met rechts stuur.  Na paar maand het stuur laten ombouwen en dan was het volop genieten... 1 jaar heeft het geduurd en plots t zot in mijn kop gekregen en hem te koop gezet. Na twee weken een reactie uit Nederland gehad en hij was verkocht (wat winst op gemaakt). Beetje veel met spijt in het hart, maar soit, t is gebeurd. 

Nu dus een Cayman 2.9 gekocht.  Iets anders maar wel een "normale" wagen in vergelijking met een Lotus .  Voorlopig ben ik van het Lotus virus vanaf, maar mag wel niet te veel foto's zien... Blijft mega aantrekkelijk kwa looks en rijgedrag.  Nooit iets aan voorgehad (bij beide).
Drive it like you stole it!

Volvo XC40 P8 Full electro
Bmw E93 - 325i
Porsche Cayman 2.9
BMW GS1200

Offline RDR

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Posts: 1108
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #18 on: 23 September 2021, 09:43:43 »
Nu Geely (o.a. Volvo en Polestar) met een zeppelin vol geld is neergedaald bij Lotus, lijkt het toch wel menens om er een winstgevende machine te maken. Allemaal nog af te wachten natuurlijk, maar hun 100 miljoen pond kostende nieuwe fabriek zullen ze wel niet voor de fun hebben gezet.  :D
Beloftes die in het verleden werden gedaan, zijn vaak niet ingelost. Hopelijk lukt het ditmaal wel.  :)

Er zitten nog wat modellen in de pipeline, o.a. een SUV die zou gebouwd worden op het onderstel van Volvo, dus ja... Als ze daarmee centen kunnen binnenhalen om ondertussen nog opwindende wagens te leveren, dan zijn ze imo goed bezig.  :greddy:

Voor de liefhebbers:



Haja remember Dany Bahar...en dan de show met swissbeatz en da mens van destiny child....Ergens geluk dat dit niet doorging.

Lotus is een merk van 12 stielen en 13 ongelukken, maar iedereen is fan van een underdog dus hopelijk komt het goed met hen. Belangrijkste is kleine stapjes zetten: auto's op de markt brengen die deftig in elkaar zitten en de unieke Lotus feeling hebben zonder direct te beginnen zweven en hele line-ups ontwikkelen en aankondigen dat jet terug in F1 begint etc. etc.

Geen idee wat dat met die SUV wordt...heb er een dubbel gevoel over.

Die video beginnen kijken en was heel interessant maar nu is die precies offline?

Ahja juist, t is een video over Lotus...khad het kunnen weten.....
2005 Lotus Elise 111R - FOR SALE
2008 BMW M3 - SOLD
1978 BMW 316  -OVER MY DEAD BODY

Daily: 2014 BMW X5 35d stage 1 (His) / 2014 BMW X3 28i (Hers)

Offline RDR

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Posts: 1108
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #19 on: 23 September 2021, 09:46:07 »
Hey daar, zoooo herkenbaar!

Heb 5 jaar geleden een Elise s2 gehad en na 2 jaar verkocht voor vanalles en nog wat (mini cooper, Z4, Boxster) en dan op een paar weken beslist om een Exige S2 te kopen met rechts stuur.  Na paar maand het stuur laten ombouwen en dan was het volop genieten... 1 jaar heeft het geduurd en plots t zot in mijn kop gekregen en hem te koop gezet. Na twee weken een reactie uit Nederland gehad en hij was verkocht (wat winst op gemaakt). Beetje veel met spijt in het hart, maar soit, t is gebeurd. 

Nu dus een Cayman 2.9 gekocht.  Iets anders maar wel een "normale" wagen in vergelijking met een Lotus .  Voorlopig ben ik van het Lotus virus vanaf, maar mag wel niet te veel foto's zien... Blijft mega aantrekkelijk kwa looks en rijgedrag.  Nooit iets aan voorgehad (bij beide).

Interessant...khad met een Boxer gereden na mijn eerste Lotus en dat reed wel heerlijk moet ik zeggen, heel direct stuurgevoel, tof geluid...ook cabrio dus haren in de wind....kzal nog eens eenen moeten proberen.
2005 Lotus Elise 111R - FOR SALE
2008 BMW M3 - SOLD
1978 BMW 316  -OVER MY DEAD BODY

Daily: 2014 BMW X5 35d stage 1 (His) / 2014 BMW X3 28i (Hers)

Offline FJRdude

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Posts: 2645
  • 2 beer or not 2 beer
    • Freude Am Fahren
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #20 on: 23 September 2021, 19:31:57 »
Leuk verhaal, leuke wagen….  eentje om niet weg te doen lijkt me….
Je leeft maar 1 keer?  Neen, leven doe je elke dag, sterven, dat doe je maar 1 keer.

Offline RDR

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Posts: 1108
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #21 on: 14 October 2021, 16:45:02 »
Vorige maand bericht gekregen van garage dat de nieuwe kabelswitch er is om het huidige probleem met de dash eindelijk op te lossen (dash krijgt geen info meer soms en valt dan uit).

Vandaag binnengegaan om dit te vervangen, vol anticipatie.

Driewerf helaas, het werkte niet.

Lotus = eerst roes dan depressie....

Zo rijd ik al een tijdje rond met de gps tegen de dash gekleefd zo zie ik mijn snelheid wel. Schakelen is dan weer op gehoor zoals in den ouden tijd (hels kabaal  = blijven gas gevem. group b rallyautos in dichtgebladerd bos = blijven gas geven. Stoomkatapult op vliegdekschip juist voor lancering = toch eens schakelen)
« Last Edit: 14 October 2021, 17:20:39 by RDR »
2005 Lotus Elise 111R - FOR SALE
2008 BMW M3 - SOLD
1978 BMW 316  -OVER MY DEAD BODY

Daily: 2014 BMW X5 35d stage 1 (His) / 2014 BMW X3 28i (Hers)

Online Snorkel

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Oppermeester
  • *****
  • Posts: 34357
  • undereZtimated
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #22 on: 14 October 2021, 16:49:00 »
Lotus = eerst roes dan depressie....

Even uitprinten en aan de muur van mijn bureau hangen.  :greddy:
München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart - C - Der Zühalter

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Posts: 2715
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #23 on: 23 March 2022, 21:57:30 »
Alpine 110 heb ik ook aan gedacht en op papier zou dit de perfecte nicotine-pleister moeten zijn voor Lotus...evenveel fun, bang for your buck met Renault-service en garantie maaaaaarrrrr als ik ernaar kijk doet die auto mij absoluut niks?  :iono: Ik heb dat ook met Julia Roberts...iedereen zegt dat die zo mooi is maar ik zou al een halve fles tequilan moeten achter de kiezen hebben voor ik met die in bed duik...zelfs haar 20 jaar jongere zelf. Dus ja geen Alpine want als je geen emotie voelt bij het ervan bekijken, dan begint het niet eens.

Rijdt nochtans echt goe  ;D



Ik heb zelf 3 "hardcore" Lotus vrienden (meerdere Lotussen in hun garage) en 2 er van hebben reeds een Alpine bijgekocht en de 3de is nog aan het twijfelen. Voor hun is de Alpine een dagelijks bruikbare Elise en zo wat best of both worlds. Maar als de looks u niets doen, dan begrijp ik dat de interesse laag zal zijn.

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Posts: 2715
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #24 on: 23 March 2022, 22:02:45 »

Al is een S3 220 sport of een 250 cup ook wel een droom geworden. Mede dankzij de zetels. Heerlijk die corbeau kuipjes!


S3 220 Sport staat op mijn radar  ;)

Offline RDR

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Posts: 1108
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #25 on: 24 March 2022, 20:17:53 »
Rijdt nochtans echt goe  ;D



Ik heb zelf 3 "hardcore" Lotus vrienden (meerdere Lotussen in hun garage) en 2 er van hebben reeds een Alpine bijgekocht en de 3de is nog aan het twijfelen. Voor hun is de Alpine een dagelijks bruikbare Elise en zo wat best of both worlds. Maar als de looks u niets doen, dan begrijp ik dat de interesse laag zal zijn.

Dat de Alpine een heel goeie combinatie is van dagelijks gebruikgsgemak en rij-ervaring, ben ik zeker van (Gordon Murray heeft er ook een). Maar voor mij is de Lotus puur speelgoed voor enkele dagen per jaar een high te ervaren op de heuvels in de Eiffel, ik heb daar nog niks beters voor ervaren in die prijs/kost-klasse,

Vraagsken: die hardcore Lotus-vrienden van u, hebben die de Lotus weggedaan voor een Alpine? Of de Alpine is erbij gekomen voor meer praktisch dagelijks gebruik.
Want als ik een Alpine koop, moet de Lotus weg, heb geen budget voor meedere speelgoedjes voorlopig.

Mooi filmpje trouwens, ze steken heel goed in elkaar die Alpines. Rijden veel beter bvb dan die Alfa 4C die oh zo mooi zijn maar rijden als een baksteen naar verluidt.
2005 Lotus Elise 111R - FOR SALE
2008 BMW M3 - SOLD
1978 BMW 316  -OVER MY DEAD BODY

Daily: 2014 BMW X5 35d stage 1 (His) / 2014 BMW X3 28i (Hers)

Offline RDR

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Posts: 1108
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #26 on: 24 March 2022, 20:25:02 »
Vorige maand bericht gekregen van garage dat de nieuwe kabelswitch er is om het huidige probleem met de dash eindelijk op te lossen (dash krijgt geen info meer soms en valt dan uit).

Vandaag binnengegaan om dit te vervangen, vol anticipatie.

Driewerf helaas, het werkte niet.

Lotus = eerst roes dan depressie....

Zo rijd ik al een tijdje rond met de gps tegen de dash gekleefd zo zie ik mijn snelheid wel. Schakelen is dan weer op gehoor zoals in den ouden tijd (hels kabaal  = blijven gas gevem. group b rallyautos in dichtgebladerd bos = blijven gas geven. Stoomkatapult op vliegdekschip juist voor lancering = toch eens schakelen)

Volgens FKM is de kabelboom nu eindelijk gefixt...de hoop laait weer op...to be continued.

Dit jaar 2 tripkes in Deutschland gepland: Eifel/Moesel en Saarland met de onnavolgbare L553 tussen Kirchundem en Bad Berleburg.
2005 Lotus Elise 111R - FOR SALE
2008 BMW M3 - SOLD
1978 BMW 316  -OVER MY DEAD BODY

Daily: 2014 BMW X5 35d stage 1 (His) / 2014 BMW X3 28i (Hers)

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Posts: 2715
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #27 on: 24 March 2022, 20:50:32 »
Dat de Alpine een heel goeie combinatie is van dagelijks gebruikgsgemak en rij-ervaring, ben ik zeker van (Gordon Murray heeft er ook een). Maar voor mij is de Lotus puur speelgoed voor enkele dagen per jaar een high te ervaren op de heuvels in de Eiffel, ik heb daar nog niks beters voor ervaren in die prijs/kost-klasse,

Als het puur speelgoed is voor enkel puur rijden, dan zou ik geen Alpine nemen...maar ook Lotus (als is het maar voor de manuele versnellingsbak)

Vraagsken: die hardcore Lotus-vrienden van u, hebben die de Lotus weggedaan voor een Alpine? Of de Alpine is erbij gekomen voor meer praktisch dagelijks gebruik.
Want als ik een Alpine koop, moet de Lotus weg, heb geen budget voor meedere speelgoedjes voorlopig.

Mooi filmpje trouwens, ze steken heel goed in elkaar die Alpines. Rijden veel beter bvb dan die Alfa 4C die oh zo mooi zijn maar rijden als een baksteen naar verluidt.

Ze hebben allemaal ook nog hun Lotussen; niemand heeft één van zijn Lotussen uit zijn collectie weg gedaan (2x S1 Elise, 2x S2 Elise, 3x S3 Exige). Één persoon heeft wel zijn 4C verkocht (wegens niet zo zot van) en dan de Alpine gekocht, maar bij de anderen is de A110 er als extra bij gekomen naast de Lotus. De Alpine's worden wel meer gebruikt ook bij gewone ritjes...de Lotussen zijn dan weer meer voor speciale ritjes of puur track (hun Exige V6 modellen dan).

Offline RDR

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Posts: 1108
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #28 on: 23 August 2022, 13:26:24 »
Update: deze is weer eens naar de auto-hoogmis geweest in Luxemburg / Moesel en het was weer genieten.

Dashboard werkte aan 100% dus kabelboom probleem lijkt van de baan. Wel een check engine gehad op het einde...het blijft Lotus he.

Dat we nog lange mogen en kunnen....sante....





Met het hele gezin

2005 Lotus Elise 111R - FOR SALE
2008 BMW M3 - SOLD
1978 BMW 316  -OVER MY DEAD BODY

Daily: 2014 BMW X5 35d stage 1 (His) / 2014 BMW X3 28i (Hers)

Offline Nostra

  • Trade Count: (+7)
  • Race Legend
  • *********
  • Posts: 8687
  • G-Sense Driver
Re: 2005 - Lotus Elise 111R - Nightfall Blue
« Reply #29 on: 23 August 2022, 13:37:33 »
Zalig!

Zit zelf in de buurt van Luxemburg volgend weekend. Eens op verkenning gaan qua wegeltjes om te bollen

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk

Mazda 3 (BM) SkyActive G-Sense
Not speed, but enginesounds are addictive!
There are only 3 speeds: Fast, Real fast and Holy Shit
Porsche Cayman 987 or Lotus Elise S2???