Author Topic:  Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?  (Read 6736 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline hul51

  • Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Posts: 966
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reply #90 on: 22 November 2022, 14:14:23 »
Topic even opnieuw leven inblazen:
Zijn er hybride rijders die vl kilometers maken en hun reel verbruik eens willen delen? Mijn woon- werkverkeer is 35km enkel. Ik kan echter niet laden op het werk. Thuis zou dat wel kunnen. Naast woon- werk verkeer maak ik vaak ritten van +100km - soms dagen van 400km. Jaarlijks zit ik op 50-60K km.

Met wat moet je rekening houden. Is 8 liter realistisch of moet je bij een sportief rijprofiel al snel 10l tellen?

Kijk eens op spiritmonitor.de daar kan je zoeken op model en zo krijg je een goed beeld qua verbruik.

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Posts: 11290
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reply #91 on: 22 November 2022, 14:26:21 »
Ik heb er geen ervaring mee, maar waarom zou een hybride die (bijna) nooit opgeladen wordt, zijn verbruik hard verschillen tov een vergelijkbaar model met enkel ICE  :thinking:

Offline dadoke

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
  • *****
  • Posts: 15358
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reply #92 on: 22 November 2022, 14:31:51 »
Ik heb er geen ervaring mee, maar waarom zou een hybride die (bijna) nooit opgeladen wordt, zijn verbruik hard verschillen tov een vergelijkbaar model met enkel ICE  :thinking:

Regeneratieve remmen, dus opladen batterij.
Elektrisch rijden bij lage snelheid.

Vooral bij minder autosnelweggebruik zou het verschil groter moeten zijn.

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Posts: 11290
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reply #93 on: 22 November 2022, 14:50:11 »
Extra gewicht dus meerverbruik ...

Offline dadoke

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
  • *****
  • Posts: 15358
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reply #94 on: 22 November 2022, 15:11:57 »
Extra gewicht dus meerverbruik ...

Dat wel uiteraard, maar een verbrandingsmotor is max 25% efficient, een electromotor rond de 90.

En spritmonitor geeft 5,7 of 6,7 aan voor gemiddeld verbruik voor een 330e, een 320i met dezelfde motor is gemiddeld 8 ...

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Posts: 11290
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reply #95 on: 22 November 2022, 15:26:51 »
Het rendement van die elektromotor mag, wat mij betreft, nog 100% zijn, als die nooit ingeplugd wordt dan is zijn energie ook die ICE motor van 25% gepasseerd (behalve het beetje rem-rekuperatie).

Ik blijf me dus verbazen moest er zo een groot verschil in verbruik zijn, vooropgesteld dat die hybride nooit bijgeladen wordt.

Zijn de verbruikscijfers van spritmonitor ook zonder inpluggen, of is dat het verbruik van iemand die vergeten is dat het opladen ook toegevoegde brandstof is ?

Offline dadoke

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
  • *****
  • Posts: 15358
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reply #96 on: 22 November 2022, 16:00:20 »
Het rendement van die elektromotor mag, wat mij betreft, nog 100% zijn, als die nooit ingeplugd wordt dan is zijn energie ook die ICE motor van 25% gepasseerd (behalve het beetje rem-rekuperatie).

Ik blijf me dus verbazen moest er zo een groot verschil in verbruik zijn, vooropgesteld dat die hybride nooit bijgeladen wordt.

Zijn de verbruikscijfers van spritmonitor ook zonder inpluggen, of is dat het verbruik van iemand die vergeten is dat het opladen ook toegevoegde brandstof is ?

als de spritmonitorers het correct invullen dan zou elek+ice aan 5,7L gemiddeld zijn  ↓
tegen 6,7 voor een 330e op enkel benzine

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Posts: 11290
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reply #97 on: 22 November 2022, 16:20:31 »
Het feit dat de min en max waardes zo ver uit elkaar liggen (veel verder dan bij de benzine variant) doet me vermoeden dat de ene al wat meer elektrisch oplaadt dan de andere. En hier enkel het benzineverbruik opgegeven is. En al die wel elektrisch bijladen trekken het gemiddelde naar beneden.

Offline Zaskar

  • Premium Member
  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • *****
  • Posts: 1426
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reply #98 on: 22 November 2022, 17:17:24 »
Ik heb het geluk dat ik overdag kan laden met mijn hybride waardoor ik 100km elektrisch kan rijden.
Nu is mijn ondervinding als ik autosnelwegen rij het best op benzine rij, en daarnaast elektrisch rij.
Verbruik benzine autosnelweg ligt rond de 6 liter
Verbruik elektrisch autosnelweg ligt rond de 25-30kw, maar op secundaire wegen is dat maar 18-20kw
Foto is van de laatste tankbeurt met nog 15% naft in den tank.

Offline Fred

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Posts: 673
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reply #99 on: 22 November 2022, 18:46:37 »
Topic even opnieuw leven inblazen:
Zijn er hybride rijders die vl kilometers maken en hun reel verbruik eens willen delen? Mijn woon- werkverkeer is 35km enkel. Ik kan echter niet laden op het werk. Thuis zou dat wel kunnen. Naast woon- werk verkeer maak ik vaak ritten van +100km - soms dagen van 400km. Jaarlijks zit ik op 50-60K km.

Met wat moet je rekening houden. Is 8 liter realistisch of moet je bij een sportief rijprofiel al snel 10l tellen?

Twijfel gaat tussen:
BMW 330e
Volvo V60 T6  (hoor verbruik van +/-8 liter bij rustig rijden)
Mercedes E300de (verbruik 6-7l wat heel goed is)

Ik ben wat je zou noemen een typische dieselrijder. Mijn dagelijks traject is 156 km heen en terug, waarvan 80% snelweg. In eerste instantie was ik absoluut tegen het idee van een hybride (discussie kan je hier lezen), omdat ik me per definitie niet kon verbeteren tov een diesel. Ik heb echter mijn visie moeten herbekijken na wat berekeningen te hebben gemaakt. Zelfs al heb je nog een zuinige diesel, dan nog is het interessanter om hybride te rijden. Kosten zijn 100% aftrekbaar en inschrijving en rijtax is quasi niks, en uiteraard is de VAA ook makkelijk te verteren.

Dat gezegd zijnde ben ik sedertdien aangenaam verrast door mijn 330e. Ik heb hem nu sedert begin september, 8380 km gereden (waarvan 2215 elektrisch) en zit aan een gemiddeld verbruik van 6l/100 km. Ik ben nog nooit heel erg goed geweest in zuinig rijden, dus voor mijn doen vind ik dat vrij goed.

Als ik iets anders zou doen, dan zou ik verder zoeken naar een achterwielaangedreven ipv x-drive.
« Last Edit: 22 November 2022, 18:48:29 by Fred »

Offline Barney

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Posts: 5786
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reply #100 on: 22 November 2022, 19:05:39 »
Ik ben wat je zou noemen een typische dieselrijder. Mijn dagelijks traject is 156 km heen en terug, waarvan 80% snelweg. In eerste instantie was ik absoluut tegen het idee van een hybride (discussie kan je hier lezen), omdat ik me per definitie niet kon verbeteren tov een diesel. Ik heb echter mijn visie moeten herbekijken na wat berekeningen te hebben gemaakt. Zelfs al heb je nog een zuinige diesel, dan nog is het interessanter om hybride te rijden. Kosten zijn 100% aftrekbaar en inschrijving en rijtax is quasi niks, en uiteraard is de VAA ook makkelijk te verteren.

Dat gezegd zijnde ben ik sedertdien aangenaam verrast door mijn 330e. Ik heb hem nu sedert begin september, 8380 km gereden (waarvan 2215 elektrisch) en zit aan een gemiddeld verbruik van 6l/100 km. Ik ben nog nooit heel erg goed geweest in zuinig rijden, dus voor mijn doen vind ik dat vrij goed.

Als ik iets anders zou doen, dan zou ik verder zoeken naar een achterwielaangedreven ipv x-drive.

Thanx!  :thumbsup:  Ik heb zelf ook al heel wat berekeningen liggen maken. In mijn oefening mag de diesel al 15K goedkoper zijn; dan nog zit ik op gelijke voet.
Hybride zal het dus sowieso worden.  Ik twijfel alleen nog heel erg tussen het hybride diesel of hybride benzine verhaal.


Misschien een stomme vraag; maar wat als de batterij helemaal leeg is? Blijf je in de mogelijkheid van het gecombineerd vermogen of val je bij een lage batterij enkel terug op de motor? Of is een lege batterij quasi onmogelijk door het zelf regenereren?

Offline Fred

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Posts: 673
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reply #101 on: 22 November 2022, 19:58:24 »
Ik weet niet hoe de volvo en mercedes daarin verschillen, ik ben gewoon voor de meest dynamische keuze gegaan.

Je kan de batterij nooit helemaal leeg rijden, er blijft altijd 20% over. Je valt dus nooit op het vermogen terug van enkel de benzinemotor. Ik weet dat dat niet bij alle hybrides zo is, maar meer dan dat weet ik er ook niet over. Ik vind het persoonlijk belangrijker om te weten dat je altijd je volle vermogen hebt, dan dat je soms 300+ pks hebt.

De 294 pks heb je overigens enkel in overboost (ofwel sport+), doorgaans gebruik ik enkel de 256 pks. Een groter nadeel vind ik de elektrische range. Tijdens de week laad ik elke dag op op kantoor, en dan lig ik er niet van wakker hoe lang ie aan de stekker hangt. Tijdens de weekends kom je vaker die grens tegen en dan merk je wel hoe lang je moet laden voor die beperkte range.

Op zich moet je niet laden, maar je verbruik gaat wel omhoog en het rijdt gewoon prettiger als je die ondersteuning hebt. Je merkt wel dat die range bij elke nieuwe generatie opgetrokken wordt.

Offline Tomassi

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Posts: 1112
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reply #102 on: 22 November 2022, 20:29:46 »
Ik weet niet hoe de volvo en mercedes daarin verschillen, ik ben gewoon voor de meest dynamische keuze gegaan.

Je kan de batterij nooit helemaal leeg rijden, er blijft altijd 20% over. Je valt dus nooit op het vermogen terug van enkel de benzinemotor. Ik weet dat dat niet bij alle hybrides zo is, maar meer dan dat weet ik er ook niet over. Ik vind het persoonlijk belangrijker om te weten dat je altijd je volle vermogen hebt, dan dat je soms 300+ pks hebt.

De 294 pks heb je overigens enkel in overboost (ofwel sport+), doorgaans gebruik ik enkel de 256 pks. Een groter nadeel vind ik de elektrische range. Tijdens de week laad ik elke dag op op kantoor, en dan lig ik er niet van wakker hoe lang ie aan de stekker hangt. Tijdens de weekends kom je vaker die grens tegen en dan merk je wel hoe lang je moet laden voor die beperkte range.

Op zich moet je niet laden, maar je verbruik gaat wel omhoog en het rijdt gewoon prettiger als je die ondersteuning hebt. Je merkt wel dat die range bij elke nieuwe generatie opgetrokken wordt.

Ik heb de batterij toch al meermaals helemaal leeg gereden (zowel in elektrische modus als in xtraboost). In xtraboost was het bij stevig doorrijden en het volledige vermogen constant aanspreken. Dat vond ik persoonlijk wel vervelend want toen was het telkens een serieuze tamme wagen:)

Over de elektrische range idd dezelfde bemerkingen hier..
E36 M3 3.0
E36 325i