Author Topic:  Vraag voor inschrijven in Duitsland van Nederlandse wagen  (Read 786 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Stevdewi

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
Vraag voor inschrijven in Duitsland van Nederlandse wagen
« on: 30 December 2019, 21:20:28 »
Hi all,
Bij deze graag een vraag voor een potentiële  Duitse koper van mijn Nederlandse wagen. Het gaat dus om een e34 die ik geexporteerd heb uit Nederland. Ik heb beslist om de wagen niet in te schrijven hier, ik heb hem dan te koop gezet en nu wil een Duitser hem kopen. Wie weet hoe dat normaal in zijn werk gaat? Exportdoc staat wel degelijk op mijn naam. Dank alvast. Mvg, Steven
Old School

Online dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
Re: Vraag voor inschrijven in Duitsland van Nederlandse wagen
« Reply #1 on: 31 December 2019, 07:48:16 »
Ik vermoed dat je de kentekencard en kentekenbewijs II hebt van de wagen?
Die zaken tesamen met een verkoopsovereenkomst bezorgen aan de koper en dat is voldoende volgens mij.

Offline Stevdewi

• Qualifying
« Reply #2 on: 31 December 2019, 14:10:13 »
Thx. Ja die zaken heb ik zeker. Ik vraag het me af omdat die exportdocs uit Nederland altijd op naam moeten. Maar misschien hebben ze die helemaal niet nodig voor aanmelden in ander Europees land? Ik heb zelf nooit een Nederlander ingeschreven, alleen maar Duitsers..
Old School

Online dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
« Reply #3 on: 31 December 2019, 14:47:40 »
Thx. Ja die zaken heb ik zeker. Ik vraag het me af omdat die exportdocs uit Nederland altijd op naam moeten. Maar misschien hebben ze die helemaal niet nodig voor aanmelden in ander Europees land? Ik heb zelf nooit een Nederlander ingeschreven, alleen maar Duitsers..
Exportdocs uit NL, dat zijn die kentekencard en -brief?  Die mogen op eender welke naam staan.
Ik veronderstel dat binnen de EU alles wel min of meer op dezelfde manier werkt, dus met die 2 documenten kan de koper de auto elders in de EU inschrijven.
Ik heb al 2 NL-wagens ingeschreven in BE, één keer stond de naam van de vorige eigenaar erop, andere keer mijn naam, beide keren is dat gelukt ...

Offline Stevdewi

• Qualifying
« Reply #4 on: 31 December 2019, 20:18:59 »
klinkt aannemelijk  :) merci
Old School

Offline Snorkel

• Premium Member
  • Oppermeester
  • undereZtimated
« Reply #5 on: 19 November 2022, 18:53:18 »
Speaking of ... Nederlandse wagen verkopen voor export:

In Nederland betaalt de burger BPM op zijn wagen. Die BPM kan voor een deel teruggevorderd worden als de wagen wordt verkocht en opnieuw ingeschreven in een land van de EER. Terugvordering zou iets duren van een tweetal maanden.

Vraag: Wie heeft er recht op die terugbetaling van de BPM? De verkoper of de koper van de wagen die de wagen inschrijft in een ander land dan Nederland?
München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart - C - Der Zühalter

Offline [email protected]

• World Champion
« Reply #6 on: 19 November 2022, 20:01:02 »
Speaking of ... Nederlandse wagen verkopen voor export:

In Nederland betaalt de burger BPM op zijn wagen. Die BPM kan voor een deel teruggevorderd worden als de wagen wordt verkocht en opnieuw ingeschreven in een land van de EER. Terugvordering zou iets duren van een tweetal maanden.

Vraag: Wie heeft er recht op die terugbetaling van de BPM? De verkoper of de koper van de wagen die de wagen inschrijft in een ander land dan Nederland?

Het is de koper die er recht op heeft.

Offline Iksree

• Algemene moderator
  • Crashed!
- Signature adjusted for being outdated-

Offline Snorkel

• Premium Member
  • Oppermeester
  • undereZtimated
« Reply #8 on: 19 November 2022, 22:19:08 »
Top! Het blijft natuurlijk een raar 'iets' => een bedrag terugkrijgen dat je niet zelf hebt betaald... maar wel goed om te weten.  :thumbsup:

Offline Iksree

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reply #9 on: 20 November 2022, 09:38:30 »
Top! Het blijft natuurlijk een raar 'iets' => een bedrag terugkrijgen dat je niet zelf hebt betaald... maar wel goed om te weten.  :thumbsup:
Eigenlijk ga je het wel betalen, blijkbaar zouden tweedehands wagens in Nederland duurder zijn omdat de BPM wat de eerste koper betaald heeft in de prijs verrekend zit.
- Signature adjusted for being outdated-

Online beemerbuddy

• Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reply #10 on: 20 November 2022, 13:03:24 »
Eigenlijk ga je het wel betalen, blijkbaar zouden tweedehands wagens in Nederland duurder zijn omdat de BPM wat de eerste koper betaald heeft in de prijs verrekend zit.

:exactly:
De NL-verkoopprijs is meestal incl. die BPM , en evt. incl./excl. de BTW... De volledige koopprijs dient betaald te worden , incl. het bedrag van de BPM wat je dan tegoed hebt , en dit kan je dan naderhand terugvorderen... Ik meen dat @GeoBem007 daar wel ervaring mee heeft , met de aankoop van z'n Alpina bij Bergwerff ( NL )...
Ik weet dus wel niet of bv. die 'teruggaaf' evt. met de verkopende partij kan geregeld worden , m.a.w. dat die dus dat bedrag zelf kan terugvorderen , of misschien al teruggevorderd heeft , en koper dus die BPM niet hoeft " voor te schieten "...  :iono:
1983 E28 525i Bahama-Blues (SOLD) - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady (SOLD) - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands (SOLD) - 1996 E36 320i Techno-Touring (SOLD)

Offline Snorkel

• Premium Member
  • Oppermeester
  • undereZtimated
« Reply #11 on: 20 November 2022, 13:51:45 »
Allemaal interessante info dit!  :thumbsup: