De Werkplaats > Motor & Aandrijving

[E34] 525i M20 - ontluchten na radiatorswap lukt niet

(1/2) > >>

fsadones:
Ik heb even jullie opinie/advies nodig.

Een tijdje geleden in panne gevallen tijdens het rijden.
Conclusie: Het plastic aansluitstuk op de radiator bovenaan aan de vuldop breekt af en koelvloeistof loopt volledig weg.

Nieuwe radiator gestoken van Mahle, alle darmen terug aangesloten, resterende koelvloeistof vanonder aan het blok afgelaten.

Daarna terug beginnen vullen achter thermostaat en in radiator zelf tot er koelvloeistof uit overloop radiator komt en uit het ventiel op het thermostaathuis.
Motor opwarmen en bijvullen, temperatuurmeter in midden. Auto vooraan beetje opgekrikt.
Tot hier gaat alles goed.

Maar dan voel je geen druk op de darmen, lucht wordt stoom, radiatorvat kookt na een tijdje en borrelt continu, chauffage werkt niet, ook al staat hij op maximum blazen en verwarmen.
De leidingen richting chauffage worden niet warm en de darm die aan de kant van de batterij op de radiator zit wordt ook niet warm.

Ik had dan een vermoeden van een kapotte thermostaat. Die ondertussen gisteren ook vervangen.
Zelfde procedure voor ontluchten gedaan en terug zelfde symptomen. Opwarmen tot radiatorvat begint te koken en er stoom uit beide ontluchtingen komt, geen warme lucht in interieur.

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

Iksree:
Waterpomp stuk wat waarschijnlijk de eerste oorzaak van je panne gaat geweest zijn?
Verhoogde druk door warmte / uitzetting wegens defecte pomp waardoor plastic gedeelte afbreekt?

M-Power:
Heb je chauffage op max gezet ?

En anders zit je misschien met een scheurtje in cilinderkoppakking (of cilinderkop/motorblok) dat opent als de motor opwarmt .

kraftbayer:
Ik heb daar ergens hier op het Forum de ganse ontluchtingsprocedure eens neergepend lang geleden.
Misschien vind je die nog ergens terug.
Het zijn geen simpele motoren om ontlucht te krijgen.
Je moet de motor ook laten draaien als je de koelvloeistof bijvult.
En als die vol is ook met de neus omhoog rond de 1500 Tpm laten draaien tot alle luchtbellen uit de radiator zijn.

Soms zit het probleem in de expantietank die bij aan de radiator zit die niet goed werkt en dan krijg je overdruk.
Dus zeker zijn dat je de juiste radiator hebt.
Ook controleren dat de extra waterpomp werkt die naar de verwarming gaat.
En verwarming op volle warmte zetten

Als de motor warm gelopen is moet je altijd de waterpomp en thermostaat vervangen.
Soms heb je een waterpomp met inwendig een plastiek schoepwiel en als die pomp dan warm word komt dat schoepwiel los en werkt niet meer zoals het hoort te werken
En altijd de radiatordop (2.0 bar) vervangen als een auto warm gereden is.
Dat zijn de bekendste pijnpunten van die motoren als ze warm lopen.
Samen met de visco koppeling die meestal vergeten word.
Want die heeft ook een heel belangrijke taak inzake warmlopen en koelen.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:

flash:
Ik zou ook eerst sowieso de waterpomp vervangen.
M50 koppen durfden ook wel eens scheuren zoals al aangegeven...

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version