Author Topic:  1991 - E31 - 850i automatic  (Read 36512 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Low Budget

• Trade Count: (0)
  • World Champion
  • Waarom
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reply #180 on: 13 November 2022, 13:31:59 »
@koen850 van regio Stokrooie/Kuringen?

Lijkt zo op de foto’s.

Mvg
Low budget

Offline beemerbuddy

• Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reply #181 on: 13 November 2022, 15:21:28 »
@koen850 van regio Stokrooie/Kuringen?

Lijkt zo op de foto’s.

Mvg
Low budget

Ik meende de omgeving ook al te herkennen , ja... de "sluipweg" van Stokrooie naar Kuringen  :greddy: , passeer daar ook meermaals per week...

:bow: In ieder geval veel respect voor de gedane werken aan zo'n BMW-icoon... Heb er zelf ook ene mogen bezitten gedurende +5jaar... Nog veel rijplezier gewenst ermee  :thumbsup:
1983 E28 525i Bahama-Blues (SOLD) - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady (SOLD) - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands (SOLD) - 1996 E36 320i Techno-Touring (SOLD)

Offline pukkie007

• Grand Prix Winner
« Reply #182 on: 13 November 2022, 16:43:25 »
Gezond jaloers, zowel op de gedane werken als het resultaat. 

Dat je er nog lang van moge genieten.

:thumbsup:

Offline koen850

• Nieuw
  • *
« Reply #183 on: 13 November 2022, 17:04:35 »
@Low Budget van Schakkebroek.

@beemerbuddy inderdaad, een paar foto's zijn genomen in Stokrooie aan't kanaal in de buurt van Baldewijns en nog een paar aan't kanaal in Hasselt. Neem blijkbaar graag foto's aan een kanaal, want dat zijn de enige die ik heb op een half jaar. Binnenkort toch nog eens ergens anders zien te stoppen.

Dus dat hadden jullie allebei ferm gezien!  :thumbsup:

Aan iedereen, bedankt, hoop er inderdaad wel een tijdje van te kunnen genieten.

Mvg,
Koen

Offline koen850

• Nieuw
  • *
« Reply #184 on: 13 November 2022, 18:28:00 »
Zal er een paar foto's opzwieren van wat er allemaal gebeurt is...

Ergens in oktober/2020:

Begonnen met bumpers, klaplichten, voorspatborden, dorpels en motorkap te demonteren.

Als je me een maand hiervoor had gezegd "je gaat binnenkort een versnellingsbak demonteren van een wagen die op kriksteunen staat" dan had ik gezegd ZOT, daar begin ik niet aan zonder hefbrug...
Maarja, ... een mens moet zich aanpassen zeker... ::)

Dus auto op kriksteunen, uitlaten er onderuit, cardan weg, inlaatcollectoren van de motor af, sproeierbak en wat andere dingen onder de motorkap eruit om aan de starter te raken...
Pa een opstelling laten maken om de motor aan op te hangen, man heeft altijd in de bouw gewerkt en heeft dat prachtig gefixt met wat stippen en een katrol, handiger als met een giraf als je het mij vraagt! :bow:

Een beetje later was de versnellingsbak eruit, wel de leidingen naar de oliekoeler moeten doorknippen want de moeren waren zo mooi rond gedraaid dat een sleutel er niks meer kon aan doen en met de vise-grip kon ik er niet aan...

's anderendaags de motor er ook uit:

En ondertussen natuurlijk alles controleren en een lijst maken van dingen om te bestellen... Er waren wel wat klemmetjes, houdertjes en stekkers die ontbraken, er stak een motorsteun in van een E34  :iono:, enkele bougiekabels defect, enz...

Dus alvast nieuwe bougies, bougiekabels, rotors en verdeelkappen, bobijnen, motorsteunen, dichtingen en ophangingsrubber van de uitlaat, lambdasondes, koelleidingen boîte - oliekoeler, rubbers tss luchtfilterhuis en MAF, rubbers tss MAF en inlaatcollector, carterontluchting en bijhorende darmen en een boel andere kleine dingen besteld.

Mvg,
Koen
« Last Edit: 13 November 2022, 20:04:24 by koen850 »

Offline Snorkel

• Premium Member
  • Oppermeester
  • undereZtimated
« Reply #185 on: 13 November 2022, 20:35:00 »
Amai!  :o
Geen half werk!
München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart - C - Der Zühalter

Offline flash

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reply #186 on: 13 November 2022, 21:20:25 »
Hoe zit dat nu eigenlijk met de ECU's, 2 stuks? En die gaan gewillig kapot of wat heb ik vroeger nog gehoord?
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Offline koen850

• Nieuw
  • *
« Reply #187 on: 13 November 2022, 23:09:07 »
@flash
2 DME's en een EML wat betreft motorsturing, geen idee of ze abnormaal vaak stuk gaan...
Ik vermoed eerder dat er al eens vlug door een "garagist" die het echte probleem niet vindt wordt gezegd "de DME zal wel stuk zijn"... Of "de compressie zal wel slecht zijn",... Er zijn er vele die -vergeten- :iono: zijn hoe ze een bougiekabel moeten doormeten of een bekabeling of injector moeten controleren...
Tegenwoordig zegt ISTA natuurlijk "overslaan cilinder..." Maar dat was in de tijd van de M70 nog niet het geval.  ;)
Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat de DME's niet kunnen stuk gaan, dat is het mooie aan techniek, alles kan stuk gaan, dus overal geld te verdienen! :clap: Maar het aantal defecte DME's dat ik gezien heb bij BMW kan ik toch nog op 2 handen tellen.

Heb trouwens in de vorige post vergeten te vermelden dat ik de compressie toch maar even getest had voordat de motor gedemonteerd werd, dat was in orde. :thumbsup:

Offline Tom

• Oneliner
  • Race Legend
« Reply #188 on: 14 November 2022, 09:02:06 »
@Low Budget van Schakkebroek.

@beemerbuddy inderdaad, een paar foto's zijn genomen in Stokrooie aan't kanaal in de buurt van Baldewijns en nog een paar aan't kanaal in Hasselt. Neem blijkbaar graag foto's aan een kanaal, want dat zijn de enige die ik heb op een half jaar. Binnenkort toch nog eens ergens anders zien te stoppen.

Dus dat hadden jullie allebei ferm gezien!  :thumbsup:

Aan iedereen, bedankt, hoop er inderdaad wel een tijdje van te kunnen genieten.

Mvg,
Koen

Die foto met de tuin op de achtergrond, is dat niet getrokken bij Vital ? :)
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline Avus_3.0

• World Champion
« Reply #189 on: 14 November 2022, 12:10:39 »
Top dat je al dit werk gewoon in een kleine garage zonder put en brug gedaan hebt. Aan de tekst en foto's (zijn nu wel zichtbaar) is het duidelijk dat je geen half werk doet en iets van een klassieke bmw kent. Chapeau  :bow:
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline kraftbayer

• Trade Count: (+7)
  • Crashed!
« Reply #190 on: 14 November 2022, 15:02:07 »
Als je zelf niet technisch bent en de ganse materie van een E31 niet echt door hebt of niemand kent die er ervaring mee heeft kan zo een auto bergen geld gaan kosten.
Er kan een hoop aan stuk gaan en zeker als er dan nog eens een AHK achteras onder zit.
En  zeker nu in deze huidige tijd dat de onderdelen van oudere BMW modellen echt in prijs blijkbaar wel van goud geworden zijn.
Ik merk het als ik voor de E38 nog wat dingen nodig hebt die ik jaren geleden nog niet gekocht had om een auto in orde te zetten.
Ik houd mijn hart al vast tegen dat de eerste V12 BMW E38 oldtimer worden.
Daar gaan er zich nog heel veel aan verbranden als ze er zo eentje kopen en denken dat ze die dan voor een paar centen in orde gaan hebben.
Net zoals er zich al veel mispakt hebben aan een E31.
Gelukkig zijn er nog zoals hier die er eentje weten te redden.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Offline koen850

• Nieuw
  • *
« Reply #191 on: 14 November 2022, 21:08:54 »
Inderdaad, Vital zijn mooie tuin!

Ik had wel een beetje een idee waar ik aan begon, zou maar erg zijn na al die jaren werken aan en passie voor BMW's.
Is ook niet dat ik hier wil verkondigen dat iedereen efkes een 8-reeks moet gaan (proberen) te redden, wat ik eerder wil zeggen is: Bezint eer ge begint!
En als ge al een goed idee hebt van de prijzen, denkt te weten wat het ongeveer gaat kosten, zeker weet dat ge bijna alles zelf kunt,... verdubbel het bedrag waar ge aan denkt, zeker als ge het allemaal tegoei wilt doen...
Dan is er misschien nog een beetje overschot aan het einde van de rit... ::) Dat is het voornaamste dat ik geleerd heb aan dit projectje. ;)

Eind oktober 2020:

De vettigen hoek...

Die zit ergens verborgen onder de kranen van de chauffage, aan de linkerkant van de motor, dus best wel handig aan te raken eens de motor eruit is, met de motor erin lukt het ook wel, maar niet zo plezant...

Bovenstaande zijn de rembekrachtiger, hoofdrempomp en de ASC+T (tractiecontrole) zit daar nog mooi achterin, met dat gele stickertje op. Dat er ergens iets al jaren remvloeistof lekte had ik al wel door, wat was echter niet zo gemakkelijk te achterhalen, met alles vol vettige pap... Dus wordt vervolgd.
Gevolg was natuurlijk dat de lak daaronder was aangevreten, dat in combinatie met enkele plekjes roest aan het schutbord en de beslissing om alles onder de motorkap opnieuw te spuiten werd snel genomen...

Carrosseriewerk is niet men ding, doe het niet graag, en heb er buiten vroeger wat naftbakken van brommers en wat gesmodder met spuitbussen geen ervaring in, maarja, als het moet moet het, en dit moest tegoei gebeuren... Dus met een heleboel tips van collega Marc op het werk over grondverf, lak, verdunner, verharder, spuitpistool, persluchtdruk, welke korrel van schuurpapier voor wat,... :blink: :blink: :blink:

En het resultaat mocht er best zijn, al zeg ik het zelf, heb al auto's gezien die aan de buitenkant slechter gespoten zijn als het werk dat ik hier onder de motorkap heb afgeleverd. ;D
Ergste van dit hele verhaal was het achteraf schoonmaken van de garage, ondanks toch vrij goed afplakken overal spuitnevel... :thumbdwn:

Gelukkig nog wat werk dat ik wel graag doe, met kabels prullen... Kabelbomen opnieuw ingetaped, kabelboom naar linker koplamp hersteld (koplamp ging 3 keer open en dicht bij het opzetten van de lichten omdat er een kabel onderbroken was naar de lichtmodule, maar dat had ik al eerder doorgemeten), enkele stekkers nieuw gezet, relaiskast zuiver gemaakt, gezien dat er nergens slecht contact was of kon komen,...

En de geluidsisolatie aan het schutbord/boven de versnellingsbak ook maar nieuw gezet, toen nog te krijgen voor de spotprijs van 190€ bij BMW, ondertussen is dat 440€ geworden!! En zo heb ik nog wat dingen gezien!
Een prijsstijging van 130% op 2 jaar, prachtig de prijspolitiek van BMW! Knappe koppen die duitsers, maakt niet uit welke prijs ze erop plakken, ze weten dat er zotten zijn zoals ik die het er aan geven, je kan er uit hun perspectief met het oog op geld verdienen toch alleen maar respect voor hebben...  :thumbsup:
Ze maken het goed restaureren van oude BMW's natuurlijjk wel heel moeilijk op die manier, maarja. :iono:

Mvg,
Koen

Offline order66

• Trade Count: (+4)
  • Race Legend
« Reply #192 on: 14 November 2022, 22:12:48 »
Knap werk geleverd! :thumbsup:
En klopt van die stijgende prijzen.
Sinds 2018 werd mijn E34 M5 volledig gerestaureerd, motor van 0 opgebouwd enz… de prijzen zijn heftig, en stijgend.
En je mag dan al blij zijn dat de onderdelen leverbaar zijn.

Offline kraftbayer

• Crashed!
« Reply #193 on: 15 November 2022, 15:52:44 »
Levering van onderdelen is al moeilijk aan het worden voor een BMW ouder als 30 jaar.
Zeker als het over iets gaat wat niet echt courant meer is.
Als er dan nog wat over is dan kost het inderdaad soms 130% duurder als een jaar van tevoren.
Het rare van het verhaal is dat ze bij BMW Classic gewoon  nog een hoop onderdelen hebben die ze niet uitleveren maar gewoon exclusief houden voor klanten die daar hun auto laten restaureren.

De uitleg en het verhaal waarover je moet nadenken van wat een E31 kost om deftig in orde te zetten is goed weergegeven.
Die gaat gelijk op om nu nog een E32 of E38 deftig in orde te zetten.

Grtn,
BMW...Kraftbayers!

Offline koen850

• Nieuw
  • *
« Reply #194 on: 16 November 2022, 23:09:08 »
BMW heeft het best slim gezien hoe ze het aanpakken met de onderdelen!

November 2020:

Demontage voor en achteras, dit was best een duur hoofdstuk van de restauratie, maar absoluut nodig, wat ben je met een goed draaiende motor als de wegligging op niks trekt... :iono:

Voor:

Laten poederlakken en nieuwe silent-blocs

Alle kogelgewrichten vervangen, zagen er allemaal uit zoals deze...

Schokdempers laten reviseren bij Nagengast... alle wiellagers nieuw,...

Ophangingsrubbers en draagarmen nieuw waar nodig... En dat waren ze bijna allemaal, spoorstangen, pitmanarm,... alles maar vervangen.

Na:

Hier zijn 2 dingen fout:
1 schokdemper langer als de andere, naar nagengast gebeld, werd mij verzekerd dat er geen probleem was en dat ik zo maar moest monteren, tegen beter weten in geluisterd, krijgt nog een vervolg dus...
Revisie EDC schokdempers was trouwens ongeveer 1330€ voor de geïnteresseerden, ondertussen 1630€ ex. verzending.

En ik zeg wel dat alles nu in orde is, maar dat is gelogen, er is een "klonk" geluid bij plots gas lossen, speling in de aandrijflijn, vermoed het differentieel, wat best wel kan zijn want heb alleen nieuwe oliekeerringen gestoken, geen lagers, en afstelling tandspeling niet gecontroleerd, dus differentieel moet er binnenkort terug onderuit...

Wielkuipen, bodem, alles schoongemaakt natuurlijk, remklauwen gereviseerd, nieuwe remleidingen, handremkabels,...

Ondertussen ook verder gedaan met wat kleine prullen, om de tijd op te vullen totdat de schokdempers en te poederlakken onderdelen terug kwamen:
Ruitenwissermechanisme in orde gezet, aandrukmechanisme van de wissers hersteld.
Electrische verstelling van de stuurkolom schoof niet meer in en uit - stuurstang hing vast, dus stuurkolom gedemonteerd en dat in orde gebracht.
Benzineleidingen vervangen, Kraan van de chauffage hersteld, Extra kraan van de chauffage/interieurvoorverwarming vervangen (bevestiging waterdarm afgebroken), wat waterdarmen al besteld.
En nog wel een hele boel dingen...

Prijskaartje... laat ons zeggen met een "paar" duizend euro ben je er niet vanaf... :neener:

En hier ook nog iets dom gedaan, stuurhuis zo terug gemonteerd, denk dat het 200km geduurt heeft nadat alles af was voordat ik dat terug eraf gedaan heb om te laten reviseren, vaag rond de rechtuitstand, waar deze kogelkringloopstuursystemen wel wat om bekent zijn.
Maar na revisie dag en nacht verschil, stuurt heel stak nu... Laten doen bij hydrolinetrade, rond de 500€.

Mvg,
Koen

Offline Whisper

• Premium Member
  • World Champion
    • Marine Service Limburg
« Reply #195 on: 17 November 2022, 07:36:28 »
Labour of love...

Prachtig.
The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us...
Gun control means: using BOTH hands.
My level of sarcasm depends on your level of stupidity.
The car: E61 525D 06/2005 "Luther" - Swirl Flaps - DPF - EGR - ASD'd - Eibach Pro Kit
The boat: Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

Offline order66

• Race Legend
« Reply #196 on: 17 November 2022, 07:40:36 »
Schitterend werk… een paar(tien)duizend euro ;D

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reply #197 on: 17 November 2022, 08:19:10 »
Respect  :bow:

Offline kraftbayer

• Crashed!
« Reply #198 on: 17 November 2022, 09:23:44 »
Mooi gedaan en zo hoort het eigenlijk ook.
Ik zie het eindbedrag al goed voor mijn ogen.
Maar meestal houd het bij de meeste E31 die te koop staan op bij heel goed poetsen en nieuwe remmen en banden.
En dan vragen ze er een hele hoge prijs voor. :(

Grtn,
BMW...Kraftbayers!

Offline Avus_3.0

• World Champion
« Reply #199 on: 17 November 2022, 10:07:12 »
Zalig, echt top werk dat je afgeleverd hebt.  :thumbsup:

Ook bedankt om de restauratie hier zo mooi neer te pennen en te showen met foto's, ik volg het topic hier met plezier...
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline salva

• Trade Count: (+3)
  • Grand Prix Winner
« Reply #200 on: 17 November 2022, 14:14:44 »
Respect!
BMW F11 535Dx Lci

Offline Tom

• Oneliner
  • Race Legend
« Reply #201 on: 17 November 2022, 14:27:35 »
De limburgse Sreten Milisavljevic als het ware
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline order66

• Race Legend
« Reply #202 on: 17 November 2022, 16:36:27 »
Mijn EDC’s zijn ook alle 4 gereviseerd bij Nagengast. Uitstekend werk, jammer van de foute lengte. Dan heb je er van de site besteld en de uwe nagestuurd waarschijnlijk?

Offline flash

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reply #203 on: 17 November 2022, 17:23:19 »
Heb je van KW ook geen vervaningsoptie, Dampftronic of wat was het?
Is de M70 eigenlijk ook manueel geleverd?
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Offline order66

• Race Legend
« Reply #204 on: 17 November 2022, 17:36:22 »
Heb je van KW ook geen vervaningsoptie, Dampftronic of wat was het?

Oo nee, OEM ftw ;D de waarde van de wagen blijft er ook goed mee.

Offline koen850

• Nieuw
  • *
« Reply #205 on: 17 November 2022, 21:37:28 »
Fijn dat het geapprecieerd wordt, :thumbsup: vindt het best wel tof om het verloop hier te posten en zo nog eens te denken aan wat er allemaal gebeurt is aan de wagen.
Heb me er echt wel aan geamuseerd, dat zou ik soms vergeten...

Zal het verhaal van de EDC revisie even afwerken;
Tegen beter weten in de schokdempers gemonteerd, schokdemper LV was duidelijk enkele cm langer als RV.
Bij Nagengast kreeg ik onderstaand antwoord ook nog eens via mail:
"Yes, you're right. It doesn't affect the height of the car. On the damping too. This is due to the fact that a certain part has moved inside the shock absorber. It will return to its position when you drive a few kilometers.
Install the shock absorbers and enjoy the ride"

Dus het zou in orde komen na enkele km rijden.:-\ Nog steeds niet zeker waarom ik dit geloofd heb maarja.
Dit was begin Januari.

Snel vooruit naar eind maart, toen kon de wagen voor de eerste keer op eigen kracht rijden, klein stukje op de inrit weliswaar, maar toch.
Natuurlijk daarna eens gezien welke storingen er werden opgeslaan want vertrouwde het EDC verhaal helemaal niet en wat bleek, bij sneller rijden als 5 km/h trad telkens volgende storing terug op:

Schemas's eens bekeken en schokdempers links en rechts voor doorgemeten, bleek dat 1 van de spoelen van de kleppen van de EDC LV onderbroken was, dat dit niet in orde ging komen na enkele km rijden, daar was ik wel 100% zeker van dus auto terug op kriksteunen, schokdemper LV compleet gedemonteerd en retour naar nagengast.  Een maand later heb ik een andere schokdemper ontvangen die wel in orde was. Met een uitleg dat er de eerste iets was misgelopen tijdens het transport waardoor de schokdemper zou beschadigd zijn... Wat volgens mij zever is.  :jpshakehead:

Nu zou ik nagengast opnieuw gebruiken? :iono: Ja, waarschijnlijk wel, op dit probleem na ziet hun werk er schitterend uit. Maar vindt wel dat als ze een fout maken dat ze het gewoon moeten toegeven, iedereen maakt fouten... en liefst de eerste keer dat er gevraagd wordt of het wel kan dat eentje langer is als de andere, dan had ik de schokdemper niet gemonteerd om hem dan enkele maanden later terug te demonteren. Aan de andere kant, ben geen schokdemper specialist, en misschien kan er inderdaad iets verschuiven binnenkant, maar dan is het hoog tijd dat ze iets doen aan de manier van transporteren? :iono:
Van mezelf vindt ik het zeer dom dat ik die spoelen niet vlug heb doorgemeten voor montage, die 5 minuten zou me enkele uren werk bespaard hebben :thumbdwn:... Weer wat bijgeleerd!

Schokdempers die ik terug ontvangen heb de eerste keer waren trouwens mijn 4 oude die ik 1,5 maand voordien had opgestuurd, schokdemper LV die ik de tweede keer heb teruggekregen was een compleet andere.

Ieder zijn mening, maar zou het zelfs niet overwegen van op een wagen die standaard is uitgerust met EDC schokdempers om daar iets anders onder te steken als opnieuw OEM EDC, zolang het kan natuurlijk. :thinking:

Mvg,
Koen

Offline koen850

• Nieuw
  • *
« Reply #206 on: 18 November 2022, 22:14:54 »
Terug naar half januari 2021, tijd om aan de motor te beginnen...

Compressie was vrij goed, en voor zover ik hem had horen draaien klonk alles normaal, dus eigenlijk op voorhand al besloten om niet teveel aan de motor te doen.
Wel een heleboel dichtingen en klephoedjes vervangen, nieuwe kettingspanner, distributie terug op punt gezet en natuurlijk een grondige poetsbeurt.
Ook de starter en beide alternators (eentje extra wegens standverwarming) laten reviseren
Spanrollen, riemspanners, mulitiriemen en lager van aircocompressor poelie vervangen.

Ook de kleppendeksels terug in originele kleur gespoten en de inlaatcollectoren in originele toestand hersteld.
Gaskleppen open gedaan en zuiver gemaakt, koolborsteltjes en rotors gecontroleerd en zuiver gemaakt,...
12 nieuwe injectoren, nieuwe bougies, bougiekabels, verdeelkoppen, bobijnen,...
En zo wordt niet veel toch veel... :thinking:

Mvg,
Koen

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reply #207 on: 18 November 2022, 22:44:56 »
Moeite noch tijd (en geld) gespaard om deze terug volledig in orde te zetten! 
En dat allemaal zonder brug/put.. :bow:

Dit is volgens mij één van de meest complexe wagens van die tijd van BMW; sowieso de 12 cilinder maar ook qua ophanging, elektronica..

Laat de verslagjes van de werken maar komen.

Offline mega_stihl

• World Champion
« Reply #208 on: 19 November 2022, 09:43:31 »
Ik heb destijds thuis, toen ik nog geen brug had, een totale motorrevisie & swap gedaan aan een E46 en dacht: sterk dat ik dit tot een eind heb gebracht zonder brug.
En dan zie ik iemand dit doen met een E31 M70 ...
Om al dat werk thuis in je garage te doen, wetende wat je te wachten staat (of beter gezegd: juist niet wetende wat je te wachten staat) en hier toch aan te beginnen desondanks te weten dat je spaarrekening geplunderd zal worden, daar kan ik maar één ding op zeggen: this guy has some mammoth sized testicles!
« Last Edit: 19 November 2022, 20:41:34 by mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 330Ci

Offline kraftbayer

• Crashed!
« Reply #209 on: 19 November 2022, 15:14:32 »
Moeite noch tijd (en geld) gespaard om deze terug volledig in orde te zetten! 
En dat allemaal zonder brug/put.. :bow:

Dit is volgens mij één van de meest complexe wagens van die tijd van BMW; sowieso de 12 cilinder maar ook qua ophanging, elektronica..

Laat de verslagjes van de werken maar komen.

Complexiteit valt eigenlijk nog mee bij die modellen want eigenlijk waren het gewoon 2 M30 motoren die dan een 12 cilinder vormden.
Met heel logisch denken en meten kan je daar veel problemen van opgelost krijgen.
Het is niet zoals tegenwoordig een laptop aansluiten en de eerste de beste kan de storingen opzoeken.
Alleen moet die dan ook weer logisch nadenken of ze vervangen een halve auto eer het hersteld is.
En dat is dan meestal het probleem dat ze maar vervangen wat de laptop aangeeft.

Groot respect om dat allemaal in een kleine garage te doen en eigenlijk niet wetende wat je gaat tegenkomen want dat is bij een E31 onoverzichtelijk.
En dan is het of doorgaan of het de auto door proberen te schuiven tot de volgende die denkt een koopje gedaan te hebben.
Maar hier is het goed gekomen :thumbsup:

Grtn,
BMW...Kraftbayers!