Nadat de E12 carrosserie leeg is beginnen de volgende 2 stappen.
- Het aanpassen zodat de E28 onderdelen passen.
- Het restaureren en wegwerken van enkele doorgeroeste plekken.
Vooral het eerste punt is enorm veel omslachtiger dan ik kon vermoeden en heeft bijna ervoor gezorgd dat het project afgeblazen werd.
* de constructie waar de voorstoelen op staan moet volledig aangepast worden.
* Achter het dashboard lijken het 2 totaal verschillende wagens te zijn. Een E28 dashboard gaat hier niet zo maar in passen.
* Het schild tussen motor en passagiersruimte is anders, zodat de pedalenblok en de doorgang voor stuurstang enz.. niet past.
* Er moeten op diverse plaatsen gaten gemaakt worden voor de nieuwe kabelboom die zal voorzien in centrale vergrendeling, elektrische spiegels, ABS computer, motronic computer, enz. Allemaal dingen die in een E12 natuurlijk niet voorzien zijn.
* Onder de motorkap moeten een tiental beugels bijkomen oa voor het remsysteem (zonder vacuumcylinder), servostuur, ABS pomp, luchtfilterbak enz.
* De radiator moet een 5-tal CM naar voor en de opening in het voorfront moet veel groter om de grotere radiator lucht te geven.
* Er moet een plaats gevonden worden voor de oliekoeler en de koeling van het servostuur.
* De volledige voorwielophanging is anders. Het subframe past niet tegen het chassis, het chassis mist beugels voor draagarmen te bevestigen.
Om door te kunnen gaan moet er plaatwerk gevonden worden van een E28. Hiervoor zijn 2 opties : De M535i kapot slijpen of nog een derde auto kopen. Ik kies ervoor om de M535i niet te vernielen en koop een E28 525e bij als donor voor plaatwerk. Hier kan ik heel veel uithalen, maar ook niet alles omdat deze auto bijvoorbeeld geen ABS heeft. Wat nog ontbreekt zal zelfgemaakt moeten worden.
De 525e nadat hij al een paar dingen kwijt was.

De nieuwe balken waar de voorstoelen op komen:
Intussen werd ook wat oppervlakkige roest van de bodemplaat weg geschuurd en/of met roestomvormer behanded.

Vergelijk goed de volgende voor en na foto's. let op de plaats van de pedalen. Let op de constructie ter hoogte van het dash board.

Gelaste stukken zet ik ook zo vlug mogelijk in een roestwerende primer en dan in epoxy.