Auteur Topic: [ALG] Ouderdom nieuwe banden  (gelezen 1297 keer)

Offline FJRdude

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • 2 beer or not 2 beer
    • Freude Am Fahren
[ALG] Ouderdom nieuwe banden
« Gepost op: 3 mei 2022, 19:28:47 »
Vandaag 2 nieuwe banden laten leggen op onze F48.

Ik ben al meer dan 20j klant bij Schepers Wheel Service in Bolderberg   https://www.sws.be/

Keigoede service, men soigneert er uw auto en velgen, nooit iets op aan te merken!

Voor ik daarstraks (na het afrekenen) vertrek kijk ik eventjes naar de banden en ik stel vast dat de DOTcode van de nieuwe banden 3617 is. Ik heb dus nieuwe banden gekocht die bijna 5j oud zijn.
Nu ga ik niet beweren dat die banden niet goed zijn, maar ik zou het toch netjes vinden mocht men me op voorhand zeggen:  we hebben nog banden op voorraad die al wat langer liggen, is dat enig bezwaar voor u?   Dan kan ik als klant kiezen, ja of nee.  Sinds we kennis gemaakt hebben met Covid bolt onze F48 niet zo veel meer, we rijden ongeveer 5.000km/j sinds m'n vrouwtje aan het telewerken is.  Voor ons dus niet onbelangrijk, dat indien we de volle prijs voor een band betalen dat men ook effectief een nieuwe band oplegt.

Ik ga dus effe terug naar hun balie en zeg dat ik vaststel dat er banden van 5j oud opgelegd zijn.
Discussie dat dat niet kan, want ze hebben de banden in 2019 gekocht volgens hun stock-systeem.  Mee komen kijken in de werkplaats doet men niet.
Ja meneer, met die Corona liggen de banden langer in het fabriek voor ze verkocht worden.  Euhm, toen de eerste lockdown aangekondigd werd waren die bewuste banden al bijna 3j dus je zal met iets beter moeten afkomen. Ik blijf echter beleefd, ik wil er ook geen heisa van maken maar zeg opnieuw dat het als klant niet aangenaam is om het gevoel te hebben dat je de volle prijs betaald voor banden die al 5j in 't schap liggen. Ik beweer niet dat ik de winkeldochter meekreeg, en ik vraag niets in de vorm van een compensatie of whatever, ik zeg gewoon dat ik dat als klant niet leuk vind.
Gepikeerd zegt meneer Schepers:  als ge een wasmachien gaat kopen gaat ge dan ook zagen dat dat al 10j in de toonzaal staat?

Ja dan stopt elke discussie he, als je zo tegen een klant begint die gewoon een vraag stelt ....   dan weet je op voorhand dat alles wat je daarop gaat zeggen olie op het vuur gooien is.   :(

Ik zal dus voor de volgende banden, en dat zal nog effe duren want op m'n moeder haar auto liet ik vorig jaar bij Schepers ook n nieuw set leggen, elders gaan want daar hebben ze me gezien.  Spijtig, want nogmaals, daar is de service echt goed  (in de werkplaats toch).   :-\

En nu komt de vraag:   wat is een aanvaardbare leeftijd voor banden?

Ik heb hier al zitten grasduinen voor ik een draadje aangemaakt heb en ik heb dit gelezen :
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=48049.msg1622003#msg1622003

Op het wereldwijde web lees ik vanalles als het gaat over ouderdom van banden, soms lees je dat ze max 2j mogen zijn als men ze als nieuw verkoopt, en soms lees je max 5j.
Hoe betrouwbaar en juist is deze informatie?
Je leeft maar 1 keer?  Neen, leven doe je elke dag, sterven, dat doe je maar 1 keer.

Offline kraftbayer

• Trade Count: (+7)
  • Crashed!
Re: Ouderdom nieuwe banden
« Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2022, 19:39:50 »
Zelf zou ook daar niet blij mee zijn en mijn verhaal willen hebben want door de ouderdom worden de banden ook "harder" en maken meer geluid.
Een overjaarse band daar zou ik nog mee kunnen leven.
Er zijn landen waar je zelfs niet met banden mag rijden die een bepaalde ouderdom hebben.
Met winterbanden is dat in Duitsland max 4 jaar.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers!

Offline FJRdude

• World Champion
  • 2 beer or not 2 beer
    • Freude Am Fahren
« Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2022, 19:44:59 »
Adac schrijft

De rubbersamenstelling van de band verhardt na verloop van tijd, wat voornamelijk de grip en remweg op nat wegdek verslechtert. Dit werd vooral duidelijk bij winterbanden omdat ze ook bij lage temperaturen "zacht" moeten blijven. Vanaf ongeveer zes jaar verliezen ze een deel van hun wintereigenschappen. Daarom raden we het gebruik van winterbanden die ouder zijn dan acht jaar af. Zomerbanden mogen niet ouder zijn dan acht tot tien jaar.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifenkauf/reifenalter/

Adac is toch wel een betrouwbare bron.
Je leeft maar 1 keer?  Neen, leven doe je elke dag, sterven, dat doe je maar 1 keer.

Offline b_ken

• Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
« Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2022, 20:27:23 »
Ik begin te denken dat SWS ook niet meer is wat het ooit was. Een beetje te groot geworden misschien.
Het zijn dan bovendien nog die mannen die moeilijk doen als je banden wil laten opleggen die bv. online gekocht zijn. "Ja maar wie weet hoe oud dat die banden zijn, ja maar daar kunnen wij geen garantie op geven".   :toofunny:

Ik ga er de laatste tijd enkel nog als ik velgen moet gepoederlakt hebben. Voor de rest zijn er genoeg alternatieven.  En zelfs met dat poederlakken durft het al eens mis gaan. Een set voor mijn dochter was binnen het jaar aan het afschilferen. OK ze hebben ze gratis opnieuw gedaan, maar het zou niet mogen.

Offline order66

• Trade Count: (+4)
  • Race Legend
« Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2022, 20:44:52 »
Vorig jaar juni 2021 heb ik nog banden geweigerd van 2019, moest minimum van de 2de helft 2020 zijn. Wel bij voorbaat gevraagd en verwittigd bij de bandencentrale.

Offline FJRdude

• World Champion
  • 2 beer or not 2 beer
    • Freude Am Fahren
« Reactie #5 Gepost op: 3 mei 2022, 20:56:40 »
Mocht ik ergens staan bij n bandenboer die ik nooit eerder bezocht zou ik ook eerst ns kijken wat men er op wil leggen, maar ik had het volste vertrouwen in hen. Ik passeer tal van bandencetrales eer ik in Bolderberg ben, ik rij meer dan 25km omdat ik er altijd goed bediend werd. Ik heb een hekel an jankers en memmers, en ik vraag heel beleefd naar een uitleg….  maar die krijg je als klant niet….  was er eigenlijk n bekke van aangedaan dat ze uw vertrouwen zo beschamen….  niet eens de moeite doen om ns efkes te komen kijken naar die band maar bij hoog en laag beweren dat het niet kan en het in het belachelijke trekken.
Ik ga me dan niet verlagen aan hun niveau en zal de volgende keer m’n centen elders spenderen….

Offline mega_stihl

• World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 3 mei 2022, 21:36:31 »
Discussie dat dat niet kan, want ze hebben de banden in 2019 gekocht volgens hun stock-systeem.

Gepikeerd zegt meneer Schepers: als ge een wasmachien gaat kopen gaat ge dan ook zagen dat dat al 10j in de toonzaal staat?

Hier stopt het voor mij. Die hebben afgedaan.

Uit ervaring kan ik zeggen dat, afhankelijk van het type/merk, een band met leeftijd van +-7 jaar, ondanks RUIM voldoende profieldiepte, zijn beste tijd gehad heeft wat grip betreft.
« Laatst bewerkt op: 3 mei 2022, 21:38:20 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 330Ci

Offline beemerbuddy

• Premium Member
  • World Champion
« Reactie #7 Gepost op: 4 mei 2022, 17:42:33 »
Hey Serge, dat is niet zo'n prettige ervaring, nee... Op zo'n manier zou het voor mij ook niet meer hoeven  :( :o

Ik moet zeggen dat ikzelf ondertussen ook al een aantal jaren klant ben bij SWS... Ik kom er elke week een paar keer langs ivm mijn lever-ronde... Heb er toch al enkele duizenden euries gespendeerd aan het lakken van velgen en nieuwe banden, wel ook niet altijd voor mezelf  ;)
Van het lak- en spuitwerk ben ik zeker tevreden, ze hebben bv. de harten van m'n "15 BBS E30-velgen gespoten en de randen hoogglans afgedraaid en die waren  :thumbsup:

Maar heb idd ook al gemerkt dat sommige banden die gelegd zijn geweest ook minstens +2 jaar oud waren, bv. midden 2020 banden laten leggen op m'n E34 en E32 velgen en die waren toch al van begin 2018  :( , heb dat ook pas naderhand thuis gemerkt bij het wassen van de auto's, en heb er geen spel van gemaakt... Het blijven toch een beetje 'nieuwe' banden, aangezien ze nooit eerder gemonteerd werden... Dat is natuurlijk anders bij 2e-hands banden... Maar toch zeker de banden van de "17 BBS'en van de E32 is toch een courante maat ( 235/45/17 ) en dan zou je toch denken dat die vlotter 'van de toonbank gaan'  ???
Laatst heb ik nog 2 nieuwe voorbanden laten leggen op m'n Iveco bestelwagen ( 195/75/16 , ook courante maat hiervoor ) en die waren van eind 2020 , en die verslijt ik toch op een dik jaar , dus daar maak ik ook niks uit... MAAR ik ga toch voor de zekerheid er de volgende keer weldegelijk op letten  ::)
Daarentegen waren de 2 weken geleden opgelegde banden voor de Tiguan van mijn dochter nog geen half jaar oud , want DOT 48/21 ( Uniroyal Rainsport 235/50/19 )  :)

Volgens mij ligt het misschien aan van welke groothandel ze bij SWS hun banden betrekken , ivm mogelijke kortingen bij bepaalde afnames ? Of doen ze sowieso misschien (te) veel stock in ? Of aan de maatvoering van de banden , in welke mate zijn deze courant of niet ?

:thinking: :thinking: Dus da's een vraag die ik dan in de groep gooi... Hoe werkt de aankoop bij een onafhankelijke bandencentrale ( want geen Donkers-filiaal, of Lambrecht, of  :iono: ) ?? 
1983 E28 525i Bahama-Blues (SOLD) - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady (SOLD) - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands (SOLD) - 1996 E36 320i Techno-Touring (SOLD)

Offline FJRdude

• World Champion
  • 2 beer or not 2 beer
    • Freude Am Fahren
« Reactie #8 Gepost op: 4 mei 2022, 20:23:07 »
Ja zonde dat ze zich daar aan laten vangen…   dat een band wat langer op stock ligt kan ik begrijpen, het moet ook werkbaar blijven voor die mensen.
Laat de klant de keuze of ze een band willen die al 5j ligt, vraag dat gewoon effe. Iemand die veel kilometers maalt zoals Hans aanhaalt zal daar niets mee inzitten.

Heel waarschijnlijk zal 90% vd klanten nooit van een DOTcode gehoord hebben en nemen ze gewoon de gok…. 
Het steekt me dat zich boertig gedragen als ge een vraag stelt, ik zou goed kunnen verdragen dat ze een week extreme diarree krijgen!!

Schepers werkt ook samen met een groep,  Ceva tyre network.
« Laatst bewerkt op: 4 mei 2022, 20:27:34 door FJRdude »

Offline M-Power

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #9 Gepost op: 4 mei 2022, 21:56:54 »
"Nieuwe" banden v 5j oud kunnen misschien mits extra korting voor iemand die ze op 1 of 2j verslijt maar voor iemand die minder dan 10 duizend km per jaar  rijdt is dat eigenlijk not done want daar worden  ze te oud voor ze versleten geraken

Offline crossbytje

• Pole Position
« Reactie #10 Gepost op: 5 mei 2022, 08:21:45 »
Als ze iedereen moeten vragen of ze 5j oude banden willen, dan zegt niemand toch ja? Dan zijn die banden verloren, of moeten ze ze aan de helft van de prijs verkopen.
Ze monteren ze gewoon en in 98% van de gevallen ziet de klant het niet eens.

Die andere twee percent, daar zouden ze dan toch wel een oplossing moeten voor voorzien. Als bijna al hun oude banden aan de volle pot kunnen verkopen, dan moet er hier toch nog iets van af kunnen.
En als ze zelfs al daar niet meer van wakker liggen, dan zijn ze al lang binnen en interesseert het hun niet meer of ze een paar klanten verliezen. Peanuts.
2008 R56 Cooper D - Pepper White - SOLD
2008 987 Cayman 2.7 - Meteor Grey
2017 F20 120dAS M-Sport - Alpinweiss

Offline Ik Ben Lui

• Premium Member
  • Crashed!
« Reactie #11 Gepost op: 5 mei 2022, 08:29:02 »
interessante discussie ... ik zou ze niet aanvaarden moest ik het op voorhand weten ....

das een tip om mee te nemen als ik nog eens andere banden moet hebben
het verleden: te veel om op te noemen
het heden: Polestar 2 Snow - Honda NT 1100 DCT

Offline order66

• Race Legend
« Reactie #12 Gepost op: 5 mei 2022, 08:50:26 »
2 jaar geleden bij een donckers concessie Michelin PS4 rft besteld. Ik kom toe en laat mij eerst de banden tonen. Te oud >>> bestel maar recentere. Bandencentrale begrijpt dit, maken er geen probleem van. Ik wil altijd eerst de banden zien vóór montage. Maar ik zal wel een achterdochtige maniak zijn :toofunny:

Offline Vakantieman

• Qualifying
« Reactie #13 Gepost op: 5 mei 2022, 10:06:06 »
Gewoen be den derm gun int vervolg.  :D
E92 330d --> sold
Seat Leon cupra DSG --> sold

Offline VerDi

• Pole Position
« Reactie #14 Gepost op: 5 mei 2022, 14:10:09 »
Zo lang alles goed gaat verloopt het bij SWS prima. Als het mis gaat dan komt de ware aard boven. Toen ze vroeger nog in hun kleine garage in Stokrooie zaten dan kon je spreken over service. Nu nietmeer spijtig genoeg. Ooit eens banden laten opleggen en hadden ze een velg beschadigd, bij hoog en laag blijven beweren dat dat al zo was... Ga er enkel nog om te laten uitlijnen..
Spijtig!
There's no such thing as overpowered...
Porsche 997 turbo Gemballa

Offline zaij

• Pole Position
« Reactie #15 Gepost op: 5 mei 2022, 16:50:56 »
Den derm is presies overal bekend :-)
I have lived...

Offline kazzz

• World Champion
    • D-ProC
« Reactie #16 Gepost op: 5 mei 2022, 19:05:40 »
Ik ben tevreden van Redant in Herent.. voor de moto :)
Maar ik vermoed dat ze auto’s ook wel goed zullen doen..
is toch een gekende groep..

Offline mega_stihl

• World Champion
« Reactie #17 Gepost op: 5 mei 2022, 20:15:55 »
Ik ben tevreden van Redant in Herent.. voor de moto :)
Maar ik vermoed dat ze auto’s ook wel goed zullen doen..
is toch een gekende groep..

Redant Herent is vrij degelijk. Ik ga daar steeds voor mijn uitlijning en volg mee achter de schermen/pas zelf mijn sporing aan. Vaak omdat ik met "custom" waardes af kom en gewicht op de bestuurderszetel leg, iets wat anders (en bij 95% van de bandenboeren) genegeerd wordt.

Het enige waarvan het haar op mijn rug recht komt te staan is de discussie die ik met de uitlijn-man enkele keren heb gehad, waarbij hij bij hoog en laag zweert dat uitspoor zorgt voor stabieler rijgedrag en toespoor zorgt dat de wagen scherper stuurt en minder stabiel is. Voor de rest wel ne super vriendelijke kerel! :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 5 mei 2022, 20:17:48 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 330Ci

Offline Vakantieman

• Qualifying
« Reactie #18 Gepost op: 6 mei 2022, 00:40:00 »
Den derm is presies overal bekend :-)
Beste banne graash ever. Klennen derm is ne kameraad van mich. 👌😁
E92 330d --> sold

Offline FJRdude

• World Champion
  • 2 beer or not 2 beer
    • Freude Am Fahren
« Reactie #19 Gepost op: 6 mei 2022, 06:52:53 »

Ja, ook al geweest, want voor de moto zijn er niet zo veel plaatsen waar je rubber kan laten wisselen. Nadat ik zag dat men de achterste remklauw van m’n FJR met hamer en beitel er met n paar serieuze slagen er af haalde niet meer teruggewenst. Was geen rubberhamer he….   😀
Qua prijs zit je bij Ronny zeker bij de betere uit de buurt!

Offline order66

• Race Legend
« Reactie #20 Gepost op: 6 mei 2022, 07:07:54 »
Precies dit. Ben ook al bij een bandencentrale terechtgekomen waar ze een bandenijzer gewoon tegen de velg zetten om de band eraf te krijgen. 2 wielen de lak eraf :jpshakehead: begin maar weer.
Nu ga ik naar een bandenboer die netjes omgaat met je materiaal. Kost net iets meer, maar liever gerust zijn.
Zelfde centrale die oudere banden binnen had. Gelukkig gekeken vóór montage.
« Laatst bewerkt op: 6 mei 2022, 07:49:55 door order66 »

Offline Vakantieman

• Qualifying
« Reactie #21 Gepost op: 6 mei 2022, 07:32:55 »
Kga daar ook met de moto maar dat heb ik wel nog nooit voorgehad. Ook bandenwissels auto zijn altijd correct verlopen.
Motor bandenwissels worden bij mij altijd door Ronny of Nilis zelf gedaan wel.
E92 330d --> sold