Auteur Topic:  Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?  (gelezen 4678 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Borz

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1791
Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Gepost op: 15 mei 2021, 23:16:55 »
Na misstap wegens beperkt leasebudget richting Audi gemaakt te hebben is het op het einde van het jaar eindelijk terug zover, ik mag een nieuwe leasewagen kiezen  :clap:
Simulatie in leasetool leerde mij onlangs dat fiscus totaal niet wilt dat wij nog met een diesel rondrijden. Een BMW 330d is net haalbaar, maar dan is het elke dag brood met chocopasta (niet Nutella) en da's dan misschien teveel van het goede. Dit allemaal beperkt mijn keuze bijna automatisch tot plug-ins.... waar ik totaal geen ervaring mee heb.
Vandaar heb ik een paar "domme" vragen, die jullie hopelijk van antwoord kunnen voorzien   :)

1) Hoe zit het met dekking van palen in BelgiŽ? Is dat een "tankkaart" voor alle palen? Of per merk van palen? Hoe lang duurt in de praktijk zo'n tankbeurt? Is er een app die laadpunten toont in BelgiŽ?

2) Ik woon momenteel op het appartement. Bijladen snachts is geen optie. Ik las ergens dat auto ook tijdens rijden op benzine dan ook bijlaadt. Maar vermoedelijk is dit echt peanuts? Zo niet, hoeveel (duizenden?  ;D ) kms moet je ongeveer om deze op te laten laden?

3) Stel, batterij is leeg: is je wagen dan trager dan eentje met enkel gelijkwaardige benzinemotor, omwille van het gewicht? Of is er "altijd" wat reserve, eens men kick-downt?

4) Wat is het gemiddeld verbruik van een G-serie 330e? 530e? 545e? Veel forumleden rijden al met een 330e, heb ik gemerkt.

5) Zijn plug-ins fun to drive?

6) Is volgeladen plug-in rijden een beetje vergelijkbaar met dieselrijden? Diesel = nM genoeg, maar bij plug-in zou vanaf eerste toer ook al direct wat nM's moeten beschikbaar zijn door elek.motor...?

Alvast dank voor jullie feedback.  :bow: :bow: :bow:
Hopelijk zal deze topic ook voor andere newbies dan ook nuttig zijn, met dat opkomende plug-ins en EV-gedoe
2005-2007: E36 318TDS - 2007-2008: E36 318IS Procar - 2008-2009: E36 325i - 2009-2010: E36 318TDS - 2010-2011: E36 325i - 2011-2012: E36 328i - 2012-2013: E90 320d - 2013-2013: E46 320d - 2013-2014: E46 330i - 2015-2017: E60 535d

Offline ragnor

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 29
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2021, 08:59:59 »
Zelf heb ik geen plug-in hybride wegens net buiten mijn budget, maar ik heb er destijds wel ook wat rond opgezocht.

Wat laadmogelijkheden betreft geeft egear.be een overzicht dat af en toe wordt bijgewerkt. https://www.egear.be/laadpalen-belgie/

Volgens wat ik begrepen heb rijdt een plug-in hybride, wanneer de batterij leeg is, net zoals een gewone hybride; met de juiste rijstijl zeer zuinig, met de verkeerde rijstijl gewoon een zware auto. Maar ik ga verdere commentaar overlaten aan mensen die er effectief eentje hebben.

Offline HeavyD

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2021, 10:24:12 »
Ik denk dat het mijn eerste en laatste plugin zal zijn. Als de overheid gaat doen wat ze zeggen enkel EV's fiscaal aftrekbaar maken dan zal ik binnen een jaar of 5 wel terug een diesel kopen. Geen 100% elektrische brol als eerste wagen thuis.

Spijtig want het rijdt wel goed en je hebt de zekerheid van een motor. En ik rij 95% van de tijd puur elektrisch. Laatste tankbeurt was september 2020 en de tank is momenteel half. Maar als de overheid wil dat ik terug met een diesel ga rijden zal ik dat wel doen in de toekomst  >:D
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2021, 10:28:23 door HeavyD »

Offline Tom86

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 115
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2021, 11:15:25 »
Ik denk dat het mijn eerste en laatste plugin zal zijn. Als de overheid gaat doen wat ze zeggen enkel EV's fiscaal aftrekbaar maken dan zal ik binnen een jaar of 5 wel terug een diesel kopen. Geen 100% elektrische brol als eerste wagen thuis.

Spijtig want het rijdt wel goed en je hebt de zekerheid van een motor. En ik rij 95% van de tijd puur elektrisch. Laatste tankbeurt was september 2020 en de tank is momenteel half. Maar als de overheid wil dat ik terug met een diesel ga rijden zal ik dat wel doen in de toekomst  >:D

Nu spreek je jezelf toch wat tegen, je vind een EV elektrische brol, maar met de hybride rij je 95% elektrisch.
Snap de afbreuk dan niet zo goed?
Als je de totaalsom maakt en je kan de wagen thuis opladen, dan is het wel serieus goedkoper rijden aan de huidige elektriciteitsprijzen.

Offline HeavyD

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2021, 11:42:39 »
Als grote primaire wagen waar ook al eens grote afstanden mee gedaan wordt wil ik geen EV. Als de plugin hybride niet meer interessant is zal het terug een diesel worden.
Trouwens een SUV als een X5 volledig elektrisch en ook nog praktisch, dat wil ik toch eerst eens zien.

Elektricteit wordt de nieuwe melkkoe dus de tijd van goedkoop is voorbij.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2021, 13:06:33 door HeavyD »

Offline Atlantis8000

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 73
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2021, 11:43:30 »
Ik heb nu bijna 4 jaar een X5 4.0e en momenteel een 45e in bestelling. Ik probeer altijd consequent te laden en kan dit ook bij mij thuis. De wagen heeft nu 76.000 kms, waarvan 31.000 kms elektrisch gereden. Ik vind het in mijn geval dus geen fake hybride. Ik mis wel de souplesse van een 6 cylinder. Daarom nu terug voor een 45e gekozen, maar dat is persoonlijk. In mijn geval als zelfstandige, lijkt het mij een beetje "nu-of-nooit" als je nog eens een "plezante" motor wil in combinatie met een fiscaal interessante wagen. Vanaf 2023 valt de aftrekbaarheid stilaan terug voor wagens met een verbrandingsmotor (vanaf dan ingeschreven). Vanaf 2026 spreekt men nog enkel over volledig elektrische wagens... Dat is momenteel voor mij nog een no-go. Om volledig elektrisch te rijden ben ik (en misschien ook wel de infrastructuur) nog niet klaar. Vandaar dat ik nu nog eens een dikke 6 cylinder wil :-)

1) Hoe zit het met dekking van palen in BelgiŽ? Is dat een "tankkaart" voor alle palen? Of per merk van palen? Hoe lang duurt in de praktijk zo'n tankbeurt? Is er een app die laadpunten toont in BelgiŽ? --> Ik gebruik een kaart van Newmotion (ondertussen Shell geworden) en deze kaart werkt op alle palen die ik al gebruikt heb, ook in het buitenland. Heb enkel ervaring met deze kaart omdat ze gewoon altijd werkt...

2) Ik woon momenteel op het appartement. Bijladen snachts is geen optie. Ik las ergens dat auto ook tijdens rijden op benzine dan ook bijlaadt. Maar vermoedelijk is dit echt peanuts? Zo niet, hoeveel (duizenden?  ;D ) kms moet je ongeveer om deze op te laten laden? --> Wagen laadt bij tijdens het remmen of als je zelf voor de sport modus of save modus kiest. In sport en save gaat het redelijk snel, maar dan verbruik je ook meer benzine. Idealiter gebruik je uw gps, dan gaat de wagen bepalen waar hij gaat laden en waar hij elektrisch gaat rijden.

3) Stel, batterij is leeg: is je wagen dan trager dan eentje met enkel gelijkwaardige benzinemotor, omwille van het gewicht? Of is er "altijd" wat reserve, eens men kick-downt? --> Nee, want de batterij kan nooit helemaal leeg, je hebt ook nooit de volledige capaciteit ter beschikking om elektrisch te rijden.

4) Wat is het gemiddeld verbruik van een G-serie 330e? 530e? 545e? Veel forumleden rijden al met een 330e, heb ik gemerkt. --> Met de X5 zit ik nu met Corona en ritjes rond de "kerktoren" aan minder dan 3liter, maar normaal gezien zit ik rond de 7-8liter.

5) Zijn plug-ins fun to drive? --> Ik vind van wel. Zeker de 45e's. Ik rijd wel altijd ofwel elektrisch, ofwel sport. Sport modus omdat ik "zot" word van start/stop en op en afslaan van motor. Elektrisch rijden is ook gewoon "chill"...

6) Is volgeladen plug-in rijden een beetje vergelijkbaar met dieselrijden? Diesel = nM genoeg, maar bij plug-in zou vanaf eerste toer ook al direct wat nM's moeten beschikbaar zijn door elek.motor...? --> Ja, er is ook geen prestatieverschil bij mijn weten tussen een batterij die 100% vol is of bijvoorbeeld 60%. Misschien wel als je volledig elektrisch rijdt en de batterij bijna leeg is. Maar in sport modus zeker niet, en dat is ook de reden dat hij in sportmodus snel gaat bijladen heel de tijd.

Hopelijk heb je iets aan mijn informatie. Ik heb er een goede ervaring mee, maar ik ken mensen die nooit hun hybride opladen en dan klagen over allerlei batterijproblemen.
Succes met de beslissing.
BMW E36 Coupe - 318is - Sold - BMW E39 Touring -530d - Sold - BMW E46 Berline - 320d - Sold - BMW E91 Touring - 320d - Sold - BMW F11 Touring - 520d - Mini R52 Cabrio - Cooper - Sold - BMW F15 SUV - X5 4.0E - Coming "soon" G05 SUV - X5 45E

Offline Borz

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1791
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2021, 13:40:52 »
Ik heb nu bijna 4 jaar een X5 4.0e en momenteel een 45e in bestelling. Ik probeer altijd consequent te laden en kan dit ook bij mij thuis. De wagen heeft nu 76.000 kms, waarvan 31.000 kms elektrisch gereden. Ik vind het in mijn geval dus geen fake hybride. Ik mis wel de souplesse van een 6 cylinder. Daarom nu terug voor een 45e gekozen, maar dat is persoonlijk. In mijn geval als zelfstandige, lijkt het mij een beetje "nu-of-nooit" als je nog eens een "plezante" motor wil in combinatie met een fiscaal interessante wagen. Vanaf 2023 valt de aftrekbaarheid stilaan terug voor wagens met een verbrandingsmotor (vanaf dan ingeschreven). Vanaf 2026 spreekt men nog enkel over volledig elektrische wagens... Dat is momenteel voor mij nog een no-go. Om volledig elektrisch te rijden ben ik (en misschien ook wel de infrastructuur) nog niet klaar. Vandaar dat ik nu nog eens een dikke 6 cylinder wil :-)

1) Hoe zit het met dekking van palen in BelgiŽ? Is dat een "tankkaart" voor alle palen? Of per merk van palen? Hoe lang duurt in de praktijk zo'n tankbeurt? Is er een app die laadpunten toont in BelgiŽ? --> Ik gebruik een kaart van Newmotion (ondertussen Shell geworden) en deze kaart werkt op alle palen die ik al gebruikt heb, ook in het buitenland. Heb enkel ervaring met deze kaart omdat ze gewoon altijd werkt...

2) Ik woon momenteel op het appartement. Bijladen snachts is geen optie. Ik las ergens dat auto ook tijdens rijden op benzine dan ook bijlaadt. Maar vermoedelijk is dit echt peanuts? Zo niet, hoeveel (duizenden?  ;D ) kms moet je ongeveer om deze op te laten laden? --> Wagen laadt bij tijdens het remmen of als je zelf voor de sport modus of save modus kiest. In sport en save gaat het redelijk snel, maar dan verbruik je ook meer benzine. Idealiter gebruik je uw gps, dan gaat de wagen bepalen waar hij gaat laden en waar hij elektrisch gaat rijden.

3) Stel, batterij is leeg: is je wagen dan trager dan eentje met enkel gelijkwaardige benzinemotor, omwille van het gewicht? Of is er "altijd" wat reserve, eens men kick-downt? --> Nee, want de batterij kan nooit helemaal leeg, je hebt ook nooit de volledige capaciteit ter beschikking om elektrisch te rijden.

4) Wat is het gemiddeld verbruik van een G-serie 330e? 530e? 545e? Veel forumleden rijden al met een 330e, heb ik gemerkt. --> Met de X5 zit ik nu met Corona en ritjes rond de "kerktoren" aan minder dan 3liter, maar normaal gezien zit ik rond de 7-8liter.

5) Zijn plug-ins fun to drive? --> Ik vind van wel. Zeker de 45e's. Ik rijd wel altijd ofwel elektrisch, ofwel sport. Sport modus omdat ik "zot" word van start/stop en op en afslaan van motor. Elektrisch rijden is ook gewoon "chill"...

6) Is volgeladen plug-in rijden een beetje vergelijkbaar met dieselrijden? Diesel = nM genoeg, maar bij plug-in zou vanaf eerste toer ook al direct wat nM's moeten beschikbaar zijn door elek.motor...? --> Ja, er is ook geen prestatieverschil bij mijn weten tussen een batterij die 100% vol is of bijvoorbeeld 60%. Misschien wel als je volledig elektrisch rijdt en de batterij bijna leeg is. Maar in sport modus zeker niet, en dat is ook de reden dat hij in sportmodus snel gaat bijladen heel de tijd.

Hopelijk heb je iets aan mijn informatie. Ik heb er een goede ervaring mee, maar ik ken mensen die nooit hun hybride opladen en dan klagen over allerlei batterijproblemen.
Succes met de beslissing.

Bedankt!  :bow:

Klinkt bemoedigend  :clap:

Iemand nog een aanvulling?
Of andere ervaring?
2005-2007: E36 318TDS - 2007-2008: E36 318IS Procar - 2008-2009: E36 325i - 2009-2010: E36 318TDS - 2010-2011: E36 325i - 2011-2012: E36 328i - 2012-2013: E90 320d - 2013-2013: E46 320d - 2013-2014: E46 330i - 2015-2017: E60 535d

Offline BIG charlie

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2047
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2021, 14:26:04 »

5) Zijn plug-ins fun to drive?

6) Is volgeladen plug-in rijden een beetje vergelijkbaar met dieselrijden? Diesel = nM genoeg, maar bij plug-in zou vanaf eerste toer ook al direct wat nM's moeten beschikbaar zijn door elek.motor...?


Het meeste wat atlantis8000 aanhaalt kan ik beamen.
Enkel met een "tankkaart" heb ik geen ervaring, ik laad mijn wagen thuis op of tijdens het rijden.
Een plug-in is zeker fun to drive, ook al heb ik volgens velen op dit forum geen "echte bmw" >:D
Het vermogen is, als je dit wil, direct vanaf begin beschikbaar wat het toch wel een snedige wagen maakt.
Zeker zoals bij mijn model het vermogen over de 4 wielen wordt vrijgegeven met zo goed als geen gripverles.
Ik kan perfect vergelijken aangezien mijn vorige wagen een getunede diesel was in exact hetzelfde model.
De plug-in is hierbij zowiezo de leukere wagen om te rijden.
Je kan idd zeer zuinig rijden als je wil, zeker als je uw route ingeeft via de gps (de ideale combinatie benzine/electrisch regelt de wagen dan zelf).
Ikzef gebruik de auto niet als een "groene jongen" maar laat hem wel regelmatig werken waarbij ik kan genieten van het samenspel van de technieken.
Ikzelf zou niet twijfelen in uw geval. :thumbsup:
Veel denkgenot nog   8)
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2021, 14:27:40 door BIG charlie »
Skoda Superb Combi IV 2022
Kawasaki Versys 1000

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed - F45-218d - F45-225XE - F32-428i

Offline Datake

  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 8209
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2021, 14:37:40 »
ga gewoon eens testrijden met een 330e... ?

Offline Borz

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1791
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2021, 14:44:07 »
Het meeste wat atlantis8000 aanhaalt kan ik beamen.
Enkel met een "tankkaart" heb ik geen ervaring, ik laad mijn wagen thuis op of tijdens het rijden.
Een plug-in is zeker fun to drive, ook al heb ik volgens velen op dit forum geen "echte bmw" >:D
Het vermogen is, als je dit wil, direct vanaf begin beschikbaar wat het toch wel een snedige wagen maakt.
Zeker zoals bij mijn model het vermogen over de 4 wielen wordt vrijgegeven met zo goed als geen gripverles.
Ik kan perfect vergelijken aangezien mijn vorige wagen een getunede diesel was in exact hetzelfde model.
De plug-in is hierbij zowiezo de leukere wagen om te rijden.

Je kan idd zeer zuinig rijden als je wil, zeker als je uw route ingeeft via de gps (de ideale combinatie benzine/electrisch regelt de wagen dan zelf).
Ikzef gebruik de auto niet als een "groene jongen" maar laat hem wel regelmatig werken waarbij ik kan genieten van het samenspel van de technieken.
Ikzelf zou niet twijfelen in uw geval. :thumbsup:
Veel denkgenot nog   8)

Straffe uitspraak, niet verwacht  :wow:
2005-2007: E36 318TDS - 2007-2008: E36 318IS Procar - 2008-2009: E36 325i - 2009-2010: E36 318TDS - 2010-2011: E36 325i - 2011-2012: E36 328i - 2012-2013: E90 320d - 2013-2013: E46 320d - 2013-2014: E46 330i - 2015-2017: E60 535d

Offline Borz

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1791
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #10 Gepost op: 16 mei 2021, 14:49:15 »
ga gewoon eens testrijden met een 330e... ?

Staat inderdaad op agenda. Heb nog wat tijd (helaas!). Mag pas in november bestellen.
Vraag mij ook af of 545e zijn meerprijs waard is tov 530e/330e...  ::)
Ik las hier ergens dat 330e minder goed klinkt? Qua aantal pk's en 0-100 is zo'n 330e op papier alvast niet mis.
Jammer dat er geen 345e of iets dergelijks van BMW  :blah:
Peugeot 508 met 1.6 benzine + 2 elektromotoren zou straffer zijn dan 330e qua presetaties. Niet qua fungehalte  :wiggleyes:
2005-2007: E36 318TDS - 2007-2008: E36 318IS Procar - 2008-2009: E36 325i - 2009-2010: E36 318TDS - 2010-2011: E36 325i - 2011-2012: E36 328i - 2012-2013: E90 320d - 2013-2013: E46 320d - 2013-2014: E46 330i - 2015-2017: E60 535d

Offline Datake

  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 8209
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #11 Gepost op: 16 mei 2021, 14:55:14 »
Staat inderdaad op agenda. Heb nog wat tijd (helaas!). Mag pas in november bestellen.
Vraag mij ook af of 545e zijn meerprijs waard is tov 530e/330e...  ::)
Ik las hier ergens dat 330e minder goed klinkt? Qua aantal pk's en 0-100 is zo'n 330e op papier alvast niet mis.
Jammer dat er geen 345e of iets dergelijks van BMW  :blah:
Peugeot 508 met 1.6 benzine + 2 elektromotoren zou straffer zijn dan 330e qua presetaties. Niet qua fungehalte  :wiggleyes:

ik weet niet wat je leasingbudget is... maar als een 330d al aldi choco is, dan zal het met een 545e schuif-choco (of schuif-hesp) worden denk ik...

maar goed, hierbij mijn 2 centjes van een doorwinterde 320d rijder die sinds 2016 hybride rijdt.

Een hybride rijdt beter... ik zou niet meer terug willen naar een 320d, gechipt of niet een 330e is gewoon veel leuker.

Met mijn G20 haal ik rond de 5 liter gemiddeld, ik rij wel dikwijls eens in xtraboost ... gewoon omdat het leuk is ;)
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2021, 14:59:06 door Datake »

Offline Borz

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1791
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #12 Gepost op: 16 mei 2021, 15:04:26 »
ik weet niet wat je leasingbudget is... maar als een 330d al aldi choco is, dan zal het met een 545e schuif-choco (of schuif-hesp) worden denk ik...

maar goed, hierbij mijn 2 centjes van een doorwinterde 320d rijder die sinds 2016 hybride rijdt.

Een hybride rijdt beter... ik zou niet meer terug willen naar een 320d, gechipt of niet een 330e is gewoon veel leuker.

Met mijn G20 haal ik rond de 5 liter gemiddeld, ik rij wel dikwijls eens in xtraboost ... gewoon omdat het leuk is ;)

Bedankt voor uw bijdrage!
Ik vreesde dat gemiddeld verbruik bij hybrides echt hoog zou zijn. Maar ik lees hier 5 liter en ietsje boven 7-8. Dus valt wel mee. Is geen 12.

Is het niet zo dat u constant aan die knop moet drukken, want xtraboost is na 10secs al weg? Of begrijp ik deze functie verkeerd?

Geloof het of niet, maar 330d is 110 EUR per maand (netto) duurder dan 545e. Komt door hoger VAA.
2005-2007: E36 318TDS - 2007-2008: E36 318IS Procar - 2008-2009: E36 325i - 2009-2010: E36 318TDS - 2010-2011: E36 325i - 2011-2012: E36 328i - 2012-2013: E90 320d - 2013-2013: E46 320d - 2013-2014: E46 330i - 2015-2017: E60 535d

Offline smeersd

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2115
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2021, 16:11:52 »
ik weet niet wat je leasingbudget is... maar als een 330d al aldi choco is, dan zal het met een 545e schuif-choco (of schuif-hesp) worden denk ik...

maar goed, hierbij mijn 2 centjes van een doorwinterde 320d rijder die sinds 2016 hybride rijdt.

Een hybride rijdt beter... ik zou niet meer terug willen naar een 320d, gechipt of niet een 330e is gewoon veel leuker.

Met mijn G20 haal ik rond de 5 liter gemiddeld, ik rij wel dikwijls eens in xtraboost ... gewoon omdat het leuk is ;)

Een 320d is dan ook niet echt een vergelijk met een 330eÖ

Als je bv. een G30 525d 231pk 500nm naast een G30 530e zet van dezelfde generatie rijdt de 25d stukken beter en voelt deze stukken lichter aan. Verbruik is ook makkelijk 1L hoger in de 530e zonder elektriciteit meegeteld.

En 5L verbruik is vrij hoog gezien je dan uw elektriciteit nog moet rekenen. Kom je dus makkelijk aan 7.5 a 8L

Naar mijn mening is zo'n hybride, elektrische wagen enkel goed om tijdelijk de regering op te lichten. Maar aan de prijzen per KW/H dat de elektriciteit staat, de ellende dat je ermee hebt om het ding op te laden, laadpalen te zoeken/vinden, op gps te rijden,... vraag ik mij af wie wie nu oplicht?

Een diesel van 10j oud tank je op 2min vol met 60L brandstof en rijd je makkelijk 1000km mee, zonder opladen (geen elektriciteit), op gps te rijden, ...
Dan praat ik nog niet dat diesel meestal goedkoper is om te tanken dan Super95 en dat de aankoop van een diesel goedkoper is. Kwestie van VAA weet ik het allemaal niet. Dit moet je laten berekenen.

In ieder geval dat zou dan de toekomst zijn, die hybride en elektrische toestanden 🧐
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2021, 17:20:06 door smeersd »

Offline Atlantis8000

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 73
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #14 Gepost op: 16 mei 2021, 16:44:59 »
Staat inderdaad op agenda. Heb nog wat tijd (helaas!). Mag pas in november bestellen.
Vraag mij ook af of 545e zijn meerprijs waard is tov 530e/330e...  ::)
Ik las hier ergens dat 330e minder goed klinkt? Qua aantal pk's en 0-100 is zo'n 330e op papier alvast niet mis.
Jammer dat er geen 345e of iets dergelijks van BMW  :blah:
Peugeot 508 met 1.6 benzine + 2 elektromotoren zou straffer zijn dan 330e qua presetaties. Niet qua fungehalte  :wiggleyes:

Dat een 330e "minder goed klinkt" is redelijk logisch aangezien de 545e een 6cylinder is. Maar slecht klinken doet zo'n 330e toch niet vind ik. Beter dan een 4cylinder diesel...

Verder nog een opmerking. Toen ik vroeger naar de stad reed en een parkeergarage binnenreed, dan had ik bijna altijd plaats dichtbij de uitgang/ingang omdat daar meestal de laadpalen staan. Soms zijn deze plaatsen ook iets breder. Tegenwoordig merk ik op dat de laadpalen bijna altijd bezet zijn. Dus terug minder goede parkeerplaatsen ;-) Het blijkt dus toch meer en meer een succes te zijn.
BMW E36 Coupe - 318is - Sold - BMW E39 Touring -530d - Sold - BMW E46 Berline - 320d - Sold - BMW E91 Touring - 320d - Sold - BMW F11 Touring - 520d - Mini R52 Cabrio - Cooper - Sold - BMW F15 SUV - X5 4.0E - Coming "soon" G05 SUV - X5 45E

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10958
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #15 Gepost op: 16 mei 2021, 16:52:43 »
Bedankt voor uw bijdrage!
Ik vreesde dat gemiddeld verbruik bij hybrides echt hoog zou zijn. Maar ik lees hier 5 liter en ietsje boven 7-8. Dus valt wel mee. Is geen 12.

Verbruikscijfers zeggen mij totaal niets, als men enkel praat over het benzineverbruik. Afhankelijk van hoe er geladen en gereden wordt schommelt dat tussen 0 en 15L/100Km volgens mij.

Offline Datake

  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 8209
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #16 Gepost op: 16 mei 2021, 19:38:14 »
Is het niet zo dat u constant aan die knop moet drukken, want xtraboost is na 10secs al weg? Of begrijp ik deze functie verkeerd?

lol nee hoor, dat blijft aan staan... je kan dat keer op keer na elkaar gebruiken vanzelf ;) iedere keer je het gaspedaal diep genoeg indrukt heb je 292pk

straf dat een 545e goedkoper is dan een 330d, los van de VAA flirt een 545e toch met de 100k grens met wat opties.

Offline tom_il

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2073
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #17 Gepost op: 16 mei 2021, 21:50:14 »
Misschien goed om weten, als je de snellaadpalen gebruikt rij je duurder als met diesel/benzine.
Goedkoopste is thuis opladen.
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Borz

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1791
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #18 Gepost op: 17 mei 2021, 13:48:39 »
lol nee hoor, dat blijft aan staan... je kan dat keer op keer na elkaar gebruiken vanzelf ;) iedere keer je het gaspedaal diep genoeg indrukt heb je 292pk

straf dat een 545e goedkoper is dan een 330d, los van de VAA flirt een 545e toch met de 100k grens met wat opties.

Ow, owke. Bedankt. Als ik eerst las, dacht ik meteen aan zo'n irritante motorON/OFF knop in mijn audi, die ik ELKE keer moet indrukken als ik de auto start.
Ben blij dat hier gewoon kick-down volstaat dus.

Ja, inderdaad. Was ook over verbaasd. Maja, zoals ik hierboven zei, (dikke) diesels worden sterk afgestarft via leasing. Zeker ivm hybride.
2005-2007: E36 318TDS - 2007-2008: E36 318IS Procar - 2008-2009: E36 325i - 2009-2010: E36 318TDS - 2010-2011: E36 325i - 2011-2012: E36 328i - 2012-2013: E90 320d - 2013-2013: E46 320d - 2013-2014: E46 330i - 2015-2017: E60 535d

Offline Borz

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1791
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #19 Gepost op: 17 mei 2021, 13:49:59 »
Verbruikscijfers zeggen mij totaal niets, als men enkel praat over het benzineverbruik. Afhankelijk van hoe er geladen en gereden wordt schommelt dat tussen 0 en 15L/100Km volgens mij.

Uiteraard er is verschil tussen bomba- en Hamilton-rijstijl. Was opzoek naar gemiddelde.
2005-2007: E36 318TDS - 2007-2008: E36 318IS Procar - 2008-2009: E36 325i - 2009-2010: E36 318TDS - 2010-2011: E36 325i - 2011-2012: E36 328i - 2012-2013: E90 320d - 2013-2013: E46 320d - 2013-2014: E46 330i - 2015-2017: E60 535d

Offline Borz

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1791
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #20 Gepost op: 17 mei 2021, 13:51:36 »
Misschien goed om weten, als je de snellaadpalen gebruikt rij je duurder als met diesel/benzine.
Goedkoopste is thuis opladen.

Bedankt!
Via werkgever krijgen wij zo'n kaart om op te laden aan de palen, "for free".
Het enige dat mij gaat tegensteken is de oplaadtijd, denk ik.
Hoeveel bedraagt deze gemiddeld voor een 330e aan zo'n degelijke laadpaal?
En thuis?
2005-2007: E36 318TDS - 2007-2008: E36 318IS Procar - 2008-2009: E36 325i - 2009-2010: E36 318TDS - 2010-2011: E36 325i - 2011-2012: E36 328i - 2012-2013: E90 320d - 2013-2013: E46 320d - 2013-2014: E46 330i - 2015-2017: E60 535d

Offline tom_il

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2073
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #21 Gepost op: 17 mei 2021, 14:05:26 »
Met een tank Kaart waarom moeite doen om op te laden ?


Sent from my HD1903 using Tapatalk

Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Atlantis8000

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 73
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #22 Gepost op: 17 mei 2021, 14:11:55 »
Met een tank Kaart waarom moeite doen om op te laden ?


Sent from my HD1903 using Tapatalk

Ik ben van mening dat je een hybride moet gebruiken waarvoor hij dient en dus ook dient op te laden. Anders gaat je verbruik ook de hoogte in, want dan rijd je gewoon met een zwaardere (in gewicht) auto.
Ik ken iemand met een 530e en die heeft op 3 jaar tijd geen 5 keer het stopcontact gezien. Verder rijd hij altijd in comfort modus, (tegenwoordig hybride modus denk ik) waardoor hij ook niet superveel bijlaadt tijdens het rijden. Resultaat: Al meermaals batterijwaarschijwingen gekregen en zeker in de winter. En een batterij die 3 jaar niet volledig wordt opgeladen is waarschijnlijk ook niet meer in de beste conditie.
BMW E36 Coupe - 318is - Sold - BMW E39 Touring -530d - Sold - BMW E46 Berline - 320d - Sold - BMW E91 Touring - 320d - Sold - BMW F11 Touring - 520d - Mini R52 Cabrio - Cooper - Sold - BMW F15 SUV - X5 4.0E - Coming "soon" G05 SUV - X5 45E

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 7107
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #23 Gepost op: 17 mei 2021, 14:16:52 »
Dat maakt voor veel leasing rijders geen bal uit hoor, donít care

Offline tom_il

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2073
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #24 Gepost op: 17 mei 2021, 14:25:33 »
Idd maakt allemaal niet uit, die zijn gewoon gekocht voor het fiscaal voordeel.
Het heel systeem trekt niks.
CO2 ook niet, want met een tank Kaart rij je gratis en maakt het je niet uit hoeveel je wagen verbruikt en rij je er maar op los.

Tank kaarten voor privé gebruik zijn niet meer van deze tijd. Het zet totaal niet aan om minder CO2 uit te stoten wat uiteindelijk de bedoeling is van het hele systeem.

Sent from my HD1903 using Tapatalk

Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline dobbelsteen

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3726
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #25 Gepost op: 17 mei 2021, 14:25:45 »
Dat maakt voor veel leasing rijders geen bal uit hoor, donít care
Steeds meer leasingrijders krijgen controle op de verhouding benzine/elektriciteit door hun werkgever.
Dus 100% op benzine rijden is voor sommige leaserijders geen optie.
Work hard, play hard

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 7107
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #26 Gepost op: 17 mei 2021, 14:29:53 »
Steeds meer leasingrijders krijgen controle op de verhouding benzine/elektriciteit door hun werkgever.
Dus 100% op benzine rijden is voor sommige leaserijders geen optie.

Bewijs staat hierboven toch :neener:

Maar goed dat daar verandering in komt.

Offline HeavyD

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #27 Gepost op: 17 mei 2021, 14:51:19 »
Wil je tussentijds snel kunnen opladen dan moet je al zeker geen BMW kopen. Met 3,7 kwh per uur geraak je nergens. Dit is het grote nadeel van de BMW plugin hybrides. Batterij is vrij snel leeg en opladen duurt een dag.

Offline Atlantis8000

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 73
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #28 Gepost op: 17 mei 2021, 15:09:19 »
Dat maakt voor veel leasing rijders geen bal uit hoor, donít care

Inderdaad en dat verkloot het systeem en daardoor zijn er nu veel zogenaamde "fake" hybrides. De mijne heeft ongeveer 40% van alle kms elektrisch gereden. Ik vind dat dus geen fake hybride dan. Van mij mogen ze dat gerust controleren, want zoals het systeem nu is trekt het inderdaad op niks.
BMW E36 Coupe - 318is - Sold - BMW E39 Touring -530d - Sold - BMW E46 Berline - 320d - Sold - BMW E91 Touring - 320d - Sold - BMW F11 Touring - 520d - Mini R52 Cabrio - Cooper - Sold - BMW F15 SUV - X5 4.0E - Coming "soon" G05 SUV - X5 45E

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10958
Re: Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?
« Reactie #29 Gepost op: 17 mei 2021, 18:21:07 »
Uiteraard er is verschil tussen bomba- en Hamilton-rijstijl. Was opzoek naar gemiddelde.
Ik bedoelde vooral het verschil tussen veel, weinig of nooit opladen.
Het heeft toch geen zin om te zeggen: ' de mijne verbruikt maar 5L/100Km ' en de volgende zegt: 'die van mij maar 3L' ... zonder erbij te zeggen hoeveel het elektrisch verbruik nog is.

Daarna pas kun je rijstijl gaan uitfilteren en op zoek gaan naar gemiddeldes.