Auteur Topic: [F2X] Beginnelingenvraag coderen/uitlezen  (gelezen 226 keer)

Offline JenteV

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
[F2X] Beginnelingenvraag coderen/uitlezen
« Gepost op: 22 februari 2021, 08:53:33 »
Dag allemaal

Ik heb al wat zitten grasduinen in het forum, maar kom er toch niet meteen uit...

Ik zou graag een aantal zaken willen coderen m.b.v. Bimmercode. Daarnaast las ik dat je m.b.v. Bimmerlink ook foutcodes krijgt uitgelezen.

Klopt dit laatste? Zo ja, welke dongle raden jullie hiervoor aan? Ik merk dat er enorme prijsverschillen zijn en vraag me af welke ik nodig heb voor mijn F20 bj. 2016. Ik zie door het bos de bomen niet meer...

Alvast bedankt voor de hulp!

Offline Midnight1983

• Grand Prix Winner
  • Konijnen mee het snuitje tegen den draad
Re: Beginnelingenvraag coderen/uitlezen
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2021, 12:10:00 »
Denk dat er wel een aantal leden van het forum waaronder ik zelf de Carly adapter + software gebruiken.
Simpel en doet wat het moet voor mij.
BMW E91 LCI 318D 2009 Sold
BMW F20 LCI 125Da 2015

Offline JenteV

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2021, 13:03:36 »
En betaal je dan ook voor de 'full' software, of is de gratis versie voldoende uitgebreid? Ik ben vooral benieuwd naar foutcodes...

grtz

Offline Midnight1983

• Grand Prix Winner
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2021, 13:39:35 »
En betaal je dan ook voor de 'full' software, of is de gratis versie voldoende uitgebreid? Ik ben vooral benieuwd naar foutcodes...

grtz

Ik heb de volledige versie, kan me helaas niet meer herinneren wat de gratis content inhield.
Uiteindelijk denk ik dat ik die dongle + app al 7j heb.
BMW F20 LCI 125Da 2015

Offline selder

• Qualifying
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2021, 15:08:39 »
Ik heb net de universal ODB van Carly ontvangen vandaag, voor €60 een jaar-abo voor BMW genomen via iTunes/iOS, en daarmee zonder problemen de digitale snelheidsmeter op het instrumentencluster geactiveerd. Foutcodes nog niet bezien, maar als het goed is heeft m’n Z4 er momenteel ook geen.

Als je van de buurt rond Glabbeek bent, dan mag je gerust eens langskomen, kan je gelijk zien of dat zo’n Carly adapter doet wat je wilt.

Offline Midnight1983

• Grand Prix Winner
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2021, 15:35:17 »
Ik heb net de universal ODB van Carly ontvangen vandaag, voor €60 een jaar-abo voor BMW genomen via iTunes/iOS, en daarmee zonder problemen de digitale snelheidsmeter op het instrumentencluster geactiveerd. Foutcodes nog niet bezien, maar als het goed is heeft m’n Z4 er momenteel ook geen.

Als je van de buurt rond Glabbeek bent, dan mag je gerust eens langskomen, kan je gelijk zien of dat zo’n Carly adapter doet wat je wilt.

Een jaar-abo van 60€... ben mss nog van de oude garde... heb toen eenmalig 50€ betaald voor de app en blijft updaten.
Indien uit de kempen kan, wil ik u weleens het ding laten zien en testen.
BMW F20 LCI 125Da 2015

Offline selder

• Qualifying
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2021, 16:37:22 »
Ja, maar dat kan zo zijn hoor, “vroeger” had je levenslange updates van apps, maar aangezien ze dan geen geld meer verdienen als ze een nieuwe grote update uitbrengen, zijn veel ontwikkelaars overgestapt op een abonnementen-vorm. Carly zal nu nog wel iets verdienen aan hun hardware, maar daarmee alleen geraken ze niet uit aan hun R&D kosten of iets dergelijks. ‘t is een commercieel bedrijf dus ergens vind ik dat dan wel begrijpelijk. Als ik een idee zou hebben, dan zou ik dat ook niet gratis ter beschikking van jan en alleman stellen hoor. 

Offline Iksree

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2021, 18:38:55 »
Wat doet / kan Carly meer als b.v. Bimmercode?
Mijn Bimmercode was een éénmalige kost namelijk.
- Signature adjusted for being outdated-

Offline selder

• Qualifying
« Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2021, 19:43:04 »
Niet veel verschil me dunkt, gewoon een ander bedrijf met een andere implementatie van dezelfde ODB standaard. Kan ook niet veel verschil opzitten, iedereen kan maar doen wat de auto kan hé...

Offline sini

• Grand Prix Winner
  • -= 435 ixa =-
« Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2021, 23:21:26 »
ik ken er weinig van, maar denk dat er coderen en coderen is.
Ik had een jaar of twee geleden, zo'n odb dongle met BT gekocht samen met Bimmercode app, ik heb toch wat leuke zaken mee kunnen doen.
Het wel zo dat eens je alle mogelijkheden uitgetest hebt, ben je klaar :D

Ik denk dat bepaalde pakketten veel meer kunnen.

Het hangt dus wat je wenst te bekomen.

Online b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2021, 08:35:51 »
Niet veel verschil me dunkt, gewoon een ander bedrijf met een andere implementatie van dezelfde ODB standaard. Kan ook niet veel verschil opzitten, iedereen kan maar doen wat de auto kan hé...
Ik heb geen ervaring met deze app's, maar in het verleden ben ik wel redelijk bezig geweest met de BMW standard tools en ook met een 2-tal 3rd party producten van toen (BMW Carsoft, het andere ontsnapt me even).

Als je ziet welke mogelijkheden BMW standard tools biedt, hoe omvangrijk deze software is, dat er GB's aan daten files moeten gedownload worden per chassis, dat die daten files regelmatig geupdate moesten worden, dan komen de anderen niet eens aan 5%.
Dingen die iedereen destijds wou hebben, zoals digitale snelheidsaanduiding,  day-time running lights, pinkers knipperen met deuren sluiten ... ja dat konden ze. En dan hield het ver op.
Een module flashen met nieuwe software ging niet, een module waar de chassis nummer in opgeslagen zit wijzigen omdat je een 2-de hands module wil plaatsen ging niet, de optielijst van de wagen aanpassen ging niet (ik heb bv. ooit de luchtvering van een e39 weg gecodeerd omdat er een schroefkit onder gekomen was en er maar foutmeldingen bleven komen dat die niet werkte) ... Hoe meer ik ermee bezig was hoe meer ik zag dat er eigenlijk niets ging met die after market software.

Ik neem aan dat de tijden wat veranderd zijn, dat sommige opties die ik vermeld intussen lachwekkend zijn, maar dat je enkel met factory level BMW software alles kan ... ik ben vrijwel zeker dat dat wel gebleven is.
Op die manier is het nogal kort door de bocht om te zeggen dat alle after market software wel hetzelfde zal kunnen omdat ze niet meer kunnen dan wat de auto kan. Ze zullen idd. niet meer kunnen, maar het zou wel kunnen dat de ene 5% en de andere maar 1% kan.

Offline selder

• Qualifying
« Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2021, 09:51:36 »
Ja, uiteraard, ik bedoelde eerder dat je geen dingen kunt coderen waarvoor de benodigde hardware niet in de wagen zitten.  En zelfs met het vervangen of toevoegen van hardware zal je toch tegen limieten aanlopen als je op de back-end van BMW ook dingen aangepast moet hebben...

Maar als je als gewone niet-technieker nu gebruik maakt van Carly of Bimmerbode, daar zal niet veel verschil zitten in de mogelijkheden.

Het zou me eerder verbazen als je als "gewone sterveling" de échte OEM software van BMW kan gebruiken om je wagen te coderen, die software is toch totaal niet beschikbaar via legale wegen voor gewone stervelingen?

Offline Janske21

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • Grts
« Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2021, 12:40:01 »
Met bimmercode enkel kun je geen foutmeldingen uitlezen of resetten.
Bimmercode is enkel maar wat dingen coderen.
Met bimmerlink en carly kun je wel code's lezen dacht ik.
Ik zelf heb enkel de bimmercode app die ik 1 malig heb betaald.