Auteur Topic: [E6X] E61 Touring melding "Hoge accu ontlading"?  (gelezen 314 keer)

Offline Antonk

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
[E6X] E61 Touring melding "Hoge accu ontlading"?
« Gepost op: 17 februari 2021, 20:23:48 »
Beste forumlezers

Ik heb een probleem en ben gewoon kansloos op zoek naar een logisch oplossing.
Ik heb een 520d uit 2008 gekocht als eerste auto in oktober.
Op zich een goede fijne eerste wagen, kan er niet over klagen.

Ik heb al netjes onderhoud laten doen(olie verversen, filters) en daar kwam ik mijn eerste probleem tegen bij Auto5. Na het starten vd auto kreeg ik een melding dat mijn rechter koplamp niet brandde(angel eyes) motorkap open en terug dichtgedaan en het was ik orde, bij garage zeiden ze dat het gewoon een slecht contact was. bij diezelfde garage laten uitlezen en zagen ze dat mijn IBS Sensor slechtwerkend was. De week erna vervangen(tijdens het wachten kreeg ik de melding "hoge accu ontlading" en werkte netjes tot aan begin deze week.

Nu, deze week krijg ik opnieuw dezelfde melding "Hoge accu ontlading" waarbij mijn eerste gedacht was dat het kwam door de koude onder het nulpunt van vorige week. Ik heb er in het weekend 150km mee gereden, vandaag ook nog eens 110, met de hoop dat de accu terug kan opladen. Maar helaas wordt het alleen maar erger, nu vandaag als ik de sleutel in het contact steek komen dashboard verlichting en angel eyes niet aan (wat opgezocht en blijkt een energiebesparingsstand te zijn van BMW). Na het starten van de auto is alles in orde. Deze start ook vlot en niet op aan te merken. Wanneer ik de wagen start na een paar uur stil te staan krijg ik de melding in de BC. Zet ik de auto af en start hem terug op is de melding gewoon verdwenen.

Zou dit toch een slechte accu kunnen zijn of de alternator? de alternator werd al eens vervangen door de vorige eigenaar dus vrees van niet.

Enig idee hoe ik specifiek kan uitzoeken wat het probleem is? ik heb geen meet materiaal of ECU lezer. Dus het aankopen ervan zal duurder uitkomen dan bij een garage laten nakijken

Alvast bedankt aan iedereen die meedenkt, alle reacties zijn welkom :)

Offline Snorkel

• Premium Member
  • Crashed!
  • undereZtimated
Re: E61 Touring melding "Hoge accu ontlading"?
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2021, 20:33:48 »
Klinkt ongeveer als iets wat ik enkele jaren geleden ook had:
- Telkens vlot starten
- Lichten die niet of maar heel even aangingen bij ontgrendelen.

Ook toen geprobeerd om veel autostradekilometers te rijden met het idee van herladen, maar nauwelijks effect.

De garage heeft toen de batterij uitgemeten en conclusie was dat ze naar de haaien aan het gaan was.
Nieuw AGM-exemplaar erin en nooit meer voorgehad.

München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart - C - Der Zühalter

Offline Antonk

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2021, 20:46:15 »
Klinkt ongeveer als iets wat ik enkele jaren geleden ook had:
- Telkens vlot starten
- Lichten die niet of maar heel even aangingen bij ontgrendelen.

Ook toen geprobeerd om veel autostradekilometers te rijden met het idee van herladen, maar nauwelijks effect.

De garage heeft toen de batterij uitgemeten en conclusie was dat ze naar de haaien aan het gaan was.
Nieuw AGM-exemplaar erin en nooit meer voorgehad.

Misschien toch gewoon blindelings een nieuwe accu erin gooien?(uiteraard dezelfde die er nu inzit) zonder uit te zoeken wat het is? Heb ook al gemerkt dat ie tijdens het vriezen met de dag moeilijker startte.. Hij startte wel, maar je voelde wel dat hij het moeilijk had - wijst ook op een slechte accu.

Bedankt voor je reactie trouwens, ben blij dat ik niet de eerste ben met dit probleem :)

Offline Snorkel

• Premium Member
  • Crashed!
  • undereZtimated
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2021, 20:52:15 »
Ik zou nooit zomaar iets blindelings doen. Ga eerst even langs een deftige garage, vertel wat je ondervindt en een fatsoenlijke mecanicien zal na onderzoek wel zeggen wat je het beste kan doen.

Trouwens, een batterij van een BMW zelf vervangen, I dunno. Ik dacht dat die moet ingeleerd worden. Als je daar zelf niet de tools voor hebt: de garage.
München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart - C - Der Zühalter

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2021, 23:33:48 »
Ik zou nooit zomaar iets blindelings doen. Ga eerst even langs een deftige garage, vertel wat je ondervindt en een fatsoenlijke mecanicien zal na onderzoek wel zeggen wat je het beste kan doen.

Trouwens, een batterij van een BMW zelf vervangen, I dunno. Ik dacht dat die moet ingeleerd worden. Als je daar zelf niet de tools voor hebt: de garage.

Als het dezelfde aantal ampère is, dan moet er niets ingeleerd worden. Mocht er nog geen AGM accu inzitten, plooi er maar zo eentje in. Online vallen de prijzen goed mee. Voordeel is dat je die dieper kan ontladen zonder startproblemen etc. Niet dat dit je probleem oplost (mss wel), maar dat is alvast een voordeel.

Sensoren (IBS) falen. Alternatoren falen ook, maar dan heb je ook andere symptomen.

Van auto5 blijf je best weg. Da’s de Mc Donalds onder de garages: niets meer, niets minder.

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2021, 23:57:15 »
Batterij dient steeds ingeleverd/geregistreerd te worden. Ook bij hetzelfde type zoniet word hij niet optimaal opgeladen.
Ja hij zal werken zonder dit te doen maar optimaal is het niet.

Vervang je een niet AGM door een AGM of andersom dient de wagen gecodeerd te worden. Laadproces is anders van beide.

Zet je er een grotere of kleinere in dient dit ook aan de wagen gecodeerd te worden.

Sent from my HD1903 using Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2021, 00:01:04 door tom_il »
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Whisper

• Premium Member
  • World Champion
    • Correct Craft Fan
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2021, 12:12:03 »
Bij mij was het ook de batterij die langzaam maar zeker aan het vergaan was.
Daardoor kreeg ik die foutmeldingen ook.
En dingen zolas:
- de verwarming die niet meer naar behoren werkte
- bij contact opzetten geen dashboard of radio
Enfin: alle niet essentiële zaken werden door de IBS uitgeschakeld.

Ook ik heb een AGM batterij erin gezet. Batterij zelf ingeleerd met Carly en geen problemen meer.

En het is ook zo dat ik ondertussen weet dat ik zowat na drie à vier jaar de batterij moet vervangen, puur omwille van het feit dat ik tegenwoordig veel te korte afstanden woon-werkverkeer doe (14 km). Ben nu al aan mijn derde batterij bezig :P

En ja @tom_il heeft gelijk: een nieuwe batterij moet ALTIJD ingeleerd worden.
Als je dat niet doet (ik heb het getest), blijven de symptomen die je had zich manifesteren, omwille van het feit dat de IBS ervan uit gaat dat je nog steeds met je oude batterij aant rijden bent.
The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us...

Gun control means: using BOTH hands.

My level of sarcasm depends on your level of stupidity.

The car: E61 525D 06/2005 "Luther" - Swirl Flaps - DPF - EGR - ASD'd - Eibach Pro Kit
The boat: Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2021, 19:55:37 »
Ik heb van mijn e60 rond de 200.000 de batterij vervangen omdat ik accu meldingen kreeg en was in de zomer toen: de airco wou niet meteen werken. Nieuwe accu erin, probleem opgelost; nooit ingeleerd en ik ben over de 300.000 km gegaan ermee.

Misschien had jouw IBS een fout die op deze manier gereset werd? Ik heb echt geen last gehad achteraf. Ik weet wel dat dat toen wat begon bekend te geraken van inleren en ondertussen voorzien van noodvoeding etc, maar toch tegen gezondigd.

Offline PIRRE.

• Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2021, 21:21:55 »
Oude/kapotte batterij. Batterij vervangen en zeker registreren.

Heb juist hetzelde voor gehad met men ex E60.
BMW E46 ///M3 coupe silbergrau 6MT 2004 --->  weekend toy    VMR CSL's 19' - Bilstein B6 - H&R lowered - eisenmann - EBC yellowstuff - Performance shortshift - PPE power
BMW F87 ///M2 competition DKG 2018 Hockenheim Silber---> daily
Kreidler RS 50 golfgrun 5 bak 1979 ---> cafe moto 60cc KT 6 poorter - 20mm mikuni - homoet/baan uitlaat - 9,5 pk

We will never see high revving motors pushed far like the S54 from BMW ever again, and that my friends is not joy, it's sad.

Offline Phantom Five

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2021, 03:04:37 »
Oude/kapotte batterij. Batterij vervangen en zeker registreren.

Heb juist hetzelde voor gehad met men ex E60.
Dit is idd de enige juiste manier als men terug voor een lange tijd die batterij wil gezond houden.
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

Offline Whisper

• Premium Member
  • World Champion
    • Correct Craft Fan
« Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2021, 09:00:20 »
Ik heb van mijn e60 rond de 200.000 de batterij vervangen omdat ik accu meldingen kreeg en was in de zomer toen: de airco wou niet meteen werken. Nieuwe accu erin, probleem opgelost; nooit ingeleerd en ik ben over de 300.000 km gegaan ermee.

Misschien had jouw IBS een fout die op deze manier gereset werd? Ik heb echt geen last gehad achteraf. Ik weet wel dat dat toen wat begon bekend te geraken van inleren en ondertussen voorzien van noodvoeding etc, maar toch tegen gezondigd.

Het kan zijn dat je geluk hebt gehad als je identiek hetzelfde type batterij erin hebt gestoken.
The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us...

The car: E61 525D 06/2005 "Luther" - Swirl Flaps - DPF - EGR - ASD'd - Eibach Pro Kit

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2021, 10:36:52 »
Afstand zegt wel helemaal niet veel, veel km's is zelfs beter. Batterij gaat stuk door weinig km's op lange tijd. Maw korte afstanden.
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #12 Gepost op: 20 februari 2021, 13:23:28 »
Het kan zijn dat je geluk hebt gehad als je identiek hetzelfde type batterij erin hebt gestoken.

Nee, zot. :-D Accuutje van BMW was 4-500 euro. Bijna voor niks dus. Omdat ik itt bepaalde witte konijnen geen subsidies krijg, heb ik die besteld bij autobatterienbilliger voor iets van een 150 Max 200, maar het was welllicht niet eens zoveel. De volgende dag had ik die al en wat hefwerk later om die voorzichtig te laten zakken in die krappe holte, was het al gepiept. Een AGM van Exide. De airco werkte meteen terug na starten en verder liet die me niet meer in de steek. Ik ging er dus van uit dat inleren niet hoefde, mea culpa als dat dus wel zo blijkt te zijn.

Offline Whisper

• Premium Member
  • World Champion
    • Correct Craft Fan
« Reactie #13 Gepost op: 21 februari 2021, 09:45:53 »
Afstand zegt wel helemaal niet veel, veel km's is zelfs beter. Batterij gaat stuk door weinig km's op lange tijd. Maw korte afstanden.

Hence my statement een paar posts terug.
Korte afstanden zijn trouwens nergens goed voor (en al zeker niet voor een diesel).