Auteur Topic: [Z-reeks] Z4 E89 LCI 2013 - M-Sportstuur?  (gelezen 554 keer)

Offline selder

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
[Z-reeks] Z4 E89 LCI 2013 - M-Sportstuur?
« Gepost op: 13 februari 2021, 19:13:35 »
Ik denk dat ik een M-Sportstuur op m'n Valencia Orange Z4 wil 😀
Maar ik ga hier luidop nadenken, en dan slimmere koppen als ik kunnen dan de fouten eruit halen 😀

Als opties zie ik op m'n Z4 248 Steering Wheel Heating & 249 Multi-function For Steering Wheel opties die betrekking hebben op het stuur.
Het Design Pure Traction zit er ook op maar daar vind ik de specificatie niet meer van, te oud?

Mijn stuur ziet er zo uit zoals op de eerste foto, maar ik wil eigelijk het stuur van in de 2de foto.
Afin, ik meen toch te zien dat het stuur op de 2de foto er veel dikker uitziet dan het stuur op de 2de foto.
Als ik het huidige stuur van de Z4 (dus 1ste foto) vergelijk met het M-sportstuur van in m'n 2019 118D F40 met bijna alle M-trielala's dan voelt deze laatste veel aangenamer, veel zachter en vooral veel dikker.  Het lijkt wel alsof er nog een laag "mousse" tussen het stuur en de lederen bekleding zit.

Ik dénk dat dit het huidige stuur is: https://www.realoem.com/bmw/nl/showparts?id=LL51-EUR-03-2013-E89-BMW-Z4_28i&diagId=32_1886

En ik vermoed dat dit het stuur is dat ik wil: https://www.realoem.com/bmw/nl/showparts?id=LL51-EUR-03-2013-E89-BMW-Z4_28i&diagId=32_1885
Als je kijkt naar waar je je stuur vastpakt, dan ziet het er bij het 2de stuur hierboven dikker uit op de foto, toch?

Dus, ok, voila, Ik wil een M-sportstuur in de Z4 ook, dat is zoveel aangenamer.

Ik veronderstel dat zo'n stuur wel te vervangen is?
Of moet je het dan bijvoorbeeld zonder de knoppen doen?
Ik vermoed dat er dan ook een beetje her-programmatie aan te pas komt, om de iDrive het nieuwe stuur te doen zien ofzo?
Als er iemand hier ervaring mee heeft, dan zou ik dankbaar zijn om me in de juiste richting te gooien :-)

Ik prefereer eigelijk nog eerder een goede technieker die dit aanbiedt om te doen, en helpt bij de aankoop van het juiste stuur, uiteraard tegen vergoeding!!

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
Re: Z4 E89 LCI 2013 - M-Sportstuur?
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2021, 11:57:40 »
In principe kan je dat gewoon verwisselen.
Mij hebben ze altijd aangeraden om de batterij af te koppelen, vooral voor de airbag en om hier een foutmelding te vermijden.
Maar er zijn er die het ook gewoon zo doen?

Dus normaal gezien is dat plug and play :thumbsup:
Airbag zou ook op het M stuur moeten passen dus die kan je gewoon overzetten.
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Offline Snorkel

• Premium Member
  • Crashed!
  • undereZtimated
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2021, 12:01:28 »
@selder

Beetje off topic, maar ik zie dat je fluovestjes in dat netje zitten aan de passagierskant. Van mij mag je die daar gerust laten zitten, he, maar ik weet niet of je al eens in de koffer hebt gekeken... Aan de bestuurderskant is daar een klein bakje aan de zijkant. Zit ingewerkt in de bekleding, je kan het herkennen aan een plastic draaiknop. Da's een ideale plek om dat in te stoppen.  ;)

München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart - C - Der Zühalter

Offline selder

• Qualifying
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2021, 12:48:59 »
In principe kan je dat gewoon verwisselen.
[...]

Perfect, dan moet ik dus alleen nog een technieker vinden die dat doet 😀

Iemand tips? Aanraders?

@selder
[...] fluovestjes [...]

Ja, uiteraard, dat vakske heb ik al lang ontdekt, en die fluovestjes die steken daar al lang niet meer 😀

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2021, 13:24:15 »
Welke regio?
Bij boardsponsors zal je daarvoor zeker terecht kunnen zonder dat dat een arm en een been kost.

Eigenlijk is dat niet zo moeilijk. Ik heb dat bij mijn E85 gedaan. Zal wel vergelijkbaar zijn op E89 zeker?
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Offline selder

• Qualifying
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2021, 13:28:44 »
Regio Bunsbeek/Glabbeek/Tienen/Leuven - Oost Vlaams Brabant dus :-)

Ik ben zeker niet van de onhandigste, maar voor halve rijdende computers doen ik toch liever beroep op iemand met ervaring en véél meer kennis dan ik.  Vooral dan voor die airbag idd.

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2021, 13:35:45 »
Zou eens moeten kijken, zou PSG of De Clercq kunnen zijn.

Airbag is losklikken met een fijne schroevendraaier. Fiche losmaken.
Stuur is 1 bout :)

Offline crossbytje

• Pole Position
« Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2021, 14:23:13 »
Ik zou eens beginnen met een goede leathercleaner. Eens al die glans van je stuurleer van af is zal het al heel wat aangenamer voelen! Waarom zou je ook die zwarte boring stukken willen, terwijl het nu mooi bij de rest van je interieur past?

Enfin, elk zijn goesting natuurlijk. Maar begin alvast eens met goed te poetsen, je kan daarna nog steeds beslissen of het zo voor jou al goed is of niet.
2008 R56 Cooper D - Pepper White - SOLD
2008 987 Cayman 2.7 - Meteor Grey
2017 F20 120dAS M-Sport - Alpinweiss

Offline selder

• Qualifying
« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2021, 15:02:58 »
Mij gaat het vooral over de dikte van het stuur, die zwarte of plastiek-metaal details interesseren me zoveel niet...

Ik vergelijk dus met het M-sportstuur uit m’n F40...

Offline selder

• Qualifying
« Reactie #9 Gepost op: 25 februari 2021, 09:03:52 »
Alhoewel ik wel een (weliswaar vriendelijk) antwoord op m'n mail gekregen heb van Kris en Guy, hebben ze allebei niet geantwoord met een bedrag op de vraag om een offerte voor zo'n sportstuur + installatie.  Uiteindelijk vind ik dat niet erg, die mannen zullen het wel druk hebben, en heel spannend is een stuur vervangen nu ook weer niet.

Als ik dan "filmpjes op youtube" bekijk dan is dat precies toch niet echt moeilijk om een stuur te vervangen.

Als ik het goed voorheb, dan heb ik onderdeel 32307842925 nodig.  Dit is het M-sportstuur met heating, maar zonder schakelpaddels.  De multimedia controls, het plaatje op de onderste arm en de airbag zitten niet mee in dit onderdeel, die kan ik namelijk overzetten van het oude stuur.

Als ik op internet zoek naar dat onderdeel van vind ik:
1/ ik kan het bestellen bij ekris.nl voor €914
2/ Ik kan het uit stock kopen bij SalesAfter.eu voor €669: https://www.salesafter.eu/product_info.php?info=p2796_bmw-z4-e89-m-sport-steering-wheel--with-heating--without-steptronic.html&no_boost=1

Dat is toch een aardig prijsverschil.

Wat zouden jullie doen?

Offline smeersd

• World Champion
« Reactie #10 Gepost op: 25 februari 2021, 09:09:11 »
Alhoewel ik wel een (weliswaar vriendelijk) antwoord op m'n mail gekregen heb van Kris en Guy, hebben ze allebei niet geantwoord met een bedrag op de vraag om een offerte voor zo'n sportstuur + installatie.  Uiteindelijk vind ik dat niet erg, die mannen zullen het wel druk hebben, en heel spannend is een stuur vervangen nu ook weer niet.

Als ik dan "filmpjes op youtube" bekijk dan is dat precies toch niet echt moeilijk om een stuur te vervangen.

Als ik het goed voorheb, dan heb ik onderdeel 32307842925 nodig.  Dit is het M-sportstuur met heating, maar zonder schakelpaddels.  De multimedia controls, het plaatje op de onderste arm en de airbag zitten niet mee in dit onderdeel, die kan ik namelijk overzetten van het oude stuur.

Als ik op internet zoek naar dat onderdeel van vind ik:
1/ ik kan het bestellen bij ekris.nl voor €914
2/ Ik kan het uit stock kopen bij SalesAfter.eu voor €669: https://www.salesafter.eu/product_info.php?info=p2796_bmw-z4-e89-m-sport-steering-wheel--with-heating--without-steptronic.html&no_boost=1

Dat is toch een aardig prijsverschil.

Wat zouden jullie doen?

Salesafter, hubauer shop Baumshop24 en Leebmann24 zijn meestal de goedkoopste! Ekris is veel te duur!

Offline selder

• Qualifying
« Reactie #11 Gepost op: 21 maart 2021, 10:11:55 »
€656 voor her sportstuur alleen bij SalesAfter, kunt ge niet voor sukkelen. Ging normaal pas op 2/4 geleverd worden, maar stak al in m’n brievenbus vrijdag 😀

Maandag is de Z4 pas terug van zijn keramische coating, dan dus installeren 😀

Offline patje007

• Pole Position
« Reactie #12 Gepost op: 21 maart 2021, 11:02:42 »
chic   :thumbsup:
white BMW E89 2.5  &  MINI F55 Cooper  &  3X  Vespa

Offline order66

• Trade Count: (+4)
  • Race Legend
« Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2021, 11:20:36 »
Heel knap! Ligt zoveel leuker in de hand.

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline selder

• Qualifying
« Reactie #14 Gepost op: 23 maart 2021, 18:56:32 »
Dat viel goed mee, denk dat ik er maar een kwartier mee bezig geweest ben :-)

- batterij ontkoppelen en 30m wachten om toch maar absoluut zeker te zijn
- me ervan verzekerd dat ik niet statisch geladen was door de aarding in de keuken aan te raken
- met een platte schroevendraaier in het stuur geschoven en zo de airbag losgeklikt
- kabeltjes voor de multimedia knoppen eruit gepriegeld met zo'n haak-tool van een iFixit set
- multimedia controls losgevezen en er gewoon (kalm) uitgetrokken
- afdekplaatje ook losgehaald
- alles op het nieuwe stuur vastgeduwd en vastgevezen, en de kabels terug op hun plaats geduwd
- nieuw stuur terug op zijn plaats
- met een momentsleutel de bout vastgedraaid tot 65,2nm
- airbag terug op zijn plaats geklikt
- batterij aangekoppeld, tijd juistgezet (datum had ie onthouden) en 0 foutmeldingen.

Ligt 10.000.000 keer beter in de hand!

Offline Snorkel

• Premium Member
  • Crashed!
  • undereZtimated
« Reactie #15 Gepost op: 23 maart 2021, 18:57:59 »
 :thumbsup:
München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart - C - Der Zühalter