Nee hoor ... een van de verschillen bij de iX3/BMW gen5 e-Motor is dat het koppel veel minder afneemt in hoge toeren dan de concurrentiële e-Motors.
Klinkt als marketing mumbojumbo. Een ingenieur legt het uit aan iemand van marketing, die het verhaal wat verdraait om het beter te kunnen verkopen en het dan uitlegt aan sales, die er niets van begrijpt en het toch moet gaan vertellen aan klanten die ook niet weten hoe het allemaal in elkaar zit.
https://www.automobile-catalog.com/curve/2021/2965430/bmw_ix3.html
BMW laat het koppel zakken om het bedoelde piekvermogen te behouden, net zoals ze dat doen bij hun turbo-brandstofmotoren. Dat deden ze ook met de i3. Nissan doet dat ook zo bij de Leaf. Ongetwijfeld doet Tesla hetzelfde.
Dat is ook logisch want vermogen is een getal dat wordt berekend; Vermogen(W) = [Koppel(Nm) * 2*pi * toerental(tpm)] / 60.
Formule testen? 210kW en 400Nm invullen in die formule leidt naar een toerental van 5000 toeren per minuut. Op die curve zie je dan ook dat vanaf 5000 toeren het koppel daalt naar gelang dat nodig is om die 210 kW te behouden.
Wat wel een groot verschil maakt is dat de motor in de iX3 blijft doorgaan tot 17000 toeren.
Als ik ervan uitga dat hij zijn topsnelheid (180km/h) bereikt op die 17000 toeren, wilt dat zeggen dat hij vanaf 53km/h die 210kW beschikbaar stelt, en die is onmiddelijk beschikbaar zonder turbodruk op te moeten bouwen of terug te schakelen.
Al bij al een lang verhaal om te zeggen dat het mij een fantastische auto lijkt waar ik jaloers op ben.