Auteur Topic: [G2X] G21 316D  (gelezen 976 keer)

Offline Kristof B

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
[G2X] G21 316D
« Gepost op: 12 januari 2021, 17:50:07 »
Beste,

Ik sta op punt een nieuwe bedrijfswagen te kiezen en kan moeilijk kiezen. Mijn voorkeur gaat naar de G21 reeks met M-pack maar ik twijfel
tss de 1.6 D of de 1.8 D. Dit omwille van VAA en ook kostprijs (meer opties).

Zijn er mensen hier die de nieuwe 1.6D hebben of al getest hebben? Is deze niet te licht?
Kan ik de 1.6 Chippen naar 1.8D specs?

Alvast Bedankt

Online Pannenkoek

• World Champion
Re: G21 316D
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2021, 18:38:30 »
Wat als het uitkomt? Kun je dan je werk verliezen volgens de policy of verplicht worden de wagen zelf meteen af te kopen plus verbrekingsvergoeding?

Offline Jochen996

• Pole Position
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2021, 21:24:34 »
Ik heb een leasecontract volledig uit gereden met een 316d F30 A8. Heb er 180 d km mee gereden. Voor deze had ik een 318d M6 ook F30 en deze reed minder aangenaam en vlot. De ZF maakt de 316d best aangenaam. Moet je er mee sprinten, neen, maar is een aangename en vlotte wagen om dagelijks mee te rijden en flink wat kilometers te maken.

Offline Nico83

• Trade Count: (+1)
  • Qualifying
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2021, 08:20:29 »
Ik zal je moeten ontgoochelen, alle nieuwe Bmw's geproduceerd na 06/2020 hebben een bootloader lock.
Dus ze zijn (nog) niet te tunen.
Enige optie is een powerbox momenteel

Offline crossbytje

• Pole Position
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2021, 11:32:28 »
Ik zie niet eens een 316d in de huidige line-up op de site, en maar goed ook, zelfs een 318d is eigenlijk te licht!

EDIT: blijkbaar toch in de configurator, maar niet op de pagina met technische gegevens waar je per motorisatie de details krijgt.

120pk in een 3 reeks? Dan besteed je toch beter je geld bij een ander merk waar je nog iets van plezier aan hebt.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2021, 11:36:43 door crossbytje »
2008 R56 Cooper D - Pepper White - SOLD
2008 987 Cayman 2.7 - Meteor Grey
2017 F20 120dAS M-Sport - Alpinweiss

Online Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2021, 12:12:30 »
Ik heb de f30 316d nog meegekregen als vervanger en die reed echt ruk. Je voelt gewoon duidelijk dat die beperkt wordt in zijn kracht. Zelfs een 318d vind ik net niet goed genoeg, maar tot daar dan nog. Je merkt dat vooral bij het inhalen met die 316d, het wordt ronduit onveilig. Die 10,9 sec van 0-100 lijkt acceptabel, maar in de praktijk leg je vooral hernemingen af en daar sukkelt die. Dan word je geregeld afgerost door zelfs onnozele camionetten waar dan nog gewicht in ligt, zelfs met de voortreffelijke automaat. Rijd er eens mee en het gevoel dat je zult hebben is: “Dit voelt afgeremd aan.”

Een 316d is de ideale auto voor de boekhoudseut die overal 10 km onder de Max snelheid ligt en zelfs achter een tractor zou blijven hangen.

Overleg met je werkgever en leg eventueel bij voor een hybride of als dat niet kan: een 320d. Nog liever een optieloze 320d dan een 316 d met een business pack.

Of vraag een mobiliteitsbudget en koop zelf iets.

* Excuus aan alle boekhouders

Offline DaviT

• Warming Up
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2021, 12:15:26 »
Dat is allemaal heel persoonlijk natuurlijk, ik zie ook dat de 316d nu 300nm koppel heeft, de vorige was 260/270mn?
Dat verschilt al niet zo veel meer met een 318d (320nm) en het is dezelfde motor dus dat zal volgens mij wel soepel rijden.

Dusja, leuke opties of een beetje sneller... Volgens mij heb je ik het dagelijkse verkeer meer aan het eerste.
Hangt natuurlijk ook beetje af van de leeftijd denk ik  ;)

Offline Kristof B

• Nieuw
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2021, 18:25:47 »
Alvast al bedankt voor de info,

Wat ik er van opsteek;
- eens gaan testen! Is inderdaad een persoonlijk gevoel, maar rij nu 4jaar met 320d automaat (kost me een ton aan boetes!) Daarvoor 4j met 318d manueel en was er zeker tevreden mee!
Vroeger nog met Volvo V50 1.6D gereden.
- wat betreft het chippen lijkt het me inderdaad geen zo'n goed idee!
-330e is qua VAA wel interessant!
Het verkeer en vooral wetgeving in BE laat niet echt meer toe om nog wa fun te hebben met gemotoriseerde voertuigen! Maar dit is een andere discussie ;-)

Grtn

Offline midas

• World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2021, 07:13:11 »

Mocht er interesse zijn voor een hybride,wel er komt nog een 320e op de markt. :thumbsup:
Het sakhir monster in actie

Offline Zion

• Pre-Qualifying
  • **
  • How low can you go
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2021, 07:44:32 »
Tegenwoordig als je een 316d hebt tel je al niet meer mee blijkbaar😅. Tis dan ook geen echte bmw e🙄. Durf er wel voor te wedden dat die 316d de levensduur van de motor overtreft tov de 320d die meer op zijn kloten krijgt door johny met de pet op die denkt dat hij met een beest rondrijd. In werkelijkheid hebben die 316d n47 blok rond de 120 pk en tegen de 280 koppel. Nu moet je al 700 koppel hebben of je hebt geen ECHTE bmw meer. De 316d is zelfs sneller en pittiger dan een audi a4 2.0 tdi 136 pk. Het is maar hoe je het allemaal bekijkt.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2021, 07:46:47 door Zion »

Offline crossbytje

• Pole Position
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2021, 08:47:55 »
Die 16d variantjes zijn er enkel om de basisprijs van het model te drukken en zo in het populaire segment voor bedrijfswagens te vallen. En kijk maar, bijna alle 16d's op de weg zijn 'van het werk' of zijn daar gestart om daarna tweedehands aan 'nieuwe BMW rijders' verkocht te worden (die uit een 80pk sterke clio ofzo komen).
En als de meesten van die chauffeurs daar tevreden mee zijn, dan toont dat dat BMW een goede strategie heeft daaromtrent. Er zijn genoeg mensen wie het geen hol kan schelen waarmee ze rijden, en er zijn er evenveel voor wie het volstaat dat er een fancy badge op hangt. Maar als je plezier haalt uit autorijden, dan voelt zo'n basismotorisatie echt veel te beperkt.
Het is maar wat je verwacht, maar hier op een BMW forum zitten vooral rijders uit de laatste categorie.

Dat allemaal ter zijde. Ik kan je wel verzekeren, als je nu met een 20d rijdt, dat je het je elke dag opnieuw zal beklagen dat je toch een 16d gekozen hebt als vervanger. Dat gevoel gaat niet weg. Ik heb even een Mazda 3 gereden met 120pk na mijn MINI Cooper D (die er slechts 110 had), maar dat kreng ging niet vooruit en dronk 8l. Ik werd er slechtgezind van elke keer ik ermee op weg was. De bouwkwaliteit was ook echt slecht en het was niets anders dan miserie. IK heb hem uiteindelijk verkocht met groot verlies.
Eens je wat meer gewend bent kan je echt niet meer wennen aan (beduidend) minder.

Of een 18d dan voor jou de gulden middenweg is, dat ga je idd zelf moeten uitmaken.

Wanneer het werk niets beters toelaat, dan zou ik ook gewoon cash vragen en zelf iets of niets kopen. Nearly new gaat er meteen een grote som af, dus maak gewoon eens de rekening. De financieel interessantste auto is nog steeds die waarmee je nu rijdt.

Offline crossbytje

• Pole Position
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2021, 08:55:12 »
En oja, als er een BMW badge op hangt dan is het voor mijn part een echte. Maar wees niet blind, er zijn genoeg bmw's waar van Freude am Fahren geen sprake is. Net zoals ook Audi en Mercedes evenveel modellen in hun range hebben voor diezelfde markt...

Offline smeersd

• World Champion
« Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2021, 09:22:28 »
Tegenwoordig als je een 316d hebt tel je al niet meer mee blijkbaar😅. Tis dan ook geen echte bmw e🙄. Durf er wel voor te wedden dat die 316d de levensduur van de motor overtreft tov de 320d die meer op zijn kloten krijgt door johny met de pet op die denkt dat hij met een beest rondrijd. In werkelijkheid hebben die 316d n47 blok rond de 120 pk en tegen de 280 koppel. Nu moet je al 700 koppel hebben of je hebt geen ECHTE bmw meer. De 316d is zelfs sneller en pittiger dan een audi a4 2.0 tdi 136 pk. Het is maar hoe je het allemaal bekijkt.

Een 316d pittiger dan een 2.0tdi 136pk. Nu nooit of van zijn leven niet...

Een 16d is gewoon Bmw onwaardig. Ergelijk traag, maar even zuinig dan een 20d met 70pk meer en de prestaties van een Polo 1.0tsi

Waarom koop je dat? Juist, omdat het de goedkoopste van de range is en je toch nog een Bmw wilt rijden. Maar koop je dat voor rijplezier? Neen.

Moet dan elke Bmw 700nm hebben, 6, 8, 12 cilinders? Nee, helemaal niet! Maar de basis van de basis wordt nu eenmaal in de markt gezet met een bepaalde reden...
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2021, 09:44:20 door smeersd »

Online Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #13 Gepost op: 14 januari 2021, 09:36:02 »
Een 316d pittiger dan een 2.0tdi 136pk. Nu nooit of zijn leven niet...

Een 16d is gewoon Bmw onwaardig. Ergelijk traag, maar even zuinig dan een 20d met 70pk meer en de prestaties van een Polo 1.0tsi

Waarom koop je dat? Juist, omdat het de goedkoopste van de range is en je toch nog een Bmw wilt rijden. Maar koop je dat voor rijplezier? Neen.

Moet dan elke Bmw 700nm hebben, 6, 8, 12 cilinders? Nee, helemaal niet! Maar de basis van de basis wordt nu eenmaal in de markt gezet met een bepaalde reden...

Ik onderschrijf dit. Er zijn camionettes die steviger optrekken, vooral tof als je er een wil inhalen...

Waarden zeggen niet alles. Je voelt gewoon dat die motor ademnood heeft, zeker als je van een 320 komt, zul je je doodergeren. Ga dus proefrijden, niet voor een half uurtje, maar eens een dag (als je doorvraagt, staan ze dat toe) en test die op je vaste trajecten. Neem desnoods gezinsleden mee (gewicht) en ervaar hoe die helemaal op zijn gat zit...

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #14 Gepost op: 14 januari 2021, 10:49:51 »
Ik heb nog ooit een 2002 E46 318d gereden (kan je vergelijken met een 316d van nu). Nooit problemen mee gehad om gewoon mee te kunnen met het verkeer, zelfs inhalen ging vrij goed. Koppel was al vroeg voorhanden en het was een ideale reisgezel. De bergen in met een volgeladen auto, allemaal vlotjes en makkelijk.

Offline smeersd

• World Champion
« Reactie #15 Gepost op: 14 januari 2021, 10:58:14 »
Ik heb nog ooit een 2002 E46 318d gereden (kan je vergelijken met een 316d van nu). Nooit problemen mee gehad om gewoon mee te kunnen met het verkeer, zelfs inhalen ging vrij goed. Koppel was al vroeg voorhanden en het was een ideale reisgezel. De bergen in met een volgeladen auto, allemaal vlotjes en makkelijk.

Kan je helemaal niet vergelijken!
Een M47 (als het die was) had een explosief karakter. De N47 al iets minder, zeker de laatste generatie. Echter de moderne diesels zijn zo lineair en dichtgesnoerd dat deze heel snel in ademnood komen.

Ga er is mee rijden. Een camionette is, zoals hierboven aangehaald, vaak sneller.

Het ging ook niet om met het verkeer mee kunnen. Dat kan je met een elektrische fiets ook. Het gaat om rijplezier, Bmw onwaardig (in de zin van beetje rijplezier), ronduit traag te zijn in hernemen en vooral het imense verschil met zijn huidige 320d.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2021, 10:59:51 door smeersd »

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #16 Gepost op: 14 januari 2021, 11:11:42 »
Kan je helemaal niet vergelijken!
Een M47 (als het die was) had een explosief karakter. De N47 al iets minder, zeker laatste generatie. Echter de moderne diesels zijn zo lineair en dichtgesnoerd dat deze heel hard in ademnood komt.
Ja, was een M47. Explosief karakter of niet, de cijfers van de G21 316d zijn zelfs beter dan die van de E46 318d... .

Ga er is mee rijden. Een camionette is zoals hierboven aangehaald, vaak sneller.

Het ging ook niet om met het verkeer mee kunnen. Dat kan je met een elektrische fiets ook. Het gaat om rijplezier, Bmw onwaardig (in de zin beetje rijplezier), ronduit traag te zijn in hernemen en vooral het imense verschil met zijn huidige 320d.
Rijplezier is subjectief. Met de cijfers van een 316d rijdt je een gemiddelde GTI van 30 jaar terug haast verloren, zeker in hernemingen. 30j terug, een tijd dat je nog ongestoord kon gassen! Een 316d sprint in 9.9s naar de 100 (ze kunnen tegenwoordig trouwens beter acc cijfers van 0 tot 70 geven, dat is meer realistisch gezien het huidige verkeersreglement), koppel van 300 Nm en een top van 207. Een snelheid die je hier nergens nog safe kunt halen zonder risico's op dikke boetes en/of rijbewijs kwijt. Met zulke cijfers is niks mis. De vergelijking met een elektrische fiets is trouwens compleet verkeerd.

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #17 Gepost op: 14 januari 2021, 11:28:55 »
En 200 niet halen zonder risico?? Ik rijd al 20j met de auto zonder dikke boetes en welgeteld 2 controles! En geloof me ik heb al veel, veel meer dan 200 gereden.

Het is maar wat je jezelf wilt wijsmaken natuurlijk!

Proficiat. En mezelf wijsmaken? Dan zullen die mensen die ik ken die al voor de politierechtbank verschenen zijn voor gelijkaardige feiten mij wat voorgelogen hebben hé. Tja... . Eneuh... bedank die engelbewaarder op uw schouder ook nog maar eens. ;)

Offline DaviT

• Warming Up
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 14 januari 2021, 11:49:19 »
Wow, dit gaat snel de verkeerde kant op  :P

Het gaat dus gewoon over de vraag 316d met leuke opties (en wat extra geld dat je overhoud) of 318d met minder opties.
Het gaat over een leasewagen... Een groot verschil met een eigen wagen vind ik, dan zou ik ook iets zwaarder kiezen.

En ja, er zullen camionettes zijn die sneller zijn... Maar of je nu een 318d of 316d hebt, je zal overal even vroeg of laat aankomen.
De 318d zal inderdaad leuker zijn om eens het gas in te duwen, zal ik niet ontkennen maar als je bv HK/HU/Prof navigatie kan kiezen op de 316d zou ik ook wel eens nadenken.

TS zal gewoon best eens proefrijden met beide.

Offline Zion

• Pre-Qualifying
  • **
  • How low can you go
« Reactie #19 Gepost op: 14 januari 2021, 13:22:43 »
Niks mis met een 316d hoor! Kan je lekker aanvullen met opties nog. Binnen 10 jaar zeiken ze zelfs de 320d af wegens te traag en kan die ook al niet meer mee in het verkeer 😅. Doen waar je u goed bij voelt, dat is het belangrijkste .

Offline DanyDC

• Qualifying
« Reactie #20 Gepost op: 14 januari 2021, 13:40:55 »
Ik denk dat iedereen voor zich moet uitmaken waar zijn of haar prioriteiten liggen. Dat een krachtige motor voor extra fun zorgt zal niemand ontkennen. Maar als je niet de chauffeur bent die aan ieder stoplicht 100 meter voorsprong wil nemen, dan kan het zijn dat je even veel of meer plezier beleeft aan een wat rijkelijker uitgeruste wagen. Beste is inderdaad eens gaan proefrijden. Té traag als je maar met veel moeite een inhaalmaneuver kan uitvoeren is ook een miserie maar ik weet niet of ze dat soort auto's nog bouwen. Mijn eerste bimmer (hééééééél lang geleden) was een 316 (E30) en als jonge gast was ik daar heel content mee. Het was verre van een sportwagen en de optielijst was ook een ferm stuk korter, en toch ...   :)

Offline Zion

• Pre-Qualifying
  • **
  • How low can you go
« Reactie #21 Gepost op: 14 januari 2021, 13:55:25 »
Voila. Zo traag zijn ze ook niet hoor dat het gevaarlijk word bij inhalen. In de verste verte niet.

Offline Ben.

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #22 Gepost op: 14 januari 2021, 14:09:00 »
Ik heb er momenteel al iets meer dan 70K km's op zitten met een X1 16d.
Vraag is => lease 16d opties of 18d (met hoger vaa) en minder opties zou ik opteren voor wat meer comfort binnenin. Puur persoonlijk. (voor ik wordt afgeschoten door de puristen  :wiggleyes: ) en totaal niet gerelateerd aan persoonlijke voorkeur mocht ik zelf een auto bestellen...

Ik heb niet het gevoel dat ik iets mis  :iono: hoewel ik heel goed besef dat er veel wagens sneller zijn dan mezelf op de baan..
Rij vaak autostrade. Je moet rekening houden dat als je gas geeft je niet naar 140 sprint als een 20d.. sure maar niets onoverkomelijk..

Het valt nog ook geregeld voor dat ik bij het inhalen moet inhouden (zelfs met een 16d.) om maar te zeggen dat ik niet het gevoel heb iets te kort te komen bij normaal rijgedrag.. Er rijd wat rond op onze wegen. =)
Als je een 20d of consoorten gewoon bent kan ik snappen dat het een stap terug is maar ik zou vooral zelf gaan testrijden en zelf je prioriteiten bepalen.  ;)

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #23 Gepost op: 14 januari 2021, 14:18:50 »
Vooraleer er hier weer compleet uit hun dak gaan met irrelevante dingen erbij te halen. De vraag was of een 16 te licht is, ja of neen?
Neen, een 16d kan perfect vlotjes mee in ons hedendaagse verkeer, dat is geen mening, dat is een feit. Ik heb met een gelijkaardig (iets minder) vermogen/koppel gereden tot zo'n dikke 10 jaar terug. Een tijd dat je trouwens nog op de meeste secundaire wegen 90 mocht rijden, er een pak minder flitspalen, TC's, drempels, files, druk verkeer, zones 30, enz... waren. Nooit vermogen tekort gekomen.
Dat er hier helden zijn die al jaren tegen 200 per uur boenken zonder boetes, flink. Ik heb al andere verhalen gehoord, zeker bij recidive zijn het dikke boetes en rijverbod! Trouwens een 16d rijdt top ook 207, als je dan toch nog per se de held wilt uithangen... .

Moest ik een bepaald budget hebben waar ik niet over zou mogen gaan, dan koos ik gezien de huidige verkeerstoestanden hier in Vlaanderen, resoluut voor een 16d met een extra aantal opties.

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #24 Gepost op: 14 januari 2021, 15:26:22 »
Ontopic...

Misschien interessant voor de TS

https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/bmw-316d-2020/

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #25 Gepost op: 14 januari 2021, 15:53:44 »
Ontopic...

Misschien interessant voor de TS

https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/bmw-316d-2020/

Wat ik vooral onthoud uit deze review is deze quote:...

"Op de Duitse Autobahn kom ik prima mee met het overige verkeer en mis eigenlijk niet meer vermogen. De 2.0 diesel trekt snel door naar de top van ongeveer 215 km/h.
Ik ben niet de snelste maar ook zeker niet langzaam."

Offline DaviT

• Warming Up
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 14 januari 2021, 16:16:15 »
De TS heeft al heel wat leesvoer ondertussen  :P
Misschien moet hij ons 2 configuraties geven en een poll starten.

Met een 316 ben je volgens mij nog altijd sneller dan 50% van de rest van het verkeer.
Rijplezier is meer dan snel rijden, tussensprintjes, 1 seconde sneller aan 100km/u zitten... en al die andere stoere dingen.
Ik denk dat dat er in deze discussie tussen de 2 laagste motorisaties niet echt toe doet.

Ik heb nog met een e90 316d gereden, ik ben altijd comfortabel van A naar B geraakt. Spannend was dat niet.
En soms zat er al eens een GTI in mijn g*t dat ik dacht van had ik nu maar een kale 320... :P

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #27 Gepost op: 14 januari 2021, 16:56:22 »

Met een 316 ben je volgens mij nog altijd sneller dan 50% van de rest van het verkeer.
Rijplezier is meer dan snel rijden, tussensprintjes, 1 seconde sneller aan 100km/u zitten... en al die andere stoere dingen.
Ik denk dat dat er in deze discussie tussen de 2 laagste motorisaties niet echt toe doet.

Buiten de kleine stadsauto's, zijn er tegenwoordig eigenlijk haast geen auto's meer die niet mee kunnen in ons verkeer. Ik heb hier voor m'n dochters een Toyota Aygo uit 2008 staan (een echte stadsauto), op de secundaire wegen kan die zelfs nog perfect mee, zeker als je wat doortrekt (68 Pk, 93 Nm, 14,9s 0-100). Op de autosnelweg is het een ander verhaal, eens boven de 80/90 valt die wel wat dood, zeker qua hernemingen. Maar een kruissnelheid van 110 gaat nog wel perfect zonder doof te worden.   ;D

Online Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #28 Gepost op: 14 januari 2021, 18:44:27 »
Ik zou zeggen: ga beide versies testen of ga voor de hybride...

Zeker langer dan een half uurtje proefrijden. Neem je gezin ook mee als je dat anders ook doet zodat je de impact van het gewicht voelt. Ik vond de 316d in de vervang f30 ontoereikend bij hernemingen. Als je inderdaad alleen maar van file tot file rijdt, dan speelt dat geen rol, maar op een 90 weg waar veel tegenliggers afkomen, rijden in heuvelachtig gebied... Proefrijden, proefrijden, proefrijden! Dan weet je het meteen.

Als je van een 320d komt ga je er sowieso op achteruit, iets wat me een breekpunt lijkt te zijn gezien je vraag voor tuning.

De 330e is wel een aanrader als zuinigheidsmonster, zeker met de xtraboost. Ik heb die ook proefgereden, zeer vinnig rijden met fiscaal voordeel. Reeds gekoelde auto in de zomer etc of verwarmde in de winter. Het is maar wat je belangrijk vindt.

Offline midas

• World Champion
« Reactie #29 Gepost op: 15 januari 2021, 08:44:49 »

Alles hangt eigenlijk wel een beetje af van jouw karakter en ingesteldheid of een 316d voldoende is.
In theorie zeker en vast gezien de hedendaagse verkeersdrukte en de steeds verlagende snelheidslimieten. :blah:
Het sakhir monster in actie