Auteur Topic:  1992 - E36 - 318i Sedan  (gelezen 480 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BMW///E36

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1953
1992 - E36 - 318i Sedan
« Gepost op: 30 december 2020, 19:10:18 »
Gezien ik in de zomer voornamelijk met de moto ga werken en we hier thuis maar 1 BMW hadden heb ik van de zomer nog een projectje bijgekocht.

Een E36 318i sedan van 1992 dus oldtimer
Deze was afkomstig van eerste eigenaar in belgie (ouder koppel) en was buiten wat beschadigingen aan de buitenzijde prima onderhouden.

Ieder jaar op onderhoud voor verse olie en filters terwijl de wagen nog amper buiten kwam.
Toen ik hem kocht had hij 150.000km
Wat zeker niet veel is voor deze leeftijd.
Persoonlijk had ik liever een 6 cilinder gehad maar deze aan die prijs kon ik niet laten staan.

Ben meteen begonnen met hem naar mn zin te zetten
- 2 deuren gezocht voor de geblutste exemplaren te vervangen
- M3 voorbumper
- frontlip en gt corners voor de M3 bumper
- kofferbak lipje
- M3 deurlijsten
- achterbumper opnieuw in de verf gezet
- de radio vervangen door eentje van caliber (originele was stuk)

Offline BMW///E36

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1953
Re: 1992 - E36 - 318i Sedan
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2020, 19:11:12 »
wat foto's van de spuitwerken

Offline BMW///E36

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1953
Re: 1992 - E36 - 318i Sedan
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2020, 19:26:20 »
zo zag hij eruit na de eerste werken
« Laatst bewerkt op: 30 december 2020, 20:44:08 door BMW///E36 »

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 6734
Re: 1992 - E36 - 318i Sedan
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2020, 20:03:56 »
Leuk :) ik volg

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline BMW///E36

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1953
Re: 1992 - E36 - 318i Sedan
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2020, 20:59:18 »
Nadat ik de e36 een jaartje in mn bezit had en dus zoals iedere wagen naar de keuring moet gaan vond ik toch dat de wegligging van de wagen niet super was..
Maar toch zo maar naar de keuring gegaan met het gedacht 'we zullen wel zien'.
( het was toen ook de eerste keer dat de wagen weer naar de keuring moest gaan (oldtimer) )
des ondanks dat ik niet tevreden was van de wegligging was er voor de keuring geen probleem.

na een maandje toch zelf maar eens keken en het was meteen duidelijk de veren en dempers waren echt wel versleten.
dus ik meteen naar een setje gezocht.
ik wou iets sportiever maar ook niet extreem duur en toen kwam ik op een 2dehands setje Koni dempers met H&R veren dit alles aan een mooie prijs in bijna nieuwstaat dus ik zeer tevreden!
« Laatst bewerkt op: 30 december 2020, 21:01:52 door BMW///E36 »

Offline BMW///E36

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1953
Re: 1992 - E36 - 318i Sedan
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2020, 21:10:36 »
weer een jaartje verder een andere verbetering/herstelling aan de wagen uitgevoerd.
Zoals bij wel meerdere E36's had ook deze last van roest aan zijn krikpunten.

Heb er dan ook zelf voor gekozen niet te wachten tot ze hem afkeuren op de technische keuring maar hem meteen grondig te laten herstellen.

hiervoor heb ik de wagen binnengebracht bij een kennis die gespecialiseerd is in offroad wagens en lassen om alles te herstellen en deftig te laten beschermen zodat de bodem weer vele jaren meekan.

aangezien de wagen dan toch op de brug stond ook meteen de voorste draagarmen en bijhorende rubbers laten vervangen door een setje van Meyle hierdoor is hij hieronder weer tip top inorde

Offline BMW///E36

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1953
Re: 1992 - E36 - 318i Sedan
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2020, 21:24:31 »
weer paar maanden later was ik toe aan een volgende upgrade ; mijn lelijk 4 spaaks stuur moest weg!!
niet alleen omdat het niet meer mooi was maar ook omdat ik vind dat het niet lekker in de hand ligt..

na wat opzoek werk was mijn keuze gevallen op een E46 M3 stuurwiel.
het grootste probleem was de sleepring om de claxon te laten werken maar na wat knutselen is het helemaal goed gekomen

« Laatst bewerkt op: 31 december 2020, 11:26:52 door BMW///E36 »

Online Iksree

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9180
Re: 1992 - E36 - 318i Sedan
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2020, 23:08:04 »
Leuk topic!
- Signature adjusted for being outdated-

Offline BMW///E36

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1953
Re: 1992 - E36 - 318i Sedan
« Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2021, 19:54:29 »
iemand ervaringen met een remupgrade naar 330 e46 schijven vooraan en e36 325i remmen achteraan..

geen problemen op de keuring ?