Auteur Topic:  E9x indicator stand automaat  (gelezen 1501 keer)

Offline Kheethem

• Trade Count: (+2)
  • Pole Position
  • F30 318d
E9x indicator stand automaat
« Gepost op: 6 december 2020, 21:05:27 »
Iemand een idee op welke zekering de voeding zit van dit circuit? Op klem 5 vd blauwe connector zou de 12v moeten zitten maar ik meet 0V...
« Laatst bewerkt op: 6 december 2020, 21:07:55 door Kheethem »

Offline Kheethem

• Pole Position
  • F30 318d
Re: E9x indicator stand automaat
« Reactie #1 Gepost op: 6 december 2020, 21:08:40 »
Deze dus, aan de linkse groene pijl

Offline tom_il

• Trade Count: (0)
  • World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 6 december 2020, 21:54:00 »
Gaat zeker niet apart op een zekering zitten. Zulke lampjes worden nooit apart gezekerd. De module waarop die hangt heeft een zekering. 
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Kheethem

• Pole Position
  • F30 318d
« Reactie #3 Gepost op: 7 december 2020, 09:02:55 »
er komen bij mij twee mogelijkeheden op

1) idd de zekering is opgeblazen (vraag is dan dewelke uiteraard) (ga daar niet van uit want dan zouden er denk ik ook andere zaken niet meer werken want dat is idd te klein om op 1 zekering te steken)
2) deze led indicatoren zitten achter een electronische module en die is stuk gegaan (vraag is dan welke module en waar zit ze?)

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 7 december 2020, 15:57:10 »
Zeer waarschijnlijk kabelbreuk.
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Kheethem

• Pole Position
  • F30 318d
« Reactie #5 Gepost op: 7 december 2020, 19:10:26 »
voor zover ik in de middenconsole kan kijken is er geen kabelbreuk te bespeuren...

wat ik wel gedaan heb is proberen om de bekabeling goed te krijgen opdat mijn M3 shifter correct zou oplichten op mijn gewone aut versnellingsbak.
Ik was niet ver van de oplossing (alleen D/S werkte niet, de rest wel) en heb veelvuldig zitten proberen.
Mogelijks heb ik een kortsluiting gemaakt tijdens het vele proberen (en vlak voor ik alsnog een schema gevonden heb op internet.)

Dus dan denk je aan de zekering of aan de module die ervoor zit. Niet direct aan kabelbreuk...
Ik betwijfel dat het de automaatmodule is want mijn automaat schakelt nog gewoon in de drive stand, mijn paddles schakelen nog, mijn tellerpartij geeft de stand aan enz...

Nu te weten trachten te komen welke module deze lichtjes in de console stuurt en op welke zekering ze zitten...

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 8 december 2020, 22:25:34 »
Dit is een heel andere situatie! Waarom vertel je niet het gehele verhaal ineens ? Je laat ons gissen en in de waan dat de lampjes goed werkte en daarna niet meer.

Zoals ik al verteld heb zit er geen zekering op die lichtjes. En een aparte module hebben ze ook niet. Dan zou heel je wagen vol met zekeringen/modules zitten voor al die lampjes.
Die lichtjes hangen op de uitgang van een module die meer doet dan alleen die lampjes aansturen.
Vermits alles nog werkt is het niet waarschijnlijk dat de zekering van de module stuk is.

Dus :
- Je hebt een fout gemaakt.
- Je schifter is stuk.
- De uitgang van die module is stuk of heeft een storing.

Hang je originele schifter er terug op en dan weet je dat alles goed is in de wagen en je dient te zoeken richting de shifter of je hebt een fout gemaakt.

Had je je verhaal ineens verteld, dan had je dit antwoord direct gehad.   :blink:

Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Kheethem

• Pole Position
  • F30 318d
« Reactie #7 Gepost op: 9 december 2020, 08:39:44 »
sorry voor het misverstand of onvolledige uitleg.

Of ik een fout gemaakt heb? vermoedelijk wel. Heb ik een kortsluiting opgemerkt? Neen...

Ik heb intussen het originele er terug tussengestoken om te controleren en het werkt ook niet (meer)...

In beide gevallen (originele pook + cover met leds) en (M3 pook) werkt alleen nog de verlichting van de pook zelf als je uw lichten aansteekt. De positie (P D N R) leds niet meer.
Maar verwonderlijk is dat niet want de verlichting is een ander circuit dan de standaanduiding. Maar mijn 12V is weggevallen op de draad waar die moet zitten en dan kan het uiteraard niet werken, in beide gevallen niet

Mijn automaat schakelt nog, mijn stuurpaddles werken nog, de indicatie in mijn tellerpartij werkt normaal.
De enige weggevallen functie is de D/S stand

Als ik het m3 pookje apart neem samen met de bedrading die ik gemaakt heb dan werken alle ledjes D N en R D/Svan de pook als jet het test met een batterijtje. het is het correcte ledje dat brandt ifv welke draad
je aan de massa legt.

Dus @tom_il  als je alles samenlegt (jouw laatste mail en de mijne) moet ik meer en meer denken in de richting van een module die deels stuk is. (Ik zeg deels omdat ik anders niets merk van defecten)
Vraag is dan welke module uiteraard en waar zit ze in de wagen (heb al gegoogled maar kan het niet direct vinden)

« Laatst bewerkt op: 9 december 2020, 08:43:27 door Kheethem »

Offline Iksree

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #8 Gepost op: 9 december 2020, 19:18:46 »
Die weggevallen D/S functie is toch in 99% van de gevallen kabelbreuk.

Zeker dat je wiring nog ok is?
- Signature adjusted for being outdated-

Offline Iksree

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #9 Gepost op: 9 december 2020, 19:26:37 »

Offline Kheethem

• Pole Position
  • F30 318d
« Reactie #10 Gepost op: 9 december 2020, 21:36:53 »
Die zitten idd vaak geklemd maar ik had ze er al vantussen gehaald. Probleem zit hem volgens mij aan de andere kant, aan de blauwe fiche. Daar zit er geen 12v meer op de klem die de constante 12v zou moeten zijn

Offline Iksree

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #11 Gepost op: 9 december 2020, 21:43:48 »
Die zitten idd vaak geklemd maar ik had ze er al vantussen gehaald. Probleem zit hem volgens mij aan de andere kant, aan de blauwe fiche. Daar zit er geen 12v meer op de klem die de constante 12v zou moeten zijn
Als je die blauwe fiche volgt kom je bij dikkere bekabeling terecht, afgetaped met van die zwarte 'stof'tape.

Hier zit doorgaans je kabelbreuk waardoor je D/S niet werkt en bepaalde shifterlights.

Als je ze al gecontroleerd hebt is het voor mij einde verhaal .
Ik heb geen weet van een aparte uitgang op een module wat enkel de shifter laat oplichten.

Offline Kheethem

• Pole Position
  • F30 318d
« Reactie #12 Gepost op: 9 december 2020, 22:02:05 »
Met de blauwe fiche bedoel ik de fiche ter hoogte van de linkse groene pijl op de foto hierboven in eerdere post. Op die fiche mis ik de 12v op klem 5
Niet de blauwe fiche rechts vd pook

Offline Iksree

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #13 Gepost op: 9 december 2020, 22:41:16 »
Correct, maar die komt toch van je harnas (de hoofdbekabeling welke dus stuk gaat) of zie ik dat nu verkeerd?

Offline Kheethem

• Pole Position
  • F30 318d
« Reactie #14 Gepost op: 10 december 2020, 06:11:20 »
Klopt

Offline Kheethem

• Pole Position
  • F30 318d
« Reactie #15 Gepost op: 10 december 2020, 19:08:42 »
Foto gemaakt vd situatie. De draden van de pook die vaak gekneld zitten en breken heb ik paar maand geleden al gedeblokkeerd.
Op de blauwe fiche zit er 1 dikkere draad, de 12v in de rood gele kleur die uit dashboard kom (kabelboom). Maar ik heb dus geen 12v en zie in het zichtbare gedeelte geen breuken .  Pookverlichtingsprintplaat zit tss de blauwe en de witte fiche, net zoals het originele dat aan de cover is vastgemaakt

Offline Kheethem

• Pole Position
  • F30 318d
« Reactie #16 Gepost op: 11 december 2020, 19:49:07 »
Ik vond op internet sporen die leiden naar FRM module...
Lees hier dat die soms moet vervangen worden, soms moet gereset worden.
Vindt ook commentaren dat dit na 5 kortsluitingen in een free ze stand zou gaan...

Maar ik vermoed dat je dat ding niet zelf kan uitlezen zonder professionele diagnose apparatuur

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #17 Gepost op: 11 december 2020, 20:05:57 »
Ik heb het ooit zelf meegemaakt dat een module (LCM in E61) na x-aantal kortsluitingen een uitgang min of meer definitief uitschakelt. Zou me dus niet verbazen dat deze technologie ook in andere modules zit.
Kan gereset worden, maar heeft me toch een hele tijd gekost.

Offline Kheethem

• Pole Position
  • F30 318d
« Reactie #18 Gepost op: 13 december 2020, 11:34:15 »
@b_ken

Heb je dit dan op 1 of andere manier kunnen (laten) uitlezen?
Wat heb je dan moeten doen? nieuwe module? deblokkeren van de bestaande?

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #19 Gepost op: 13 december 2020, 19:15:20 »
Ik had me in die periode zelf nogal verdiept in de software NCS, Inpa, Tool32. Ik heb dan zelf de LCM kunnen uitlezen en
voor de bewuste uitgang de Kortsluitbeveiliging kunnen opheffen. Er moet ook een topic van zijn  n het subforum 'coderen'.
Voor je het mij vraagt ... Ik ben daar intussen al jaren niet meer mee bezig, de oude Windows XP laptop is dood, dus ik kan dat niet meer.

Edit: hier het bewuste topic
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=39217.0
Jammer genoeg heb ik de procedure die ik toen gevolgd heb, niet beschreven, en het is intussen al 7 jaar geleden.
« Laatst bewerkt op: 13 december 2020, 19:27:37 door b_ken »

Offline Kheethem

• Pole Position
  • F30 318d
« Reactie #20 Gepost op: 16 december 2020, 19:06:40 »
ben er mij in aan het verdiepen maar loopt niet van een leien dakje.
Foutcodes uitlezen is mij gelukt, maar als je nog steeds niet weet aan welke module dit hangt is het zoeken naar een speld in een hooiberg als je foutcodes van 12j
lang gaat opzoeken, zeker met alle mods die er al gebeurd zijn (LCI lichten, CIC, LCI spiegels, M3 spiegels enz).

Mijn Frm inlezen om op zoek te gaan naar blokkages door een teveel aan korstluitingen lukt ook niet (in de veronderstelling dat het daar op hangt natuurlijk)
krijg foutmelding dat hij de requisted unit FRM_87 niet vindt maar dat hij wel de FRM_70 vindt en daar stopt het...
Waarom hij die dan niet gewoon neemt is mij een raadsel...

Misschien zijn er hier op dit forum bezitters van BMW WDS of TIS en kunnen bedradingsschema's mij wijzer maken om te weten van waar de 12v voedingsspanning op de blauwe connector komt
« Laatst bewerkt op: 16 december 2020, 21:53:35 door Kheethem »

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #21 Gepost op: 16 december 2020, 22:04:07 »
Die hangt echt niet op de FRM. De versnellingsbak module zit meestal in de bak zelf.
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #22 Gepost op: 17 december 2020, 09:00:40 »
Met welke software doe je dit alles ?

Offline Kheethem

• Pole Position
  • F30 318d
« Reactie #23 Gepost op: 17 december 2020, 11:28:29 »
Heb ik niet zelf gedaan.... al die wijzigingen programmeren/werkend krijgen...

Offline Kheethem

• Pole Position
  • F30 318d
« Reactie #24 Gepost op: 17 december 2020, 11:33:51 »
@tom_il   
Tja, zou best kunnen dat het niet op de frm zit.
Maar als het op de versnellingsbak zit zou je ook denken dat mijn versnellingsbak helemaal nimmer werkt, maar dat is het geval niet.
De enige 'panne' die ik heb zijn die vier ledjes  naast P D N en R.
Die leds werken als volgt: ze krijgen aan de ene kant constante voedingsspanning en afhankelijk van de stand vd pook wordt de andere kant vd led aan de massa gelegd en gaat de overeenstemmende led branden.
Alleen heb ik geen constante voeding meer op die bewuste draad op de blauwe fiche
Als we weten vanwaar die dikke rood/gele draad komt zijn we weer stap verder.
Dan hoop ik te kunnen vinden dat er ergens een zekeringetje tussenzit of dat het een module is die in softwarematige veiligheid gegaan is door te veel kortsluitngen.
« Laatst bewerkt op: 17 december 2020, 11:44:08 door Kheethem »

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #25 Gepost op: 17 december 2020, 15:30:03 »
ben er mij in aan het verdiepen maar loopt niet van een leien dakje.
Foutcodes uitlezen is mij gelukt, .................

Heb ik niet zelf gedaan.... al die wijzigingen programmeren/werkend krijgen...

:thinking:

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #26 Gepost op: 17 december 2020, 23:53:46 »
@tom_il   
Tja, zou best kunnen dat het niet op de frm zit.
Maar als het op de versnellingsbak zit zou je ook denken dat mijn versnellingsbak helemaal nimmer werkt, maar dat is het geval niet.
De enige 'panne' die ik heb zijn die vier ledjes  naast P D N en R.
Die leds werken als volgt: ze krijgen aan de ene kant constante voedingsspanning en afhankelijk van de stand vd pook wordt de andere kant vd led aan de massa gelegd en gaat de overeenstemmende led branden.
Alleen heb ik geen constante voeding meer op die bewuste draad op de blauwe fiche
Als we weten vanwaar die dikke rood/gele draad komt zijn we weer stap verder.
Dan hoop ik te kunnen vinden dat er ergens een zekeringetje tussenzit of dat het een module is die in softwarematige veiligheid gegaan is door te veel kortsluitngen.

De module waarop dat ledje hangt zal ofwel een uitgang hebben die in storing ligt of die uitgang is stuk. Een kappotte uitgang wil niet zeggen dat die module voor de rest niet werkt.
Ik betwijfel ook of die uitgang bewaakt of gereset kan worden zoals bij een FRM, dat is niet nodig daar zo een signaal ledje niet snel stukgaat zoals de verlichting van de wagen. 

ik denk nog steeds aan kabelbreuk of je hebt iets verkeerd bekabeld.
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Kheethem

• Pole Position
  • F30 318d
« Reactie #27 Gepost op: 18 december 2020, 08:00:38 »
:thinking:

sorry ik dacht dat je bedoelde wie heeft je CIC gecodeerd en je LCI achterlichten...

Ik heb
Toolset 32 4.0.3
INPA 5.0.6
NCSExpert V4.0.1

Offline Kheethem

• Pole Position
  • F30 318d
« Reactie #28 Gepost op: 18 december 2020, 08:06:35 »
De module waarop dat ledje hangt zal ofwel een uitgang hebben die in storing ligt of die uitgang is stuk. Een kappotte uitgang wil niet zeggen dat die module voor de rest niet werkt.
Ik betwijfel ook of die uitgang bewaakt of gereset kan worden zoals bij een FRM, dat is niet nodig daar zo een signaal ledje niet snel stukgaat zoals de verlichting van de wagen. 

ik denk nog steeds aan kabelbreuk of je hebt iets verkeerd bekabeld.

het originele systeem met de ledjes in de afdekplaat naast de pook werkt ook niet meer...

het enige wat ik aan die draad gedaan heb is even over 1cm gedenudeerd om er een draad op af te takken. Die draad is nu terug weg en en die 1cm is terug ge´soleerd.
Het zichtbare gedeelte heb ik bekeken op kabelbreuken dus dan zou ik door dit maneuver ergens in mijn dashboard een kabelbreuk hebben veroorzaakt, in een zone waar ik totaal niet bijkan...

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #29 Gepost op: 18 december 2020, 08:44:20 »
sorry ik dacht dat je bedoelde wie heeft je CIC gecodeerd en je LCI achterlichten...

Ik heb
Toolset 32 4.0.3
INPA 5.0.6
NCSExpert V4.0.1

Hiermee kun je alles doen wat er aan de software ook maar kan gedaan worden. Jammer genoeg is de software niet zo gebruiksvriendelijk en een voice command "reset kortsluitingen" ... dat werkt niet.
Een schat aan informatie is te vinden op een speciaal forum voor alles wat met software en codering te maken heeft: BMWcoding.com.
Ik zou daar eens gaan zoeken.