Auteur Topic:  Bmw e91 verlagen  (gelezen 401 keer)

Offline Thomasss

• Trade Count: (0)
  • Pole Position
Bmw e91 verlagen
« Gepost op: 20 november 2020, 18:57:17 »
Hoi ,de e91 heeft een schroefset.
Als we Vanvoor 11cm van de grond willen blijven dan lijkt de wagen precies standaard!redelijke opening tussen band en wielkast ! 
Nu meet ik die 11cm van de grond tot het laagste punt van de wagen en dat is die "spatlap" aan de onderkant van de bumper.Zie foto ! Telt die spatlap mee ? Je moet bij de keuring over een balkje rijden heb ik gehoord dus die spatlap gaat het balkje raken als ik lager ga.
Iemand hier ervaring mee?
Als ik die spatlap negeer en het laagste punt pak van de bumper dan kan ik nog een paar cm zakken.2-3cm gok ik.
Ik zit nu juist op 11cm ,dus moet mss voor de zekerheid een halve centimeter omhoog zodat het balkje zeker niet geraakt word ! Maar dan Lijkt het net een standaard ophanging!
Weet er iemand wat ik moet doen?
« Laatst bewerkt op: 20 november 2020, 19:02:29 door Thomasss »

Offline Thomasss

• Pole Position
Re: Bmw e91 verlagen
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2020, 18:58:53 »
Zie fito

Offline Thomasss

• Pole Position
« Reactie #2 Gepost op: 20 november 2020, 18:59:25 »
Zie foto

Offline mega_stihl

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 20 november 2020, 19:21:52 »
Als ik me niet vergis tellen de spatlappen niet mee voor het balkje.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline Iksree

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #4 Gepost op: 20 november 2020, 19:41:56 »
Naar de keuring gaan en erna lager draaien.
Of de balk houdini-style wegnemen op de keuring.

Balk omduwen is naar mijn weten afgekeurd.
- Signature adjusted for being outdated-

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2020, 20:28:53 »

Dat dacht ik ook, eender met welk deel van de auto.
Dus na de keuring omlaag draaien. Daar dient dat voor.  :gayfight:

Offline Boin

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #6 Gepost op: 20 november 2020, 23:20:07 »
Die flapjes kan je gwn demonteren.
Balkje is trouwens 9cm op de keuring.

Offline Thomasss

• Pole Position
« Reactie #7 Gepost op: 21 november 2020, 02:01:33 »
Als ik me niet vergis tellen de spatlappen niet mee voor het balkje.

Denk je ? Dat zou goed zijn !

Offline Thomasss

• Pole Position
« Reactie #8 Gepost op: 21 november 2020, 02:04:11 »
Naar de keuring gaan en erna lager draaien.
Of de balk houdini-style wegnemen op de keuring.

Het probleem is dat Vanvoor terug omlaag draaien geen probleem is maar vanachter ! Vanachter moet je weer een dikke bout lossen en de moer van de schokdemper en ook terug uitlijnen denk ik ,maar van dat uitlijnen ben ik Nie 100procent zeker van.Dus dat vind ik teveel moeite om dit iedere keer te doen voor de keuring.Als het gelijk Vanvoor kon ,gewoon meteen draaien dan was het nog ok.

Offline Thomasss

• Pole Position
« Reactie #9 Gepost op: 21 november 2020, 02:05:15 »
Dat dacht ik ook, eender met welk deel van de auto.
Dus na de keuring omlaag draaien. Daar dient dat voor.  :gayfight:

Het probleem is dat Vanvoor terug omlaag draaien geen probleem is maar vanachter ! Vanachter moet je weer een dikke bout lossen en de moer van de schokdemper en ook terug uitlijnen denk ik ,maar van dat uitlijnen ben ik Nie 100procent zeker van.Dus dat vind ik teveel moeite om dit iedere keer te doen voor de keuring.Als het gelijk Vanvoor kon ,gewoon meteen draaien dan was het nog ok.

Offline Thomasss

• Pole Position
« Reactie #10 Gepost op: 21 november 2020, 02:06:55 »
Die flapjes kan je gwn demonteren.
Balkje is trouwens 9cm op de keuring.

Had ik ook in gedachten om die flapjes te demonteren ...toch vind ik het stom dat je dat moet weghalen ...
Ben je er zeker van dat het 9cm is het balkje ?  Dus dan kan ik mss tot 10cm gaan ?

Offline Thomasss

• Pole Position
« Reactie #11 Gepost op: 21 november 2020, 02:12:17 »
Het probleem is ook ,we willen niet iedere keer aan de schroefset draaien Ivm de keuring ! ook omdat het vanachter meer werk is en eventueel uitlijning nodig dan.Een optie is mss ook.. vanachter zodanig Goed/mooi zetten dat er nooit meer aan gedraaid moet worden voor de juiste hoogte af te stellen maar Vanvoor wel ...dus mss een klein beetje hoger Vanvoor en na de keuring gewoon terug omlaag alleen Vanvoor...
De wagen hoeft ook niet op z'n pens te liggen ,de bedoeling van de schroefset was vooral om een stukje lager te kunnen en om de wagen mooi te leggen naar goesting Vanvoor en vanachter.Persoonlijk vind ik het ook mooier als die Vanvoor een klein beetje lager ligt dan vanachter.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2020, 02:15:08 door Thomasss »

Offline Phantom Five

• Race Legend
« Reactie #12 Gepost op: 21 november 2020, 08:59:20 »
Hij mag op de minimum hoogte liggen van 9cm + reken daar 1cm bij met bestuurder.
Het latje mag gerust omvallen maar enkel als het is met plastiek delen zoals bumper, bodemplaat en ga zo maar verder.
Hij mag enkel NIET aan de vaste structuur van de onderkant van de wagen komen zoals chassisbalken, draagarmen en dergelijke.

Bij de F30 van streetscraper was dat latje ook omgevallen door de frontlip die onder de bumper hangt, maar dat is helemaal geen probleem.
Ze nemen dan die lat en kijken of hij elders aan de dragende vaste structuur van de wagen komen.

En dit was zelfs voor de homologatie/validatie keuring.
Dus geen paniekvoetbal spelen, omhoog draaien tot hij op de door hun wettelijk vastgelegde hoogte staat en  na de keuring terug zakken met dat ding  ;)
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

Offline Boin

• * Board Sponsor *
  • Race Legend
« Reactie #13 Gepost op: 21 november 2020, 13:58:54 »
Had ik ook in gedachten om die flapjes te demonteren ...toch vind ik het stom dat je dat moet weghalen ...
Ben je er zeker van dat het 9cm is het balkje ?  Dus dan kan ik mss tot 10cm gaan ?
Er is idd wat onduidelijkheid omtrend de bodemspeling.
De ene zegt 9cm, andere 10 of 11cm.

t Is eig simpel. Ze rijden over een balkje van 9cm hoog (rijden, dus maw er zit een persoon in). Dus je moet MEER dan 9cm bodemspeling hebben.

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
« Reactie #14 Gepost op: 21 november 2020, 19:13:19 »
Wat Phantom Five zegt klopt in principe. De bodemvrijheid tot "niet elastisch vervormbare delen" moet 11cm bedragen met 2cm tolerantie en met een bestuurder erin. Lipjes en dergelijke zaken mogen dus lager hangen dan die 9cm (het balkje is zoals aangehaald steeds 9cm hoog) aangezien dit een elastisch vervormbaar onderdeel is. In de praktijk mag je simpelweg geen metalen delen raken. Lipjes, bumpers, plastieken drempels, plastieken bodemplaat,... mogen allemaal raken.

In de meeste gevallen ga je dit wel moeten uitleggen aan de persoon die de auto keurt want die gaan niet graag op hun knien zitten om met dat balkje onder de auto door te gaan. Die zeggen nogal gauw "balkje ligt om, auto afgekeurd". Maar als je op uw strepen staat moeten ze controleren waar het balkje juist raakte en is dit enkel dat lipje dan moeten ze hem goedkeuren.

Offline Iksree

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #15 Gepost op: 21 november 2020, 19:45:51 »
Wat Phantom Five zegt klopt in principe. De bodemvrijheid tot "niet elastisch vervormbare delen" moet 11cm bedragen met 2cm tolerantie en met een bestuurder erin. Lipjes en dergelijke zaken mogen dus lager hangen dan die 9cm (het balkje is zoals aangehaald steeds 9cm hoog) aangezien dit een elastisch vervormbaar onderdeel is. In de praktijk mag je simpelweg geen metalen delen raken. Lipjes, bumpers, plastieken drempels, plastieken bodemplaat,... mogen allemaal raken.

In de meeste gevallen ga je dit wel moeten uitleggen aan de persoon die de auto keurt want die gaan niet graag op hun knieën zitten om met dat balkje onder de auto door te gaan. Die zeggen nogal gauw "balkje ligt om, auto afgekeurd". Maar als je op uw strepen staat moeten ze controleren waar het balkje juist raakte en is dit enkel dat lipje dan moeten ze hem goedkeuren.
COVID..

"Buiten wachten mijnheer"

Bij mij maakte de uitleg niet uit, balk om, afgekeurd.
Nu soit, ik ging ook op de limiet dus had me er al aan verwacht.

Veel gaat van je inspecteur afhangen, maar zo is het natuurlijk altijd.
- Signature adjusted for being outdated-

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
« Reactie #16 Gepost op: 21 november 2020, 20:10:17 »
Covid helpt idd niet momenteel... Maar die BS zal ooit wel eens stoppen zeker...  :thinking:

Nu, op de site van Goca staat duidelijk "niet elastisch vervormbare onderdelen". Zeker zo'n rubberen flapje is onmiskenbaar wel een elastisch vervormbaar onderdeel.

Bij de E61 raakte mijn bodemplaat ook elk jaar dat balkje. Nooit voor afgekeurd geweest. Dan gingen ze er met het balkje onderdoor, plooide de bodemplaat omhoog en het was OK. Alleen in Alken, voor de geometriekeuring, heb ik een half uur moeten staan zeveren alvorens ik mocht vertrekken. Nadien in Diest heb ik zelfs geen discussie meer moeten voeren.

Veel hangt idd van station en de persoon die hem keurt af.

Offline FJRdude

• World Champion
  • F21 3-trer
    • Freude Am Fahren
« Reactie #17 Gepost op: 21 november 2020, 20:18:58 »
Als ik met mn cabby naar de keuring ging viel het balkje steevast om.... de keurmeester ging dan plat oppe buik liggen om met balkje onder de auto door te schuiven.....   ne nipte zei men dan 😋
en het was in orde
Je leeft maar 1 keer?  Neen, leven doe je elke dag, sterven, dat doe je maar 1 keer....

F21  || F48  ||  FJR

Offline Thomasss

• Pole Position
« Reactie #18 Gepost op: 22 november 2020, 13:25:42 »
Als ik met mn cabby naar de keuring ging viel het balkje steevast om.... de keurmeester ging dan plat oppe buik liggen om met balkje onder de auto door te schuiven.....   ne nipte zei men dan 😋
en het was in orde

Weet je nog hoe lang dat balkje was ? Is het echt van binnenkant linkerwiel tot binnenkant rechterwiel ? Of is het minder lang ?

Offline Thomasss

• Pole Position
« Reactie #19 Gepost op: 22 november 2020, 13:54:43 »
Idd door Covid moet je zeker ook nog eens buiten wachten ...ik heb nog tijd om naar de keuring te gaan ,ik ga er nog even mee wachten denk ik.Of ..door die corona ..ik haal de flapjes gewoon weg voor zever te vermijden en zie dat de wagen hoog genoeg ligt zodat die over het balkje geraakt met bestuurder erin.En ik probeer ervoor te zorgen dat hij nu al meteen goed ligt vanachter zodat daar nooit meer aan gedraaid hoeft te worden.Zodat ik gewoon Vanvoor kan spelen na de keuring.Dus Vanvoor  hoog genoeg leggen maar zodanig dat de wagen nog cava ligt ten opzichte van de achterkant.

Offline Thomasss

• Pole Position
« Reactie #20 Gepost op: 22 november 2020, 13:57:10 »
Weet er iemand toevallig ook de prijs van de herkeuring ? De keuring gaat rond de 100euro kosten hebben ze me verteld maar mocht hij afgekeurd worden ,hoeveel moet je dan betalen voor de herkeuring ? Stel dat hij toch te laag ligt en verhoogt moet worden ! En in geval 2 stel dat iets anders Bvb een chapke nimeer goed is.Niet dat je weeral 100euro moet betalen

Offline mega_stihl

• World Champion
« Reactie #21 Gepost op: 22 november 2020, 16:19:38 »
+- 15
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline Thomasss

• Pole Position
« Reactie #22 Gepost op: 22 november 2020, 18:45:05 »
+- 15

Oh dat is dan even duur gelijk als je afgekeurd word op de gewone jaarlijkse keuring

Offline Thomasss

• Pole Position
« Reactie #23 Gepost op: 22 november 2020, 21:07:00 »
Nog wat info gevonden ,blijkbaar is de bodemplaat een vaste onderdeel.Dus die mag het balkje niet omver duwen.zie foto

Offline Freke

• World Champion
« Reactie #24 Gepost op: 23 november 2020, 12:52:21 »
Mijn E91 vroeger was ook het maximum verlaagd en ik wou die ook niet steeds omhoog draaien. Eerste jaren viel het balkje nooit om de laatste 3jaar wel omdat de auto waarschijnlijk nog wat meer gezakt was, nooit afgekeurd geweest omdat idd een plastic lipje ofzo de balk omver duwde. Keurder ging steeds op z'n knien zitten om te zien waar hij raakte. Balkje is idd 9cm hoog en ik schat ongeveer 1m20 lang, je hebt dus nog wel wat speling tussen de wielen...
* Skoda Octavia RS245 (Daily)
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline FJRdude

• World Champion
  • F21 3-trer
    • Freude Am Fahren
« Reactie #25 Gepost op: 23 november 2020, 20:57:25 »
Weet je nog hoe lang dat balkje was ? Is het echt van binnenkant linkerwiel tot binnenkant rechterwiel ? Of is het minder lang ?

Goh, is een houten balkje van pakweg 1m20 1m50 max.....   
Eerste keer na verlaging ben ik met de auto naar Alken gegaan, geen probleem, de geometriekeuring was geen probleem en raar maar waar.....  na de geometrie werd er niet over een balkje gereden   :iono:

In Eksel gebruikt men het balkje wel en het eerste jaar ging ie er vlot al rijdend over, de keren erna (2x) viel da balkje om.
Eerste keer ging de keurmeester zelf ff langs de auto liggen en zette het balkje recht, en schoof er mee onder de auto.  Groene kaart.
Jaar derna stapte de keurmeester uit en zei: man da is te laag eh waarop zijn collega effe kwam helpen, en die ging er ook ff langsligge met dat balkje (of dat de zelfde persoon was als het jaar ervoor weet ik niet, maar ik was wel content want voor tzelfde geld hebdet vlagge).
Laatste keer was coronakeuring, je mocht er niet meer bijblijven en twas ook OK.
Gemeten aan het laagste punt van de voorbumper stond ie op 10cm maar er zijn waarsch toch nog plaatsen waar er minder bodemvrijheid is.....

Factor geluk zal zeker een rol spelen......
Je leeft maar 1 keer?  Neen, leven doe je elke dag, sterven, dat doe je maar 1 keer....

F21  || F48  ||  FJR

Offline Phantom Five

• Race Legend
« Reactie #26 Gepost op: 24 november 2020, 03:43:17 »
COVID..

"Buiten wachten mijnheer"

Bij mij maakte de uitleg niet uit, balk om, afgekeurd.
Nu soit, ik ging ook op de limiet dus had me er al aan verwacht.

Veel gaat van je inspecteur afhangen, maar zo is het natuurlijk altijd.
COVID 19 of niet, als het latje geen vaste delen van de auto raakt mogen die op hun kop gaan staan.
Ik heb hier een latje dat de maat 10,5 cm heeft, en als die er overal vlot onder door gaat mogen die apen vertellen wat ze willen.
Of die nu op hun knien moeten gaan zitten of op hun buik moeten liggen boeit mij niet. Juist is juist en daarmee basta.
Er zijn ook van die lolbroeken van de keuring die er zr vlot over rijden en waar het latje dus van om valt. Dit is gewoon door de wind verplaatsing.

Kijk ik ga jaarlijks met x aantal verlaagde wagens naar de keuring en de meesten met schroefsets die voor de keuring hoger gedraaid zijn, en ze hebben me er nog nooit eentje afgekeurd.
Als de cijfers op de veren niet meer leesbaar zijn of iets in die aard is dat natuurlijk een ander paar mouwen.
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

Offline Tom

• Oneliner
  • Race Legend
« Reactie #27 Gepost op: 24 november 2020, 09:20:11 »
Ik heb nog nooit met zo een balkje te maken gehad eigenlijk en ik heb al een paar verlaagde auto's gehad, een  verlaagde Golf GTI, Volvo 850R, E36 325i , Z3M.
Knock on wood want de Z3M hangt lager dan 9 cm met het diffdeksel denk ik :)
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline Thomasss

• Pole Position
« Reactie #28 Gepost op: 24 november 2020, 23:45:05 »
Nu nog een probleem,als ik vanvoor meet van de wielkast tot het midden van het wiel dan is dat aan beide kanten verschillend !
En de schroefset is normaal gezien perfect Hetzelfde gedraaid aan beiden kanten.
Bandenspanning is goed.

Vanvoor is er een halve cm verschil.
Vanachter een paar 2-3mm
Die van de keuring meten dat blijkbaar ook zo ?
Daar mag ook weer wat tolerantie in zitten maar ja ..hoeveel ?
Ook kan ik bij degene wat de montageattest opmaakt daar de veren laten nameten en indien nodig op de juiste hoogte laten zetten maar dat kost dan wel iets meer.
Nu om die Verschil Vanvoor toch gelijk te krijgen heb ik die wat hoger gedraaid aan 1kant.
Nu meet ik aan beide kanten hetzelfde !
Maar dit hoort toch niet zo ? Ofwel ?
Nu rij ik rond met een schroefset waarvan de linkse poot vooraan hoger is gedraaid dan de rechtse ! Is dit normaal ? Komt dit nog voor ?
Kan dit ,mag dit ?
« Laatst bewerkt op: 24 november 2020, 23:48:10 door Thomasss »