Auteur Topic:  650 of 1000cc  (gelezen 289 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Online Xasuntox

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 714
650 of 1000cc
« Gepost op: 19 november 2020, 20:57:59 »
Hi,

Ik wil eens polsen wat de meningen zijn omtrent het kopen van een 650cc of 1000cc motor. Beide identieke motoren, het enige verschil is de motor. Eerst was ik van het idee om een 1000cc te kopen met de volgende redenering; direct de zwaarste versie om hem enkele jaren te kunnen bijhouden, langere afstanden te kunnen rijden, reizen (eventueel ook langere) te kunnen doen.

Voornamelijk zal ik de motor gebruiken voor plezierritjes in de Ardennen of omgeving. Daarom begon ik toch meer terug te neigen naar een 650cc (54 kW), volgens mij nog steeds genoeg koppel en vermogen om mij te amuseren. Het enige nadeel zal misschien autostrade rijden en/of reizen zijn met die lichtere uitvoering. Wat is jullie ervaring?

- BMW E46 320D 2000
- Yamaha WR450F 2010

Offline Draje

  • Trade Count: (+4)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2787
    • BelleVue
Re: 650 of 1000cc
« Reactie #1 Gepost op: 19 november 2020, 21:04:22 »
Mijn ervaring tussen een 650 en een 1250 versie van dezelfde motor. Ik vond de 1250 beter rijden omdat dat minder geknepen leek. Koppel zal je wel genoeg hebben in u 650 versie, maar als je wat wilt doen qua plezier, dan moet je die in toeren jagen..

Ik zou opteren voor de hogere versie,als dat mogelijk is.

Offline FJRdude

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2347
  • F21 3-türer
    • Freude Am Fahren
Re: 650 of 1000cc
« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2020, 21:06:28 »
Ik heb een Fazer600 gehad voor ik de FJR kocht, en als je zonder duo op pad bent is een 600 voldoende om vlot te rijden hoor....
Ook op de snelweg is zo'n 600 voldoende hoor, ik ben er mee naar de Franse Alpen, Oostenrijk, Dolomieten geweest....   geen probleem.
Lichtere motor is meestal wendbaarder.....   een zwaardere heeft meer koppel en daar kan je schakellui mee rijden, het is maar wat je wil.....
Je leeft maar 1 keer?  Neen, leven doe je elke dag, sterven, dat doe je maar 1 keer....



F21  || F48  ||  FJR

Offline Mr. SLASH

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1800
  • Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
Re: 650 of 1000cc
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2020, 21:18:22 »
Heb ook al beetje vanalles gehad, R1, Bandit600 en 1200, fz1, 2 keer Husqvarna 510 sm.
Zelf zie ik mij geen 1000 meer kopen, ik kijk ook al even uit naar iets anders en het zal eerder in de 600 a 800 range zijn, gewoon omdat ze iets lichter en wendbaarder zijn en ik dat belangrijker vind dan meer vermogen.
Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
BMW E34 525i
Suzuki GSF1200 Bandit

Online Xasuntox

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 714
Re: 650 of 1000cc
« Reactie #4 Gepost op: 19 november 2020, 21:29:46 »
Het is dat wat ik ook aan het denken was. Ik denk niet dat ik het volledige vermogen en koppel altijd zal nodig hebben. Nu het model dat ik op oog heb verschilt niet heel veel in gewicht, maar het verbruik ligt toch wat hoger. Het lijkt mij precies wat overbodig om met een 1000 rond te rijden tenzij voor langere reizen en als je met een passagier rijdt, maar die momenten zijn ook eerder zeldzaam.

- BMW E46 320D 2000
- Yamaha WR450F 2010

Offline jan.van.gent

  • Premium Member
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8490
Re: 650 of 1000cc
« Reactie #5 Gepost op: 19 november 2020, 21:52:29 »
Ik was super tevreden van mijn fazer 600 van 2001. Oerdegelijk blok, met zijn 100 pk zeker niet traag, deftige remmerij.
Die koop je voor geen geld, maar heb je toch bakken plezier aan.


Was veel plezanter dan de K1100rs die ik daarvoor had.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2020, 22:00:59 door jan.van.gent »
E30 316i - E36/7 1.9i - K1100rs - E36 316i - E39 530i - F11 535d

Offline F31J

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1772
Re: 650 of 1000cc
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2020, 22:04:22 »
Met een 600 kom je eigenlijk overal. Het enigste wat zo'n 600 wat kan missen is power onderin. Een 1.000 is luier te rijden. Bochtje uitkomen in een (te) lage versnelling, dat ding trekt zich direct op gang, een 600 moet je hoger in de toeren houden om sneller van z'n plek te komen. Voordeel van een 600 is dat ie lichter en daardoor beweeglijker en gemakkelijkere lastwissels toelaat
Alle vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Offline BIG charlie

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1820
Re: 650 of 1000cc
« Reactie #7 Gepost op: 20 november 2020, 10:09:21 »
Hangt er ook wel vanaf welk merk/type motor je aan het vergelijken bent ?.
Bij sommige merken en/of types is het verschil tussen 650 cc en 1000 cc verschil in cylinders ( 2 cyl of 4 cyl ).
Ook het plaatsaanbod is bij een 1000 cc veelal groter ( als je zoals ik een "lange" rijder bent toch niet onbelangrijk).
Dus over welke motor denk je na ?  ;)
F45 225XE Platingrau
Kawasaki Versys 1000

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed

Offline Michael

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 305
Re: 650 of 1000cc
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2020, 11:19:19 »
Heb test gereden met de Suzuki V-strom 1000 en de 650.  Qua rijplezier zou ik de 650 nemen.  Gas open vertrekken en door de versnellingen uit razen gelijk ne gek en... 100 km/u.  Met de 1000 gaat dat niet want je bent onmiddellijk je rijbewijs kwijt.  En die 650 gaat ook dwars van de rotonde af hoor, geen probleem.  Ik zou nooit meer een zware moto kopen, ge kunt er niks meer mee doen tegenwoordig.

Maar als je schakellui wil rijden is dat wat anders natuurlijk
BMW E39 540i 1998
Mercedes-Benz W124 260E 1992

Offline wimke1971

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 250
Re: 650 of 1000cc
« Reactie #9 Gepost op: 20 november 2020, 14:04:06 »
Probeer eens proef te rijden. Ooit met een Fazer 800 gereden en nadien op een 1000. De 1000 deed alles gewoon beter (mijn gedacht he).
Ik wist dat ik anders toch na een paar maand hem terug ging verkopen om een zwaardere te proberen.
Drive it like you stole it!

Bmw X1 - 1.5D
Bmw E93 - 325i
Lotus Exige S2

Offline vfr

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 127
Re: 650 of 1000cc
« Reactie #10 Gepost op: 20 november 2020, 15:40:21 »
Ik rij momenteel met een xr 1000 en heb reeds kunnen rijden met de 900 xr. De xr 1000 zou ik niet aanbevelen als eerste moto met de 900 gaat het reeds vlot genoeg. Prijsverschil is ook niet mis. Dit kan je gebruiken om goeie motokledij aan te schaffen.

Online Xasuntox

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 714
Re: 650 of 1000cc
« Reactie #11 Gepost op: 20 november 2020, 17:47:34 »
Bedankt voor de antwoorden. Het zou gaan om een Cagiva raptor, 650 of 1000cc. Is met een V2 blok. Qua gewicht zijn beide uitvoeringen min of meer hetzelfde, maar ik twijfel dat ik de extra cc's dikwijls ga nodig hebben. Maar het zou natuurlijk jammer zijn als ik tot het besluit moet komen dat de 650 toch net te weinig is na verloop van tijd.

- BMW E46 320D 2000
- Yamaha WR450F 2010

Offline BIG charlie

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1820
Re: 650 of 1000cc
« Reactie #12 Gepost op: 20 november 2020, 19:01:18 »
Iets om deftig over na te denken.
Ikzelf ben een dikke 2 jaar geleden overgestapt van een 1400 cc naar een 650 cc....
Sinds begin dit jaar heb ik me terug een 1000 cc aangeschaft.
Ik ben geen “racer” ( rij ondertussen al 38 jaar met de motor ) maar af en toe is het toch wel leuk als je eens het volle vermogen kan aanspreken. 8)
Op dat moment is het dan wel leuk als dat vermogen aanwezig is  :thumbsup:
Enne, afhankelijk van het type motor is een 1000 cc zo goed als even wendbaar als een 650 cc.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2020, 19:04:40 door BIG charlie »
F45 225XE Platingrau
Kawasaki Versys 1000

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed

Offline jan.van.gent

  • Premium Member
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8490
Re: 650 of 1000cc
« Reactie #13 Gepost op: 20 november 2020, 20:51:01 »
Iets om deftig over na te denken.
Ikzelf ben een dikke 2 jaar geleden overgestapt van een 1400 cc naar een 650 cc....
Sinds begin dit jaar heb ik me terug een 1000 cc aangeschaft.
Ik ben geen “racer” ( rij ondertussen al 38 jaar met de motor ) maar af en toe is het toch wel leuk als je eens het volle vermogen kan aanspreken. 8)
Op dat moment is het dan wel leuk als dat vermogen aanwezig is  :thumbsup:
Enne, afhankelijk van het type motor is een 1000 cc zo goed als even wendbaar als een 650 cc.
Goh, het gewichtsverschil tussen een 600 en een 1000 steek je imo toch nooit echt weg. Zeker bij trage/scherpe manoeuvres. Bij lange bochten valt dat wel mee, maar korte lastwissels neeeuh :D

Maar goed, ik ben begonnen met een K1100rs van 280 kg ofzo, via een 750, dan een 600 en nu rij ik rond met een 250cc (WR250F, maar enkel offroad gebruik). Doe mij maar lichtgewicht moto's, Light is Right. Zoveel speelser.
E30 316i - E36/7 1.9i - K1100rs - E36 316i - E39 530i - F11 535d

Offline FJRdude

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2347
  • F21 3-türer
    • Freude Am Fahren
Re: 650 of 1000cc
« Reactie #14 Gepost op: 20 november 2020, 22:03:42 »
Bedankt voor de antwoorden. Het zou gaan om een Cagiva raptor, 650 of 1000cc. Is met een V2 blok. Qua gewicht zijn beide uitvoeringen min of meer hetzelfde, maar ik twijfel dat ik de extra cc's dikwijls ga nodig hebben. Maar het zou natuurlijk jammer zijn als ik tot het besluit moet komen dat de 650 toch net te weinig is na verloop van tijd.

Als het gewicht min of meer hetzelfde is.....  den 1000cc - no brainer  :P
Je leeft maar 1 keer?  Neen, leven doe je elke dag, sterven, dat doe je maar 1 keer....



F21  || F48  ||  FJR

Offline F31J

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1772
Re: 650 of 1000cc
« Reactie #15 Gepost op: 21 november 2020, 09:33:54 »
Bedankt voor de antwoorden. Het zou gaan om een Cagiva raptor, 650 of 1000cc. Is met een V2 blok. Qua gewicht zijn beide uitvoeringen min of meer hetzelfde, maar ik twijfel dat ik de extra cc's dikwijls ga nodig hebben. Maar het zou natuurlijk jammer zijn als ik tot het besluit moet komen dat de 650 toch net te weinig is na verloop van tijd.

Om wat rond de kerktoren te rijden en te spelen. De 650 nemen.
Alle vragen via PB worden niet meer beantwoord.