Auteur Topic:  1986- VW Golf 2 GTI 8V  (gelezen 1395 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ice_ken

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 32
1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Gepost op: 10 november 2020, 21:30:36 »
Hallo, ik ben nieuw hier maar sommigen zullen dit "projectje" wel kennen. Een kleine introductie....

2009: Ik ben 19jaar, bijna 20, student en had nood aan een eerste auto. Wat koopt een autoliefhebber met een klein budget? Een BMW E36 325i coupé, althans dat was het plan tot de verzekering daar een halt toe riep.  :thumbdwn: Dus ik zocht iets wat wel kon en ben uiteindelijk gestrand op een golf 2 GTI 8V uit 1986.

De oorspronkelijk advertentie foto:


Afgehaald en thuisgekomen:


Een paar weken later zat er al een dikke radio en subwoofer in, een nieuw interieur en waren de velgen herspoten met motip busjes in het zwart. :exited:


De dag dat de examens afgelopen waren die zomer, iets gaan drinken met vrienden (gelukkig non-alco) en in het naar huis rijden een ongeval meegemaakt. Bij het inhalen van een tractor met aanhanger sloeg die plots links af naar een oprit van een huis en ik kon geen kant op...GTI gekreukt en ei zo na perte total.


Dit was de start van een eerste fase van dit project...Ik zal dit met mondjes maat loslaten op jullie want dit is een verhaal die reeds 11 jaar aan de gang is en binnenkort op zijn crescendo komt met de afwerking van een nut en bolt restauratie.
2017 BMW M2
2015 BMW S1000R
2000 Aprilia RS125
1986 VW Golf GTI 8V
2015 Seat Leon ST TGI (firmabak)

Offline Iksree

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9125
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2020, 23:00:24 »
:exited:
- Signature adjusted for being outdated-

Offline Rednose

  • Trade Count: (+1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 184
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2020, 07:18:30 »
Leuke topic 👍🏼😉

Offline Freke

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1977
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2020, 09:34:20 »
Mercikes om dit project ook met ons te delen. Altijd leuk om de transformaties van een wagen te volgen die zolang in iemands bezit is en waar een geschiedenis aan vasthangt.  :thumbsup:
Ben ook wel benieuwd naar het eindresultaat...
* Skoda Octavia RS245 (Daily)
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline Ice_ken

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 32
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2020, 13:31:50 »
Ik ga verder...

Na het ongeval besloten om de wagen een nieuwe laklaag te geven en de hele onderkant met undercoating in te spuiten(geen goed idee zo bleek achteraf).

De hele auto gedemonteerd destijds en bezig af te schuren:


bakje herspoten:


terug monteren:


resultaat (september 2009):


2017 BMW M2
2015 BMW S1000R
2000 Aprilia RS125
1986 VW Golf GTI 8V
2015 Seat Leon ST TGI (firmabak)

Offline Iksree

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9125
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2020, 14:30:35 »
Ik ben benieuwd waarom de undercoating geen goed idee was
- Signature adjusted for being outdated-

Offline Ice_ken

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 32
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #6 Gepost op: 11 november 2020, 20:36:11 »
Een tijdje en een aantal upgrades en wat achterstallig onderhoud later zag de auto er vrij origineel uit en reed behoorlijk goed.


Helaas ging er wat mis tijdens een ritje in 2011, ik moest uitwijken voor een tegenligger die het toch nog nodig vond een stilstaande auto in te halen ondanks dat ik in dat rijvak reed. Gevolg: ik kwam in een openliggend riooldeksel terecht waardoor een fuseebout plots brak, gelukkig tijdig kunnen vertragen omdat het stuurgevoel heel raar werd in de wagen. Toen we nog 30km/u reden sprong de fusee van de draagarm en viel de carrosserie op het rechtervoorwiel...dat is ook een manier om te stoppen  :iono:

auto stond in het midden de rijbaan geblokkeerd, dus ffkes de zaak fixen en mij laten naar huis trekken door mijn vader (aandrijfas uit de versnellingsbak gerukt).




Dit was het trieste zicht gedurende enkele maanden, de start van de hele restauratie
« Laatst bewerkt op: 21 november 2020, 16:38:59 door Ice_ken »
2017 BMW M2
2015 BMW S1000R
2000 Aprilia RS125
1986 VW Golf GTI 8V
2015 Seat Leon ST TGI (firmabak)

Offline Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8875
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2020, 13:56:32 »
Deze herinner ik me nog goed , cool stuff  :thumbsup:
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline Ice_ken

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 32
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2020, 15:41:19 »
Zomer 2011: we begonnen met de motor uit te bouwen.





Een "nieuwe" versnellingsbak die ik wegens gebrek aan budget(student) niet gereviseerd heb, slechte beslissing zo bleek achteraf.


het blok werd helemaal kaal gemaakt, kreeg een nieuwe laagje lak en werd later volledig gereviseerd.
2017 BMW M2
2015 BMW S1000R
2000 Aprilia RS125
1986 VW Golf GTI 8V
2015 Seat Leon ST TGI (firmabak)

Offline JD1981

  • Trade Count: (+25)
  • Crashed!
  • ************
  • Berichten: 11124
  • Beter realist dan negatief/optimist.
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #9 Gepost op: 12 november 2020, 21:40:05 »
Benieuwd  :thumbsup:
Mini Countryman R60 - 116i - 122pK - Black
e87 - 116i - 115pK - Sonora - Havana leder
e30 - 316i -  99pK - Brillianrot - Anthrazit stof 
e61 - 525d - 163pK - Silbergrau-Black leder -SOLD
VW Corrado-1989-1800 16V

Offline Ice_ken

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 32
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #10 Gepost op: 12 november 2020, 23:49:07 »
Motor op motorsteun gezet en al wat zitten tijdelijk monteren:


Veel spullen, bouten, moeren opnieuw laten geel verzinken:


Meten is weten:


Nieuwe tussenaslagerschalen:


Hoofdlagerschalen:


Krukas erin, pastigauge gedaan, alles bleek goed:


Drijfstangen en zuigers erin:
2017 BMW M2
2015 BMW S1000R
2000 Aprilia RS125
1986 VW Golf GTI 8V
2015 Seat Leon ST TGI (firmabak)

Offline Ice_ken

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 32
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2020, 23:57:33 »
gereviseerde cilinderkop erop:


Oliepomp en windage tray:


Al wat randapparatuur ertegen:




Ook het subframe werd volledig aangepakt:


Supersprint korte collector:


Vooras, motor, versnellingsbak, remmen...alles in 1 keer klaar om de auto in te gaan:
2017 BMW M2
2015 BMW S1000R
2000 Aprilia RS125
1986 VW Golf GTI 8V
2015 Seat Leon ST TGI (firmabak)

Offline Freke

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1977
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #12 Gepost op: 13 november 2020, 14:39:40 »
Djeezes dat zijn ook serieuze werken dat je zelf uitgevoerd hebben.  :bow:
* Skoda Octavia RS245 (Daily)
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline Geert

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3612
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #13 Gepost op: 13 november 2020, 14:53:20 »
Dit project vroeger ook gevolgd via een ander forum.
Stevig aan gewerkt, dat kan je alvast wel zeggen ;D

Ik blijf er een zwak voor hebben trouwens, zelf heb ik ook 5 x Golf II gehad waarvan 3 GTI's 8)
2007 - BMW 630i
2012 - Porsche Cayman R

Offline erq

  • Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6470
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #14 Gepost op: 13 november 2020, 15:42:44 »
geen half werk duidelijk  :)
“That’s thirty minutes away. I’ll be there in ten.”  Winston Wolf  – Pulp Fiction

E61 535da  - E86 Z4 QP 3.0si - A6 2.7 Biturbo - F11 525da - F31 330d

Offline Ice_ken

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 32
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #15 Gepost op: 13 november 2020, 20:12:57 »
Ondertussen was de volledig auto gedemonteerd


schuren tot bloot ijzer


Carrosserie werken (auto heeft bijna een jaar in daar jaar gestaan...tof hoor  :o)








Eindelijk in de primer:


Naden afgekit, undercoating erop en kleur +vernis klaar:
2017 BMW M2
2015 BMW S1000R
2000 Aprilia RS125
1986 VW Golf GTI 8V
2015 Seat Leon ST TGI (firmabak)

Offline crl

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 294
    • G21 330e Touring
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #16 Gepost op: 14 november 2020, 10:05:28 »
heel schoon project  :thumbsup:. Benieuwd naar het eindresultaat.

Offline Ice_ken

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 32
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #17 Gepost op: 15 november 2020, 09:38:31 »
ffkes goe mikken:


en bam:


onderkant opbouwen:


#allesnieuw




2017 BMW M2
2015 BMW S1000R
2000 Aprilia RS125
1986 VW Golf GTI 8V
2015 Seat Leon ST TGI (firmabak)

Offline Ice_ken

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 32
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #18 Gepost op: 19 november 2020, 21:25:05 »
intussen waren we alweer 2016 en was de auto bijna "klaar".













een schroefset en wat bbs'en later:


"klaar" maar deftig heeft het nooit gereden. Allerlei problemen waarvoor ik plots geen tijd meer had gezien ik mijn huis (zelf) aan het bouwen was...tot nu 2020.
2017 BMW M2
2015 BMW S1000R
2000 Aprilia RS125
1986 VW Golf GTI 8V
2015 Seat Leon ST TGI (firmabak)

Offline thuggie

  • Trade Count: (+2)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 329
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #19 Gepost op: 20 november 2020, 08:33:11 »
Geweldig project jaren gevolgd op een ander forum !

Offline NalydStrea

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 92
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #20 Gepost op: 20 november 2020, 08:58:24 »
Precies ne nieuwe!
Zal wel klote zijn geweest dat hij na al dat werk niet deftig reed...

Komt in orde zo te zien!

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1970
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #21 Gepost op: 20 november 2020, 16:32:01 »
 :bow:
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline Freke

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1977
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #22 Gepost op: 20 november 2020, 16:38:18 »
Amai de motorruimte en interieur zien er echt super uit zo terug in nieuwstaat. De verlaging en BBSen maken hem volledig af.  :drool: :drool: :drool:
Hopelijk krijg de mankementjes er nog uit zodat je er terug van kan genieten...
* Skoda Octavia RS245 (Daily)
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline Ice_ken

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 32
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #23 Gepost op: 20 november 2020, 20:40:10 »
2017-2019: Huisje gebouwd en verhuisd, dus tijd om de garage te vullen:



2020: Tijd om deze oldie na 9 jaar eindelijk terug op de baan te krijgen. Laat ons allereerst beginnen met een opsomming van issues dat moesten opgelost worden...Bon, we beginnen er aan!



Motor: draait goed, opzich geen issue. Alleen voor zover ik er al meegereden heb (en dat is niet veel) voelt dit wat tam aan...En er lekt olie en koelvloeistof uit.
Oplossing: Schrick 272° nokkenas, Schrick klepstoters, lange supersprint collector (had voorheen een korte, lange = meer koppel middengebied). Motor gaat eruit om gemakkelijk te werken. Lekken zoals koelvloeistof en olie zijn niet acceptabel en pak ik aan. Ik vervang meteen ook veel van het injectiesysteem, ik heb veel zaken herbuikt destijds wegens studentenbudget, er komen onder andere 5 nieuwe injectoren op (Ja, deze heeft 5 injectoren en 4 cilinders...). Er werden allerlei keringen vervangen + nieuwe distributieriem, multiriem, filters, bougies, etc etc









Versnellingsbak: gekocht in vertrouwens, blijkbaar synchro van 2de kapot. Allezins ook de verkeerde code voor een GTI.
Oplossing: ACD 020 bak gezocht met correcte jaarcode voor deze wagen, volledige revisie daarvan, nieuwe koppeling (want die had ik niet vervangen wegens nog OK).











Sturing: speling het stuurhuis, trage besturing,...
Oplossing: revisie stuurhuis met Quaife quick rack internals



Remmen: valt niet te ontluchten, blijft lucht uitkomen...Remklauwen waren reeds nieuw vooraan golf G60, achteraan golf 4 GTI, hoofdremcilinder was nieuw, remleidingen waren nieuw. Handrem werkt niet deftig.
Oplossing: remdrukregelaar was niet niet vervangen, dus die vervangen we meteen. Remleidingen werden gevlochten staal in stealth look. Handrem ontbak 2 tussen stukjes, die gezocht, tubes en kabels vervangen.



Remservo laten stralen en natlakken, nieuwe OE sticker erop, nieuwe hoofdremcilinder.



Kabelboom motorruimte: in mijn jeudige onwetenheid alles omwikelt in elektrische tape...connectoren ontbreken clipsen
Oplossing: tape er terug af, alles ontvetten, krimpgeinen rondzetten, routing herzien + connectoren vervangen.









Er zijn nog talloze kleine technische en cosmetische issues aangepakt maar ik hou het even bij de grote lijnen. Intussen wacht ik enkel nog op de beruchte spinnekop die binnen is voor revisie, nadien kan de motor gestart worden.
2017 BMW M2
2015 BMW S1000R
2000 Aprilia RS125
1986 VW Golf GTI 8V
2015 Seat Leon ST TGI (firmabak)

Offline Iksree

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9125
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #24 Gepost op: 20 november 2020, 22:00:25 »
Holy sh*t

Wat een garage ook!
- Signature adjusted for being outdated-

Offline Ice_ken

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 32
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #25 Gepost op: 20 november 2020, 22:12:11 »
Holy sh*t

Wat een garage ook!

Deel 1 van 2  8)
2017 BMW M2
2015 BMW S1000R
2000 Aprilia RS125
1986 VW Golf GTI 8V
2015 Seat Leon ST TGI (firmabak)

Offline Bakerman911

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 115
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #26 Gepost op: 20 november 2020, 22:12:35 »
Amaai wat een werk daar al in zit :wow: :wow: :wow:

Offline Machiel

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1250
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #27 Gepost op: 21 november 2020, 21:49:39 »
Heb hier eens overgevlogen, proper project zowiezo!
Maar hoe krijgt ge dit op de baan eigenlijk in ons apenland? Want voor oldtimer moet ge toch ook keuring passeren? En staan toch paar aanpassingen op
1st BMW: E30 318i 1989 (wrecked) - E39 520D 2000 (sold) - E39 525D 2003 (sold) - E91 320D 2011 (current) - Honda VFR 750 1995 (current bike)

Offline Ice_ken

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 32
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #28 Gepost op: 21 november 2020, 23:53:31 »
Heb hier eens overgevlogen, proper project zowiezo!
Maar hoe krijgt ge dit op de baan eigenlijk in ons apenland? Want voor oldtimer moet ge toch ook keuring passeren? En staan toch paar aanpassingen op

Waar zou het schoentje knellen volgens u?

Het enige wat niet mag zijn de upgrades aan de remmen, en dat moeten ze dan nog zien eerst. Al de rest is perfect OK.
-Supersprint collector heeft ECE keur merk
-Nokkenas maakt niet uit want je valt sowieso binnen de tolerantie van het vermogen en zolang de uitstoot OK is kraait er geen haan over. Zit intern ook.
-KW V1 mag perfect, ook zonder papieren bij oldtimers.
-Quaife quick rack: geen issue zolang de sturing als geheel technisch in orde is en goed functioneert.

De truk is vooral om uw mods binnen de mate van het mogelijk OEM+ te houden, het is al heel moeilijk voor een keurder om dan te gaan zeggen wat origineel is en wat niet. Uiteindelijk hebben we hetzelfde doel, een veilige goed rijdende auto...zolang je dat niet uit het oog verliest. De keuring wordt vaak als boeman beschouwd, soms terecht, vaak niet. Dat er regels zijn die niet zo vrij zijn als in andere landen is duidelijk, en ook voor mij een struikelblok om aan sommige zaken te beginnen (16V G60 swap anyone?). Zolang je dit met wat verstand aanpakt zijn er weinig problemen.

Mijn ex-GTD had een pak meer mods en kwam zonder issues door de keuring omdat die auto er heel origineel uitzag. Auto was ook mint, helpt ook natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2020, 23:59:06 door Ice_ken »
2017 BMW M2
2015 BMW S1000R
2000 Aprilia RS125
1986 VW Golf GTI 8V
2015 Seat Leon ST TGI (firmabak)

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 6470
Re: 1986- VW Golf 2 GTI 8V
« Reactie #29 Gepost op: 22 november 2020, 08:56:07 »
Bij oldtimer keuring zie ik hier geen enkel probleem, zelfs de remmen niet, attesten niet nodig.
Mijn M5 heeft een Porsche Brembo Big Red BBK, opvallend in rood dan nog. Zelfs nog geen opmerking over gekregen.

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”