Auteur Topic: [ALG] Hoe drukverlies opsporen BMW e92 335d.  (gelezen 738 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JMM

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2234
[ALG] Hoe drukverlies opsporen BMW e92 335d.
« Gepost op: 20 oktober 2020, 13:54:26 »
Ik hoor een zwaar sissend geluid vanuit het motorcompartiment bij vol optrekken dus bij max. turbodruk . Auto rookt ook duidelijk bij volgas in hogere toerentallen of plots plankgas geven in een lage versnelling.
Zo te voelen blijkt er geen vermogen verlies te zijn.
Het lijkt geen grote lek te zijn want bij normaal tot vlot rijden zie ik geen rookontwikkeling maar het gesis blijft en wordt steeds luider naargelang de verhouding gas geven vs toerental.

Verder voor de duidelijkheid, alles wat met vacuum te maken heeft is vervangen, de aansluitingen van de twee boost slangen vertonen geen olielekkage (Allemaal nieuwe o-ringen).
Ik denk dat het weleens ergens bij het inlaatspruitstuk zou kunnen zijn maar ja.. dat is niet zomaar te constateren.

Is er iemand die weet waar ik terecht kan om een rooktest of ultraviolet test te laten uitvoeren?

Alvast bedankt voor eventuele info.  :thumbsup:

Offline Boin

  • * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5034
Re: Hoe drukverlies opsporen BMW e92 335d.
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2020, 19:59:45 »
Vervang de dichtingen maar van het inlaatspruitstuk. En door originele he, die van Victor Reinz zijn brol.  ;)
Boostpipe van de turbo naar intercooler ook zeker nakijken.

Offline JMM

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2234
Re: Hoe drukverlies opsporen BMW e92 335d.
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2020, 20:27:48 »
Het inlaatspruitstuk is eraf geweest bij Lachssilber en nieuwe originele pakkingen zijn gebruikt geweest. (Ongeveer een dikke maand nadat ik bij jouw was geweest)

De O-ringen naar en van de intercooler plus de intercooler slang zijn kortelings vervangen en zijn lekvrij, vandaar ook dat ik iets anders verdenk...

Heb al een opengebarsten inlaatspruitstuk meegemaakt met mijn vorige E46 330d (Barst zat op de naden en was dus duidelijk zichtbaar). Totaal geen vermogen meer, incl. dikke zwarte rookwolken dus helemaal anders als nu.

For the record: Dit euvel is ongeveer twee weken geleden begonnen.

Heb jij zo geen systeem om lekken op te sporen met rook of ultraviolette vloeistof?

Offline Iksree

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9125
Re: Hoe drukverlies opsporen BMW e92 335d.
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2020, 22:16:36 »
Ik dacht dat de persoon wat mijn oude E60 530d had gekocht hier ook last van had gekregen, relatief snel na zijn aankoop van mij.

Bleek de carterventilatie te zijn (filter verstopt) waardoor er olie door de uitlaat ging (of zoiets).

Ik veronderstel wel dat je dan geen sissende geluiden krijgt ?
- Signature adjusted for being outdated-

Offline Boin

  • * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5034
Re: Hoe drukverlies opsporen BMW e92 335d.
« Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2020, 08:34:26 »
Het inlaatspruitstuk is eraf geweest bij Lachssilber en nieuwe originele pakkingen zijn gebruikt geweest. (Ongeveer een dikke maand nadat ik bij jouw was geweest)
Dat is al 2j geleden ofzo? :iono:

Offline JMM

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2234
Re: Hoe drukverlies opsporen BMW e92 335d.
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2020, 09:15:47 »
Dat is al 2j geleden ofzo? :iono:

Ja inderdaad, een 2j. geleden.

Lijkt mij sterk dat daar de oorzaak ligt maar het kan natuurlijk, daarom dat een rooktest of ultraviolette test ideaal zou zijn i.p.v. het boeltje af te breken om naar een naald in een hooiberg te zoeken want ik vermoed dat het een klein lekje is.


@Iksree: Carterventilatie is ook vervangen 2j. geleden en werkt nog steeds perfect.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2020, 09:17:55 door JMM »

Offline Boin

  • * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5034
Re: Hoe drukverlies opsporen BMW e92 335d
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:42:15 »
Ja inderdaad, een 2j. geleden.

Lijkt mij sterk dat daar de oorzaak ligt maar het kan natuurlijk, daarom dat een rooktest of ultraviolette test ideaal zou zijn i.p.v. het boeltje af te breken om naar een naald in een hooiberg te zoeken want ik vermoed dat het een klein lekje is.


@Iksree: Carterventilatie is ook vervangen 2j. geleden en werkt nog steeds perfect.
Die dichtingen lekken heel vaak, kosten geen drol, en zijn een half uurtje werk om te vervangen.

De boostpipe lekt ook heel vaak bij E9x 335d, ik weet dat jij een Forge boostpipe hebt, waar ik zelf geen goeie ervaring mee heb. De beste zijn eig de originele, gwn regelmatig eens de 2 dichtingen die erop zitten vervangen.
Het probleem is dat de afstand tussen turbo & intercooler heel kort is, waardoor er veel beweging op de boostpipe & dichtingen zit (en dus slijtage) als je gaat rijden. De Forge boostpipe werkt met adaptor stukken, waardoor de lengte van de flexibel nog korter wordt, met gevolg nog meer beweging op de dichtingen.

Offline JMM

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2234
Re: Hoe drukverlies opsporen BMW e92 335d
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:56:57 »
Die dichtingen lekken heel vaak, kosten geen drol, en zijn een half uurtje werk om te vervangen.

De boostpipe lekt ook heel vaak bij E9x 335d, ik weet dat jij een Forge boostpipe hebt, waar ik zelf geen goeie ervaring mee heb. De beste zijn eig de originele, gwn regelmatig eens de 2 dichtingen die erop zitten vervangen.
Het probleem is dat de afstand tussen turbo & intercooler heel kort is, waardoor er veel beweging op de boostpipe & dichtingen zit (en dus slijtage) als je gaat rijden. De Forge boostpipe werkt met adaptor stukken, waardoor de lengte van de flexibel nog korter wordt, met gevolg nog meer beweging op de dichtingen.


Dit euvel is ongeveer een week of twee geleden plots opgetreden en de boostpipes zijn nog steeds even droog. Zit een nieuwe Forge pijp op die precies past, heb ze daarvoor 12mm korter gemaakt, geen gewring meer. Geplaats begin vorige maand samen met allemaal nieuwe o-ringen.

Uiteraard is de kost van die inlaatspruitstukpakkingen geen issue maar het is toch redelijk wat werk om ze te vervangen en om vervolgens toch te constateren dat de lek ergens anders zit vind ik verloren moeite..
Daarom dat ik graag een rook of ultraviolette test zou willen laten uitvoeren, dan kan geconstateerd worden waar de lek precies zit en zo een hoop onnodig werk vermijden.

Offline JMM

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2234
Re: Hoe drukverlies opsporen BMW e92 335d.
« Reactie #8 Gepost op: 23 oktober 2020, 13:34:32 »
Niemand die zo iemand kent? Kan moeilijk naar Amerika reizen.. ;D

Offline Beemerfreak

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 439
Re: Hoe drukverlies opsporen BMW e92 335d.
« Reactie #9 Gepost op: 24 oktober 2020, 13:30:54 »
EGR systeem kan ook de oorzaak zijn.
Is de intercooler en turbo al nagekeken?

Offline JMM

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2234
Re: Hoe drukverlies opsporen BMW e92 335d.
« Reactie #10 Gepost op: 24 oktober 2020, 19:18:40 »
EGR kan het zeker en vast niet zijn en intercooler inclusief aansluitingen zijn vernieuwd.

Maar ok, toch kan er ergens nog een lek zijn bij die vernieuwde onderdelen, daarom dat ik eerst zo'n test zou willen doen voor ik dingen weer moet demonteren die al vervangen zijn.

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6520
Re: Hoe drukverlies opsporen BMW e92 335d.
« Reactie #11 Gepost op: 24 oktober 2020, 22:50:49 »
Niemand die zo iemand kent? Kan moeilijk naar Amerika reizen.. ;D


Naar Duitsland zal al ver genoeg zijn als je hier niemand vindt , kijk op zondagnamiddag eens op Vox Now eens naar "Auto-Mobil" daarin is er een subrubriek "Die Autodoktoren" waarin diagnose-specialisten storingen / defecten trachten op te lossen die bij reguliere garages maar niet opgelost geraken .

Die gaan regelmatig met rookmachine aan de slag om lekken op te sporen


https://die-autodoktoren.tv/ueber-uns/

https://www.youtube.com/user/Autodoktoren


https://autodoktoren.deworld.info/sbWrh925hKaea40/high-tech


https://autodoktoren.deworld.info/erGbfpeSi2mEgn0/vw-t5



https://kfz-parsch.de/die-autodoktoren
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 23:20:23 door M-Power »

Offline JMM

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2234
Re: Hoe drukverlies opsporen BMW e92 335d.
« Reactie #12 Gepost op: 24 oktober 2020, 23:31:12 »
Bedankt, daar ga ik mij eens in verdiepen.  :thumbsup:

Offline JMM

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2234
Re: Hoe drukverlies opsporen BMW e92 335d.
« Reactie #13 Gepost op: 9 november 2020, 07:56:58 »
Update:

Lek zelf gevonden.   
Een scheurtje binnenkant bocht van de rubberslang die aan de laadluchtbuis vastzit en die aan de inlaatcollector gekoppeld is.
Voorlopig tape op geplakt om verdere olievervuiling tegen te gaan.

Rubberslang is al besteld.
Al bij al een meevaller dus .. en ik kan het zelf vervangen.  :)
« Laatst bewerkt op: 9 november 2020, 08:24:01 door JMM »

Offline JMM

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2234
Re: Hoe drukverlies opsporen BMW e92 335d.
« Reactie #14 Gepost op: 26 november 2020, 13:32:09 »
Update II:

Auto rijdt terug als vanouds, geen rookpluimen meer bij hoge toeren en bij plots plankgas geven. Geeft mij, na een paar jaar mij daar druk over te maken, een heerlijk drukverlies in mijn hoofd..  :exited:

De scheur zat aan de binnenzijde net onder de knik naar het spruitstuk in de vorm van een Y met een totale scheurlengte van ongeveer een 25mm. (De drie Y benen bij elkaar geteld)

Vraagje aan Wim:

Zo'n scheur, gebeurt dat geleidelijk aan dus gedurende een paar jaar of vrij snel, een paar weken/maanden?
Zo ja dat het een paar jaar kan duren eer de scheur groter en groter wordt dan denk ik wat het probleem was toen je drukverlies constateerde bij mijn wagen, zal toen nog een piepkleine scheurtje geweest zijn dan.

Ik denk persoonlijk dat het uitgesmeerd is geweest over minimaal een tweetal jaar omdat het een vrij dikke, stugge en gewapende rubber slang is ..maar ik kan mij natuurlijk vergissen, vandaar ook deze vraag.
« Laatst bewerkt op: 26 november 2020, 13:41:19 door JMM »

Offline Boin

  • * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5034
Re: Hoe drukverlies opsporen BMW e92 335d.
« Reactie #15 Gepost op: 2 december 2020, 13:28:47 »
Update II:

Auto rijdt terug als vanouds, geen rookpluimen meer bij hoge toeren en bij plots plankgas geven. Geeft mij, na een paar jaar mij daar druk over te maken, een heerlijk drukverlies in mijn hoofd..  :exited:

De scheur zat aan de binnenzijde net onder de knik naar het spruitstuk in de vorm van een Y met een totale scheurlengte van ongeveer een 25mm. (De drie Y benen bij elkaar geteld)

Vraagje aan Wim:

Zo'n scheur, gebeurt dat geleidelijk aan dus gedurende een paar jaar of vrij snel, een paar weken/maanden?
Zo ja dat het een paar jaar kan duren eer de scheur groter en groter wordt dan denk ik wat het probleem was toen je drukverlies constateerde bij mijn wagen, zal toen nog een piepkleine scheurtje geweest zijn dan.

Ik denk persoonlijk dat het uitgesmeerd is geweest over minimaal een tweetal jaar omdat het een vrij dikke, stugge en gewapende rubber slang is ..maar ik kan mij natuurlijk vergissen, vandaar ook deze vraag.
Dat is al enkele jaren geleden dat je hier geweest bent. De tijd staat niet stil, en inmiddels hebben we al veel meer ervaring met de 335ds, alsook apparatuur om een goeie diagnose te doen.

Die rooktesters zijn goed voor vacuum lekken of grote scheuren in boostpipes te detecteren. Die laatste kan je normaal heel makkelijk vinden door de olie die daarrond achterblijft.
Nadeel van die rooktesters is dat dit op lage druk werkt. Bepaalde lekken (zoals die inlaatdichtingen) krijg je pas bij voldoende turbodruk, en ga je dus ook niet detecteren met zon rooktester.

Die slangen scheuren daar vaak. De aluminium pijp waar die slang op vast zit, gaan ook regelmatig stuk, doordat ze met de achterkant tegen andere leidingen wrijven. Heb er hier al gehad waar een gat in gewreven was.

Offline JMM

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2234
Re: Hoe drukverlies opsporen BMW e92 335d.
« Reactie #16 Gepost op: 2 december 2020, 14:32:24 »
Hey Wim, ja, was ergens begin juli 2018 dat ik bij u ben geweest.  :thumbsup:

in ieder geval, ik ben niet toe gekomen aan een rooktest want ik ontdekte na het afnemen van de motor cover dat de riem, dieselpomp en de nabij omliggende darmen en bracket's met een dun oliefilmlaagje besmeurd waren wat dus inderdaad je opmerking hierover  bevestigt in je antwoord.
En ja, na even naar de darm gekeken te hebben zag ik er wat nylondraadjes aan bengelen, toen wist ik genoeg natuurlijk.

Klopt mijn theorie dan dat zo'n scheur stillaan groter en groter wordt want kan mij moeilijk voorstellen dat een gewapende darmdikte van 4,5mm in korte tijd (Een paar maanden) 2,5 cm openscheurt, met maar maximale, kortstondige piekdrukken van zeg maar een 2.3 bar, of zie ik dat verkeerd?
« Laatst bewerkt op: 2 december 2020, 14:46:54 door JMM »

Offline Boin

  • * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5034
Re: Hoe drukverlies opsporen BMW e92 335d.
« Reactie #17 Gepost op: 3 december 2020, 09:07:34 »
De rubber scheurt vooral door de bewegingen van de motor tijdens het rijden icm ouderdom. Beetje vergelijkbaar met metaalmoeheid. Die rubber slang is vrij kort, de onderste rubber slang thv de intercooler uitgang is een stuk langer en kan dus meer beweging opvangen. Het is altijd de korte thv inlaatspruitstuk die stuk gaat.

Offline JMM

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2234
Re: Hoe drukverlies opsporen BMW e92 335d.
« Reactie #18 Gepost op: 3 december 2020, 10:51:04 »
Dus het is meer door het kantelen van de motor, ja logisch inderdaad, had ik niet direct aan gedacht.

Het roken is nu gedaan maar laatste 4 weken, voor ik de darm heb vervangen, was het roken echt buitensporig geworden. 
Ik schat dus dat het zo wel zal zijn dat dit euvel al een of drie jaar geleden is begonnen want het begon mij toen al op te vallen dat er precies toch ietsjes meer rook uit de pijpen kwam, vooral bij warm weer en vooral bij plots gas geven.
Toen ik bij jouw was was het al duidelijk erger geworden en dit jaar begon het al serieus op te vallen waarbij een paar maanden geleden het te gek werd.

In ieder geval, bedankt voor je reacties.  :thumbsup: