Auteur Topic:  1992 - E36 - 320i Coupé - Roest-auratieproject !  (gelezen 690 keer)

Offline Mashablee

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
1992 - E36 - 320i Coupé - Roest-auratieproject !
« Gepost op: 26 september 2020, 16:00:42 »
Hey iedereen
Voor ik een nieuw topic start, wil ik me eventjes voorstellen.
Ik ben 22 jaar, student, en heb een passie voor bmw wagens.
Vorig jaar ben ik beginnen sparen voor een 1992 e36 coupé, en liefst een zes in lijn.
Na wat zoeken en testrijden heb ik uiteindelijk eentje gevonden, die niet al te verprutst was.
Wel heeft hij een hoge kmstand (300.000km) en heel wat aandachtspunten.
De eerste eigenaar heeft er 150k kms mee gereden en de tweede ook.
Dit is voor mij niet echt een probleem aangezien ik toch niet van plan ben deze direct in te schrijven, maar stukje voor stukje hem maken zoals ik het wil.

Dusja daar was de dag dan, 31 december 2019, wanneer ik eigenaar werd van een BMW 320i e36 manueel, non vanos, en in het Diamantschwarz.

De aandachtspunten van mijn e36 zijn :

-motorsteunen moeten vervangen worden
-servostuur lekt
-handrem werkt niet
-ruitenwissers slaan tegen de motorkap
-alle electrische ruiten doen het niet
-sloten en vergrendeling werken niet

Ook is er roest aan alle 4 de krikpunten, en aan de achterste wielranden.

Enkele problemen heb ik al opgelost :
- roestige raamlijsten vervangen
- carterpan lekt
-hangende dakhemel vervangen door zwarte stof

Maar... daar komt verandering in. Afgelopen weken heb ik de wagen klaargezet om aangepakt te worden door de carrosier, en is onlangs opgehaald geweest.
Hij zou rond december klaar moeten zijn met de werken.
Hij zal de 4 dorpels vervangen, en de roestige stukken uitsnijden en nieuw metaal inlassen. Ook word hij nog exterieur herspoten incl instaplijsten.
Ik ben nog aan het twijfelen om ofwel hem in originele kleur te herspuiten of m in het avus blauw te spuiten, en in de toekomst als ik de motor aanpak de motorruimte mee te spuiten.

In het kleine jaar dat ik de wagen in bezit heb, heb ik al tal van onderdelen gekocht, weliswaar niet allemaal origineel. (nogmaals, ik ben student).
Volgende onderdelen heb ik gekocht
-Style 39 velgen rep.
- M pakket, incl sideskirts
-m3 spiegels
-herbekleed mtech 2 stuur
-ap schroefset
-witte knipperlichten, achterlichten en mistlichten
-ltw spoiler zonder raisers
-stootlijsten

Hopelijk kan ik jullie in december een update geven over de e36 :)

« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2020, 15:22:17 door Mashablee »

Offline BIG charlie

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
Re: 1992 - E36 - 320i Coupé
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2020, 16:03:47 »
Welkom @BB en veel plezier met dit leuke project  :thumbsup:
F45 218D Arktikgrau
Kawasaki Versys 1000

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed

Offline FJRdude

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • F21 3-türer
    • Freude Am Fahren
« Reactie #2 Gepost op: 26 september 2020, 16:09:50 »
Welkom @ BB
Zo'n 2deurs E36 320i is en blijft een mooie wagen, ik hoop dat je de auto netjes in orde kan krijgen - veel plezier er mee.
Ik ga dit sowieso volgen....
Je leeft maar 1 keer?  Neen, leven doe je elke dag, sterven, dat doe je maar 1 keer....

F21  || F48  ||  FJR

Offline Mashablee

• Nieuw
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2020, 16:25:05 »
@BIG charlie bedankt !
@FJRdude hoop ik ook... vooral een carrosier vinden die kan en wil werken aan de roest was niet voor de hand liggend...

hier nog enkele fotos !

Offline Freke

• World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2020, 17:42:06 »
Proficiat met de aankoop van deze E36. Knap dat er nog mensen zijn met tijd, geld en goesting om een auto een 2e leven te geven.
Stap voor stap ga je er wel komen.  :thumbsup:

Ps: op Facebook bij E36club kan je gerust terecht als je vragen hebt of onderdelen nodig hebt....
* Skoda Octavia RS245 (Daily)
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline Mashablee

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 27 september 2020, 19:44:55 »
@Freke Erg bedankt ! En ja, vind deze wagens te mooi om ze te laten verkommeren, heb pas een aangeschaft als ik zeker was dat hij altijd in een garage zou kunnen staan, en m alleen uithalen als het niet regent. En ik ben reeds lid van e36club.be ! Maakt me blij om te zien dat er zoveel echte liefhebbers zijn van de e36.

Net een zwart vloertappijtje gehaald voor mijn e36. Dit was ook een van de dingen die ik moest aanpassen aan mijn e36. De vorige eigenaar vond het slim om laswerken aan de bodem te doen zonder het vloertappijt weg te halen. Resultaat : groot gat weggebrand in mijn tappijt... Deze is afkomstig van een M3 cabrio.

Offline Mashablee

• Nieuw
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 20 oktober 2020, 09:32:49 »
Eventjes een kleine update, mijn dakhemel laat jammergenoeg zoals velen hangen, daarom wat zwarte stof gaan halen en alle delen incl hoedenplank aan het herbekleden. Hopelijk blijft ie hangen nu 😁. Ook berichtje gekregen van mijn carrosier, nóg meer roest ! Zal ook aangepakt worden :)

Offline 6-cilinderke

• Pole Position
« Reactie #7 Gepost op: 20 oktober 2020, 13:24:25 »
Tof project, ik volg  :thumbsup:
BMW 630i

Offline Mashablee

• Nieuw
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2020, 09:13:32 »
@6-cilinderke top ! bedankt

Heb nog enkele fotos teruggevonden van mijn e36, toen ik m net gekocht had, gewoon eens om de omvang van het project te tonen.
Ik vermoed dat de voorruit ooit eens is vervangen geweest, en dat het metaal waar de voorruit op steunt niet goed behandeld is geweest tegen roest... daarom heeft mijn dak wat bubbeltjes roest.

ook bijgevoegd een van de dorpels die er het ergst aan toe is,

en dan de ergste... langs buiten zie je misschien niet zo de roest, maar vanaf je de binnenbekleding weghaalt van de kofferruimte zie je dat er effectief een gat is in mijn quarterpanel en dit opgevuld is met een of ander pu schuim...

maar oke normaalgezien krijg ik m terug in december, dan groot onderhoud, kijk ik direct om m in te schrijven, en kan ik er eens een toertje mee doen als het eens goed weer is. Daarna zal ik aandacht besteden aan het interieur.

Offline Mashablee

• Nieuw
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 29 oktober 2020, 13:05:30 »
Hallo allemaal !

Eventjes een mini update.

Eerst en vooral was mijn stuur aan vernieuwing toe. Eigenlijk volledig het interieur, maar dat is voor volgende maand 😂.
Daarom heb ik het sportstuur vervangen door een vers mtech 2 stuurtje. Heb ik gekocht bij Ciprian Caliniuc, een echte vakman !

Ook zijn mijn grijze interieurdelen herbekleedt met zwarte stof.

En ook is er wat werk gedaan aan mijn carrosserie, wat vers metaal ingelast en bekabeling gefixt. Op naar de volgende update !

Stay safe allemaal !!!

Offline Freke

• World Champion
« Reactie #10 Gepost op: 29 oktober 2020, 13:12:15 »
Proper dat m-tech 2 stuurtje, gaat er perfect in staan.  :thumbsup:
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline Mashablee

• Nieuw
  • *
Re: 1992 - E36 - 320i Coupé - Roest-auratieproject !
« Reactie #11 Gepost op: 29 oktober 2020, 15:42:00 »
@Freke bedankt ! zalig kleurtje op jouw m3 !! ga normaal ook kijken om de mijne in Avus te doen.

Offline Freke

• World Champion
« Reactie #12 Gepost op: 29 oktober 2020, 16:06:16 »
@Freke bedankt ! zalig kleurtje op jouw m3 !! ga normaal ook kijken om de mijne in Avus te doen.

Thanks, Avus is idd een zeer mooie oem kleur. De kleur varieert van donker blauw naar fel blauw afhankelijk van de lichtinval.
Als je toch niet bij je originele kleur ga blijven zou ik zeker eens rondzien op het internet naar welke oem kleuren er in de jaren 90 (E30, E36, E34, E39, enz...) voorhanden waren want daar zitten nog wel pareltjes van kleuren tussen...

Offline Mashablee

• Nieuw
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 29 oktober 2020, 22:58:54 »
@Freke inderdaad ze hebben heel wat top kleuren ! Maar toch blijft avus mijn favoriet. Onlangs eens naar e36shop geweest en zag daar een staan in die kleur. Echt nog nooit zo een mooi kleurtje gezien!! Wou eigenlijk de kleur origineel behouden om wat de waarde te behouden enz, maar met de kmstand van 300 ton en ik ook niet van plan ben m ooit te verkopen dacht ik waarom niet... en de roest zal waarschijnlijk toch ooit eens terugkomen.

Offline Mashablee

• Nieuw
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 12 november 2020, 20:19:06 »
Beste mede-liefhebbers !
Juist een update gekregen van mijn carrosier.
Als ik deze fotos bekijk krijg ik echt veel respect voor zijn werk !
Wat een kunstenaars zijn ze toch haha.

Dusja de volledige voorkant zou roestvrij moeten zijn inclusief voorste twee dorpels, volgende stap achterste wielranden en achterste dorpels !

Tot zover de laswerken !