Auteur Topic: [E9X] E90 320d foutcodes  (gelezen 253 keer)

Offline Thomasss

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
[E9X] E90 320d foutcodes
« Gepost op: 19 september 2020, 11:19:13 »
Iemand weet wat het kan zijn ? De foutcode van het roetfilter is is nieuw.

De foutcode van de DDE is al langer erin.De wagen is gechipt en enkele maanden erna is die foutcode gekomen.Weet niet als dees temaken heeft met tuning.

Iemand wat weet wat dit kan zijn en wat ik ertegen kan doen ? Zie foto

« Laatst bewerkt op: 19 september 2020, 11:38:31 door Thomasss »

Offline smeersd

• World Champion
Re: E90 320d foutcodes
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2020, 12:43:29 »
Iemand weet wat het kan zijn ? De foutcode van het roetfilter is is nieuw.

De foutcode van de DDE is al langer erin.De wagen is gechipt en enkele maanden erna is die foutcode gekomen.Weet niet als dees temaken heeft met tuning.

Iemand wat weet wat dit kan zijn en wat ik ertegen kan doen ? Zie foto

De foutcode van roetfilter kan wijzen op een probleem in het DPF systeem (sensor,...), of dat de filter bijna verzadigd is, met andere woorden dat het max aantal regeneraties bijna is bereikt en er teveel tegendruk wordt gemeten.

De foutcode van de DDE is een interne fout in de mapping van de "aangepaste motorsoftware". Zou ik zo snel als mogelijk laten nakijken. Auto kan hierdoor in noodloop gaan op bepaalde momenten om motorschade te voorkomen daar bepaalde parameters niet correct werden aangepast. Dit is niet de bedoeling dat deze fout erin staat!
« Laatst bewerkt op: 22 september 2020, 12:47:45 door smeersd »

Offline Thomasss

• Qualifying
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2020, 00:23:33 »
Dus dan meet die druksensor dat er teveel druk is en na regeneratie is er nog steeds teveel druk vandaar de melding? Hoe werkt het systeem nu precies bij deze bmw roetfilter ? Klopt dit :

Wanneer de druk in de roetfilter te hoog word (gemeten door druksensor ) dan word er meer diesel ingespoten indien de motor warm genoeg is (gemeten door temperatuur sensor motor) en indien temperaruursensor op dpf genoeg warmte meet? Dus beide moeten genoeg warmte aangeven ? Of gewoon 1 van de twee ? Deze dpf heeft 1druksensor zie ik.Dus er word alleen geregenereerd wanneer de druk te hoog word ? Of word het soms ook gestart wanneer een bepaald aantal kilometers is gereden ook al is er dan niet veel druk in de dpf ?

En ja mijn wagen is al een paar x in nooddoop gegaan ivm die dde fout ! Dan moet ik toch eens langs de tuner gaan denk ik

Offline Thomasss

• Qualifying
« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2020, 00:27:59 »
Ivm foutmelding dpf ,dus ecu weet hoeveel keer er al geregenereerd is geweest en mede vanwege een verhoogde druk continu geeft hij de foutmelding ?

Dus door beide zakens zou hij de melding kunne geven ? Niet alleen doordat de druk te hoog is maar omdat hij dit bekijkt samen met het aantal keren geregenereerd en beslist hij van : nou het word tijd voor vervanging en hup we gaan de code geven ?
« Laatst bewerkt op: 23 september 2020, 00:48:05 door Thomasss »

Offline Thomasss

• Qualifying
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2020, 00:37:35 »
Ook vraag ik me af welke sensor dan iets fout meet ? De uitlaatgassen zijn normaal als je vanachter kijkt ,geen zwarte rook ofzo ,

De dpf pot is eigenlijk 2 delig.Eerste gedeelte is katalysator denk ik en 2de gedeelte roetfilter.Ik zie een lambdasonde en een temperatuursensor en een druksensor als ik het goed heb.Dus die drie dingen.

Dus dan meer de druksensor verkeerd bvb te hoge druk ,of dan meet de temperatuursensor een te hoge temperatuur ofzo ? Of sensor is gewoon kapot ?

Ik kan wel bij het uitlezen zien dat de tempsensor werkt...hij gaat soms tot 5-600graden en koelt ook af wanneer je rustig rijd.Zie wel niets van de druk in het filter staan.

De wagen trekt goed op ...onderin wel niet echt krachtig maar hij trekt wel normaal op vind ik.

Ik ben al aant denken om die dpf leeg te maken maar als het niet nodig is dzn liever niet.Wagen heeft 200dkm.

Hoe kom je zoiets teweten wat de fout is ,mss live data ...maar dat is bij mij maar beperkt ..

Offline Thomasss

• Qualifying
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2020, 00:55:48 »
Tempsensor voor en achter de kat geeft hij aan op live data.Terwijl ik ma 1 zie.Beide kunnen klimmen tot5-600graden.Dus die sensoren kan ik uitsluiten ?

Dan de druksensor ,daar zie ik geen waardes van maar de wagen gegenereerd soms wel zie ik op live data.Je hoort het soms ook lichtjes.Dus druksensor werkt dan ook ?

Dus dan is die dpf gewoon gedeeltelijk verstopt of verzadigd? Door die verstopping ontstaat er een hogere druk continu en vandaar foutcode?

Ik kan de code niet wissen
Mss met ista wel maar mss ook Nie.

Ooit eens een 330d roetfilter leeggemaakt voor stage 2 tuning ,die roetfilter zag er nog heel goed uit vanbinnen na 200dkm.

Offline smeersd

• World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2020, 18:42:58 »
Zoveel vragen  :blink:

Begin gewoon bij het begin. Zet de auto terug origineel en lees dan uit. Begin met een "goede basis"! Laat vervolgens de auto tunen door een deftige tuner en lees dan terug uit. Begin dan conclusies te trekken.

Iets van het vel van de beer...  8)