Auteur Topic:  Thuislaadpunt Hybride (pros en cons)  (gelezen 1970 keer)

Offline Taxy

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • G11 740e
Re: Thuislaadpunt Hybride (pros en cons)
« Reactie #30 Gepost op: 13 januari 2021, 08:51:25 »
Om even  :ontopic: terug te komen op de OP:

Citaat
Kunnen diegenen welke met een hybride rijden, hier hun korte bevinding geven van het 'nut' (kortere laadtijd, veiliger, kostprijs,...).

Volgens mij heeft een laadpunt voor een plug-in hybride geen nut, tenzij specifieke omstandigheden (split billing). Ik rij nu een 3.5 jaar met plug-in, die ik altijd buiten oplaad. De transformator ligt gewoon buiten, ook in de regen of sneeuw. Dat is erop gemaakt en nog nooit enig probleem gehad. De laadtijd is een 4u, voldoende om 's nachts op te laden.

Enkel als je meerdere ritten per dag maakt die telkens van thuis uit vertrekken, is de snellere laadtijd van een laadpunt nuttig omdat je je batterij dan meer opgeladen krijgt.

Offline dobbelsteen

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #31 Gepost op: 13 januari 2021, 11:50:45 »
Dus je laadt aan een gewoon stopcontact dan?
Work hard, play hard

Offline BIG charlie

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #32 Gepost op: 13 januari 2021, 13:15:37 »
Ikzelf laad aan een gewoon stopcontact zonder enig probleem.
De bekabeling van de infrastructuur alsook de kabel van de plug in hybride zelf wordt daarbij niet eens warm of lauw.
Nu doe ik dit niet dagelijks omdat ik regelmatig zoals @gfk807  de accu "op peil" houd door de wagen op de sportstand te zetten.
Als de accu toch eens dieper wegzakt laad ik s'nachts terug tot de volle 100%.
F45 225XE iPerformance Platingrau
Kawasaki Versys 1000

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed - F45-218d

Offline Taxy

• Nieuw
  • *
  • G11 740e
« Reactie #33 Gepost op: 13 januari 2021, 18:31:31 »
Citaat

Dat klopt.

Offline gfk807

• Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #34 Gepost op: 14 januari 2021, 08:45:27 »
Dat klopt.

Hier idem.

Vanaf maart wel met wallbox voor de XC40 P8 wegens full elektrisch en ook vergoed door de werkgever op die manier.

Offline Geronimooo

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #35 Gepost op: 14 januari 2021, 09:39:14 »
Ik heb voor de X5 45e thuis toch een oplaadpunt voorzien, vooral voor de monitoring mogelijkheden naar verbruik en split billing.
Verder had ik geen stopcontact in de buurt waar ik aan 16A kon opladen, en met de laadpaal gaat dit nu wel, waardoor er toch wel een groot verschil zit in oplaadtijd voor de X5. Nu is hij op quasi 6u helemaal opgeladen

Offline dobbelsteen

• World Champion
« Reactie #36 Gepost op: 14 januari 2021, 11:59:51 »
Hier idem.

Vanaf maart wel met wallbox voor de XC40 P8 wegens full elektrisch en ook vergoed door de werkgever op die manier.

Een 740e is op 4u opgeladen met stopcontact en een X45e heeft er 6u voor nodig met wallbox.
Serieuze verschillen precies, hoe lang doe jij er over met je 225xe via stopcontact?

Ik overweeg misschien een X1 25xe, zou wel handig zijn dat die via een stopcontact toch op minder dan een nacht kan opgeladen worden.
Work hard, play hard

Offline pukkie007

• Grand Prix Winner
« Reactie #37 Gepost op: 14 januari 2021, 12:14:52 »
4 uur laden aan het stopcontact om 33 km elektrisch te rijden ( winter) is toch lang genoeg hoor.

Offline Geronimooo

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #38 Gepost op: 14 januari 2021, 12:51:11 »
Een 740e is op 4u opgeladen met stopcontact en een X45e heeft er 6u voor nodig met wallbox.
Serieuze verschillen precies, hoe lang doe jij er over met je 225xe via stopcontact?

Ik overweeg misschien een X1 25xe, zou wel handig zijn dat die via een stopcontact toch op minder dan een nacht kan opgeladen worden.

Je moet hier vooral kijken naar de grootte van de batterij. De 740e (of de oudere X5 40e) gaat een (veel) kleinere batterij hebben dan de 745e of X5 45e. Range van de 45e ligt rond de 80km (of ergens rond de 70km nu met deze koude temperaturen)

Offline gfk807

• Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #39 Gepost op: 14 januari 2021, 14:13:44 »

Dat zal een uur of 4-5 zijn via het stopcontact ook afhankelijk of hij volledig leeg was of niet natuurlijk.

Offline Tom86

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 14 januari 2021, 14:47:03 »
Mijn broer heeft voor zijn taycan thuis een laadpaal laten plaatsen.
Heeft zonnepanelen en kan de laadpaal zodanig instellen om enkel groen te laden, of toch zoveel mogelijk = gratis rijden.
De panamera hybride van zijn vrouw laadt nu ook zeer snel op vergeleken met de bijgeleverde lader van porsche.
Hij had voor de installatie +/-1700€ betaald, lader voorzien om 22kw te laden.

Offline dobbelsteen

• World Champion
« Reactie #41 Gepost op: 14 januari 2021, 15:40:24 »
Zonnepanelen draaien niet meer terug volgens besluit van het grondwettelijk hof.
Maakt een elektrische of hybride wagen wel in een klap ongelofelijk veel minder interessant  :censor:
Work hard, play hard

Offline Taxy

• Nieuw
  • *
  • G11 740e
« Reactie #42 Gepost op: 14 januari 2021, 23:59:05 »
Citaat
Zonnepanelen draaien niet meer terug volgens besluit van het grondwettelijk hof.
Maakt een elektrische of hybride wagen wel in een klap ongelofelijk veel minder interessant

Het maakt reeds geplaatste zonnepanelen minder interessant maar een hybride of elektrische wagen niet. Als de zon schijnt, kan je je wagen nog tenminste opladen met energie die anders verloren gaat.

Offline pukkie007

• Grand Prix Winner
« Reactie #43 Gepost op: 15 januari 2021, 09:02:44 »
En hoe vaak kan je je wagen zo opladen per jaar? En denk je echt dat dat rendement de meerprijs van een elektrische wagen overstijgt? Subsidies en fiscale aftrek mag je deze keer niet in rekening brengen want ik stel de vraag als 'gewone burger'.  :P

Offline HeavyD

• Grand Prix Winner
« Reactie #44 Gepost op: 16 januari 2021, 15:08:40 »
Het maakt reeds geplaatste zonnepanelen minder interessant maar een hybride of elektrische wagen niet. Als de zon schijnt, kan je je wagen nog tenminste opladen met energie die anders verloren gaat.
Ja, maar dan ben ik normaal gezien aan het werk als de zon schijnt. En als ik thuiskom zullen we in de piekperiode zitten en kunnen we het duurste tarief betalen.
De werkende mens is weer de pineut.

Offline gfk807

• Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #45 Gepost op: 16 januari 2021, 16:54:16 »
Ja, maar dan ben ik normaal gezien aan het werk als de zon schijnt. En als ik thuiskom zullen we in de piekperiode zitten en kunnen we het duurste tarief betalen.
De werkende mens is weer de pineut.

Idd, kan weer alleen in België  >:(

Is echt contractbreuk en dan de uitleg in het nieuws: we hebben berekeningen laten maken en 60% vd betrokken gezinnen (met zonnepanelen dus) gaan er voordeel uithalen -> dat mogen ze me wel eens uitleggen wie daar kan voordeel uithalen ?
Nu mss tijdens corona omdat er veel meer mensen thuis werken en dus overdag kunnen wassen en strijken en...en... maar in normale tijden  :iono:

Offline order66

• Trade Count: (+4)
  • Race Legend
« Reactie #46 Gepost op: 16 januari 2021, 17:22:02 »
Wij overwogen ook zonnepanelen te leggen maar nu kunnen ze die in hun gat steken ;D

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline gfk807

• Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #47 Gepost op: 17 januari 2021, 09:11:11 »
Wij overwogen ook zonnepanelen te leggen maar nu kunnen ze die in hun gat steken ;D

En dan snappen ze niet waarom ze in ons apenland tegen 20xx niet het opgelegde % aan groene energie zullen behalen  :blink:

Neeje ipv in eigen land iets deftig te doen verkiezen ze om groene energie te kopen in het buitenland aan zotte prijzen  :thinking:

Offline _lestat_

• Qualifying
« Reactie #48 Gepost op: 17 januari 2021, 19:08:17 »
In september 2020 offertes laten opmaken voor zonnepanelen. Met de toenmalige onzekerheid (grondwettelijk hof terugdraaiende tellers) beslist om er niet te leggen. Leveranciers "hoe gij jong, da durft de staat niet doen ze de mensen zo behandelen"
Wel, zo zie je maar. Moest ik er nu kopen (huis 5 jaar oud), geen recht op een premie, terugverdientijd kwam ik op een dikke 20 jaar. Maw ik zit met versleten brol wanneer ze terugverdient zijn. Zolang de energieprijs niet dramatisch de hoogte inschiet, moet ik er geen hebben. Btw, ik betaal maandelijks 60 euro aan elektriciteit dag/nachttarief..

Offline HeavyD

• Grand Prix Winner
« Reactie #49 Gepost op: 17 januari 2021, 19:13:21 »
Denken dat de staat iets in zit met de mensen dat is pas naïef  >:D

Offline pukkie007

• Grand Prix Winner
« Reactie #50 Gepost op: 17 januari 2021, 20:58:38 »
In september 2020 offertes laten opmaken voor zonnepanelen. Met de toenmalige onzekerheid (grondwettelijk hof terugdraaiende tellers) beslist om er niet te leggen. Leveranciers "hoe gij jong, da durft de staat niet doen ze de mensen zo behandelen"
Wel, zo zie je maar. Moest ik er nu kopen (huis 5 jaar oud), geen recht op een premie, terugverdientijd kwam ik op een dikke 20 jaar. Maw ik zit met versleten brol wanneer ze terugverdient zijn. Zolang de energieprijs niet dramatisch de hoogte inschiet, moet ik er geen hebben. Btw, ik betaal maandelijks 60 euro aan elektriciteit dag/nachttarief..

Wij betalen elke maand 200 euro en ook hier komen voorlopig geen zonnepanelen.

740e + fietsen, kettingzaag, bladblazers, heggenschaar, luchtpomp en boormachines op accu. Droge vloerverwarming en finoven. Geen gas of stookolie.
Op het dak liggen natuurleien en daar ga ik geen panelen op leggen. Misschien ooit achter in de tuin en gekoppeld aan een rits batterijen. Time will tell.

Offline order66

• Trade Count: (+4)
  • Race Legend
« Reactie #51 Gepost op: 18 januari 2021, 11:52:32 »
Eigenaars zonnepanelen met ook warmtepomp of elektrische auto grootste gedupeerden afschaffing terugdraaiende teller

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/16/trugdraaiende-teller-wie-al-investeerde-in-groene-energie-oplos/

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”