Auteur Topic:  Thuislaadpunt Hybride (pros en cons)  (gelezen 532 keer)

Offline crl

• Trade Count: (0)
  • Pole Position
    • E46 320dT M-pakket '03
Thuislaadpunt Hybride (pros en cons)
« Gepost op: 11 september 2020, 11:55:19 »
Wegens de aankoop van een 330e Touring, ben ik aan het rondkijken voor een thuislaadpunt.

Kunnen diegenen welke met een hybride rijden, hier hun korte bevinding geven van het 'nut' (kortere laadtijd, veiliger, kostprijs,...).
Ik ben aan twijfelen om eerst de kat uit de boom te kijken, en eerst te kijken wat laden via het stopcontact geeft.

Voor het laadpunt moeten er niet veel opties opzitten. Thuislaadpunt aan de muur in de garage, kabel van minimum 6 meter,...
Rest van opvolging verbruik meen ik via de wagen zelf te kunnen zien ?

Reeds enkele offerte ontvangen (700 à 800 € excl - 3 fasig) maar ik vind de installatiekost (525 € excl) nog al aan de hoge kant.

Grtn

Offline gfk807

• Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • Enjoy life !
Re: Thuislaadpunt Hybride (pros en cons)
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2020, 14:05:35 »
Laden via gewoon stopcontact gaat hier perfect (uur of 4-5) voor zoveel we dat gebruiken want zoals reeds geschreven laden is niet goedkoop (reken 0,25€ per Kwh) en na meerdere vergelijkingen is laden al rijdend voor ons de betere oplossing.

Offline GeoBem007

• Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
    • @hertgoan
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2020, 14:24:41 »
Hier geregeld de hybride (V60 D6 TwinEngine) opgeladen thuis vorig jaar via stopcontact.
Ik zie de meerwaarde van een laadpunt niet tenzij je gaat splitbill voor bv kosten op de zaak of op kosten van de werkgever.

Bij een full electric is daar iets meer aan omdat je geen andere keuze hebt dan stroom te hebben, hybride heb je altijd nog je verbrandingsmotor :)

Offline crl

• Pole Position
    • E46 320dT M-pakket '03
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2020, 14:31:31 »
Laden via gewoon stopcontact gaat hier perfect (uur of 4-5) voor zoveel we dat gebruiken want zoals reeds geschreven laden is niet goedkoop (reken 0,25€ per Kwh) en na meerdere vergelijkingen is laden al rijdend voor ons de betere oplossing.

Niet goedkoop, maar ik heb bij de plaatsing van zonnepanelen rekening gehouden met dit verbruik.  Dus komt mij op termijn in principe goedkoper uit om elektrisch te rijden.
Ik heb dagen dat ik 15 km doe, en dagen dat ik 100 km doe. Het gaat mij vooral om de laadduur te verkorten + veiligheid (maar welk een prijs moet u hier opzetten).

Offline bert111bel

• Warming Up
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2020, 18:21:23 »
Ik heb ook net een 225xe , en zit met dezelfde vraag , is het voordeliger om aan het stopcontact te hangen dan om op te laden al rijdend ?

Heb ondervonden dat ik ongeveer 10-12 km moet rijden om 10 km electrich te hebben .
Bij mijn ritje naar het werk ( binnendoor -geen autosnelweg ) van 95 km  ( +/- 1h 15 ) rij ik 62 km electrisch , dit is vertrekken met een volle accu en als hij leeg is sportstand tot
wanneer ik 10 km ( na ongeveer 12 km ) heb en dan overschakelen naar edrive  ,  is dit de goede methode ?

Een snel laadpaal heb ik onmiddellijk van het lijstje geschrapt ( prijs )
Voor snelweg gebruik is het beter dat ik de auto laat " kiezen " hoe hij het wilt of wat is hier de beste methode ?

Offline gfk807

• Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2020, 21:46:55 »
Ik heb ook net een 225xe , en zit met dezelfde vraag , is het voordeliger om aan het stopcontact te hangen dan om op te laden al rijdend ?

Heb ondervonden dat ik ongeveer 10-12 km moet rijden om 10 km electrich te hebben .
Bij mijn ritje naar het werk ( binnendoor -geen autosnelweg ) van 95 km  ( +/- 1h 15 ) rij ik 62 km electrisch , dit is vertrekken met een volle accu en als hij leeg is sportstand tot
wanneer ik 10 km ( na ongeveer 12 km ) heb en dan overschakelen naar edrive  ,  is dit de goede methode ?

Een snel laadpaal heb ik onmiddellijk van het lijstje geschrapt ( prijs )
Voor snelweg gebruik is het beter dat ik de auto laat " kiezen " hoe hij het wilt of wat is hier de beste methode ?

In de warmere maanden ben je iets goedkoper af als je oplaadt dan gaan de batterijen serieus langer mee dan in de koude maanden.
Maar dan ga je ook niet sportief rijden, je hebt teveel die nog te rijdne elektrische km’s in het oog  8)

Gedurende die koude(re) maanden is al rijdend laden ‘t voordeligste.

En wetende dat hij ‘t beste oplaadt als je op sport rijdt is leuk meegenomen  8)

Steeds 224pk en 4WD voorhanden  :thumbsup:

Ik zet dan steeds in bebouwde kom of in de file de sport-knop af en dan rij ik elektrisch.

Is wat zoeken in ‘t begin en daar voel ik me het beste bij.

Eind vh jaar moeten we een nieuwe lease kiezen -> dingers crossed dat er een 330e of nog beter een 330e break tussen staat, zo niet dan graag een X1 hybride en indien die ook boven budget dan wordt het dezelfde 225XE. Rijplezier is 100x hoger dan bij een 1.6 of 1.8 diesel, ook al is een 316d of 318d knapper.

Offline bert111bel

• Warming Up
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 12 september 2020, 13:13:44 »
ja , we zullen het zien hoe het gaat marcheren in de winter ...

Offline Fikkiezero

• Warming Up
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 12 september 2020, 13:24:04 »
Sinds januari rijd ik ook met een hybride 745e rond en ik heb tot nu toe eigenlijk nog nooit de nood gevoeld om een thuislaadpunt te laten installeren.

Ik heb alleen een specifiek daarvoor bedoeld stopcontact laten plaatsen en hang mijn BMW elke nacht aan de stekker. Volledig opladen duurt zo iets meer dan 5 uur, maar 's nachts heb ik daar geen last van en elke morgen vertrek ik met volle batterij.

Ik wist niet dat laden tijdens het rijden ooit voordeliger kon zijn dan opladen aan het stopcontact? In mijn ervaring gaat het opladen al rijdend telkens gepaard met een torenhoog benzineverbruik (en zie ik vb. plots op de autosnelweg bij 120 km/u een verbruik van 13-14 liter)

BMW F10 2013 535d (2016 - 2019)
BMW G11 2020 745e (2020 -        )

Offline bert111bel

• Warming Up
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2020, 18:51:09 »
Sinds januari rijd ik ook met een hybride 745e rond en ik heb tot nu toe eigenlijk nog nooit de nood gevoeld om een thuislaadpunt te laten installeren.

Ik heb alleen een specifiek daarvoor bedoeld stopcontact laten plaatsen en hang mijn BMW elke nacht aan de stekker. Volledig opladen duurt zo iets meer dan 5 uur, maar 's nachts heb ik daar geen last van en elke morgen vertrek ik met volle batterij.

Ik wist niet dat laden tijdens het rijden ooit voordeliger kon zijn dan opladen aan het stopcontact? In mijn ervaring gaat het opladen al rijdend telkens gepaard met een torenhoog benzineverbruik (en zie ik vb. plots op de autosnelweg bij 120 km/u een verbruik van 13-14 liter)
Jezes ... 13-14L !!
maar ik veronderstel dat jij niet de 3cyl motor 1500cc - 136 pk heb zoals ik hem heb  hahahahah :D
ik heb die van mij maar enkele weken en ik denk dat ik ongeveer 300 km gereden heb , dus het verbruik op snelweg moet ik schuldig blijven .

wat het " voordelig " opladen betreft tussen ingeplugd en al rijdend is mij ook een raadsel maar ik heb hier eens een uitleg gelezen over de prijs van elec opladen /km en verbruik /L ... maar ik kan het niet onmiddellijk vinden ...

Ik heb net jou auto gegoogeld ( ik ben een leek in bmw auto's ) en zie dat jij een 6 cyl en een 3000 cc inhoud heb , tja , is net wat meer dan die van mij , maar ook zie ik dat je maar 50 km elec heb ook , iets meer dan ik , daar sta ik verwonderd van ... :-[

Offline Fikkiezero

• Warming Up
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 13 september 2020, 23:53:23 »
Jezes ... 13-14L !!
maar ik veronderstel dat jij niet de 3cyl motor 1500cc - 136 pk heb zoals ik hem heb  hahahahah :D
ik heb die van mij maar enkele weken en ik denk dat ik ongeveer 300 km gereden heb , dus het verbruik op snelweg moet ik schuldig blijven .

wat het " voordelig " opladen betreft tussen ingeplugd en al rijdend is mij ook een raadsel maar ik heb hier eens een uitleg gelezen over de prijs van elec opladen /km en verbruik /L ... maar ik kan het niet onmiddellijk vinden ...

Ik heb net jou auto gegoogeld ( ik ben een leek in bmw auto's ) en zie dat jij een 6 cyl en een 3000 cc inhoud heb , tja , is net wat meer dan die van mij , maar ook zie ik dat je maar 50 km elec heb ook , iets meer dan ik , daar sta ik verwonderd van ... :-[

Gelukkig blijft dat verbruik uitzonderlijk en valt het voor de rest wel mee ;) . 50 km elektrisch heb ik nog maar enkele keren op de teller gehad en nog nooit in realiteit... Met een volle batterij haal ik telkens rond de 40 km in de zomer, afhankelijk van de omstandigheden, rijgedrag, temperatuur buiten én binnen de wagen (airco-behoefte), ... & in de winter zakt dat nog wel wat km.

Ik denk persoonlijk dat een thuisoplaadpunt bij de huidige plug-inhybrides van BMW misschien nog overbodig is, vermits je met een gewoon stopcontact toekomt, maar hoe zwaarder de batterijen in de toekomst nog gaan worden, hoe meer de nood aan een snellere laadoplossing thuis zal toenemen.
BMW F10 2013 535d (2016 - 2019)
BMW G11 2020 745e (2020 -        )

Offline juve

• Pole Position
« Reactie #10 Gepost op: 14 september 2020, 09:34:40 »
Nu meer dan een half jaar de X5 en nooit de extra snelheid van een laadpunt gemist thuis, op een paar keer na dat je thuis komt na een langere rit en er later op de dag nog weg moet. Dan laadt de gewone stekker echt te traag. Maar dat is de grote uitzondering en als je op 10A kan laden is de batterij normaal elke ochtend terug vol.

Thuis laden gebeurt hier voor het grootste deel met overschot van de zonnepanelen, maar in de winter gaan ze het niet kunnen trekken.

Ik kan wel niet echt volgen dat op benzine rijden en nooit via de stekker laden goedkoper uitkomt dan elektrisch als je hem thuis oplaadt, en in sommige gevallen zelfs publiek. Rijstijl heeft wel een enorme invloed op de berekeningen natuurlijk.

Aan 0,25€/kWh en 30 kWh/100km betaal je 7,5€/100km (thuisgemiddelde)
Aan 0,4€/kWh en 30 kWh/100km betaal je 12€/100km (11 kW laadpaal hier in de buurt)
Aan 1,35€ en 10l/100km E5 (braaf rijden en conservatief geschat) betaal je 13,5€/100km

Als je hem aan een publieke snellader hangt wordt het gelijk een pak duurder, aan een 11 kW paal kom je nog net goedkoper uit dan benzine tanken in het geval van de X5. Bij DATS kun je blijkbaar aan 0,25€/kWh laden, maar daar ga je normaal geen uren de auto achterlaten.

's nachts opladen en de timer van de standverwarming goed instellen, dan zijn de auto en de batterij mooi op temperatuur tegen dat je vertrekt en is hij nog mooi volgeladen. Warme batterij = optimaal bereik
F20 118i (Sold) - F48 X1 20D X-drive (sold)
F80 M3 CP - G05 X5 45e

Offline bert111bel

• Warming Up
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 15 september 2020, 10:51:44 »
Nu meer dan een half jaar de X5 en nooit de extra snelheid van een laadpunt gemist thuis, op een paar keer na dat je thuis komt na een langere rit en er later op de dag nog weg moet. Dan laadt de gewone stekker echt te traag. Maar dat is de grote uitzondering en als je op 10A kan laden is de batterij normaal elke ochtend terug vol.

Thuis laden gebeurt hier voor het grootste deel met overschot van de zonnepanelen, maar in de winter gaan ze het niet kunnen trekken.

Ik kan wel niet echt volgen dat op benzine rijden en nooit via de stekker laden goedkoper uitkomt dan elektrisch als je hem thuis oplaadt, en in sommige gevallen zelfs publiek. Rijstijl heeft wel een enorme invloed op de berekeningen natuurlijk.

Aan 0,25€/kWh en 30 kWh/100km betaal je 7,5€/100km (thuisgemiddelde)
Aan 0,4€/kWh en 30 kWh/100km betaal je 12€/100km (11 kW laadpaal hier in de buurt)
Aan 1,35€ en 10l/100km E5 (braaf rijden en conservatief geschat) betaal je 13,5€/100km

Als je hem aan een publieke snellader hangt wordt het gelijk een pak duurder, aan een 11 kW paal kom je nog net goedkoper uit dan benzine tanken in het geval van de X5. Bij DATS kun je blijkbaar aan 0,25€/kWh laden, maar daar ga je normaal geen uren de auto achterlaten.

's nachts opladen en de timer van de standverwarming goed instellen, dan zijn de auto en de batterij mooi op temperatuur tegen dat je vertrekt en is hij nog mooi volgeladen. Warme batterij = optimaal bereik

ik heb geen nachttarief , dus ik laad hem op als ik dat wil , maar als ik zo een beetje je tarief bekijk denk ik toch dat er weinig of geen verschil zit op prijs/L en prijs/KWH of zie ik dat verkeerd ?  12€ is toch 8.8 L  !!

Offline juve

• Pole Position
« Reactie #12 Gepost op: 15 september 2020, 13:07:33 »
ik heb geen nachttarief , dus ik laad hem op als ik dat wil , maar als ik zo een beetje je tarief bekijk denk ik toch dat er weinig of geen verschil zit op prijs/L en prijs/KWH of zie ik dat verkeerd ?  12€ is toch 8.8 L  !!

Klopt. Naar laadprijs toe gaat veel afhangen van je eigen contract. Die 25 cent heb ik van de een of andere vergelijking waar ze ook weer een gemiddelde nemen van de prijs omdat er heel veel verschillen zijn in tarieven (19 cent is het goedkoopste nachttarief dat op een andere site stond). Ik heb zelf zonnepanelen liggen met productie overschot, dus ik heb de meeste van mijn elektrische kilometers tot nu toe 'gratis'. Benzine is dan weer aan het stijgen. Een paar maand geleden kon je denk ik even goedkoper tanken dan laden, maar de prijzen gaan weer in stijgende lijn.

Ander punt is rijstijl. Als je wat sportiever rijdt, kun je die 10l vergeten en gaat het bij de X5 al snel richting 15-20l. Als je dan de batterij geladen hebt kan de elektromotor het meerverbruik temperen.

Eigenlijk komt het er meestal op neer dat je er geen slecht aan doet om thuis te laden. Het kost je minder dan de benzine die je tankt, maar het verschil is niet gigantisch. Aan een publieke laadpaal moet je al heel goed op de tarieven letten, want vaak gooi je beter gewoon de tank vol in plaats van veel te duur op te laden.
F80 M3 CP - G05 X5 45e

Offline Low Budget

• World Champion
  • Waarom
« Reactie #13 Gepost op: 15 september 2020, 13:12:10 »
@juve
Bij je benzine berekening mag je de elektrisch opgeladen km’s tijdens rijden niet vergeten, maakt toch een verschil.

MVG
Low budget

Offline juve

• Pole Position
« Reactie #14 Gepost op: 15 september 2020, 14:39:41 »
@Low Budget correcte opmerking, maar die zitten eigenlijk al verwerkt in het gemidelde verbruik :)

Praktijkvoorbeeldje nemen (vakantie naar de Ardennen) met de prijzen die ik gebruikte in de vorige post:

- Volledig opgeladen op vakantie vertrokken (21 kWh beschikbaar)
- 325,5 km gereden
- 161,5 km elektrisch
- 27,4 kWh/100km en 8,6l/100km

geregenereerde elektriciteit = 27,4 * 1,615 - 21 = 23,25 kWh = 84 km

Kost voor de trip:
Betaalde elektriciteit: 21*0,25€ = 5,25€
Betaalde benzine: 8,6 * 3,255 = 27,99 l * 1,35 = 37,78 €

totaal: 43,03 €

Als je nu gaat berekenen aan de referentie 10l/100km terwijl je met lege batterij vertrekt:
10 * 3,255 = 32,55 l * 1,35 = 43,94 €

Je betaalt dus 91 cent meer op deze trip als je de batterij niet oplaadt. Als je dan gaat kijken naar de regeneratie, zie je wel dat uw brandstofverbruik op die trip zwaar getemperd wordt dankzij de hybride:
325,5 km totaal - 84 km 'gewonnen elektrisch' = 241,5 km op benzine gereden

eigenlijk verbruik op benzine: 32,55l / 2,415 = 13,47 l/100km

Dankzij de regeneratie ga je van 13,47l gemiddeld naar 10l gemiddeld, dus ook zonder te stekkeren doe je voordeel. Kleine kanttekening, een deel van deze regeneratie is ook gebeurd tijdens het elektrisch rijden in mijn praktijkgeval, maar gaat hier in het voordeel van scenario 2.

Had je nul regeneratie, dan zou da trip u dus gekost hebben:
13,47 * 3,255 * 1,35= 59,19 €

De hybride aandrijving doet dus zeker zijn werk en bespaart brandstof, maar voor optimaal resultaat moet je hem dus zo goedkoop mogelijk opgeladen houden

F80 M3 CP - G05 X5 45e

Offline gfk807

• Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #15 Gepost op: 15 september 2020, 18:19:49 »
Klopt allemaal MAAR heb je evenveel rijplezier als je zo rijdt dan constant op SPORT de volle power te kunnen gebruiken en dan de gemaakte accu-lading te gebruiken in files of in zones 30 ?  8)

Ik vind van niet dus heb het laden aan het contact na een jaar vaarwel gezegd  >:D

Offline Tom86

• Warming Up
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 15 september 2020, 21:54:28 »
Men mag ook niet uit het oog verliezen dat een klassiek huishoudelijk 16A stopcontact geen langdurige belasting mag hebben.
Een oplossing is een CE stekker plaatsen + aangepaste draagbare lader.
De meeste laders met huishoudelijke stekker laden "slechts" op 10A (interne beveiliging)
De zwakste schakel bepaald de laadduur van de wagen.

Voor hybride kan draagbare lader.
Voor full-elektrisch een no-go
Een correcte garage verwijst dus meteen door naar installateur laadpalen.

Offline crl

• Pole Position
    • E46 320dT M-pakket '03
« Reactie #17 Gepost op: 17 september 2020, 17:39:33 »
Dus voorlopig heeft niemand thuis een laadpaal. Wel laad men 's nachts via het stopcontact op.
Wat is dan de veiligste manier om deze op te laden, daar de wagen binnen staat ?

Offline HeavyD

• Pole Position
« Reactie #18 Gepost op: 17 september 2020, 17:45:16 »
Ik heb een Wallbox Pulsar laten installeren.
Werkt wel niet met de 45e op de laatste firmware  ::) Dus ze hebben die terug naar de fabrieksinstellingen moeten zetten en met die firmware werkt het wel.

Offline DCGT

• Warming Up
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 17 september 2020, 20:14:04 »
Wij hebben een wallbox van BlueCorner maar ook 3 fasen-380 volt en zonnepanelen. Dat lijkt me een noodzakelijke combinatie wil je wat snelheid in laden en financieel rendement halen. Was 2 jaar geleden 1400 euro btw inclusief, geplaatst en gekeurd. Hangt in garage met vaste kabel van 6 meter.

Offline juve

• Pole Position
« Reactie #20 Gepost op: 18 september 2020, 08:39:41 »
Dus voorlopig heeft niemand thuis een laadpaal. Wel laad men 's nachts via het stopcontact op.
Wat is dan de veiligste manier om deze op te laden, daar de wagen binnen staat ?

Stekker steekt hier in een stopcontact van de kring waar verder enkel de garagepoortmotor op hangt en de telenet modem/telefoon, dus quasi nul belasting. Voor de rest zorgen dat de blok van de lader goed vrij ligt en zijn warmte kwijt kan. Meer kun je eigenlijk niet doen, in theorie controleert de auto ook zelf of alles goed gaat.
F80 M3 CP - G05 X5 45e