Na meer dan 2 jaar twijfelen is de cabrio dan toch de deur uitgegaan.
Van alle auto’s die ik ooit in m’n bezit had is deze E93 samen met mijn Golf GTi mk2 zonder twijfel het leukste wat ik onder mijn gat had. De F48 komt zonder twijfel op nr 3.
Waarom de cab weg? Wegens niet praktisch genoeg. OK, het is een tweede wagen en werd weinig ingezet maar die keren dat ik ‘m echt nodig had werd ik meermaals met de beperkte kofferruimte geconfronteerd.
Die E93 heeft thans voor een cabriolet te zijn een ruime koffer, maar toch net te klein voor wat ik m nodig had. Het komt niet elke week voor dat ik de iks1 eens effe niet ter beschikking had want hiermee bolt m’n vrouwtje maar het kwam al wel eens voor en dat is dan knap lastig!
Kon altijd opgelost worden door de winddeflector weg te nemen, het dak open te doen en de achterbank vol te stouwen maar dat begon me tegen te steken, ook al kwam dit amper 5x per jaar voor. Het is kak.
Ook die kist eens gebruiken voor een korte afstand kon ik niet: ik zag er tegenop om die ergens met open dak 5 minuten onbeheerd achter te laten, telkens dak terug dichtdoen voor heel efkes deed ik niet want het mechanisme moest maar eens verslijten…. Kwam er vaak op neer dat ik toch nood had aan een auto die wat meer inzetbaar was. Ik heb een jaar na aanschaf van de cab mijne daily Citroën weggedaan wegens ne position switch @ work – ik kon veel dichterbij huis beginnen, dus geen daily kist meer nodig en we hadden toen een Fiestake waarvan ik de achterbank kon neerleggen waardoor ik een grote laadruimte ter beschikking had.
Bij aanschaf van de X1 hebben we die Fiesta nog effe gehouden maar uiteindelijk issie naar m’n moeder gegaan wegens plaatsgebrek en het feit dat ze nood had aan een kleiner autoke….. en ja, ik heb de Fiesta nog altijd ter beschikking maar als die niet aan de deur staat vormt dat ook weer een barrière om die te gebruiken…..
De beperkte laadruimte stak me dus meer en meer tegen en ik vond de cab te mooi om hem te verneuken door die altijd maar vol te stouwen. Daar kwam dan bij dat ik met die achterwielaandrijver niet graag ga skiën, ik gebruik dan de iks1 en omdat madam niet met mijn heilige graal durft te rijden omdat ik er zo zuinig op ben bolt ze in de winter noodgedwongen 10d met de Fiesta maar dat is dan tegen haar zin want ze is inmiddels de comfy X’ gewend…. kort samengevat: luxeproblemen !
De afwezigheid van een skiluik in de cab was een bijkomend probleem, en de latten onder de kopsteun van de passagier steken was een optie maar ik zag dan niets in de zijspiegel aan de passagierskant. Ski’s huren ging ook nog maar ik had nieuwe goeie ski’s dus dat werd ‘m niet.
De oprit aan het verblijf in Flachau waar ik altijd ga is ook zodanig stijl naar boven dat ik er met die verlaagde buikschuiver nooit opkan, laat staan bovengeraak als er wat sneeuw of ijs ligt.
Enfin, ge ziet het al van kilometers ver afkomen, die cab gaat er best uit.
Mjah, da is verder zoooo ne fijne auto dat ik die niet kan wegdoen.
OK. Volgend plan: Ik stal hem bij m’n ma in de kelder en ik blijf m vertroetelen tot ie oldtimer is, maar hey… dat is verdomme nog wel heel erg lang he dus dat plan heb ik laten varen.
Daarbij komt dat het een gedoe is om er dan af en toe eens mee te gaan rijden zonder een resem verkeersinbreuken te verzamelen als oom agent me betrapt – slecht plan.
Volgend plan: Ik koop ne lichte vracht! Dat is het. Ne lichte vracht en de cab. Probleem opgelost.
Maar waarom heb ik dan m’n daily niet gehouden? Stom om ne auto die tiptop in orde is weg te doen omdat ik te weinig plaats heb rond de deur. Die daily LV zou dan ook onder de voet staan.
Nee, dat doen we niet? Of wel? Ja toch, ik ben wa gaan rondkijken maar iets of wa LV da me aanstaat kost me ook al wat aan aanschaf….. en we hebben dat uitgeteld en dat plan toch maar laten varen want omdat je ‘maar’ €100 taks moet betalen ipv 3 of 400 – running cost van ne Berlingo oid moet je ook tellen. En weer een extra set wintervelgen in de kelder etc etc….
Man wat een luxeproblemen.
Ik heb de cab dan toch gehouden nadat ik vorig jaar een poosje gezocht heb naar ne LV die me aanstond.
Heb ff rondgekeken voor ne Golf GTi in LV en ne Einser LV… ofwel te duur naar m’n goesting ofwel afgebraakt…..
Maar als da in het koppeke zit blijft dat malen he.
En op een gegeven moment moet je knopen doorhakken want die van ons was mijn gezaag na 2j grondig beu en ze zei me: doe er iets aan, verkoop de auto en koop iets wat je wel meer kan/wil gebruiken of stop met zagen.
Ze is rationeler en niet gehecht aan ne auto (zo leek het toch) dus ik heb haar goede raad gevolgd.
Ik ging op zoek naar ne 3deurs Golf R of ne BMW M135i – M140i.
Een auto die voldoende pit heeft want downsizen was geen optie, maar ene waarvan de achterbank plat kan zodat ik laadruimte heb.
Absolute voorwaarden voor Golfje of Einser:
- automaat
- schuifdak
- deftige sound (dynaudio of harman kardon)
- led koplampen
- navi
- donkere kleur (zwarte of donkerblauwe vw en als het ne bmw is enkel zwart)
- geen stof, bij voorkeur alcantara en als compromis zou leder kunnen
- vw my way garantie of ne premium selection
Ik naar 2 Golfjes R gaan kijken en dat zijn leuke auto’s. Baanvast, ma echt baanvast!
Maar het is tegelijkertijd ook ne steriele auto. Stuurt geweldig goed maar die auto geeft niet hetzelfde gevoel als de cab….raar, maar ik vond de E93 plezanter rijden (ook al had die minder power dan een Golf R)
Ik merkte dat vooral bij het vertrek uit stilstand, als je bvb aan een kruispunt wil aanzetten naar links of rechts, dat voelde raar aan. Maar verder keiplezante auto. De eerste die ik ging bekijken had een afgeleefd interieur en ik kon me niet van de indruk ontdoen dat er in gerookt was.
Als ik dat geweten had kon ik me de rit op en af naar GOSSELIES (Charleroi) besparen.
De tweede Golf die ik ging bekijken had volgens mij een goei nuts gehad, de naden aan de deuren en motorkap van de bestuurderszijde waren veel kleiner dan aan de bestuurderszijde.
Verkoper verzekerde me dat het een ongevalvrije wagen was en zei dat een geaccidenteerde auto dit altijd op de papieren had staan. Zever, dat staat er volgens mij enkel op alsie perte total was en er een (Euromex?) keuring op geweest is door een expert.
Plooit ge ‘m bijeen en ge laat ‘m maken zonder dat er ne expert aan te pas komt staat dat nooit op de papieren.
Ik heb niet eens de moeite gedaan om er mee te gaan rijden, zo ne brol hoef ik niet.
En na veel rondrijden vond ik ‘m in Pruisenland. Een einsertje zonder OPF maar toch met een goei 70K op de teller (wat een compromis was want ik wou max tot 50K gaan) maar hij was toch zo mooi – liefde op het eerste zicht.
- premium selection met automaat en xDrive, dus eentje waarmee ik hopelijk zorgenloos
kan gaan skiën op skivakantie kan gaan want met een auto skiën zal moeilijk worden!
- zwarte kleur én uitgerust met de minimum opties zoals ik het wou EN meer 😊
Slechts 1 ding dat ik spijtig vind, en dat is het feit dat ie geen High Beam Assist heeft maar aangezien m’n vrouwke zelden zal rijden met de einser heb ik ‘m daarvoor niet laten staan.
1 augustus dus naar Pruisenland met de E93, zalig cruisen op de autobahn…….. ik ging op zoek naar de rattenvanger en een zwarte einser.
Auto aldaar uitvoerig besnuffeld, 2 uurkes testgereden, opnieuw besnuffeld….. dit was wat ik wou.
Dat er wa kilometers opstaan moet ik er bijnemen, het feit dat ie dealeronderhouden werd en dat het ne premium selection is geeft op dat moment vertrouwen.
Hieronder de gegevens van m’n karretje:
F21 LCi M135i xDrive Doors 3
Engine N55
Displacement 3.00
Black Sapphire Metallic met Hexagon Alcantara/Anthrazit
P7XPA Navigation package Connected Drive
P9BDA Business Package
S230A Extra package, EU-specific
S249A Multifunction steering wheel
S2NHA M Sport brakes
S2PGA BMW LA wheel, M double spoke 436
S2TBA Sport automatic gearbox
S2VBA Tyre pressure display
S2VLA Variable sport steering
S302A Alarm system
S322A Comfort access
S403A Glass roof, electrical
S420A Sun protection glazing
S423A Floor mats velours
S430A Interior/outside mirror with auto dip
S431A Interior mirror with automatic-dip
S459A Seat adjustment, electric, with memory
S481A Sports seat
S488A Lumbar support, driver and passenger
S494A Seat heating driver/passenger
S4AEA Armrest front, retractable
S4WGA Alum. Hexagon accent black high-gloss
S508A Park Distance Control (PDC) front & back
S5DPA Park Assist
S521A Rain sensor
S534A Automatic air conditioning
S544A Cruise control with brake function
S548A Kilometre speedo
S563A Light package
S575A Additional 12V sockets
S5A2A LED headlights
S5DCA Rear-seat headrests, folding
S609A Navigation system Professional
S654A DAB tuner
S674A Hi-Fi system Harman Kardon
S6NSA Comfort telephony w/ enhanced Smartphone
S6WAA Instrument panel with extended scope
S704A M Sports suspension
S710A M Leather steering wheel
S715A M Aerodynamics package
S760A High gloss shadow line
S775A Headlining anthracite
S7DTA BMW Service Inclusive
S851A Language version German
S879A On-board literature, German
S8KAA Oil service interval 24 mths / 30,000 km
S8THA Road sign detection
Er werd bij aankoop ook meteen OEM eindtips met carbon opgeplaatst, sjeun !
Toen ik ‘m 15 augustus 2020 ging afhalen had men zoals men me beloofde 4 nieuwe banden gelegd (Michelin PSP) en de taal ingesteld in het Nederlands (dat gaat eenvoudig via iDrive en moest niet gecodeerd worden zo blijkt, wist ik niet).
De
Vorbesitzer had er Styling 388 wintervelgjes bijgekocht en de auto stond zo afgebeeld op de premium selection pagina, en ik vond ‘m mooi met die zjanten.
Blijkbaar werden die foto’s in de winter gemaakt toen de vorbesitzer een andere auto kocht en hebben ze niet echt nagedacht… en die foto’s van de maand februari online gezet (hun uitleg) maar dat nam niet weg dat ik een advertentie zag met die 388’rs en die zeker erbij wou.
Ze werden voor me uit de kelder gehaald toen ik ‘m ging afhalen en ik zag dat ze net als de Styling 436 goed uitzagen, geen schade. De voorgestelde prijs kwam overeen met wat ik er voor wou geven, dus hoppa – dat was snel geregeld. Inladen die handel!
Tijdens de rit naar huis hebben we het rustig aan gedaan en eens we thuiswaren wist ik dat ik de juiste keuze gemaakt had.
Die 400km’s naar huis waren plezant, zelfs al was er een groot stuk snelweg bij. Freude am Fahren!
Thuisgekomen meteen goed in het sop gezet want we hadden regen gehad onderweg…..
Tijdens het wassen gezien dat er boven de wielkasten een sticker gekleefd werd, er zitten geen lijmresten op maar ik ga ‘m toch eens moeten polieren (of laten polieren) want als de auto nat is ziet ge waar de sticker gehangen heeft. Niets onoverkomelijks maar dat moet nog aangepakt worden.
Ik heb inmiddels een setje dubbelspijls niertjes besteld alsook een diffusor, frontlip en sideskirts…..
De
Einser van @BMWalpina was een bron van inspiratie om voor die diffusor te gaan:-)

Die moeten nog geplaatst worden als ik eens veel tijd heb (om naar de Frits te rijden).
Douane formaliteit is achter de rug. Pre registratie DIV ook.
Keuring is ook gepasseerd en omdat m’n verzekeraar foutmelding kreeg bij den DIV heb ik de papieren aangetekend opgestuurd want een afspraak maken duurde begot 2 weken, dat zie ik niet zitten (om daar weer verlof voor te moeten nemen – nee dank u).
Ben intussen een week aan het wachten maar nog steeds niets van papieren aangekregen en met de gegevens op het roze formulier op te volgen blijkt dat de documenten toegekomen zijn en dat het in behandeling is (als da nog lang duurt moet ik ook in behandeling!).
Aan de schrijver van dit topic
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=14937.0 alsook aan
@dadoke ne hele dikke merci voor het delen van jullie kennis / ervaring.

Zo is een auto in Duitsland kopen echt een fluitje van een cent, met deze kennis in het achterhoofd weet je waar je aan begint,
THX !!