Auteur Topic:  BMW benamingen en verschillende motoren  (gelezen 470 keer)

Offline bert111bel

• Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
BMW benamingen en verschillende motoren
« Gepost op: 3 augustus 2020, 10:52:11 »
Hey

binnenkort haal ik een ( voor mij) nieuwe bmw op , het is een serie 2 geworden 225xe hybrid plug in bj 2018 en heeft 18000 km op de teller.
 Ik weet dus niets van auto's BMW maar op dit forum heb ik dus al gevonden dat het model ( ? ) een F-45 zou zijn ..
men spreekt hier regelmatig van facelift , van wanneer is het een facelift geworden ?
ook hebben de motoren een specifieke letter /nummer ?
hoe lang gaat een hybrid accupaket mee ?
wat zijn de onderhouds intervallen , het ik met mijn 18000 km binnenkort al een groot ding aan mijn handen ?

dit is het zo een beetje voor het ogenblik   lol

Offline bert111bel

• Warming Up
  • *
Re: BMW benamingen en verschillende motoren
« Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2020, 12:37:19 »
ik ga geen nieuw topic starten dus borduur ik hier gewoon op verder  ;D

hoe laad ik het beste , inpluggen gans de nacht /dagen aan een stuk /week of opgeladen en uittrekken die stekker ? ( ik ben soms een ganse week dat ik geen auto
nodig heb , laat ik hem aan het stopcontact of niet )
vanaf eind 2019 is de accu 10 kwh in plaats van 7.5 kwh , zou dat iets zijn dat zo maar om te wisselen is of niet ?

op antwoord van mijn vraag , facelift , denk ik dat ik het zelf gevonden heb , de voorpartij kleurt blauw bij de facelift denk ik ?

een goed adres voor onderhoud te laten doen omgeving Lendelede - west vlaanderen
« Laatst bewerkt op: 3 augustus 2020, 13:17:45 door bert111bel »

Offline Zaskar

• Premium Member
  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • I am getting older but I refuse to grow up
« Reactie #2 Gepost op: 3 augustus 2020, 17:07:55 »
Vraag da maar aan @gfk807 die kent daar alles van.
Daily: Benz C205 220d 
Weekend: F87 M2 LCI + fun Suzuki GSX-R1000 K8
F11 520d(Sold) -MK7 GTI PP(Sold) -E82 135i(sold)-E36 M3 EVO (sold)
I am getting older but I refuse to grow up

Offline gfk807

• Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #3 Gepost op: 3 augustus 2020, 19:00:29 »
Eerlijk gezegd laad ik niet meer aan de stekker op  :o

Kost me aan elektriciteit (met al de transportkosten erbij) meer dan wanneer ik op sport rij en zo hem maat opladen.

Kom ik in een file of zone 30/50 dan zet ik de sport-knop af en dan rij ik elektrisch.

Volledig opgeladen rij ik in de zomer ergens 30-35km en in de winter slechts 20-25km.

Een keer volledig opladen kost je 2,5€.

Ne mens staat daar nie tbij stil maar een doorsnee gezin verbruikt 4000Kw per jaar, één keer laden is net geen 10KW, dus doe je dat alle dagen is dat 3650Kw.

Dit neemt noet weg dat ik deze airo, is onze lease, een super auto vind he.

Ja er zijn mooiere bmw’s zeker en vast maar de 224pk maakt er op de lease-markt voor ons een simpele keuze door naast de 115-130pk’tjes.

Eind vh jaar moeten we een nieuwe lease kiezen: hopelijk staan de X1 hybride of de 330e break op de lijst, zo niet dan is de kans groot dat we terug dezelfde nemen. Als het van mijn vrouw afhangt wordt het dezelfde maar ik vind de X1 of de 330e net iets mooier.

We zien wel, nog eens deze is zeker geen straf  >:D

Offline bert111bel

• Warming Up
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 3 augustus 2020, 19:12:55 »
Eerlijk gezegd laad ik niet meer aan de stekker op  :o

Kost me aan elektriciteit (met al de transportkosten erbij) meer dan wanneer ik op sport rij en zo hem maat opladen.

Kom ik in een file of zone 30/50 dan zet ik de sport-knop af en dan rij ik elektrisch.

Volledig opgeladen rij ik in de zomer ergens 30-35km en in de winter slechts 20-25km.

Ne mens staat daar nie tbij stil maar een doorsnee gezin verbruikt 4000Kw per jaar, één keer laden is net geen 10KW, dus doe je dat alle dagen is dat 3650Kw.

Dit neemt noet weg dat ik deze airo, is onze lease, een super auto vind he.

Ja er zijn mooiere bmw’s zeker en vast maar de 224pk maakt er op de lease-markt voor ons een simpele keuze door naast de 115-130pk’tjes.

Eind vh jaar moeten we een nieuwe lease kiezen: hopelijk staan de X1 hybride of de 330e break op de lijst, zo niet dan is de kans groot dat we terug dezelfde nemen. Als het van mijn vrouw afhangt wordt het dezelfde maar ik vind de X1 of de 330e net iets mooier.

We zien wel, nog eens deze is zeker geen straf  >:D

weet jij soms iets over levensduur accu 's , die van mij is geen leasing en ik heb gelezen dat een accupakket 3600€ moet kosten ?
3650 kw lijkt mij heel veel , daarentegen 4000 verbruik van doorsnee gezin is dan weer weinig ?
doe je ook lange tochten met de 225 xe , zou wel kunnen dat ik regelmatig in het zuiden van frankrijk of het noorden scandinavie zit ...
maar als ik je goed begrijp , je bent er heel blij mee , dat is al een pak van mijn hart  :-)

Offline ragnor

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 6 augustus 2020, 09:45:49 »

3650 kWh (kilo-Watt uur) komt neer op ruwweg €912 extra op de factuur.
27,5 km range (gemiddelde van je 4 getallen) met 7,7 kWh batterij capaciteit komt neer op 28kWh/100km, of 13035 km met die 3650 kWh. (zonder laadverliezen gerekend, die ken ik niet)

Brandstofverbruik komt volgens een aantal reviews neer op ~7.5l/100km als de batterij leeg is. Voor 13035 km heb je dus 977l benzine nodig, wat aan huidige super95 prijzen (€1,2/l) neerkomt op €1173. Het ligt dus behoorlijk dicht in de buurt. Opladen aan nachttarief, of zonnepanelen, trekken dat in het voordeel van elektriciteit.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je geen gelijk hebt; jij bent ten slotte de eigenaar en kan er de echte getallen op plakken. Maar ik zou het toch eens in meer detail bekijken. Dat het goedkoper zou zijn om zelfopladend te rijden lijkt mij contra-intuïtief.

Offline bert111bel

• Warming Up
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 7 augustus 2020, 08:05:40 »
Ik begin serieus te twijfelen of ik wel de goede keus gemaakt heb met een plug in te kopen ..... het hoger verbruik zit mij wel wat dwars ...

Offline order66

• Trade Count: (+4)
  • Race Legend
« Reactie #7 Gepost op: 7 augustus 2020, 09:01:35 »
Ik begin serieus te twijfelen of ik wel de goede keus gemaakt heb met een plug in te kopen ..... het hoger verbruik zit mij wel wat dwars ...

Ik begrijp je twijfel. Voor een leaseauto of firmawagen is dat allemaal niets, wie trekt zich al deze vragen aan, na max 4 jaar vliegt die toch buiten. Als particulier bekijk je dit heel anders.
Je krijgt in ieder geval kudos voor moed! :thumbsup:

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline Stefan.1207

• Warming Up
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2020, 20:36:12 »
Ik heb enkele jaren geleden een week een Mini Countryman SE (technisch gezien exact dezelfde auto) als persauto gehad. We zijn daar mee naar Frankrijk op vakantie geweest, en dat ding zoop bizar veel. Ik weet niet meer hoeveel, maar significant meer dan onze eigenste BMW 220i coupé. Dat en het feit dat er daar maar een kleine benzinetank instak (36 liter als ik me niet vergis) zorgde ervoor dat we zowat letterlijk van tankstation naar tankstation reden.
BMW 316i 1990 coach -> Daar begon de verslaving mee - BMW 318iS 1991 coach-> Al heel lang geleden verkocht - BMW 318i 1993 sedan-> Al heel lang geleden verkocht - BMW  - 25i 1994 coupé-> Al heel lang geleden verkocht - BMW 318 iS 1997 coupé-> Verkocht - BMW 320 i coupé 1998 coupé-> Verkocht - BMW 320D 2005 berline -> Verkocht - BMW  - 20D 2006 Touring -> Verkocht - BMW 318i 1999 Cabriolet Magritte -> Verkocht - BMW X5 3.0D 2007 -> Verkocht - Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark -> Een autoliefhebber moet  - och ooit eens een Alfa bezeten hebben? - BMW 220i coupé 2017 -> my Lady in Red

Offline bert111bel

• Warming Up
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 13 september 2020, 08:47:34 »
Ik heb enkele jaren geleden een week een Mini Countryman SE (technisch gezien exact dezelfde auto) als persauto gehad. We zijn daar mee naar Frankrijk op vakantie geweest, en dat ding zoop bizar veel. Ik weet niet meer hoeveel, maar significant meer dan onze eigenste BMW 220i coupé. Dat en het feit dat er daar maar een kleine benzinetank instak (36 liter als ik me niet vergis) zorgde ervoor dat we zowat letterlijk van tankstation naar tankstation reden.

Dat is wat ik ook gehoord heb , het zuipen , maar ik vraag mij dat toch af hoe het komt , zal toch niet enkel aan de +300kg liggen dat hij zwaarder is ???
Ik heb al roemers gehoord van 8 -8.5 L/100km ... en dat is ruim veel , niet zo heel overdreven maar toch...