Auteur Topic:  BMW f30 320ED koplamp foutcode  (gelezen 111 keer)

Offline Vanderwal

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
BMW f30 320ED koplamp foutcode
« Gepost op: 1 augustus 2020, 15:55:45 »
Beste,

ik heb een BMW F30 320ED uit 2012. Na een jaar of 2 rijplezier kreeg ik de volgende error code: Koplamp regeling defect. Na veel zoeken heb ik besloten om mijn OEM halogeen lampen te vervangen door DEPO headlights angel eyes met led kits. Na installatie geeft hij nog altijd dezelfde error code (uitgelezen met bimmerlink). De error codes in bimmerlink zijn het volgende:

- 8041B6: Headlamp levelling (LWR): System failed
- 8041B7: Headlamp levelling (LWR): Coil break on one or both stepper motors

Na het forum even af te schuimen zie ik veel comments over hoogteregeling sensors op de draagarm. Ik heb deze zitten zoeken op mijn wagen maar ik ben er zeker van dat ik deze niet heb. Ook heb ik gelezen dat dit alleen voor Xenon lampen zijn oem van de fabriek. Als ik mijn wagen startte vroeger gingen de lampen wel omhoog en omlaag, nu doet hij dit niet meer. Op de 2de foutcode zie je stepper motors maar deze zitten in je koplampen volgens mij dus dacht ik wel dat de error code zou weggaan met nieuwe koplampen te installeren.

Iemand een idee wat het kan zijn of waar deze sensors zitten? Ik heb al gekeken op de draagarmen maar niets gevonden.  :iono:

Offline F31J

• World Champion
Re: BMW f30 320ED koplamp foutcode
« Reactie #1 Gepost op: 1 augustus 2020, 16:08:31 »
Verkeerd topic. Hier zit je juist: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?board=78.0
Alle vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Offline smeersd

• World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 1 augustus 2020, 16:19:38 »
Beste,

ik heb een BMW F30 320ED uit 2012. Na een jaar of 2 rijplezier kreeg ik de volgende error code: Koplamp regeling defect. Na veel zoeken heb ik besloten om mijn OEM halogeen lampen te vervangen door DEPO headlights angel eyes met led kits. Na installatie geeft hij nog altijd dezelfde error code (uitgelezen met bimmerlink). De error codes in bimmerlink zijn het volgende:

- 8041B6: Headlamp levelling (LWR): System failed
- 8041B7: Headlamp levelling (LWR): Coil break on one or both stepper motors

Na het forum even af te schuimen zie ik veel comments over hoogteregeling sensors op de draagarm. Ik heb deze zitten zoeken op mijn wagen maar ik ben er zeker van dat ik deze niet heb. Ook heb ik gelezen dat dit alleen voor Xenon lampen zijn oem van de fabriek. Als ik mijn wagen startte vroeger gingen de lampen wel omhoog en omlaag, nu doet hij dit niet meer. Op de 2de foutcode zie je stepper motors maar deze zitten in je koplampen volgens mij dus dacht ik wel dat de error code zou weggaan met nieuwe koplampen te installeren.

Iemand een idee wat het kan zijn of waar deze sensors zitten? Ik heb al gekeken op de draagarmen maar niets gevonden.  :iono:

Dit heeft niet zozeer iets te maken met de niveauregeling op de voor en achteras. Wel met de motor van de koplamp zelf die blokkeert. Daar je de koplampen in zijn geheel hebt vervangen, moet het probleem in de bekabeling zitten, maar kan evengoed in de codering zitten, gezien de DEPO lampen anders zijn...

Offline Jean

• Pole Position
« Reactie #3 Gepost op: 1 augustus 2020, 21:39:21 »
De linkse (chauffeurszijde) binnenwielkuip demonteren en de tape losmaken van de bekabeling naar je koplamp. Begin aan de stekkerzijde.

9/10 zul je bij visuele controle een geoxideerd plekje zien. Het is een gekend plekje op F3x ;-). Zie foto, heb nog eens in mín archief gegraven.

Je kan ze uiteraard ook doormeten van de koplamp naar de FEM module, zonder schemaís wordt dit al wat moeilijker uiteraard.

Offline Vanderwal

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 1 augustus 2020, 22:52:43 »
Bedankt voor de uitleg en de moeite! Ik zal dit morgen zeker eens bekijken  :bow:

Als het dit niet is zal het een tripje worden naar de BMW dealer. Ik zet nog een update hierover moest ik het opgelost hebben. Thanks!