Auteur Topic: [E46] [REVIEW] RTAB: P/U vs OEM rubber  (gelezen 182 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Online mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
[E46] [REVIEW] RTAB: P/U vs OEM rubber
« Gepost op: 28 juni 2020, 14:15:30 »
Aangezien ik ondertussen zowel ervaring heb met rubber, strongflex & powerflex RTAB's, dacht ik eens even mijn ervaring neer te schrijven, in de hoop dat iemand hier iets mee is.

Vorig jaar september heb ik de achteras van mijn E46 laten zakken, om de RACP plaatjes te lassen, en alle ophangingsrubbers te vervangen. Alles is vervangen door LemfŲrder rubber, behalve de bussen van het subframe en de RTAB's. Voor wie dit Chinees is: rear trailing arm bushings, dus de bussen van de achterste draagarmen. Dezen zijn vervangen door Strongflex 80A. Dit was een beetje een gok, aangezien 99% van de mensen direct 90A (aka Powerflex zwart) monteren. Ik had wat schrik dat deze te hard zouden zijn en heb het gewaagd met 80A.

Ervaring met Strongflex 80A

Wat ik kan zeggen is dat mijn achteras veel strakker voelde en stuurde. Op dit moment kon ik niet zeggen of het effectief door de P/U bussen was, omdat heel de achteras er voordien 260 000km had opzitten en sowiso al rijp was. Uiteindelijk kan ik wel vergelijken tussen P/U bussen en vers rubber (meer hierover later), en kan met een gerust hart zeggen dat qua baanligging de wagen merkbaar strakker is geworden. Qua comfort moet ik zeggen dat ik wel een klein beetje heb moeten inboeten, maar zeker niet om te zeggen dat het storend is. Het enige minpunt is dat de wagen luider is geworden. Rolgeluiden werden meer doorgegeven tot in de wagen, en aangezien ik tinnitus heb wil ik mijn wagen liefst zo stil mogelijk hebben (te luid te lang aan een stuk resulteert in oorsuizen dat 24u aanhouden). 90% van de mensen hier zouden zich erniet aan storen, of zouden het niet merken, maar mij viel dit direct op, en dit stoorde me.




Ervaring met Powerflex 90A


Niet veel later had ik een kameraad zijn M3 ter beschikking voor enkele werkzaamheden aan uit te voeren. Deze had Powerflex zwart 90A in de RTAB's zitten. Voor de rest had deze M3 +- dezelfde specs als mijn E46 non-M. Zelfde schokdempers, banden, ... Veel strakker dan de 80A bussen voelde dit niet, maar ik had wel de indruk dat deze minder inboette wat comfort betreft. Ook had ik de indruk dat deze minder geluid doorgaf in de wagen. Misschien is dit omdat Powerflex gewoon bredere bussen heeft, terwijl die van strongflex iets dunner zijn waardoor er 2 ijzeren ronde "limiters" worden bijgeleverd die je tussen de bus en de draagarm moet monteren (zie onderste foto). Misschien dat dit ijzer iets meer geluid doorgeeft?  :iono:
Ofwel is dit alles slechts een illusie omdat een M3 op zich al een pak luider is dan een non-M. Wat RTAB's betreft verkies ik sindsdien sowiso Powerflex boven Strongflex.


Ervaring met M3 rubber + AKG limiters


Omdat ik mijn wagen toch iets stiller wou ben ik teruggegaan naar rubber. Ik heb M3 rubbers gekocht, + AKG limiters. De M3 variant is van hetzelfde materiaal gemaakt als de non-M, rubber 64A, maar deze is iets groter in diameter, waardoor deze iets strakker in de draagarm geperst zit. De AKG limiters passen perfect! Het enige waar je rekening mee moet houden bij het installeren van nieuwe rubberen RTAB's (behalve bij P/U uiteraard) is dat je zorgt voor de juiste "preload" als je ze vastvijst.
Eens gemonteerd een testrit gemaakt, en ik kan zeggen dat ik van de eerste minuut voelde dat rubber toch een pak meer comfort had dan P/U, zonder echt de indruk te hebben dat deze te los zijn bij sportief rijgedrag. Ofwel is dat omdat de limiters de uitzwaai van de draagarm wat limiteren. Imo de beste compromi tussen comfort en sportief.


Conclusie

Zou ik nog P/U bussen steken in de RTA's?
Voor een daily drive: waarschijnlijk niet, maar ALS ik het zou doen zou ik Powerflex verkiezen boven Strongflex
Voor een track-only wagen: absoluut!

Misschien niet de meest gedetailleerde omschrijving, maar misschien is iemand hier iets mee :)
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2020, 14:22:48 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline flash

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1408
Re: [REVIEW] RTAB: P/U vs OEM rubber
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2020, 15:43:48 »
Als ik bij eender welke "leuke" auto rubbers moet vervangen, wordt dat standaard PU.
Gisteren nog onder mijn Navara de stabi en bovenste draagarm erin gehangen.
Ik heb wel mijn twijfels bij het "slijt niet" verhaal. Achteraan de Nav zijn het goedkopere van Ebay in de bladveren en ik meen toch te zien dat de bout erdoor toch al niet meer kaarsrecht zit. Net ook Powerflex zwarte stabi rubbers in mijn handen gehad voor een e30, mss 10k mee gereden, en die begonnen toch ook weer wat uit te lubberen aan de kant waar de stabi eraan trekt
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 CitroŽn Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Online mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: [REVIEW] RTAB: P/U vs OEM rubber
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2020, 21:56:57 »
Als ik bij eender welke "leuke" auto rubbers moet vervangen, wordt dat standaard PU.
Gisteren nog onder mijn Navara de stabi en bovenste draagarm erin gehangen.
Ik heb wel mijn twijfels bij het "slijt niet" verhaal. Achteraan de Nav zijn het goedkopere van Ebay in de bladveren en ik meen toch te zien dat de bout erdoor toch al niet meer kaarsrecht zit. Net ook Powerflex zwarte stabi rubbers in mijn handen gehad voor een e30, mss 10k mee gereden, en die begonnen toch ook weer wat uit te lubberen aan de kant waar de stabi eraan trekt

Heb zelf 2j met powerflex paars 80A gereden als FCA's onder mijn E46. Indien deftig ingevet geen slijtage of gekraak of gepiep. Ben overgeschakeld naar Z4M bussen omdat mijn caster aan de lage kant was. Die M3 in kwestie die ik hierboven omschreven heb kwam binnen wegens gekraak bij het inveren --> Powerflex RTAB's stonden kurkdroog, maar die waren volgens mij niet correct gemonteerd/ingevet, aangezien die er niet normaal meer uitzagen na het gemonteren, alsook was de binnenkant van de RTA's (dus daar waar de powerflex er in zit) grat verroesterd  :thinking:
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline flash

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1408
Re: [REVIEW] RTAB: P/U vs OEM rubber
« Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2020, 00:05:24 »
Dat deed ik idd in eerste instantie niet en tegenwoordig wel, dus hopelijk geen slijtage meer nu
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 CitroŽn Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Online mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: [REVIEW] RTAB: P/U vs OEM rubber
« Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2020, 09:19:08 »
Dat deed ik idd in eerste instantie niet en tegenwoordig wel, dus hopelijk geen slijtage meer nu
Persoonlijke ondervinding: Beste vet dat er is voor P/U bussen is datgeen dat standard bij powerflex wordt geleverd.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline dannyro

  • Trade Count: (+8)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3458
Re: [REVIEW] RTAB: P/U vs OEM rubber
« Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2020, 10:45:28 »
Goede info :thumbsup:
E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo

Offline flash

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1408
Re: [REVIEW] RTAB: P/U vs OEM rubber
« Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2020, 13:55:06 »
Persoonlijke ondervinding: Beste vet dat er is voor P/U bussen is datgeen dat standard bij powerflex wordt geleverd.

Zou dat meer zijn dan kopervet?
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 CitroŽn Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Online mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: [REVIEW] RTAB: P/U vs OEM rubber
« Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2020, 22:59:38 »
Zou dat meer zijn dan kopervet?
Het voelt dikker en klevendiger aan dan kopervet.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci