Auteur Topic:  Atmosferisch vs turbo discussietopic  (gelezen 699 keer)

Online order66

• Trade Count: (+4)
  • Race Legend
Re: Re: 2012 - Porsche Cayman R
« Reactie #30 Gepost op: 28 juni 2020, 13:13:16 »
De N55 in de M2 of in de Alpina B3 en B4 zal je snel je S54 doen vergeten hoor. Veel bruikbaarder zonder altijd in hoge toeren te moeten gaan en beiden klinken  :thumbsup:

Ik heb al met M2 gereden en ook met een B3 (klant geweest bij JMM) niet voor fun. De S54 2 versnellingen laten zakken, revmatchen en gassen. Daar kan niet veel aan tippen, zeker geen turbo waar het geluid door gesmoord wordt. Persoonlijk natuurlijk :)

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline smeersd

• Trade Count: (0)
  • World Champion
« Reactie #31 Gepost op: 28 juni 2020, 13:15:45 »
De S54 is zowat het beste wat BMW M ooit heeft gemaakt. Een goede S54 heeft onderin ook best wel wat koppel EN dit blok is altijd wakker. Je moet niet wachten tot er een turbo moet opspoelen. En dit is nog altijd aanwezig op de n55/s55.

I know heb er eentje gehad  :thumbsup:

Het enigste waarin ik dat blok beter vind, is de "motorsound". Uitlaat met originele uitlaat was goed, net als de M2 met originele uitlaat goed is. Gasrespons was zeer goed, maar is ook goed in de moderne M's.

Kan zijn dat je een "klein turbogat" hebt rond de 2000-3000 toeren, maar in het gebied tussen 4500-7000 heb je dat niet en heb je gewoon altijd 50-100PK meer in bv. een M2 N55 dan met het S54 blok.

S54 is een topmotor maar qua prestatie achterhaald  8)

Online order66

• Race Legend
« Reactie #32 Gepost op: 28 juni 2020, 13:18:34 »
Prestaties in pk van wagens zijn altijd “achterhaald” als een nieuw model uitkomt. Eigen aan de pk wedloop. Als dat je enige standaard is, ja dan heb je gelijk.

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline smeersd

• World Champion
« Reactie #33 Gepost op: 28 juni 2020, 13:22:01 »
Prestaties in pk van wagens zijn altijd “achterhaald” als een nieuw model uitkomt. Eigen aan de pk wedloop. Als dat je enige standaard is, ja dan heb je gelijk.

Het chassis in bv. de M2 is beter, versnellingsbakken, koppel onderin, dagelijks beter inzetbaar, moderner interieur, betere infotainment,...
Eigenlijk is alles beter.

Ik ben zeker fan van de oudere generaties maar ik ben toch altijd verbaasd van de stappen die er gezet worden bij ieder nieuw model. Niet alles wordt natuurlijk beter voornamelijk sound dan, maar al rest  :thumbsup:

Online dadoke

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reactie #34 Gepost op: 28 juni 2020, 16:30:42 »
Het chassis in bv. de M2 is beter, versnellingsbakken, koppel onderin, dagelijks beter inzetbaar, moderner interieur, betere infotainment,...
Eigenlijk is alles beter.
Alleen alles maar?!    ;D

Als je een supersnelle daily wil waar de beleving relatief laag ligt omdat alles zo snel/vlot gaat, dan moet je inderdaad voor de M2 kiezen.
Maar waarom heb je dan een daily nodig met 370pk waar je nooit het volle potentieel uit gaat halen?
Als er trackdays mee worden gedaan, dan is dat weer een heel ander verhaal.

Ik ben meer voor de filosofie van laag gewicht van de wagen met voldoende pk, zoals bvb een MX-5, een Lotus, of de S2000 die ik recent heb gekocht.
Slechts 240pk voor 1200kg, maar eventjes 370kg minder dan een M2.  En als kers op de taart is de beleving met dat atmosferisch blok wel hoog, ik moet geen 180km/u rijden om het gevoel te hebben dat het snel gaat   ^-^

Offline smeersd

• World Champion
« Reactie #35 Gepost op: 28 juni 2020, 17:21:52 »

Als je een supersnelle daily wil waar de beleving relatief laag ligt omdat alles zo snel/vlot gaat, dan moet je inderdaad voor de M2 kiezen.
Maar waarom heb je dan een daily nodig met 370pk waar je nooit het volle potentieel uit gaat halen?

Ik ben meer voor de filosofie van laag gewicht van de wagen met voldoende pk, zoals bvb een MX-5, een Lotus, of de S2000 die ik recent heb gekocht.
Slechts 240pk voor 1200kg, maar eventjes 370kg minder dan een M2.  En als kers op de taart is de beleving met dat atmosferisch blok wel hoog, ik moet geen 180km/u rijden om het gevoel te hebben dat het snel gaat   ^-^

Goh, niet alles. Het stuurgevoel was marginaal beter in de M3 E46 en de motorsound was  :thumbsup:
Maar het chassis, de remmen, vermogen, infotainment,... is toch van een ander niveau.

Is ook moeilijk om een auto van de jaren 2000 te gaan vergelijken met een auto van 2016-2020. Zit 15j en 1 generatie tussen.
Ik tracht dat altijd te plaatsen in de juiste tijdsvorken. Maar als ik dan vergelijk, is voor mij een M2 een beter fun/daily car dan de M3 E46 was in zijn tijd.

En geloof mij, de beleving in een M2 ligt niet laag hoor. Van waar komt dat eigenlijk  :iono: Ik heb daar meer plezier in, dan in eender welke andere auto ik ooit heb gehad/gereden.

Je hoeft geen 180km/h te rijden om de achterkant dwars te zetten hoor. De feel, de balans in het chassis. Maar weinig auto's geven mij dat vertrouwen. S bochtje, eventjes vol het gas op, gas los, tegensturen, terug op het gas en je drift op een kinderlijke wijze de hele bocht rond. Mag je eens met je S2000 of Lotus proberen  8)

Ik vind trouwens dat je de kracht van een turbomotor veel beter op de openbare weg kan benutten dan in zo'n hoogtoerig atmosferisch blok. Daar moet je al gaan terugschakelen, volgas, toeren maken om de power te gaan zoeken. In een M2 duw ik hem in zijn 4 aan 60km/h deels op zijn staart (half gas) en in no time rijd ik al snelheden waar je uw rijbewijs mee kwijt bent.

Ik blijf ook fan van atmo blokken hoor, maar je zal mij niet horen zeggen dat ik meer beleving heb in bv. een hoogtoerige 4 cilinder Honda dan in een recente  :///M:  :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2020, 17:25:20 door smeersd »

Online order66

• Race Legend
Re: Atmosferisch vs turbo discussietopic
« Reactie #36 Gepost op: 28 juni 2020, 19:34:30 »
Even een deel van mijn pb hier zetten ;)
Als daily is een M2/3/4 vast de betere, comfortabelere, veiligere wagen (elektronica, gimmicks). Maar een E46 M3, E34 M5 of eender welke oudere  :///M: zullen altijd mijn voorkeur genieten. De rijervaring is gewoon puur, niks van restricties, sturing of electronica. Ik begrijp wel dat de huidige krachtige wagens voor de doorsnee  :///M: koper veilig en beheersbaar moeten blijven. Stel dat een F80 al die beveiligingen niet had, hingen er vast zeker veel meer rond een boom dan nu (is een wagen die zijn power bruut afgeeft), waarmee ik niet wil zeggen dat ik zelf een uitzonderlijk chauffeur ben. Maar ik kan mij zeer goed beheersen waar nodig.
Het geluid van de moderne  :///M:‘s heb ik het al over gehad ;D
Daarbij komt nog dat je keuze beïnvloed wordt door je leefomstandigheden en gezinssituatie (kinderen, enz...).
Infotainment heb ik dan ook totaal geen interesse in, ik wil in een wagen eigenlijk alleen maar rijden (een radio of gps moet kunnen, maar zelfs dat is geen noodzaak).

Ik prefereer ook te moeten werken in een wagen, terugschakelen, toeren maken... daar haal ik het plezier.
Maar het is goed zo : we may agree to disagree, en iedereen heeft zo wel zijn redenen om logischerwijs zijn aankoop te prefereren, dan heb je goed gekocht :thumbsup:

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #37 Gepost op: 28 juni 2020, 21:59:09 »
Beetje zinloze discussie want het gaat toch grotendeels over persoonlijke voorkeur onder mensen met dezelfde passie, wat je ook mag beweren. Beter/slechter lees ik niet graag, liever ‘anders’ want alles is subjectief.

Technologie staat inderdaad niet stil, maar vooruitgang betekent niet automatisch verbetering imho.

Ik heb niet veel ervaring met allerlei types motoren, noch het geluk (of opportuniteit) gehad om met verschillende M modellen te kunnen rijden om te vergelijken dus mijn inbreng is beperkt.

Op basis van mijn ervaringen blijf ik ook bij mijn S54 ‘cause I f***ing love it!! ;D

'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Online dannyro

• Trade Count: (+8)
  • World Champion
« Reactie #38 Gepost op: 29 juni 2020, 11:14:45 »
Intressant topic, maar ik heb niet gestemd.
Ik vind de E34 535i (1991) heel prettig rijden, wat vergelijkbaar met mijn E36 325i (1994).
Mijn dagelijkse wagen, De B3 (n55) is toch wel van een ander kaliber, wachten op de turbo's moet je niet doen, heeft altijd zijn vermogen beschikbaar.
Heb al dikwijls gereden met mijn neefje zijn F80 M3, en de looks, daar ben ik wild van, maar rijgedrag is voor mij iets te brutaal, wel moeilijk te vergelijken met de Alpina, zijn beide zeer snel, maar met de Alpina kun je ook comfortabel, als een echte familieman mee rijden ;) 
Zodus is mijn conclusie, iedere wagen heeft in zijn tijdsgeest wel charmes, en de persoonlijke voorkeur is voor elk individu verschillend. Ik kan moeilijk kiezen, laat staan een oordeel vellen.
E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo

Offline Tom

• Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
« Reactie #39 Gepost op: 29 juni 2020, 13:28:13 »
BMW kent wel wat af van motoren bouwen, met die nieuwere turboblokken maken ze er het beste van, impressionante performance/ verbruik/response... you name it.
Mensen vinden dat fantastisch, die dingen kan je nog tunen/ chippen voor dood en sommige mensen houden van pops n bangz ( ik vind dat persoonlijk marginaal) en die blokken leveren dat allemaal. En als je kijkt naar het chasis van zo een M3/3/4 lijkt me dat ook best indrukwekkend.

Geeft mij maar gewoon een oud atmoblok, geluid is voor mij al 50% van de beleving, een chasis kan ik zelf wel wat optimaliseren. misschien is het omdat ik een oude zak ben en omdat die oude M's mij een nostalgisch gevoel geven?
Nur Tote Motoren werden beatmet

Online order66

• Race Legend
« Reactie #40 Gepost op: 29 juni 2020, 14:49:22 »
Als jij al een oude zak bent, moet ik heel binnenkort naar de eeuwige jachtvelden ;D
Totally agree with the above :thumbsup:

Online Mario68

• World Champion
« Reactie #41 Gepost op: 30 juni 2020, 21:14:55 »

Ervaring mee ?

Online Mario68

• World Champion
« Reactie #42 Gepost op: 30 juni 2020, 21:18:36 »
Beetje zinloze discussie want het gaat toch grotendeels over persoonlijke voorkeur onder mensen met dezelfde passie, wat je ook mag beweren. Beter/slechter lees ik niet graag, liever ‘anders’ want alles is subjectief.

Technologie staat inderdaad niet stil, maar vooruitgang betekent niet automatisch verbetering imho.

Ik heb niet veel ervaring met allerlei types motoren, noch het geluk (of opportuniteit) gehad om met verschillende M modellen te kunnen rijden om te vergelijken dus mijn inbreng is beperkt.

Op basis van mijn ervaringen blijf ik ook bij mijn S54 ‘cause I f***ing love it!! ;D
Dat zegt de boer ook die nog steeds met een os ploegt  8)

Offline gfk807

• Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #43 Gepost op: 30 juni 2020, 22:10:07 »
Ervaring mee ?

Idd  8)

Rijbeleving is er wel hoor Andy  >:D

Online dadoke

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reactie #44 Gepost op: 1 juli 2020, 08:20:30 »
Ervaring mee ?

Rijbeleving is er wel hoor Andy  >:D

Dit is geen discussie of de M2 een goede wagen is of motor heeft, alhoewel dat het er wel op lijkt gezien de reacties.
Wel of de voorkeur uit gaat naar turbo of NA ...
Ervaring met turbo wagens genoeg, in een daily perfect naar mijn mening, vnl. voor het lage verbruik en instant vermogen, je moet als het ware aan niets meer denken (zeker als je daar nog eens een automatische versnellingsbak aan koppelt).

De sportieve automerken blijken toch ook nog de atmosferische motoren te prefereren voor hun 'top'-modellen.
Voor de instap-modellen kiezen ze voor zelfs 4-cylinders icm een turbo ingeval van Porsche.
Ferrari heeft zijn de V8's al ge-turbo-charged, V12 gelukkig nog niet.
Waarom niet ... omdat ze dat nog even kunnen voorkomen gezien de alsmaar strengere uitstootnormen.

Dus zo ver mijn betoog ... NA, any day of the week!

Offline Tom

• Oneliner
  • Race Legend
« Reactie #45 Gepost op: 1 juli 2020, 09:25:05 »
Als jij al een oude zak bent, moet ik heel binnenkort naar de eeuwige jachtvelden ;D
Totally agree with the above :thumbsup:

Ik heb andere interesses dan " de jeugd" zo blijkt, dus dan behoor ik wellicht niet meer tot die groep :)

Online Mario68

• World Champion
« Reactie #46 Gepost op: 1 juli 2020, 09:54:58 »
Dit is geen discussie of de M2 een goede wagen is of motor heeft, alhoewel dat het er wel op lijkt gezien de reacties.

Jij schreef toch dat de M2 weinig beleving geeft  :iono:
Is dan denk ik niks mis met mijn vraag.

Offline Tom

• Oneliner
  • Race Legend
« Reactie #47 Gepost op: 1 juli 2020, 09:59:16 »

Weinig is een foute woordkeuze, minder beleving misschien zelfs ook, andere beleving is zeker juist omschreven.

Online dadoke

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reactie #48 Gepost op: 1 juli 2020, 10:00:18 »
Ik veralgemeen naar de turbo daily wagens, want dat was eerder als argument voor de M2 gegeven ...
En mijn antwoord staat hoger   :)

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #49 Gepost op: 1 juli 2020, 13:38:49 »
Dat zegt de boer ook die nog steeds met een os ploegt  8)

Persoonlijke voorkeur van de boer dan he, zoals ik ook zeg voor NA vs Turbo.
Maar zijn die zijn patatten dan minder lekker dan die van een ander? ;)
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Online order66

• Race Legend
« Reactie #50 Gepost op: 1 juli 2020, 13:49:01 »

Geen idee waarom je in de pot blijft roeren, ondanks dat alles hier al gezegd is. Laat het los ;D
Maar ok, I’ll bite.

We kunnen de vraag ook omdraaien: heb jij al eens met een atmo :///M: gereden?
Ik heb het hier al gezegd, maar er wordt blijkbaar naast gelezen: het is allemaal kwestie van voorkeur, en dat is in alle richtingen ok.
Een moderne M zal een zeer goede daily zijn voor sommigen. Zou ik er een willen? Moest ik maar één wagen mogen bezitten waarschijnlijk wel. Comfort, power, wegligging, geluidsdemping, infotainment. Alles aanwezig.
Ondanks dit alles prefereren sommigen een atmosferische M.
Dat kan meerdere redenen hebben:

-een directer gevoel met de weg en een puurder contact met de wagen (weinig of geen elektronica). Natuurlijk, met de pk wedloop worden bepaalde wagens gevaarlijk voor veel mensen, en zien constructeurs zich verplicht om allerlei veiligheden in te bouwen.
-alle onnodige zaken om te rijden niet aanwezig (infotainment-touchscreen-gebarenbediening-stembediening-enz...).
-meer en meer pk is een illusie, een wedloop ingefluisterd door de media (constructeurs moeten volgen, want concurrentie). Dit brengt niets toe aan het rijplezier, tenzij je het belangrijk vindt om sneller te zijn dan de wagen naast je aan de lichten. Heb je al eens met een MX-5 of nog beter, een Lotus Elise gereden? Dat zijn wagens die ENORM leuk om rijden zijn, met veel minder pk.
-een atmosferische motor tot 8-9000tpm trekken, en moeten werken om altijd in de juiste powerband te zitten is gewoon zalig.
-het pure geluid van een atmo motor met de juiste uitlaat geeft een racebeleving. Geen active sound, pops en bangs of burble tuning.
-ook gewoon eenvoudige dingen die de voorkeur genieten, zoals een sleutel in de deur/het contact steken en omdraaien.

Is het allemaal beter? Neen. Kan het allemaal iemands voorkeur genieten? Zeker en vast. Daar is niets mis mee.
Het staat iedereen vrij om eerder van moderne wagens met turbo, infotainment enz... te genieten. Niemand heeft hier al het tegendeel beweerd!

Offline gfk807

• Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #51 Gepost op: 1 juli 2020, 13:54:59 »
Geen idee waarom je in de pot blijft roeren, ondanks dat alles hier al gezegd is. Laat het los ;D
Maar ok, I’ll bite.

Ik heb het hier al gezegd, maar er wordt blijkbaar naast gelezen: het is allemaal kwestie van voorkeur, en dat is in alle richtingen ok.
Een moderne M zal een zeer goede daily zijn voor sommigen. Zou ik er een willen? Moest ik maar één wagen mogen bezitten waarschijnlijk wel. Comfort, power, wegligging, geluidsdemping, infotainment. Alles aanwezig.
Ondanks dit alles prefereren sommigen een atmosferische M.
Dat kan meerdere redenen hebben:

-een directer gevoel met de weg en een puurder contact met de wagen (weinig of geen elektronica). Natuurlijk, met de pk wedloop worden bepaalde wagens gevaarlijk voor veel mensen, en zien constructeurs zich verplicht om allerlei veiligheden in te bouwen.
-alle onnodige zaken om te rijden niet aanwezig (infotainment-touchscreen-gebarenbediening-stembediening-enz...).
-meer en meer pk is een illusie, een wedloop ingefluisterd door de media (constructeurs moeten volgen, want concurrentie). Dit brengt niets toe aan het rijplezier, tenzij je het belangrijk vindt om sneller te zijn dan de wagen naast je aan de lichten. Heb je al eens met een MX-5 of nog beter, een Lotus Elise gereden? Dat zijn wagens die ENORM leuk om rijden zijn, met veel minder pk.
-een atmosferische motor tot 8-9000tpm trekken, en moeten werken om altijd in de juiste powerband te zitten is gewoon zalig.
-het pure geluid van een atmo motor met de juiste uitlaat geeft een racebeleving. Geen active sound, pops en bangs of burble tuning.
-ook gewoon eenvoudige dingen die de voorkeur genieten, zoals een sleutel in de deur/het contact steken en omdraaien.

Is het allemaal beter? Neen. Kan het allemaal iemands voorkeur genieten? Zeker en vast. Daar is niets mis mee.
Het staat iedereen vrij om eerder van moderne wagens met turbo, infotainment enz... te genieten. Niemand heeft hier al het tegendeel beweerd!

Klop allemaal, ook enorm genoten indertijd van mijn Z4 E85 met de 2.5 erin, zalige wagen waar mijn F20 120i niks tegen was terwijl op papier dezelfde prestaties vooropgesteld waren.

Maar een M2 is toch andere koek hoor  >:D

Dat van te makkelijk vind ik meer passen bij een M140i, zeker met Xdrive, minder beleving daar maar als op rails daar mocht ik echt alles mee doen op droge of natte ondergrond.

Ik zei ‘t al en blijf het zeggen ik verkies de M boven 996 en 997 ( 3.4 en 3.6 atmosferisch) maar is alweer een persoonlijke keuze.  8)

Online order66

• Race Legend
« Reactie #52 Gepost op: 1 juli 2020, 13:56:58 »
Natuurlijk man, dat wil alleen maar zeggen dat je voor jezelf de juiste keuze gemaakt hebt. Duidelijk :thumbsup:
Ik hoop die trouwens ooit eens irl te zien ;)

Online Mario68

• World Champion
« Reactie #53 Gepost op: 1 juli 2020, 14:02:04 »
Maar ok, I’ll bite.

Beetje rare opmerking bij een simpele vraag.
Blijkbaar mogen sommige meer zeggen dan anderen.
Denk dat het pot roeren van de andere kant komt.

Online Mario68

• World Champion
« Reactie #54 Gepost op: 1 juli 2020, 14:04:45 »
Persoonlijke voorkeur van de boer dan he, zoals ik ook zeg voor NA vs Turbo.
Maar zijn die zijn patatten dan minder lekker dan die van een ander? ;)
Zeer zeker niet  :)
Heb ook denk ik nooit geschreven dat het 1 beter is dan het andere.

Online Snorkel

• Premium Member
  • Crashed!
  • undereZtimated
« Reactie #55 Gepost op: 1 juli 2020, 14:09:08 »
Daarnet lokaal wat gaan rondrijden tussen 4 en 6K rpm (jaja, @henotteke... lach maar  ;D), manueel geschakeld en atmosferisch.

Wat vind ik leuk?
- Het geluid van de atmo-6I blijft toch echt zalig. Dé soundtrack van BMW imo.  :)
- De afgifte van power bij hogere toeren.
- Je moet toch wel werken en je hoofd er wat bijhouden bij het schakelen als je in hogere toeren zit. Tijdens fun-ritjes mag dat wel.

Maar als ik dan in de andere wagen stap, turbo en automaat, dan waardeer ik die ook ten zeerste:
- De "push" van de turbo die al bij lage toeren in gang springt. Het koppel onderin is wel plezant in dagelijks verkeer.
- De souplesse van de automaat die zijn werk beter doet dan ikzelf kan.

Dus wat is beter? Imo geen van de twee.
Ze hebben elk hun eigen karakter en ik waardeer ze allebei.
München - Z - Der Friseur
Stuttgart - C - Der Zühalter

Online Mario68

• World Champion
« Reactie #56 Gepost op: 1 juli 2020, 14:12:38 »

[/quote]

Waarom de vraag omdraaien ? heb ik ergens geschreven dat een atmo geen beleving geeft ?  :iono:
En nu zal ik weer in de pot roeren zeker ?

Online order66

• Race Legend
« Reactie #57 Gepost op: 1 juli 2020, 14:17:02 »

Waarom de vraag omdraaien ? heb ik ergens geschreven dat een atmo geen beleving geeft ?  :iono:
En nu zal ik weer in de pot roeren zeker ?

Gewoon omdat je dan ook eens kan vergelijken. Altijd handig bij het geven van meningen!

Online Mario68

• World Champion
« Reactie #58 Gepost op: 1 juli 2020, 14:27:06 »
Gewoon omdat je dan ook eens kan vergelijken. Altijd handig bij het geven van meningen!
Ok, ik zal dan geen meningen meer geven omdat ik niet met het ander heb gereden.
Ik zal ook geen simpele vragen meer stellen want dat ligt precies moeilijk bij sommige personen.

Online order66

• Race Legend
« Reactie #59 Gepost op: 1 juli 2020, 14:46:23 »
Zoals je wenst. Ik heb moeite genoeg gedaan om een vergelijkende visie te geven. Die ligt blijkbaar ook moeilijk bij sommige personen.