Auteur Topic:  BMW M3 CS of M4 GTS?  (gelezen 777 keer)

Offline greb

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
BMW M3 CS of M4 GTS?
« Gepost op: 18 juni 2020, 17:48:02 »
Eerder was ik aan het twijfelen tussen een M2 CS of M3 CS. Dat is inmiddels veranderd in een keuze voor een M3 CS of M4 GTS. Ik heb beide gereden, en moet zeggen dat de M4 GTS je wel echt het gevoel geeft in een raceauto te rijden. De M3 heeft dat iets minder natuurlijk vanwege de twee extra deuren.

Nu twijfel ik heel erg over welke keuze ik moet maken. De M4 GTS is geweldig, maar zonde om daar veel kilometers mee te maken. Zeker als het gaat om de restwaarde, er staan in Duitsland zelfs enkele te koop ver boven de tweehonderduizend euro. De M3 CS is iets meer daily, en ik maak jaarlijks toch zeker rond de 20.000 km. Ook zit er een redelijk prijsverschil tussen beide, de M3 CS is ongeveer twingtigduizend euro goedkoper. Maar ik ga er vanuit dat een M3 CS geen geld op gaat leveren op de langere termijn, terwijl een M4 GTS dat wel kan.

Mijn emotie zegt de M4 GTS, maar mijn verstand de M3 CS. Problemen zoals kinderen mee of degelijke is niet van toepassing. De enige wie mee gaat is mijn vriendin. Dit moment heb ik een F80 M3 met bootmod stage 1 en een IPE uitlaat, rijdt super, maar ben er zelf toch een beetje op uitgekeken op mijn huidige M3, ook in verband met het rode interieur. Ik wil graag weer iets nieuws..

M4 GTS:

M3 CS:
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2020, 17:55:43 door greb »

Offline midas

• World Champion
Re: BMW M3 CS of M4 GTS?
« Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2020, 18:12:53 »

De M3 CS is op vele vlakken handiger en als het meestal voor in het dagelijks verkeer is dan zou ik niet twijfelen en voor de M3 CS gaan of zelfs voor een M3/M4 competition.
Het zwaarder geschut a la GTS is wel wat specialer maar eigenlijk niet bruikbaar waarvoor hij gemaakt is ,toch in het dagelijks verkeer niet.Het is eigenlijk een buitenbeentje voor een verzamelaar of weekendrijder alsook voor de hardcore circuitrijder.Maar met het oog op waardebehoud of meerwaarde creatie zal je het mogen vergeten bij 20.000km per jaar,daarom zou ik jou eerder aanraden om met je hart te kopen en plezier te beleven aan wat je koopt want beleggen in dergelijke auto's is dan een erg foute keuze.Enfin dit is maar mijn mening hoor :thumbsup:
Het sakhir monster in actie

Offline Zaskar

• Premium Member
  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • I am getting older but I refuse to grow up
« Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2020, 19:27:37 »
Je wil graag eens iets nieuws, misschien effe wachten op de nieuwe G80-G82?
Daily: Benz C205 220d 
Weekend: F87 M2 LCI + fun Suzuki GSX-R1000 K8
F11 520d(Sold) -MK7 GTI PP(Sold) -E82 135i(sold)-E36 M3 EVO (sold)
I am getting older but I refuse to grow up

Offline smeersd

• World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2020, 21:21:09 »
Je wil graag eens iets nieuws, misschien effe wachten op de nieuwe G80-G82?

Je haalt me de woorden uit de mond. Maar als het moet gaan tussen die 2. De M4 GTS. Gezien je nu al een M3 met tune hebt... Naar restwaarde, collector, unieker,...

Offline Franzino

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2020, 00:03:08 »
Eerder was ik aan het twijfelen tussen een M2 CS of M3 CS. Dat is inmiddels veranderd in een keuze voor een M3 CS of M4 GTS. Ik heb beide gereden, en moet zeggen dat de M4 GTS je wel echt het gevoel geeft in een raceauto te rijden. De M3 heeft dat iets minder natuurlijk vanwege de twee extra deuren.

Nu twijfel ik heel erg over welke keuze ik moet maken. De M4 GTS is geweldig, maar zonde om daar veel kilometers mee te maken. Zeker als het gaat om de restwaarde, er staan in Duitsland zelfs enkele te koop ver boven de tweehonderduizend euro. De M3 CS is iets meer daily, en ik maak jaarlijks toch zeker rond de 20.000 km. Ook zit er een redelijk prijsverschil tussen beide, de M3 CS is ongeveer twingtigduizend euro goedkoper. Maar ik ga er vanuit dat een M3 CS geen geld op gaat leveren op de langere termijn, terwijl een M4 GTS dat wel kan.

Mijn emotie zegt de M4 GTS, maar mijn verstand de M3 CS. Problemen zoals kinderen mee of degelijke is niet van toepassing. De enige wie mee gaat is mijn vriendin. Dit moment heb ik een F80 M3 met bootmod stage 1 en een IPE uitlaat, rijdt super, maar ben er zelf toch een beetje op uitgekeken op mijn huidige M3, ook in verband met het rode interieur. Ik wil graag weer iets nieuws..

Restwaarde van M4 GTS zal misschien ietsje beter zijn, maar dit zal vooral liggen aan de minder gereden kilometers en minder gemaakte aantallen (+ de basis aankoopprijs was destijds al surrealistisch hoog). Als je van mening bent dat het zonde is om met een M4 GTS veel kilometers te maken, dan zou ik deze wagen zeker NIET kopen. Mijn mening is dat eender welke recente wagen je koopt; je er uiteindelijk maar echt kan van genieten om er zoveel mogelijk mee te rijden (en op die manier renderen de uitgaven van BIV en rijtaks ook het meeste). Het zou zonde zijn dat je uw M4 GTS wilt nemen uit de garage, maar het toch niet gaat doen vanwege de kilometers die er dan bij komen en het eventuele bijhorende waardeverlies. Als je als daily iets anders hebt, pakt de M4 GTS en neem hem op zoveel mogelijk fun en circuit uitstapjes nu het nog kan en mag (wetgeving / toekomstige milieunormen). Wil je een dagelijkse fun wagen die ook zeer ok is op circuit; neem de M3 CS. Maar je komt al van een M3...gaat een M3 CS dan genoeg verschil geven dat de aankoop nut heeft? Als je een eerste generatie F80 M3 hebt, dan gaat het een CS echt wel een upgrade zijn in rijden en qua gevoel. Ik heb met de eerste generatie M4 gereden en met de laatste M4 CS; het verschil in rijden en sensatie tussen deze twee was opmerkelijk. Over de andere M3/M4 modellen kan ik weinig zeggen hoe deze rijden.

M4 GTS trekt mij persoonlijk niet aan voor die prijzen. Over M4 GTS gesproken die aan zeer hoge prijzen te koop staan; het is niet omdat ze aan dergelijke prijzen te koop staan dat ze ook effectief verkocht worden. Vraagprijs en verkoopprijs zijn soms zeer grote verschillen, zeker bij dergelijke wagens die al zeer lang te koop staan. Volgende is iets zeer persoonlijk; maar ik zou zelf nooit meer dan 100K aan een M4 GTS geven (vind die gewoon niet meer geld waard, als je bekijkt wat je nog voor dergelijke prijzen kan kopen). Voor de prijs van een M4 GTS koop je ook een 991 GT3 Clubsport...en dat is (in mijn ogen) en voor mijn smaak toch nog wel iets anders als het topmodel van een BMW 4 reeks (beide zijn idem qua gebruiksgemak). Wat ik de M4 GTS wel moet geven is dat hij inderdaad zeer exclusief is (ook op trackdays) en hij echt wel de racecar feel heeft (maar dat laatste heeft een GT3 Clubsport ook). Moesten ze rond de 100K zijn, dan zouden de GTS eigenlijk echt wel de moeite zijn vind ik.

Offline greb

• Qualifying
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2020, 00:40:31 »
Bedankt voor al jullie reacties!

Wachten op de nieuwe M3/M4 zie ik eerlijk gezegd niet als een optie, gezien de nieuwe looks!

Morgen ga ik de knoop doorhakken, gevoel neigt nog wel naar de M4 GTS. Maar misschien maar doorsparen voor een Porsche GT3. De huidige M3 neem ik nu ook bijna wekelijks naar de Nurburgring, maar mis ik wel echt de keramische remmen. De M3 CS heeft dit wel weer, nieuwe lci lampen, iets stijver en unieker. Maar zoals hierboven gezegd, is inruilen op de M3 CS zoveel extra geld waard? Mijn M3 is van 2017, met M Performance veren ook.

Offline smeersd

• World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2020, 00:56:05 »
Bedankt voor al jullie reacties!

Wachten op de nieuwe M3/M4 zie ik eerlijk gezegd niet als een optie, gezien de nieuwe looks!

Morgen ga ik de knoop doorhakken, gevoel neigt nog wel naar de M4 GTS. Maar misschien maar doorsparen voor een Porsche GT3. De huidige M3 neem ik nu ook bijna wekelijks naar de Nurburgring, maar mis ik wel echt de keramische remmen. De M3 CS heeft dit wel weer, nieuwe lci lampen, iets stijver en unieker. Maar zoals hierboven gezegd, is inruilen op de M3 CS zoveel extra geld waard? Mijn M3 is van 2017, met M Performance veren ook.

Ik zou ook eerder naar de M4 GTS neigen. Is wel iets helemaal anders dan een gewone M3/M3 comp en in mindere maten maar ook wel anders dan een M3 CS.

Aan de M4 CS gedacht? Die ligt er zo wat tussenin.

Offline Janske21

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • Grts
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2020, 09:00:58 door Janske21 »

Offline greb

• Qualifying
« Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2020, 10:26:13 »
Ja, er staat er ook eentje in Nederland te koop: https://www.bmw.nl/nl/content/meer-bmw/premiumselection/zoeken.html#/voertuig=339180623

Een DTM vind ik ook heel gaaf, lastige is natuurlijk met dergelijke auto's dat er weinig keuze is. Misschien dat ik bij de DTM ga kijken vandaag nog, maar vind de GTS toch cleaner dan alle opmaakspul bij de DTM.

Offline Capitol

• Grand Prix Winner
« Reactie #9 Gepost op: 19 juni 2020, 10:30:30 »
Over welk prijsverschil spreken we tussen de M3 CS en de GTS?
Want als je 20k kilometer per jaar gaat doen, gaat de waarde van de GTS toch ook wel serieus zakken per jaar.

Offline greb

• Qualifying
« Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2020, 10:40:00 »
De M3 CS is 109k, en de M4 GTS 128k. Wel heb ik nog een A-klasse naast de M3, alleen pak ik nu veel meer de M3 dan de A-klasse. Maar bij aanschaf van de GTS wil ik echt maximaal naar 10.000 km per jaar gaan. Echt voor de zomerritjes en naar de Nurburgring.

Offline midas

• World Champion
« Reactie #11 Gepost op: 19 juni 2020, 11:01:46 »
De M3 CS is 109k, en de M4 GTS 128k. Wel heb ik nog een A-klasse naast de M3, alleen pak ik nu veel meer de M3 dan de A-klasse. Maar bij aanschaf van de GTS wil ik echt maximaal naar 10.000 km per jaar gaan. Echt voor de zomerritjes en naar de Nurburgring.

Dit is reeds een veel betere instelling hoor,want bij 20.000km/jaar zit je reeds na 5 jaren aan "deftige"preventieve kosten.
Het sakhir monster in actie

Offline Janske21

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • Grts
« Reactie #12 Gepost op: 19 juni 2020, 12:27:23 »
Als ik moest kiezen tussen de gts en dtm koos ik toch voor de dtm.
Veel exclusiever en standaard ook al 50pk meer.

Mss wel niet helemaal wat je zoekt maar is nogal een redelijk onbekende auto.
Alpina B4S. Is eigenlijk de gt3 versie van de e90.

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #13 Gepost op: 20 juni 2020, 17:58:37 »
10K per jaar voor pure fun ritje vind ik een mooi streefgetal. Als je zou zeggen 5K per jaar, dan zou ik het al zonder van de aankoop en het weinige gebruik vinden. Als je een A klasse hebt staan voor dagelijks gebruik...dan zou ik in het geval van M3 CS <=> M4 GTS/DTM voor de laatste gaan. Zeker aangezien je over speciale ritjes en Nürburgring spreekt gaat een GTS/DTM veel specialer en meer tot zijn recht komen. Hou er wel rekening mee dat CCB remmen zeer goed tegen fading kunnen, maar bij circuitgebruik (hoge warmte) wel sneller slijten dan normaal. Eens je die moet vervangen spreken we over een stevige kostprijs (misschien niet slecht om dit aspect in uw achterhoofd te houden als toekomstige waarde of totale kostenplaatje bij gebruik een grote rol spelen). Daarom rijden meeste GT3 (RS) die regelmatig op Nurburgring komen bijna allemaal op stalen remschijven...

Offline Tom86

• Nieuw
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 20 juni 2020, 19:14:29 »
Waarom zou je niet zoveel mogen rijden ermee?
Ik koop ook telkens waar ik gewoon zin in heb (budget toelaat) en gebruik het gewoon dagelijks.
Als ze de 100.000km naderen zet ik ze aan de kant en kijk ik voor nieuw speelgoed, meestal is dit na 4-5jaar.
Ze verklaarde me destijds ook gek dat ik dagelijks met mijn 1M ging rijden, maar heb er wel een leuke tijd mee gehad (en staat hier nog steeds)
M4 GTS en genieten, nu het nog kan.
T'is nu ook niet dat je je vriendin vers/nieuw houdt ivm restwaarde  :P

Offline greb

• Qualifying
« Reactie #15 Gepost op: 21 juni 2020, 11:19:21 »
Het gaat de M4 GTS worden. Gisteren ook nog maar eens in de M3 CS gereden, maar dat kan me niet echt meer bekoren na een rondje in de M4 GTS. Het is ook niet de bedoeling om het als investering te kopen, maar gewoon om lekker kilometers te maken. Natuurlijk zal ik hem iets vaker laten staan dan de M3 nu, maar hij zal nooit langer dan twee weken stil staan.

Wat betreft de CCB remmen, begreep van de verkopers als je eenmaal de grind in rijdt op het circuit de volledige set vervangen moet worden? Klopt dit, of is dit meer stemmingsmakerij?

Offline pukkie007

• Grand Prix Winner
« Reactie #16 Gepost op: 21 juni 2020, 12:23:03 »
Machtige keuze!  :thumbsup:

Veel fun en geluk ermee. En idd, blijf maar weg uit die grindbakken ( remmen, spoilers, carrosserie, en de hele onderkant).

Offline smeersd

• World Champion
« Reactie #17 Gepost op: 21 juni 2020, 12:28:14 »
Het gaat de M4 GTS worden. Gisteren ook nog maar eens in de M3 CS gereden, maar dat kan me niet echt meer bekoren na een rondje in de M4 GTS. Het is ook niet de bedoeling om het als investering te kopen, maar gewoon om lekker kilometers te maken. Natuurlijk zal ik hem iets vaker laten staan dan de M3 nu, maar hij zal nooit langer dan twee weken stil staan.

Wat betreft de CCB remmen, begreep van de verkopers als je eenmaal de grind in rijdt op het circuit de volledige set vervangen moet worden? Klopt dit, of is dit meer stemmingsmakerij?

Er zijn voor en tegenstanders. Ik ben een voorstander. Er zijn weinig tot geen problemen bekend met deze remmen. Alles slijt met de tijd. Als je met stalen remmen, opgewarmd, door een plas water rijdt, riskeer je ook van het metaal te deformeren, met trillende schijven tot gevolg. Dit zal je alleen niet zoveel geld kosten. Ik ken er redelijk wat met de M CCB en niemand heeft daar tot op heden problemen mee gehad  :thumbsup:

Proficiat met de M4 GTS  :exited:

Offline Capitol

• Grand Prix Winner
« Reactie #18 Gepost op: 22 juni 2020, 09:27:23 »
Keramische schijven zijn heel gevoelig voor steentjes, dus de grindbak is dikwijls fataal. En als je keramische schijven moet vervangen, hangt er een heel dik prijskaartje aan. Dat is de reden dat er heel weinig met keramische schijven op circuit gereden wordt. Op de openbare baan vind ik niet dat er nadelen aan verbonden zijn. Ondertussen een 9000 km gedaan met mijn RS en zeker geen klachten over de keramische remmen.

Offline WĊky

• Premium Member
  • World Champion
« Reactie #19 Gepost op: 22 juni 2020, 10:34:57 »
Goeie keuze gemaakt. Zelfs als zet je er veel km's op, als je de enige GTS te koop hebt met veel km's, dan zal die toch goed zijn waarde behouden.

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #20 Gepost op: 23 juni 2020, 11:23:42 »
Waarom zou je niet zoveel mogen rijden ermee?
Ik koop ook telkens waar ik gewoon zin in heb (budget toelaat) en gebruik het gewoon dagelijks.
Als ze de 100.000km naderen zet ik ze aan de kant en kijk ik voor nieuw speelgoed, meestal is dit na 4-5jaar.
Ze verklaarde me destijds ook gek dat ik dagelijks met mijn 1M ging rijden, maar heb er wel een leuke tijd mee gehad (en staat hier nog steeds)
M4 GTS en genieten, nu het nog kan.
T'is nu ook niet dat je je vriendin vers/nieuw houdt ivm restwaarde  :P
:thumbsup:

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #21 Gepost op: 23 juni 2020, 11:25:02 »
Het gaat de M4 GTS worden
VET!

Offline sjoerd94

• Qualifying
« Reactie #22 Gepost op: 29 juli 2020, 13:35:15 »
passen de stalen remschijven van de m2 competition met de geupgrade remmen niet op m3/4's met carbon remmen? had ergens zo iets opgevangen