Auteur Topic: [ALG] F80 M3 CRANK HUB  (gelezen 1188 keer)

Offline Phantom_M140i

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
[ALG] F80 M3 CRANK HUB
« Gepost op: 7 mei 2020, 23:08:57 »
Beste leden

Ik ben nu al weken aan het twijfelen om mijn droomwagen te kopen: de F80 M3.
Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn hoofd heb laten gek maken door van alles te lezen over de beruchte "crank hub failure"...
Is de kans groter of juist kleiner dat het kan gebeuren?
Kan je er preventief iets aan doen? Bepaalde rijstijl toepassen of weet ik veel? €6000 voor de fix wist ik al, maar zijn er nog mogelijkheden?

Groetjes  8)

Offline dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
Re: F80 M3 CRANK HUB
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2020, 07:44:13 »
@Boin kan hier wel raad geven vermoed ik ...

edit: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=68261.0 heeft ook wel wat info
« Laatst bewerkt op: 8 mei 2020, 07:46:09 door dadoke »

Offline ThomasD

• Grand Prix Winner
« Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2020, 10:03:10 »
waarom heeft een N55 der geen last van terwijl die dezelfde onderdelen heeft op dat vlak ?
ligt het enkel aan de dct ?

Offline midas

• World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 8 mei 2020, 12:32:14 »

Mij hebben ze laten weten dat enkel het agressief terugschakelen en kickdowns de grote oorzaak zou "kunnen" zijn van het cranckhub probleem en wordt dus niet erkend als een algemeen probleem bij BMW.
Volgens @Boin  en anderen is de oorzaak eerder een foute construktie.
Het sakhir monster in actie

Offline Blue

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 8 mei 2020, 13:22:25 »
Mij hebben ze laten weten dat enkel het agressief terugschakelen en kickdowns de grote oorzaak zou "kunnen" zijn van het cranckhub probleem en wordt dus niet erkend als een algemeen probleem bij BMW.
Volgens @Boin  en anderen is de oorzaak eerder een foute construktie.

Toch wel erg eigenlijk...
Agressief terugschakelen en kickdowns gebeuren op de DCT allemaal onder begeleiding van de software dus als het daardoor zou zijn (wat wss niet is) dan moet het nog een algemeen erkend probleem zijn ;)

Offline Boin

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #5 Gepost op: 8 mei 2020, 13:32:17 »
Heeft niks te maken met rijstijl.

Ik heb het zelf al meegemaakt, toen ik met een klant z’n auto aan het rijden was.
We waren gewoon rustig aan het meerijden met het verkeerd, en toen em stationair stond te draaien aan de lichten, kwam plots de motorstoring op het scherm.. Standaard M2C met 10.200km.

Tegelijk heb ik ook klanten die met andere turbo’s en 650pk, wekelijks op circuit zitten, met de originele crankhub.

Wat me intussen is opgevallen, is dat alle gevallen hier minder dan 30.000km hadden toen de crank hub los kwam.
Ik vermoed dus dat het afhankelijk is van hoe vast ze de bout gezet hebben in de fabriek.
De bout (rekbout) moet je ingeolied op 100nm +270° vast zetten.
Hoeveel het uiteindelijke koppel is, hangt af van hoeveel olie er aan de bout is, hoe zuiver de draad is etc.
Dus er zit wel degelijk verschil tussen verschillende auto’s.
Bij de montage van de Gintani kit moet je de bout (die ook oem bmw is) op factory specs vastzetten.
Ik controleer altijd het uiteindelijke koppel, en dat varieert van 520nm tot 570nm.
Dit verklaart ook de grote ‘lottery’ van de crank hub. Den ene heeft prijs, den andere niet.
Verklaart ook waarom de meeste gevallen al los komen bij een lage km-stand.
« Laatst bewerkt op: 8 mei 2020, 13:36:28 door Boin »

Offline DavyS

• Qualifying
« Reactie #6 Gepost op: 8 mei 2020, 17:54:58 »
Heeft niks te maken met rijstijl.

Ik heb het zelf al meegemaakt, toen ik met een klant z’n auto aan het rijden was.
We waren gewoon rustig aan het meerijden met het verkeerd, en toen em stationair stond te draaien aan de lichten, kwam plots de motorstoring op het scherm.. Standaard M2C met 10.200km.

Tegelijk heb ik ook klanten die met andere turbo’s en 650pk, wekelijks op circuit zitten, met de originele crankhub.

Wat me intussen is opgevallen, is dat alle gevallen hier minder dan 30.000km hadden toen de crank hub los kwam.
Ik vermoed dus dat het afhankelijk is van hoe vast ze de bout gezet hebben in de fabriek.
De bout (rekbout) moet je ingeolied op 100nm +270° vast zetten.
Hoeveel het uiteindelijke koppel is, hangt af van hoeveel olie er aan de bout is, hoe zuiver de draad is etc.
Dus er zit wel degelijk verschil tussen verschillende auto’s.
Bij de montage van de Gintani kit moet je de bout (die ook oem bmw is) op factory specs vastzetten.
Ik controleer altijd het uiteindelijke koppel, en dat varieert van 520nm tot 570nm.
Dit verklaart ook de grote ‘lottery’ van de crank hub. Den ene heeft prijs, den andere niet.
Verklaart ook waarom de meeste gevallen al los komen bij een lage km-stand.

Wil je daarmee bedoelen dat "als je het na 30k nog niet gehad hebt zal het niet meer gebeuren?"

In dat geval maak ik mijn "crankpotje" leeg voor iets anders hoor   :toofunny:

Alleszins, als ik mijn M uithaal geef ik GAS daar waar ik kan. En ik troost me met het idee dat ik nog niet gehoord een heb dat een kapotte crankhub motorschade heeft veroorzaakt
« Laatst bewerkt op: 8 mei 2020, 17:58:20 door DavyS »

Offline Boin

• * Board Sponsor *
  • Race Legend
« Reactie #7 Gepost op: 8 mei 2020, 21:27:08 »
Wil je daarmee bedoelen dat "als je het na 30k nog niet gehad hebt zal het niet meer gebeuren?"

In dat geval maak ik mijn "crankpotje" leeg voor iets anders hoor   :toofunny:

Alleszins, als ik mijn M uithaal geef ik GAS daar waar ik kan. En ik troost me met het idee dat ik nog niet gehoord een heb dat een kapotte crankhub motorschade heeft veroorzaakt
Ik ‘denk’ dat de kans kleiner is ja.

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2020, 19:33:11 »

Offline r1sthebest

• World Champion
« Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2020, 18:34:10 »
@Boin   hieronder een filmpje waar men een cranckhub fix toepast van MaxPsi. Is dit zo een beetje de manier van werken zoals bij u met de gintani fix? De gintani is wel een "one piece" zeker? Wat de MaxPsi niet is. En moet jij ook die gaten boren?
Serieus werk alleszins!   :wow:

Offline Boin

• * Board Sponsor *
  • Race Legend
« Reactie #10 Gepost op: 24 mei 2020, 22:41:03 »
Yup, vorige week nog eentje gedaan:

https://www.facebook.com/423566721106272/posts/2784360601693527/?d=n

Is idd een serieuze klus, 3-tal dagen werk.
De Gintani is een one piece design, maar vooral de manier waarop die gekeyed is op de krukas vind ik beter.
Ook is de manier waarop je moet boren beter. Gwn onderaan met veel ruimte voor de boormachine, en duidelijk zicht.

Zoals je op het filmpje van Maximum PSI kan zien, moet je 2 blinde gaten boren vooraan in de krukas die PERFECT 180° tov elkaar moeten staan. Je hebt ook geen goed zicht op het boren (moeilijk te zien of je recht aan het boren bent), en geen ruimte om goed kracht te zetten (krukas is gehard)
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2020, 22:51:38 door Boin »

Offline r1sthebest

• World Champion
« Reactie #11 Gepost op: 25 mei 2020, 00:42:47 »
Dank u voor de uitleg. En chapeau voor jullie werk! 👌

Offline order66

• Race Legend
« Reactie #13 Gepost op: 3 juni 2020, 22:11:50 »
Ongelofelijk deze miserie bij een nieuwe M3. Bmw leert niet snel bij. Zijn er blijkbaar die olie zuipen bij de vleet ook.

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline smeersd

• World Champion
« Reactie #14 Gepost op: 3 juni 2020, 22:24:27 »
Ongelofelijk deze miserie bij een nieuwe M3. Bmw leert niet snel bij. Zijn er blijkbaar die olie zuipen bij de vleet ook.

Klopt, hierom heeft BMW zelfs de olievoorschriften veranderd. Voor een M2 N55 schrijven ze bv. de normale olie 0W30 of 5W30 voor terwijl ze voor de S55 blokken 5W40 voorschrijven. Mijn maat wist me dit te vertellen omwille van hoog olieverbruik. Vreemde is ook de een weer wel, de ander weer niet  :iono:

Offline stevos

• World Champion
« Reactie #15 Gepost op: 5 juni 2020, 19:35:22 »
Klopt, hierom heeft BMW zelfs de olievoorschriften veranderd. Voor een M2 N55 schrijven ze bv. de normale olie 0W30 of 5W30 voor terwijl ze voor de S55 blokken 5W40 voorschrijven. Mijn maat wist me dit te vertellen omwille van hoog olieverbruik. Vreemde is ook de een weer wel, de ander weer niet  :iono:
Hmm moet dan toch af en toe eens oliepeil checken dan.

Doet me denken aan mn opel astra of pompverstuiver golfke V

Offline smeersd

• World Champion
« Reactie #16 Gepost op: 5 juni 2020, 23:07:21 »
Hmm moet dan toch af en toe eens oliepeil checken dan.

Doet me denken aan mn opel astra of pompverstuiver golfke V

Maak u niet te veel zorgen... Is vooral bij de eerste S55 blokken en nu nemen ze geen risico en hebben ze de olievoorschriften veranderd. Mijn M3 verbruikt 0 olie, mijne maat zijn M4 CS ook niet...

Offline order66

• Race Legend
« Reactie #17 Gepost op: 6 juni 2020, 06:58:37 »
Maak u niet te veel zorgen... Is vooral bij de eerste S55 blokken en nu nemen ze geen risico en hebben ze de olievoorschriften veranderd. Mijn M3 verbruikt 0 olie, mijne maat zijn M4 CS ook niet...

Ik ken er genoeg die wel serieus verbruiken hoor... wordt wel overal dood gezwegen natuurlijk.

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline Patryk88

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 23 juni 2020, 21:20:48 »
Mijne m3 f80 (2016) heeft nu 60k km en nog geen last gehad van crank hub. En heb nog geen olie moeten bijvullen niks :) veel over gelezen dat ze konden zuipen maar gelukkig de mijne niet. Tegen augustus gaat em verkoop in met nog 2j en paar maanden garantie van bmw