Auteur Topic:  2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe  (gelezen 1481 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Chezlow

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 18
2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe
« Gepost op: 2 mei 2020, 09:29:23 »
Hi All,

Even mijn wagen introduceren! Heb al verschillende mensen benaderd met vragen, dus het leek mij ook gepast om even een introductie te doen.

Ik heb de wagen geïmporteerd uit Duitsland afgelopen december. Het is een D4 Coupe, gemaakt in 2015, nummer 028 van de 250. Kilometerstand was net onder de 100.000.

Toen ik hem kocht wist ik dat hij nog niet klaar was, maar het was een goede basis om verder mee aan de slag te gaan.


Offline BIG charlie

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1842
Re: 2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe
« Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2020, 10:57:04 »
Proficiat met deze Alpina  :thumbsup:
Helemaal mijn goesting  :drool: :drool:
F45 225XE iPerformance Platingrau
Kawasaki Versys 1000

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed - F45-218d

Online DanyDC

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 164
Re: 2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe
« Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2020, 13:52:29 »
Knap  :thumbsup:

Offline KenM3

  • Trade Count: (+4)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 831
Re: 2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe
« Reactie #3 Gepost op: 2 mei 2020, 15:00:16 »
Mooie wagen, zal zeker een plezier zijn om in te rijden 👍 . Heb je nog wat meer info en foto’s?
Heb je een PM gestuurd voor de paddles.

Offline dannyro

  • Trade Count: (+8)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3646
Re: 2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe
« Reactie #4 Gepost op: 2 mei 2020, 16:02:49 »
Proficiat, mooie Alpina :thumbsup:
E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo

Offline Denniske

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 285
    • www.dennisnoten.com
Re: 2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe
« Reactie #5 Gepost op: 2 mei 2020, 16:07:44 »
Knap ding!

Wat bedoel je met 'nog niet klaar'? Hij ziet er toch redelijk rijdbaar uit op de foto's?  :D

Offline thibdwin

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 40
Re: 2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe
« Reactie #6 Gepost op: 2 mei 2020, 16:19:34 »
Proficiat, ga je veel plezier aan beleven! Rijdt heerlijk.

Offline Rednose

  • Trade Count: (+1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 207
Re: 2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe
« Reactie #7 Gepost op: 2 mei 2020, 18:40:17 »
Proficiat met deze knappe wagen!
Veel fijne en veilige kilometers toegewenst :thumbsup:

Offline Woodykipo

  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 7369
Re: 2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe
« Reactie #8 Gepost op: 4 mei 2020, 06:00:53 »
Mooie Alpina :thumbsup:

Offline Kristofm

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2818
Re: 2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe
« Reactie #9 Gepost op: 4 mei 2020, 14:04:18 »
Die spoiler maakt hem toch wel af he...

Offline Chezlow

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 18
Re: 2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe
« Reactie #10 Gepost op: 4 mei 2020, 14:54:46 »
Wat ik bedoelde met nog niet klaar is dat ik nog wat dingen wilde aanpassen :)

Een van de eerste dingen was de type aanduiding aan de achterkant van de auto, evenals de logo's. De letters ALPINA D4 BiTurbo ontbraken, maar deze maken de wagen wel echt.. BMW in Den Haag kon deze leveren, dus nu pronken ze op de achterzijde!

Daarnaast vond ik de 19" velgen aan de voorzijde wel goed, maar achter vond ik het in verhouding teveel band. Met 20" is dat stukken beter.. Was even een zoektocht, maar toen kwam ik bij een dealer originele Alpina 20" velgen tegen. Deze heb ik een week geleden laten installeren, echt een wereld van verschile nu echt helemaal gelukkig!

Daarnaast kwam ik tijdens mijn zoektocht nog Alpina's tegen met een data display van AWRON.. Nergens voor nodig, maar zo'n mooi gadget! Helaas kwam ik erachter dat ze gestopt zijn met produceren en tweedehands kwam ik ze ook niet tegen. Na wat zoeken kwam ik de schermen van AK motion tegen. Goedkoper, volledig in kleur en veel vollediger kwa opties. Deze is inmiddels ook ingebouwd!

Als laatste miste ik de karakteristieke striping waar Alpina bekend om staat. Deze is onwijs kostbaar bij de dealer in Den Haag. Toen ik met een lokaal reclame bureau belde om te vragen of hij deze kon plakken voor me, gaf hij aan dat hij deze ook na kon maken. Ik was hier sceptisch over, maar de beste man verzekerde mij dat hij dit eenvoudig kon, voor een fractie van de prijs. Een paar weken geleden was het zover, toen zou hij eindelijk tijd hebben. De avond voor onze afspraak gaf hij helaas aan dat het hem toch niet ging lukken. Echt onwijs shit!
Via de Alpina facebook groep heb ik een man gevonden in Engeland die de stripings kan leveren, deze is inmiddels binnen en woensdag wordt het dan eindelijk geplakt! Kan niet wachten :)

Verder ben ik aan het kijken naar een straight downpipe en DPF delete.. En er zit nu een HiFi systeem in en geen Harman Kardon. Dit klinkt goed, maar het kan beter. Lijkt me ook mooi om hier nog wat in aan te passen!

Online DavyS

  • Trade Count: (+1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 234
Re: 2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe
« Reactie #11 Gepost op: 4 mei 2020, 17:28:21 »
Zeer knappe wagen !!

Is de carbon trim ook origineel?

Veel veilige kilometers gewenst  :thumbsup:

Offline Chezlow

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 18
Re: 2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe
« Reactie #12 Gepost op: 4 mei 2020, 17:50:21 »
Scherp gezien! Helaas is de carbon trim niet origineel.. Er zat iets van geborsteld aluminium op, dat vond ik niet heel erg mooi staan bij het volledig zwarte interieur. Daarom heb ik deze delen gewrapt met carbon folie van 3M.

Ik vind het zelf echt veel rustiger ogen zo :) Twijfel er over om het nog eens over te doen, maar dan met Alcantara. Maar geen idee of dat mooi is!

Online DavyS

  • Trade Count: (+1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 234
Re: 2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe
« Reactie #13 Gepost op: 4 mei 2020, 19:25:32 »
Ik vind het alleszins heel geslaagd, enkel jammer dat het alpina-logo naast de ventilatierooster dan verdwenen is.

 

Offline Machiel

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1266
Re: 2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe
« Reactie #14 Gepost op: 7 mei 2020, 09:25:37 »
Tof accent, om achteraan een grotere velg te steken. Met dat ge het zegt, stoort het idd wel wat op die 1ste foto.
En het zijn de aanpassingen die ge voor uzelf maakt, die een wagen echt van U doen voelen he.. Proper!
1st BMW: E30 318i 1989 (wrecked) - E39 520D 2000 (sold) - E39 525D 2003 (sold) - E91 320D 2011 (current) - Honda VFR 750 1995 (current bike)

Online 6-cilinderke

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 463
Re: 2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe
« Reactie #15 Gepost op: 7 mei 2020, 09:43:44 »
Prachtige Alpina!  :drool:

@Machiel  denk dat hij gewoon rondom 20" heeft gestoken? Niet?
BMW 630i

Offline Chezlow

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 18
Re: 2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe
« Reactie #16 Gepost op: 13 mei 2020, 09:33:51 »
Hahaha, ja ik heb niet alleen achter 20" gemonteerd, maar een complete nieuwe set gekocht. Ik begrijp de verwarring wel, achter stoorde de hoeveelheid band mij het meeste.

Offline Chezlow

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 18
Re: 2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe
« Reactie #17 Gepost op: 15 mei 2020, 20:44:28 »
Ik merk dat ik de knoppen aan het stuur vaak gebruik, vooral om goed terug te schakelen en af te remmen voor  bochten. De knopjes op de Alpina zijn heel subtiel en niet altijd even makkelijk te vinden.

Geïnspireerd door iemand anders op het Forum (KenM3) heb ik van eBay een setje BMW flippers aangeschaft voor mijn D4. Ken gaf aan dat hij dit van iemand had gekocht die beweerde dat hij er software/hardware matig ook nog iets aan veranderd had. Hij twijfelde er wel aan of dit echt zo was... Dus heb ik de gok maar gewaagd en een normale set gekocht via eBay.

De prijs was erg netjes, na wat zoekwerk heb ik voor 50 euro (inclusief verzendkosten) een mooie set gevonden. Na iets meer dan een week wachten waren ze gisteren eindelijk binnen!

Ik ben zeer tevreden over het eindresultaat. Misschien ben ik het over een tijdje weer zat, dan wissel ik de Alpina knopjes gewoon weer terug. Voor nu helemaal gelukkig!

Offline henotteke

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 3971
  • Jaguar F-Pace / BMW Z4 E89 35iS / Alpina B10
    • IT-firma
Re: 2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe
« Reactie #18 Gepost op: 16 juni 2020, 10:27:16 »
ik heb indertijd ook een striping laten maken in engeland voor mijn D3 E92
maar je ziet wel het verschil met de echte. ik dacht dat de echte ergens 280€ was voor de set ongeplaatst.
plaatsing is wel niet zo simpel.
Heb je SPBA al gecontacteerd? hij verkoopt en plaatst die decosets ook. ik begin er zelf niet meer aan.

20" velgen heb ik hier ook nog te koop liggen, aangezien mijn D4 al een tijd weg is.

Offline Chezlow

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 18
Re: 2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe
« Reactie #19 Gepost op: 20 juni 2020, 07:45:19 »
Na wat wikken en wegen heb ik de beslissing genomen; ik heb een straight downpipe laten monteren zonder DPF.
Voornaamste reden hiervoor voor mij was het uitlaat geluid. Je hoort de 6 cilinder gewoon niet, het enige dat je goed hoorde was de turbo. Daarnaast vind ik 400 pk wel echt een magische grens, daarmee kan je een M3 goed bijhouden.

Omdat de auto elke zoveel honderd kilometer het roetfilter regenereert moet de software ook aangepast worden. Dit in combinatie met de verminderde weerstand levert wat extra vermogen op. Ik heb verschillende tuningsbedrijven aangeschreven en kreeg wisselende gevoelens aan de hand van hun reacties. Uiteindelijk heb ik besloten om mijn auto door Mosselman Turbo Systems onder handen te laten nemen. Een gerenommeerde tuner die gespecialiseerd is in BMW. Ze blijven netjes binnen de grenzen en zoeken niet het maximale op. Dat voelt voor mij goed, ik ben zuinig op mijn auto.

Het resultaat is echt fenomenaal; ZO heeft Alpina de D4 bedoeld. Het akrapovic uitlaatsysteem komt tot z'n recht zonder de DPF, het geluid is echt fantastisch. Je hoort de turbo nog beter fluiten, maar ook een dikke roffel als je gas geeft (of gewoon stationair draait). Mensen kijken nu om, doordat de auto er niet alleen fantastisch uitziet, maar ook zo klinkt!

Het vermogen zit nu op 400pk, wat ik helemaal prima vind. Over het gehele toerenbereik heb ik meer vermogen gekregen en dat voelt je. Samen met het geluid zorgt het voor een hele andere beleving. Echt fantastisch!

Ik heb wat filmpjes gemaakt, deze zijn te bekijken via youtube:




Offline Chezlow

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 18
Re: 2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe
« Reactie #20 Gepost op: 20 juni 2020, 08:04:12 »
Het hardste dat ik ook gereden had was 280, toen ik m'n Alpina op ging halen vanuit Duitsland. Ik had wel het gevoel dat er nog wat meer in zat, als ik langer gas had kunnen geven.

Ergens bleef de magische grens van 300 km/h in mijn achterhoofd aanwezig. Veel mensen hebben weleens 200+ km/h gereden, maar wie heeft de 300 nou eens gehaald?

De B4 heeft een topsnelheid die net boven de 300 ligt en die beschikt over 410 pk. Door de aanpassingen die ik aan mijn D4 heb gedaan zit ik nu op 400pk. Theoretisch gezien leek het mij dus ook mogelijk om met mijn D4 de 300 te halen...

Afgelopen zondag ochtend was het zover! Samen met een goede vriend zijn wij vertrokken richting de Duitse grens. Vanaf Hengelo is er een stuk autobahn zonder snelheidsbegrenzing. Zondagochtend leek ons de beste optie, omdat er dan weinig verkeer is. De banden goed op spanning gebracht, gecontroleerd op beschadigingen, alle wielmoeren nagelopen.. En uiteindelijk zijn we iets over 7 de grens gepasseerd voor onze poging op de 300 km/h te halen. Meteen een paar runs gedaan om te kijken naar de acceleratie van 0-200+.

Het kostte meer moeite dan verwacht. Net over de grens, tijdens de eerste run hebben we 297 op de teller gehaald. Het eerste stuk bestond uit de ouderwetse betonnen platen waar de autobahn bekend om stond. Kaarsrecht, geen spoorvorming, perfect! Helaas moest ik bij 297 in de ankers, vanwege ander verkeer.

Na de betonnen platen bestond het wegdek voornamelijk uit asfalt. Het asfalt op de autobahn golft aardig, niet heel relaxed als je met meer dan 250 km/h rijd. Het was op deze stukken ook vrij druk, waardoor we niet ver boven de 290 uit zijn gekomen. De tank die meer dan halfvol was hebben we in iets van 100 kilometer leeggereden. Hij zuipt aardig met die snelheden!

Na verschillende pogingen die niet succesvol waren, doordat we moesten wijken voor ander verkeer, of door het oneffen wegdek, hebben we de moed maar opgegeven. We zijn gaan tanken en besloten om weer terug naar Nederland te rijden.

Op het laatste stuk autobahn, een paar kilometer voor de grens, werd het ineens weer erg rustig. Bijna geen verkeer, geen asfalt maar betonnen platen... En al rijdend besloten om nog een laatste poging te doen. De auto kroop steeds dichter naar die magische grens van 300km/h toe en ineens was het daar: SUCCES! De HUD gaf 300km/h aan!




« Laatst bewerkt op: 20 juni 2020, 08:07:11 door Chezlow »

Offline Chezlow

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 18
Re: 2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe
« Reactie #21 Gepost op: 20 juni 2020, 08:09:54 »
Nog een laatste bericht met de curves. Verschillende runs gehad op de Dyno, de ene keer boven de 400pk, de andere keer eronder. Deze run zat er precies tussenin :)

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 6607
Re: 2015 - F32 - ALPINA D4 Coupe
« Reactie #22 Gepost op: 20 juni 2020, 08:32:33 »
Goede beslissing om met Mosselman in zee te gaan ;D Een magische naam sinds de jaren 80. Brabus en Lorinser verkochten wegens met Mosselman systemen, onder hun naam. Die mannen weten waar ze mee bezig zijn :thumbsup:

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”