Auteur Topic: [F07,F10,F11] F11 2014 535i - verschil tussen Ctec MXS 5.0 en Ctex MXS 5.0 Polar. OPLOSSING  (gelezen 429 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Diezelke

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 711
  • Life is too short to be small.
[F07,F10,F11] F11 2014 535i - verschil tussen Ctec MXS 5.0 en Ctex MXS 5.0 Polar. OPLOSSING
« Gepost op: 21 april 2020, 21:42:53 »
Wie kent er iets van elektriciteit en kan me even hiermee helpen:

In plaats van een CTEC MXS 5.0 kocht ik (dom van mij) een CTEC MXS 5.0 Polar.

Ik wou nagaan of de MSX5 Polar ook kan dienen voor AGM batterijen (ik heb een F11 535i van 2014).

Na mijn opzoekingen daaromtrent heb ik de handleidingen van de MSX5 Polar en de MSX5 (gewoon) vergeleken.

De voltages bij de MSX5 zijn: 14.4 V - 14.7 V- 15.8 V--> ik begrijp dat de 14.7V dan de AGM functie is.

De voltages bij de MSX5 Polar zijn: 14.4V - 15V en 15.8 V. --> de 15V optie is dan de "COLD" optie oftewel het sneeuwvlokje.

Mijn vraag is die 0.3V verschil tussen de AGM optie van de MSX5 en de MSX5 Polar geen probleem voor mijn AGM batterij ?

Het wordt nog iets vreemder als je de Nederlandstalige en Engelstalige handleiding van de MSX5 Polar met elkaar vergelijkt (zie hieronder):

Handleiding van de MSX 5 Polar in het Nederlands: https://www.ctek.com/nl/products/vehicle/mxs-5-0-polar

Handleiding van de MSX5 Polar in het Engels: http://www.autokataloog.ee/files/953/9020/User-guide/u--MXS-5.0P--user-manual_ENG.pdf

Handleiding van de MSX5: https://www.ctek.com/products/vehicle/mxs-5-0.

In de Nederlandstalige handleiding staat uitdrukkelijk dat de modus "COLD"/sneeuwvlokje de AGM modus is. Dit staat nergens in de Engelstalige handleiding (die ik ontving).

Mag ik dan afleiden dat ik voor mijn AGM batterij ook de MSX5 Polar kan gebruiken en in plaats van de AGM modus deze dan in de "COLD" modus (sneeuwvlokje) moet zetten niettegenstaande er 0.3V verschil is ?

Ik ken niets van elektriciteit dus wellicht kan iemand hier wat licht op laten schijnen ?

Anders zal ik de Polar wisselen voor een "gewone" MSX5 (maar dat is zo'n gedoe).

Alvast bedankt voor het advies (zie ook het topic: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=43890.0)

@Phantom Five
@Spasta
@b_ken
@bakvolk  (ik weet dat je een gelijkaardig topic had).

[EDIT OPLOSSING:

Intussen contact gehad met verdeler en fabricant.

blijkt dus dat de polar ook de AGM optie heeft maar dus niet langer zo aangeduid. Aangeduid met het sneeuwvlokje zoals hierboven al geopperd was.

Samenvattend de Ctec MXS 5.0 Polar kan je dus ook voor AGM batterijen gebruiken.]
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2020, 13:08:20 door Diezelke »
F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)

Offline Diezelke

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 711
  • Life is too short to be small.
Re: F11 2014 535i - verschil tussen Ctec MXS 5.0 en Ctex MXS 5.0 Polar
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2020, 21:43:26 »
NL handleiding van de MSX5 Polar
F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)

Offline Diezelke

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 711
  • Life is too short to be small.
Re: F11 2014 535i - verschil tussen Ctec MXS 5.0 en Ctex MXS 5.0 Polar
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2020, 21:44:18 »
Engelstalige handleiding van de MSX 5.0 Polar.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2020, 21:51:59 door Diezelke »
F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)

Offline Diezelke

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 711
  • Life is too short to be small.
Re: F11 2014 535i - verschil tussen Ctec MXS 5.0 en Ctex MXS 5.0 Polar
« Reactie #3 Gepost op: 21 april 2020, 21:48:10 »
Engelstalige handleiding van de (gewone) MSX 5.0.

F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)

Offline Phantom Five

  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 5479
Re: F11 2014 535i - verschil tussen Ctec MXS 5.0 en Ctex MXS 5.0 Polar
« Reactie #4 Gepost op: 22 april 2020, 02:19:00 »
Bij de "gewone" MSX 5.0 staat AGM option.
Bij die MSX 5.0 Polar staat een sneeuwvlokje.
Maar dus in principe maakt dikt niet echt uit want zowel de ene als de andere zijn voorzien om een AGM batterij deftig op te laden (in conditie te houden) zoals ik die handleidingen interpreteer.
Ge kunt er dus helemaal geen kwaad mee hoor, beide zijn geschikt.
Zelfs een gewone druppellader zonder deze functie zal ook voldoen, enkel zal het heel wat langer duren eer dat men een optimale lading bereikt heeft.
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6192
Re: F11 2014 535i - verschil tussen Ctec MXS 5.0 en Ctex MXS 5.0 Polar
« Reactie #5 Gepost op: 22 april 2020, 23:23:40 »
Denk dat ik ook zo ene heb , bij mij staat er ook sneeuwvlokje ipv AGM op , die 0,3V extra zal geen probleem zijn want tijdens het rijden stijgt de spanning soms ook even tot  meer dan 15V bvb als verbruiksmeter in blauwe zone (recharge) gaat

Offline Diezelke

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 711
  • Life is too short to be small.
Re: F11 2014 535i - verschil tussen Ctec MXS 5.0 en Ctex MXS 5.0 Polar
« Reactie #6 Gepost op: 22 april 2020, 23:25:24 »
Bij de "gewone" MSX 5.0 staat AGM option.
Bij die MSX 5.0 Polar staat een sneeuwvlokje.
Maar dus in principe maakt dikt niet echt uit want zowel de ene als de andere zijn voorzien om een AGM batterij deftig op te laden (in conditie te houden) zoals ik die handleidingen interpreteer.
Ge kunt er dus helemaal geen kwaad mee hoor, beide zijn geschikt.
Zelfs een gewone druppellader zonder deze functie zal ook voldoen, enkel zal het heel wat langer duren eer dat men een optimale lading bereikt heeft.

@Phantom Five : Bedankt Guido !
F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)

Offline Diezelke

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 711
  • Life is too short to be small.
Re: F11 2014 535i - verschil tussen Ctec MXS 5.0 en Ctex MXS 5.0 Polar
« Reactie #7 Gepost op: 22 april 2020, 23:26:05 »
Denk dat ik ook zo ene heb , bij mij staat er ook sneeuwvlokje ipv AGM op , die 0,3V extra zal geen probleem zijn want tijdens het rijden stijgt de spanning soms ook even tot  meer dan 15V bvb als verbruiksmeter in blauwe zone (recharge) gaat

@M-Power : Bedankt voor het antwoord !
F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)

Offline Diezelke

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 711
  • Life is too short to be small.
Intussen contact gehad met verdeler en fabricant.

blijkt dus dat de polar ook de AGM optie heeft maar dus niet langer zo aangeduid. Aangeduid met het sneeuwvlokje zoals hierboven al geopperd was.

Samenvattend de Ctec MXS 5.0 Polar kan je dus ook voor AGM batterijen gebruiken.
F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)