Auteur Topic: [F07,F10,F11] F11 2014 535i - hoge accu ontlading - EDIT (oorzaak + oplossing)  (gelezen 823 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Diezelke

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 711
  • Life is too short to be small.
[F07,F10,F11] F11 2014 535i - hoge accu ontlading - EDIT (oorzaak + oplossing)
« Gepost op: 19 april 2020, 13:34:36 »
Zoals zovelen, en ook hier op het forum lees ik, krijg ik telkens de melding: hoge accu ontlading.

Omv de louter essentiële verplaatsingen zal de accu meer verbruiken dan dat hij oplaadt.

EDIT: intussen ben ik er achter wat de eigenlijke oorzaak was. De wagen wordt eigenlijk niet meer gebruikt, maar elk weekend ben ik wel al bezig geweest met, ondermeer, geheel plastic interieur aangepakt met Gyeon Rim, het volledige lederen interieur gereinigd en opnieuw beschermd, ik heb het gehele motorcompartiment gereinigd, etc. Telkens de wagen dus open, met radio, wagen verzetten om de andere kant aan te pakken, deur open, koffer open, deur toe, etc. Maw voortdurend accu gebruikt maar nooit deftig opgeladen. Dit zal dus de reden geweest zijn in combinatie met weinig tot niets rijden met de wagen. Intussen druppellader gekocht en probleem opgelost :)

Om te vermijden dat ik een nieuwe accu moet steken, wil ik dus een druppellader aanschaffen of een acculader. Blijkbaar is in deze omstandigheden de aanschaf van een druppellader meer aangewezen, juist ?

Tweede vraag: welke druppellader raden jullie mij aan ?

Alvast bedankt voor de tips !
« Laatst bewerkt op: 22 april 2020, 23:29:03 door Diezelke »
F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)

Offline Phantom Five

  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 5480
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading
« Reactie #1 Gepost op: 19 april 2020, 14:55:51 »
Ik heb er 3 van deze zoals op de foto.
Ze krijgen een dikke diesel batterij redelijk snel bijgeladen, dus zal dat voor een benzine zeker volstaan.

'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

Offline Rednose

  • Trade Count: (+1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 107
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading
« Reactie #2 Gepost op: 19 april 2020, 15:51:58 »
Hier een CTEK mxs 5 in gebruik naar alle tevredenheid voor zowel de moto als voor de wagens. Heeft al geregeld een Mercedes ML 320 cdi van de schoonouders de winter door geholpen.

Offline BIG charlie

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1751
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading
« Reactie #3 Gepost op: 19 april 2020, 16:14:07 »
Heb dezelfde als die van @Phantom Five
Deze werken perfect voor zowel motor als auto  :thumbsup:
F45 218D Active Tourer Arktikgrau
Suzuki Burgman 650 Executive

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 6060
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading
« Reactie #4 Gepost op: 19 april 2020, 19:03:34 »
Hier een CTEK mxs 5 in gebruik naar alle tevredenheid voor zowel de moto als voor de wagens. Heeft al geregeld een Mercedes ML 320 cdi van de schoonouders de winter door geholpen.

Ik heb ook al jaaaaren dezelfde. Hangt geregeld aan al mijn wagens, doet perfect zijn werk. Moto’s hebben er ook al aangehangen

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6193
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2020, 23:11:28 »
Ik heb ook al jaaaaren dezelfde. Hangt geregeld aan al mijn wagens, doet perfect zijn werk. Moto’s hebben er ook al aangehangen

Welke laadstand gebruiken jullie met de MXS5 ?

Heb er ook zo 1 en iemand zei dat je bij een AGM-accu best de winterlaadstand gebruikt want dat die iets hoger voltage geeft wat AGM-accu's normaal ook krijgen als de alternator vd wagen hen oplaadt (kan tot 15V gaan tijdens het laden tijdens het rijden)


Edit : ik heb net online eens handleiding v MXS5 bekeken en waar bij mij winter-symbool staat voor de laadstanden staat blijkbaar tegenwoordig AGM .

Dus bij zijn de laadstanden : motorfiets - auto - winter -reconditionering

Bij recentere MXS5 :   motorfiets - auto - AGM  - reconditionering

https://www.ctek.com/storage/ma/3f8cf34932cc46889f1d189ca335379c/cd879e35fdd145898b6b99c549c40292/pdf/7F18A34BA7A2CF91AC9F5404D8EB07FE2E6CAA66/MXS_5.0-manual-low-UK-EN.pdf
« Laatst bewerkt op: 19 april 2020, 23:25:23 door M-Power »

Offline Rednose

  • Trade Count: (+1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 107
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading
« Reactie #6 Gepost op: 20 april 2020, 00:15:40 »
Ik gebruik de gewone standen voor auto en moto. De “koud weer” functie heb ik nog nooit geprobeerd. Bij de ML heb ik wel eens de recond optie gebruikt omdat de batterij er slecht aan toe was.

Offline Phantom Five

  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 5480
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading
« Reactie #7 Gepost op: 20 april 2020, 06:41:09 »
Voor de wagens met AGM batterij gebruik ik de batterij laders die diverse standen hebben.
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

Offline Tony_ca1

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 207
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading
« Reactie #8 Gepost op: 20 april 2020, 15:39:06 »
Ik gebruik een Telwin Doctor Charge 130 dit apparaat kan alle soorten batterijen laden ook Lithium batterijen en dit tot 24 volt batterijen. Maar het heeft dan ook nog verschillende functie's zoals een supply mode en diagnostic mode.
telwin-doctor-charge-130-complete-accumanager by Antonio Isidoro Pestana, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 20 april 2020, 15:56:06 door Tony_ca1 »

Offline Diezelke

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 711
  • Life is too short to be small.
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading
« Reactie #9 Gepost op: 20 april 2020, 18:58:44 »
Ik heb er 3 van deze zoals op de foto.
Ze krijgen een dikke diesel batterij redelijk snel bijgeladen, dus zal dat voor een benzine zeker volstaan.

@Phantom Five dikke merci voor het antwoord Guido !
F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)

Offline Diezelke

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 711
  • Life is too short to be small.
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading
« Reactie #10 Gepost op: 20 april 2020, 18:59:10 »
Hier een CTEK mxs 5 in gebruik naar alle tevredenheid voor zowel de moto als voor de wagens. Heeft al geregeld een Mercedes ML 320 cdi van de schoonouders de winter door geholpen.

Bedankt @Rednose : ik heb dezelfde besteld. Morgen wordt hij geleverd !
F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)

Offline Diezelke

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 711
  • Life is too short to be small.
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading
« Reactie #11 Gepost op: 20 april 2020, 18:59:25 »
Heb dezelfde als die van @Phantom Five
Deze werken perfect voor zowel motor als auto  :thumbsup:

 :thumbsup:
F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)

Offline Diezelke

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 711
  • Life is too short to be small.
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading
« Reactie #12 Gepost op: 20 april 2020, 19:14:13 »
Voor de wagens met AGM batterij gebruik ik de batterij laders die diverse standen hebben.

Ik heb dit eens even gegoogled, maar een f11 535i, heeft die zo'n AGM batterij ?

Ik heb de handleiding van de ctec mxs5 eens gelezen maar het is me niet duidelijk of ik nu moet laden met "auto", "AGM" of "Recond". Recond is wellicht niet aan de orde.

Doe ik iets verkeerd als ik me vergis tussen deze verschillende standen (I know, noob question).

bedankt alvast !
F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)

Offline Rednose

  • Trade Count: (+1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 107
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading
« Reactie #13 Gepost op: 20 april 2020, 20:33:46 »
Koppel het apparaat aan op uw accu en steek de stekker in het stopcontact. Selecteer de gewone “auto” functie en je bent vertrokken ;). Moest je een agm accu hebben selecteer je de agm (of winter) functie.
De handleiding terwijl even inkijken en je weet wat de lichtjes betekenen en welke stap hij momenteel aan het uitvoeren is :D

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6193
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading
« Reactie #14 Gepost op: 21 april 2020, 01:52:01 »
Als je wagen start-stop-systeem heeft , is die meestal met AGM-batterij uitgerust

Offline Phantom Five

  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 5480
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading
« Reactie #15 Gepost op: 21 april 2020, 03:57:33 »
Als je wagen start-stop-systeem heeft , is die meestal met AGM-batterij uitgerust
Inderdaad zo is dat, klopt helemaal  :thumbsup:
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

Offline Diezelke

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 711
  • Life is too short to be small.
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading
« Reactie #16 Gepost op: 21 april 2020, 14:45:52 »
Als je wagen start-stop-systeem heeft , is die meestal met AGM-batterij uitgerust

ok,

ik heb start stop. Wel uitgecodeerd, maar toch.

Ok, AGM wordt het dus.

Intussen is de Ctek mxs 5.0 geleverd, dus straks even aansluiten.
F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6193
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading
« Reactie #17 Gepost op: 21 april 2020, 21:10:51 »
Je moet die op de aansluitpunten onder de motorkap aansluiten , NIET rechtstreeks op de accu hé , want via de aansluitpunten onder motorkap passeert de laadstroom door IBS (inteligent Batterij Sensor) die blijkbaar moet weten hoeveel lading er in of uit de accu gegaan is -als je (druppel-)lader rechtstreeks op accu zou aansluiten weet die IBS niet hoeveel lading er in de accu gegaan is door de (druppel-)lader  en weet hij enkel hoeveel lading er door de alternator in accu gegaan is en hoeveel eruitgehaald is door elektrische verbruikers in je wagen en zou je met volgeladen accu onterecht melding kunnen krijgen v onvoldoende geladen accu of misschien nog erger dat alternator constant moet trachten een accu die volgeladen is maar waarvan systeem denkt dat ze zo goed als leeg is  => dat zou kunnen resulteren dat het systeem valselijk denkt die accu is bijna leeg en ondanks alle moeite die ik doe krijg ik er amper lading bij dus die accu is versleten en heeft geen capaciteit meer


« Laatst bewerkt op: 21 april 2020, 21:37:21 door M-Power »

Offline Diezelke

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 711
  • Life is too short to be small.
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading
« Reactie #18 Gepost op: 21 april 2020, 21:49:52 »
Je moet die op de aansluitpunten onder de motorkap aansluiten , NIET rechtstreeks op de accu hé , want via de aansluitpunten onder motorkap passeert de laadstroom door IBS (inteligent Batterij Sensor) die blijkbaar moet weten hoeveel lading er in of uit de accu gegaan is -als je (druppel-)lader rechtstreeks op accu zou aansluiten weet die IBS niet hoeveel lading er in de accu gegaan is door de (druppel-)lader  en weet hij enkel hoeveel lading er door de alternator in accu gegaan is en hoeveel eruitgehaald is door elektrische verbruikers in je wagen en zou je met volgeladen accu onterecht melding kunnen krijgen v onvoldoende geladen accu of misschien nog erger dat alternator constant moet trachten een accu die volgeladen is maar waarvan systeem denkt dat ze zo goed als leeg is  => dat zou kunnen resulteren dat het systeem valselijk denkt die accu is bijna leeg en ondanks alle moeite die ik doe krijg ik er amper lading bij dus die accu is versleten en heeft geen capaciteit meer


Bedankt M Power. Ik had de druppellader correct aangesloten maar stel vast dat ik een ander probleem heb, zie daarover de post: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=70586.0

Gr

Diezelke
F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)

Offline ThomasD

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 644
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading - EDIT (oorzaak + oplossing)
« Reactie #19 Gepost op: 5 mei 2020, 14:47:08 »
heb je ook millivolts gemeten over de zekeringen na een korte stilstand ?
mss vreet er wel een bepaald deel aan je accu de heletijd ?

Offline Diezelke

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 711
  • Life is too short to be small.
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading - EDIT (oorzaak + oplossing)
« Reactie #20 Gepost op: 16 mei 2020, 21:49:27 »
heb je ook millivolts gemeten over de zekeringen na een korte stilstand ?
mss vreet er wel een bepaald deel aan je accu de heletijd ?
Hoe meer je dat ?


Verstuurd vanaf mijn SM-T510 met Tapatalk

F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)

Offline ThomasD

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 644
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading - EDIT (oorzaak + oplossing)
« Reactie #21 Gepost op: 16 mei 2020, 23:09:49 »
met een multi meter ga je over elke zekering millivolts meten
normaal gezien zou die nul moeten zijn of heel weinig , als je er eentje vind die echt hoger is dan de rest kan je verder gaan zoeken van wat die juist is


Offline Diezelke

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 711
  • Life is too short to be small.
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading - EDIT (oorzaak + oplossing)
« Reactie #22 Gepost op: 17 mei 2020, 11:08:39 »
met een multi meter ga je over elke zekering millivolts meten
normaal gezien zou die nul moeten zijn of heel weinig , als je er eentje vind die echt hoger is dan de rest kan je verder gaan zoeken van wat die juist is
Ok. Thx. Heb geen multimeter en heb ook nooit melding gehad van hoge accuontlading voor de lockdown, dys wacht even af of het opgelost is daarna.

Sent from my SM-G970F using Tapatalk

F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)

Offline tom_il

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1871
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading - EDIT (oorzaak + oplossing)
« Reactie #23 Gepost op: 20 mei 2020, 08:21:26 »
Spanningval over de zekering is super super klein, gezien een lekstroom al klein is. Ga je nooit kunnen meten.

Accu ontlading meten is niet evident met de huidige wagens. Het is niet meer zoals vroeger dat je een continue verlies hebt.
De modules in de wagen gaan in een slaapstand, één module kan ervoor zorgen dat de wagen niet in slaapstand gaat of hij word teveel onnodig uit zijn slaapstand gehaald.
BMW heeft een hele procedure om zulke problemen te vinden, inclusief montering apparatuur.
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Online skink

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 537
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading - EDIT (oorzaak + oplossing)
« Reactie #24 Gepost op: 20 mei 2020, 10:27:27 »
Ik weet niet of je comfort access hebt, ik had tijdje geleden ook last van accu ontlading, en het was 1 van de comfort handvatten die dom deden.

Offline Hyy

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 543
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading - EDIT (oorzaak + oplossing)
« Reactie #25 Gepost op: 21 mei 2020, 02:21:42 »
Ik weet niet of je comfort access hebt, ik had tijdje geleden ook last van accu ontlading, en het was 1 van de comfort handvatten die dom deden.

Ook gebeurd op mijn 640i.
2013 F06 640i Gran Coupe

Offline Diezelke

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 711
  • Life is too short to be small.
Re: F11 2014 535i - hoge accu ontlading - EDIT (oorzaak + oplossing)
« Reactie #26 Gepost op: 21 mei 2020, 09:17:43 »
Ik weet niet of je comfort access hebt, ik had tijdje geleden ook last van accu ontlading, en het was 1 van de comfort handvatten die dom deden.

Neen, geen comfort access. Ik zou het niet willen ook :)
F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)