Auteur Topic:  2019 - Alpine A110 Légende  (gelezen 1735 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2521
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #30 Gepost op: 22 april 2020, 16:36:34 »
Vind die Alpine A110 super qua concept: maximaal inzetten op minimaal gewicht waardoor er geen 300-400+ pk motor in hoeft waar je anders enkel op circuit het volle potentieel mee kunt benuttigen. Zodat je met de Alpine toch kunt spelen zonder constant schrik te moeten hebben of inhouden om je rijbewijs niet te verliezen op de openbare weg.

Wat ik wel mis is kleur! Ook die van je M2 is blijkbaar een soort grijs gezien je profielfoto? Doet me denken aan beide spacegrau E92 (320d 4cyl en 325d 6cyl) die ik ooit had. Bij de 2de raakte ik echt uitgekeken op dat kleur en werd het stilaan eigenlijk beu. Vond het nog steeds mooi (en heel handig want vuil zag je er nauwelijk op :) maar was het sobere, weinig flitsende, saaie, ... ervan beu. Daarom zelfs gedacht de 325d te laten herspuiten in vermilionrot. Een fantastische kleur die je desondanks amper ziet, maar een prachtcombinatie (imo) tussen sportief rood en klassevol/klassiek bordeaux. Maar de kosten waren te zot voor wat die wagen financieel waard was en zou een ramp worden (om te verkopen) binnen enkele jaren gezien de EURO 5 norm.

Carosseriekleur wordt meer en meer belangrijk voor mij, tussen beide E92's had ik een ibiswitte Audi TTS. Zou nooit een 'Audi lichtgrijs' of zwarte TT(S) gekocht hebben. Toen keek ik voor een Cayman en ik knapte bij een testrit direct af op de zwarte kleur. Voor de rest een fantastische wagen (met alles erop en erin wat ik wou) en zelfs de PDK zou me niet tegengehouden hebben! Ongelofelijk dat bij eender welke sportwagen het bijna allemaal saaie zwarte of grijze exemplaren zijn. Af en toe ook een witte en dan is het zowat qua kleurenpallet :(

Na de 325d E92 wou ik terug een compacte (en liefst zo licht mogelijk) wagen, mét benzinemotor, atmosferisch en MT! En met perfecte onderhoudsgeschiedenis. Na heel lang zoeken een defige Z4 3.0si coupé (E86) gevonden met alles erop wat ik wou, een must bijv. zijn de M-sportzetels én elektrisch verstelbaar met geheugen (zelfs ondanks het hogere gewicht als nadeel) want ik wil de helling van de leuning heel snel kunnen veranderen bij snel(ler) rijden. Bij Porsche beseffen ze dit ook want zelfs elke Cayman (toch zowat de instap Porsche qua prijs (maar niet qua rijgedrag en rijplezier:) heeft dit standaard! Een keer dat de afstand tot de pedalen en de zithoogte ingesteld is, is enkel nog de hellingsgraad van de leunig belangrijk want die moet je wel 'on the fly' dus zo snel mogelijk kunnen veranderen bij stevig doorrijden.

Maar hoewel de lijnen toch nog mooi want zichtbaar zijn is er 1 groot nadeel aan m'n Z4: het is een saffierzwarte en daardoor blijf ik kijken naar andere wagens. Ik had heel graag een phoenixgelbe Z4 gekocht (was ook het sportieve kleur bij de E46 M3) maar is onvindbaar met de opties, én perfecte onderhoudsgeschiedenis die ik wil.

Geel is precies wel het kleur wat ik echt graag zie tegenwoordig op compacte sport(ieve)wagens.  Er staan bij mijn favorieten op autoscout/mobile o.a. een manuele gele Audi TTRS mkII en een manuele Audi TTS mkIII (bij gebrek aan gele Z4's :( ) hoewel ik weet dat ik die zeker niet moet kopen omwille van het FWD (geen permanente quattro door de Haldex koppeling, in standaardsituaties gaat bijna 100% van het vemogen naar de voorwielen) en onderstuurd rijgedrag.

Aan de andere kant: een gele wagen valt wel (te) veel op. En daardoor ook meer kans op vandalisme vrees ik. Dat is een (magere) troost en ik hoop dus meer in het reine te komen met het zwarte van mijn Z4. En opvallen wil ik zeker niet: een auto is totaal geen statussymbool voor mij. Zelfs hier (als specifiek BMW forum) heb ik niet eens een topic van mijn Z4 QP en heb indertijd enkel een topic gemaakt van mijn E92 325d omdat ik al bijna van dag 1 de hoge toeren miste van een benzine motor en hem dus niet al te lang zou bijhouden. Maar omdat ik er anders supercontent van was en het kleur heel geleidelijk aan beu werd heb ik er toch bijna 3 jaar mee gereden en ook omdat ik bijna 2 jaar naar de (geschikte) Z4 heb zitten zoeken.

Een uitsmijter: de gustibus et coloribus non est disputandum :)


Kleuren is inderdaad een zeer persoonlijke zaak/smaak en wij hebben dan weer niets met opvallende kleuren op auto’s. Ik vind dit soms nog ok op een ander (zou het zelf nooit kopen), maar mijn vriendin vindt felle/opvallende kleuren afschuwelijk. Zwart vindt ze sowieso niet mooi en haar lievelingskleur op auto’s is zilver. Maar zilver (Argent Mercure) was toen niet beschikbaar op de Alpine Légende (waren toen maar 6x kleuren beschikbaar). Nu zijn er ondertussen via Studio Alpine wel meer kleuren beschikbaar. Tegen de meerprijs van 4.800euro kan je nu een andere kleur kiezen uit het studio Alpine gamma (29 kleuren).

Ze heeft destijds grijs gekozen omdat dit het dichtste bij zilver lag. Het Alpine blauw (bleu Alpine) is nooit aan de orde geweest (was ook duurder dan de andere toen beschikbare kleuren = 1.800euro). Is te opvallend en 75% van de Alpine’s zijn in deze kleur besteld. Er was voor haar twijfel tussen het donkerblauw (Bleu Abysse) en grijs (Gris Tonnerre)…en het is uiteindelijk grijs (800 euro) geworden. Zilver had prachtig geweest. Indien beschikbaar bij de normale kleuren (en tegen de normale optieprijs) zou dit de keuze geweest zijn….maar voor 4.800euro no way. Dat maakt de Alpine in totaal gewoon te duur.
 
Op de OG M2 was de kleurkeuze beperkt in 4 stuks. Het felblauwe en wit waren sowieso no go voor mij. Heb toen lang getwijfeld tussen zwart en grijs. Uiteindelijk grijs gekozen omdat dit subtieler en minder agressief is als zwart. Maar als er geen grijs was, had ik even blij geweest met een zwarte M2. Ik vind zelf maar een paar kleuren mooi op wagens; zwart, grijs, zilver, donkerblauw, donkergroen, donkerbruin. Iets anders zou ik nooit voor mijzelf kopen. Al de andere kleuren vind ik niet mooi en ook te opvallend. Ben zeer low profile en dat vertaald zich in de kleur van mijn wagens en mijn kleding  :-X

Wat betreft elektrische stoelen. Met geheugen kan dit handig zijn, maar ik wou in mijn Z4M en M2 bij voorkeur manuele zetels. Eens ik goed zit, zit ik goed (ik zit sowieso nooit in sofa achteroverlig houding). Ik verander mijn zitpositie niet (enkel op circuit zit ik iets rechter). Het nadeel (voor mij) aan elektrische zetels is dat deze in de laagste stand iets hoger zitten dan manuele zetels en ik zit (met mijn 1.82m) liefst zo laag mogelijk.

Een uitsmijter: Brewster Green op een GT3/GT4 vind ik subliem…maar dit zou voor mij al de zotste kleur zijn dat ik zelf zou kiezen  ;)




Offline Blue

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3754
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #31 Gepost op: 22 april 2020, 17:15:03 »
Er komen nu nog speciale reeksen aan waarbij er van elke kleur 110x auto’s worden gemaakt.

Zullen 29x historisch Alpine kleuren zijn.

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2521
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #32 Gepost op: 22 april 2020, 18:28:12 »
Er komen nu nog speciale reeksen aan waarbij er van elke kleur 110x auto’s worden gemaakt.

Zullen 29x historisch Alpine kleuren zijn.

Klopt! Qua kleur is het een dubbel verhaal. Je hebt Alpine A110 Color Edition. Deze editie is niet gelimiteerd qua aantallen, maar wel qua tijd. De Color Edition is een A110 die een jaar wordt aangeboden in deze kleur, waarna het jaar er op de kleur vervangen wordt door een andere speciale kleur. Voor 2020 is de kleur Jaune Tournesol. Deze kleur is zowel op het exterieur als in het interieur terug te vinden en niet te krijgen als losse optie via Studio Alpine.



Je hebt ook de Atelier Alpine kleurenoptie. Deze historische kleur is als optie te krijgen, maar van deze kleur wordt een max aantal van 110x wagens van elke kleur gemaakt. Ze moeten ook wel een beetje de prijs van 4.800euro verantwoorden met exclusiviteit. Maw als de volgende 3.190 Alpine klanten allemaal een Atelier Alpine kleur nemen dan is het met die kleurenreeks van 29 stuks gedaan.




Offline Freke

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1523
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #33 Gepost op: 22 april 2020, 19:29:04 »
Amai da groen op die Porsche gt-3 of gt-4 is echt mega bangelijk, ook m'n favoriete kleuren combo. Ik heb ooit in Brasschaat op een auto event zo een gt-3rs of gt-2rs gezien en deze had toen nog zachte goud/bronze velgen. Die mogen er van mij ook nog zeker op...  :drool:
* Skoda Octavia RS245 (Daily)
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline Capitol

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 550
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #34 Gepost op: 24 april 2020, 21:46:44 »
Dit is alleszins een GT2 RS op die laatste foto.

Offline Freke

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1523
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #35 Gepost op: 24 april 2020, 23:59:58 »
Dit is alleszins een GT2 RS op die laatste foto.

Yep dit is een foto van het internet genomen om de kleuren combo te laten zien. (kan zelfs een ander groen zijn ook)
Van diegene die ik toen irl gezien heb heb ik geen foto genomen...
* Skoda Octavia RS245 (Daily)
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2521
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #36 Gepost op: 7 mei 2020, 17:28:39 »
Alpine is in de garage en koffer is terug open (= iPad en sleuteldop van wielboutslotjes terug in bezit). Er moeten nog een paar onderdelen besteld worden in Frankrijk (maar Alpine France is nog niet actief). Dan kan de wagen terug komen en kan ik eindelijk de zomerbanden er terug onder monteren om terug de echte grip te hebben ipv het meer glijden op de winterbanden bij deze temperaturen.

Offline Pol

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2996
  • Le bonheur c’est le bon humeur.
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #37 Gepost op: 10 mei 2020, 16:33:19 »
Alpine is in de garage en koffer is terug open (= iPad en sleuteldop van wielboutslotjes terug in bezit). Er moeten nog een paar onderdelen besteld worden in Frankrijk (maar Alpine France is nog niet actief). Dan kan de wagen terug komen en kan ik eindelijk de zomerbanden er terug onder monteren om terug de echte grip te hebben ipv het meer glijden op de winterbanden bij deze temperaturen.

Blij voor jouw dat er nu eindelijk schot in de zaak komt. Maar toch spijtig dat men er voor zoiets zo lang moet over doen. Er zit natuurlijk de Corona crisis tussen, maar als ze nu nog moeten wachten op stukken uit Frankrijk vind ik dat toch een beetje een afgang voor Alpine België. Maar goe, als het maar in orde komt is het al veel. Ik zal wel nog langerop mijn honger naar de CS moeten wachten. Alles eens op een rijtje zettend heb ik daar maar een negatief gevoel bij. BMW speelt daar wel een ongezien spel door nu nog geen enkel test ervan te laten publiceren. Er zijn ondertussen wel verschillende exemplaren in handen van dealers. Dit is toch benden alle peil.  :thumbdwn:
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2521
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #38 Gepost op: 10 mei 2020, 17:57:25 »
Blij voor jouw dat er nu eindelijk schot in de zaak komt. Maar toch spijtig dat men er voor zoiets zo lang moet over doen. Er zit natuurlijk de Corona crisis tussen, maar als ze nu nog moeten wachten op stukken uit Frankrijk vind ik dat toch een beetje een afgang voor Alpine België. Maar goe, als het maar in orde komt is het al veel.

Goh; ik lig daar nu niet meer zo wakker van en op zich had het deze periode niet meer veel uitgemaakt of de Alpine nu of een tijdje geleden binnen mocht komen voor herstelling. Alpine Frankrijk en het onderdelencentrum was toch niet actief en onderdelen bestellen was deze periode toch niet mogelijk geweest om herstelling uit te voeren. Dat ze een Alpine kofferslot of onderdelen niet op stock hebben liggen dat vind ik nu ook wel logisch (zijn niet dingen die regelmatig kapot gaan). Toen was het zeker lastig en heb ik zeker gevloekt (zeker aangezien er spullen geblokkeerd zaten in de koffer), maar of het nu deze week of binnen 2 weken hersteld is...dat gaat het verschil niet maken. Ik ben al blij dat de koffer zonder extra schade open is en de spullen er uit zijn. De eerste dag dat de garage officiëel open mocht hebben ze onze wagen laten komen, dus dat aspect waardeer ik wel.

Het was inderdaad wel spijtig dat ze tijdens Corona zelf niets konden doen qua hulp om gewoon maar al eens te proberen om de koffer open te krijgen en kort hadden geantwoord "we kunnen u niet helpen". Terwijl een lokale Renault garage (en niet Alpine dealer) er wel er even wou naar kijken of ze het toch niet open kregen (tevergeefs). Soit; zo lang het op het einde van de rit nu maar allemaal perfect in orde komt dat is het belangrijkste in mijn ogen. Het zijn voor iedereen moeilijke en abnormale tijden dus wij hebben zeker extra geduld en begrip. Het is ook niet zo dat we zonder wagen zitten en mijn vriendin moet (deze periode) toch niet veel naar klanten. De problemen zijn er om opgelost te worden en het grootste ongemak was toen...nu is het gewoon aan hun om alles zo goed mogelijk verder te regelen binnen hun mogelijkheden.

Ik zal wel nog langerop mijn honger naar de CS moeten wachten. Alles eens op een rijtje zettend heb ik daar maar een negatief gevoel bij. BMW speelt daar wel een ongezien spel door nu nog geen enkel test ervan te laten publiceren. Er zijn ondertussen wel verschillende exemplaren in handen van dealers. Dit is toch benden alle peil.  :thumbdwn:

Uw CS zie ik persoonlijk ook niet voor juli tevoorschijn komen...zeker aangezien hij met status 105 waarschijnlijk (en hopelijk) nog niet in effectieve productie was bij de lockdown. Los van uw CS staan er nog een hoop andere BMW's ook te wachten op verdere productie...vlot en snel gaan ze dat daar niet opgelost krijgen bij de heropstart. Maar Duitser staan nog wel bekend voor hun efficiëntie en ik denk wel dat ze dit mits wat tijd wel ok geregeld gaan krijgen. Als je nu een Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio in bestelling had, dan zou ik mij meer zorgen maken voor een goede afloop en een goede wagen te krijgen.

Dat er vlak voor Corona of nu nog geen enkele CS test /review naar boven is gekomen vind ik ook merkwaardig. Zeker aangezien er die periode wel al een paar wagens aan klanten en dealers waren geleverd. Meestal zijn de reviews/testen een tijdje voor dat de eerste leveringen aan klanten zijn. Die testen zijn altijd een periode op voorhand gedaan. Op een bepaald moment worden dan de embargo's opgeheven en mag iedereen (journalisten, bloggers, volgers) hun review online zetten of publiceren. Meestal helpen deze publicaties ook de verkoop en dat kon BMW zeker gebruiken, want de M2 CS is in BE verre van uitverkocht (vlak voor Corona hebben ze mij nog ene proberen verkopen, zonder dat ik het gevraagd had). Misschien zijn er geen testen/reviews omdat BMW die had gepland vlak voor of tijdens Corona om dit in een warmer land te laten doorgaan (ik denk dan aan Portugal, Spanje, Italië) waar dat leuke wegen en circuits zijn in combinatie met meer kans op goed weer. Maar dit kwam qua timming natuurlijk ook net met Corona. Wie weet hadden ze die M2 CS pers/vlog dagen gepland in een warm land en hebben ze het door Corona moeten cancellen? Of misschien zijn die M2 CS testdagen er wel effectief geweest, maar zijn de embargo's opgeschoven naar een latere datum na Corona? Omdat BMW nu toch geen M2 CS kan leveren en sowieso de kans nu zeer klein is dat er deze periode nog nieuwe M2 CS bestellingen zouden komen. Zichtbaarheid van uw product heeft enkel maar nut als je het product kan bestellen en kan leveren...en als je de markt er terug klaar voor is. In deze periode reclame liggen maken voor verre reizen heeft ook geen nut als je niet weet wanneer men terug mag reizen.

In ieder geval; ik vind het ook vreemd dat er 0 echte testen & reviews van de M2 CS nu in omloop zijn, maar ik denk dat er eerder een logische reden achter zit. Of zie jij dit anders? Omdat je zegt "BMW speelt daar wel een ongezien spel door nu nog geen enkel test ervan te laten publiceren".

Offline Pol

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2996
  • Le bonheur c’est le bon humeur.
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #39 Gepost op: 10 mei 2020, 18:53:17 »

In ieder geval; ik vind het ook vreemd dat er 0 echte testen & reviews van de M2 CS nu in omloop zijn, maar ik denk dat er eerder een logische reden achter zit. Of zie jij dit anders? Omdat je zegt "BMW speelt daar wel een ongezien spel door nu nog geen enkel test ervan te laten publiceren".
Wel Wouter, ik weet niet of je het je nog herinnert, maar van de M2 waren er al wegtests kort na die geïntroduceerd werd en ik meen mij te herinneren dat dit eind oktober begin november van 2015 was. Nu, toen was dat misschien nog wat anders gezien de wagen totaal nieuw was en qua prestaties het een schot in de roos zou zijn, hoe dan ook.
Nu lijkt dit iets anders te zijn en als je de tijden van de Comp. vergelijkt met die van de CS op papier met DKG, 4,2sec/0-100 tegenover 4 sec/0-100, dan zullen ze daar met de rijtestes met de CS allicht niet al te goed uitkomen.
En ze toch ook al weten dat er enorm veel kritiek is ivm de prijszetting en het nut van 30K meer te moeten betalen voor de CS. Mochten ze dan toch positiever cijfers dan bij de Comp. kunnen voorleggen, dan zouden ze dat toch moeten doen om de commentaar wat te doen temperen en de verkoop misschien wat te doen aanscherpen.
Het zit erin dat ze binnenkort, misschien eind dit jaar het overschot aan exemplaren zullen moeten dumpen aan prijzen zoals van de Competition, cfr. ook de mispatat van de M3/M4 CS.
Voor hen die de volle pot zullen betaald hebben een serieuze afknapper mijn gedacht. Zo een beetje hetzelfde voor diegenen die nog kort voor de stock prijzen van de Competition er een kochten aan de volle pot.
Maar laat ons hopen dat ik het fout inzie. In alle geval er is hier toch iets wat niet klopt. :iono:
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2521
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #40 Gepost op: 10 mei 2020, 19:20:23 »
Wel Wouter, ik weet niet of je het je nog herinnert, maar van de M2 waren er al wegtests kort na die geïntroduceerd werd en ik meen mij te herinneren dat dit eind oktober begin november van 2015 was. Nu, toen was dat misschien nog wat anders gezien de wagen totaal nieuw was en qua prestaties het een schot in de roos zou zijn, hoe dan ook.
Nu lijkt dit iets anders te zijn en als je de tijden van de Comp. vergelijkt met die van de CS op papier met DKG, 4,2sec/0-100 tegenover 4 sec/0-100, dan zullen ze daar met de rijtestes met de CS allicht niet al te goed uitkomen.
En ze toch ook al weten dat er enorm veel kritiek is ivm de prijszetting en het nut van 30K meer te moeten betalen voor de CS. Mochten ze dan toch positiever cijfers dan bij de Comp. kunnen voorleggen, dan zouden ze dat toch moeten doen om de commentaar wat te doen temperen en de verkoop misschien wat te doen aanscherpen.
Het zit erin dat ze binnenkort, misschien eind dit jaar het overschot aan exemplaren zullen moeten dumpen aan prijzen zoals van de Competition, cfr. ook de mispatat van de M3/M4 CS.
Voor hen die de volle pot zullen betaald hebben een serieuze afknapper mijn gedacht. Zo een beetje hetzelfde voor diegenen die nog kort voor de stock prijzen van de Competition er een kochten aan de volle pot.
Maar laat ons hopen dat ik het fout inzie. In alle geval er is hier toch iets wat niet klopt. :iono:

Ha ok op die manier...ik begrijp inderdaad wat je bedoelt en ik snap de bezorgdheid (zeker met het M4 CS en M4 GTS verhaal dat ik even vergeten was). Zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken en dat kan inderdaad ook wel een reden zijn dat ze misschien deze keer geen testdagen hebben georganiseerd voor pers/vloggers, omdat ze inderdaad schrik hebben om enkel maar kritiek te krijgen (en dan vooral over de prijs). Een beetje het M4 GTS verhaal proberen te vermijden (daar heeft BMW en enkele dealers zich serieus aan mispakt). Qua prestatie's op papier kunnen ze met de M2 CS niet schitteren tegenover een M2 Comp (net zoals een 718 4.0 GTS niet de 2.5 GTS overtroeft op dat vlak). Ze kunnen inderdaad enkel het verschil maken met het rijgevoel, rijsensatie (op straat en circuit) en het gevoel dat de eigenaar van/door de wagen krijgt. Maar het klopt dat heel veel mensen enkel de prestaties gaan aanhalen, "ja maar 30K meer voor amper meer prestatie's...wat is het nut?". Als ze dan toch over cijfers spreken, misschien kunnen ze wel een verschil maken met een veel snellere Nürburgring rondetijd? Want uiteindelijk is de CS toch ook wel bedoelt met het idee van een handige all in one street-track car aan te bieden rechtstreeks uit de fabriek. Dus zal die circuittijd wel moeten beter zijn dan de M2 Comp om de nodige geloofwaardigheid aan het CS concept te geven (los van het eventueel extra of intenser CS rijplezier). Ik heb zelf met de M4 CS gereden en dit was (voor mij) de zotste en meest agressieve M waar ik al mee had gereden...dat was een beest en reed echt top en zeer intens. Maar ik had qua M4 enkel nog maar de gewone M4 gereden met de lancering in 2014 (en die vond ik toen echt niets qua rijsensatie's). Moest de M2 Comp niet bestaan en de M2 CS nu het eindmodel zijn na de originele N55 M2, dan zou dit een megaverschil zijn waar iedereen wild van zou worden. Maar er is inderdaad ook een M2 Comp met S55 motor.

Offline gfk807

  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 8779
  • Enjoy life !
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #41 Gepost op: 10 mei 2020, 22:21:11 »
Ha ok op die manier...ik begrijp inderdaad wat je bedoelt en ik snap de bezorgdheid (zeker met het M4 CS en M4 GTS verhaal dat ik even vergeten was). Zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken en dat kan inderdaad ook wel een reden zijn dat ze misschien deze keer geen testdagen hebben georganiseerd voor pers/vloggers, omdat ze inderdaad schrik hebben om enkel maar kritiek te krijgen (en dan vooral over de prijs). Een beetje het M4 GTS verhaal proberen te vermijden (daar heeft BMW en enkele dealers zich serieus aan mispakt). Qua prestatie's op papier kunnen ze met de M2 CS niet schitteren tegenover een M2 Comp (net zoals een 718 4.0 GTS niet de 2.5 GTS overtroeft op dat vlak). Ze kunnen inderdaad enkel het verschil maken met het rijgevoel, rijsensatie (op straat en circuit) en het gevoel dat de eigenaar van/door de wagen krijgt. Maar het klopt dat heel veel mensen enkel de prestaties gaan aanhalen, "ja maar 30K meer voor amper meer prestatie's...wat is het nut?". Als ze dan toch over cijfers spreken, misschien kunnen ze wel een verschil maken met een veel snellere Nürburgring rondetijd? Want uiteindelijk is de CS toch ook wel bedoelt met het idee van een handige all in one street-track car aan te bieden rechtstreeks uit de fabriek. Dus zal die circuittijd wel moeten beter zijn dan de M2 Comp om de nodige geloofwaardigheid aan het CS concept te geven (los van het eventueel extra of intenser CS rijplezier). Ik heb zelf met de M4 CS gereden en dit was (voor mij) de zotste en meest agressieve M waar ik al mee had gereden...dat was een beest en reed echt top en zeer intens. Maar ik had qua M4 enkel nog maar de gewone M4 gereden met de lancering in 2014 (en die vond ik toen echt niets qua rijsensatie's). Moest de M2 Comp niet bestaan en de M2 CS nu het eindmodel zijn na de originele N55 M2, dan zou dit een megaverschil zijn waar iedereen wild van zou worden. Maar er is inderdaad ook een M2 Comp met S55 motor.

Ik volg de redenering van jou en Pol maar als het verschil tussen de Comp en de CS zo klein zou zijn dan is het toch een kleintje om de CS (softwarematig). nog wat meer te geven. De Comp wordt immers makkelijk naar 510pk getuned in stage 1 (nog niet gesproken over stage 2)  :iono:

Dus ik denk echt dat enkel COVID19 hier de enige schuldige is en dat de CS echt wel stukken beter (sneller, baanvaster, betere sound (of voor sommigen minder stofzuiger  8) ),...) gaat zijn.

Komt zeker goed... de Comp is al zeer leuk (leuker dan een 996C4 of 997C2) dus die CS gaat  :bow: en 100%  :///M: waardig zijn  :clap:

Voor er hier weer iemand begint over de sound -> niks aan te veranderen anno 2020 toch niet zonder verlies van garantie , zoals reeds meermaals gelezen is de sound vd Cayman 4.0 zelfs maar povertjes  :iono:

Daar gaan we moeten mee leven vrees ik ... ja mijn 996 met de optionele sportuitlaat (met knop op de middenconsole) klonk luider en beter maar toch verkies ik zeker deze allesdoener hoor  >:D

Offline Nostra

  • Trade Count: (+7)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 8580
  • G-Sense Driver
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #42 Gepost op: 11 mei 2020, 00:27:13 »
Ik volg de redenering van jou en Pol maar als het verschil tussen de Comp en de CS zo klein zou zijn dan is het toch een kleintje om de CS (softwarematig). nog wat meer te geven. De Comp wordt immers makkelijk naar 510pk getuned in stage 1 (nog niet gesproken over stage 2)  :iono:

Dus ik denk echt dat enkel COVID19 hier de enige schuldige is en dat de CS echt wel stukken beter (sneller, baanvaster, betere sound (of voor sommigen minder stofzuiger  8) ),...) gaat zijn.

Komt zeker goed... de Comp is al zeer leuk (leuker dan een 996C4 of 997C2) dus die CS gaat  en 100%  :///M: waardig zijn  :clap:

Voor er hier weer iemand begint over de sound -> niks aan te veranderen anno 2020 toch niet zonder verlies van garantie , zoals reeds meermaals gelezen is de sound vd Cayman 4.0 zelfs maar povertjes  :iono:

Daar gaan we moeten mee leven vrees ik ... ja mijn 996 met de optionele sportuitlaat (met knop op de middenconsole) klonk luider en beter maar toch verkies ik zeker deze allesdoener hoor  >:D
Raar van je dat horen te zeggen G....

Ik ben de 996 enorm beginnen smaken. De 997 heb ik altijd graag gezien.

Nuja jij hebt er mee gereden, ik niet ;) dus qua rijervaring kan ik spijtig genoeg niets zeggen.

Wat me dan wel bij jou opgevallen is, is dat met je z4 2.5 je wel ENORM veel rijplezier had, de m140 idem dus bij je m2 zal het ook zo zijn.

Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk

Mazda 3 (BM) SkyActive G-Sense
Not speed, but enginesounds are addictive!
There are only 3 speeds: Fast, Real fast and Holy Shit
next year new fun car

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2521
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #43 Gepost op: 11 mei 2020, 00:45:03 »
De M2 CS meningen over het ontbreken van de testritten kunnen we misschien beter hier verder zetten ;) http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=69888.2340

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2521
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #44 Gepost op: 18 mei 2020, 19:50:34 »
De Alpine is terug met herstelde koffer, maw eindelijk kon ik aan de dop van de wielboutslotjes om zo de zomervelgen te plaatsen. Na de zomervelgen te plaatsing ineens de andere hoge temp remolie laten steken en de Endless remblokken (voor trackdays) gaan oppikken. Dan bij zonsondergang in de verlaten haven eens een deftig ritje gaan doen. Dit was een intens plezier om met deze wagen na zoveel maanden winterbanden eindelijk de echte rijsensatie terug te voelen met de zomerbanden. Echt een wereld van verschil in wegligging en hoe de wagen reageert met de zomerset (veel groter verschil als tussen mijn M2 zijn winter en zomerset)


Offline gfk807

  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 8779
  • Enjoy life !
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #45 Gepost op: 18 mei 2020, 19:53:36 »
Eind goed al goed  :thumbsup:

Btw: had hier nog een oudere topgear (n° 161) liggen met o.a. een test vd M2 Comp in en de Alpine wordt daar verkozen als Performance Car van 2018, M2 Comp werd 2de.  :thumbsup:


Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2521
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #46 Gepost op: 18 mei 2020, 20:33:18 »
Eind goed al goed  :thumbsup:

Btw: had hier nog een oudere topgear (n° 161) liggen met o.a. een test vd M2 Comp in en de Alpine wordt daar verkozen als Performance Car van 2018, M2 Comp werd 2de.  :thumbsup:

Inderdaad in 2018 won de A110 wel redelijk wat car of the year awards. Bij Car of the Year 2018 van Evo Magazine was de Alpine A110 geëindigd op 2de plaats (na de McLaren 600LT en voor de GT2RS, M2 Comp, 488 Pista, enz). Die awards geven natuurlijk wel een soort van indruk dat het een sportwagen is die zeker niet slecht is en iets uniek heeft. Maar je moet hem vooral zelf test rijden om te weten of het al dan niet uw ding is. Sommige zullen het algemene concept (lichtgewicht en kleine 4 cilinder middenmotor) top vinden en andere vinden dit dan weer totaal niet hun ding. Moest geld geen zorg zijn, dan zou ik persoonlijk toch wel een 600LT en GT2RS kiezen boven de Alpine. Maar ja; die zijn dan wel 4x de prijs als de A110...  :-\


Offline Capitol

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 550
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #47 Gepost op: 19 mei 2020, 12:26:54 »
Alleen spijtig dat hij niet in manueel bestaat ....

Offline Mario68

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1670
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #48 Gepost op: 19 mei 2020, 13:29:41 »
Heb da model nog nie irl. gezien maar ziet er wel knap uit  :thumbsup:

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2521
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #49 Gepost op: 19 mei 2020, 18:44:33 »
Alleen spijtig dat hij niet in manueel bestaat ....

Klopt...! Net zoals het ontbreken van een manuele bak ook spijtig is bij de 991 GT3 RS, 991 GT2 RS, 360 Challenge Stradale, M3 CSL, enz...maar het blijven wel stuk voor stuk fantastische en legendarische wagens. Ik snap ook de reden waarom er enkel een DCT is. Alpine had maar een beperkt budget; ze moesten kiezen tussen ofwel een goede manuele versnellingsbak of een goede DCT ontwikkelen...beide was te duur. Gezien de huidige vraag nr DCT versnellingsbakken is de keuze logisch. Anno 2020 is de realiteit nu eenmaal dat er nog maar zeer weinig vraag is naar manuele versnellingsbakken op dergelijke wagens. Met de komst van de 991.2 GT3 4.0 was er plots terug een manuele versnellingsbak leverbaar op de GT3 (omdat veel puristen er over kloegen). Maar toch werden er uiteindelijk meer 991.2 met PDK besteld dan manueel (dus waarom werd er dan zo veel geklaagd?). Kijk maar eens hoeveel manuele M2’s er hier op BB zijn (in mijn garage ben ik alvast de enige) dat zegt ook al veel in wat de meeste mensen in deze prijsklasse uiteindelijk kopen. Ik ben een liefhebber van manuele versnellingsbakken en eerlijk gezegd vind ik de DCT in de Alpine geen minpunt. Moest de optie bestaan, dan zou manueel ook mijn voorkeur genieten (moest ik zelf ene kopen). Maar zoals gezegd; als het een goeie DCT is dan is het geen dealbreaker. Wat mij ook opviel bij andere Alpine eigenaars waar ik al contact mee heb gehad dat niemand de DCT als minpunt aanhaalde en de meeste deze ook als gewone dagelijkse wagen gebruiken (en niet puur als weekend wagen, zoals meestal bij een Lotus).

Ik heb ooit (toen CSL's nog betaalbaar waren) getwijfeld over een CSL, maar die SMG bak dat vond ik nu eens echt niets....moest die CSL de dezelfde DCT bak als de Alpine gehad hebben. Dan was het al een ander verhaal geweest en had ik het misschien wel overwogen, maar ja toen stond de DCT technologie nog niet zo ver. Het percentage dat de A110 anno 2020 niet koopt vanwege geen manuele bak is extreem klein. Maar daar staan tegenover een vele grotere groep mensen die wel graag een DCT hebben en het juist een pluspunt vinden. Ik denk dat het eerder is; ofwel ben je voor het Alpine concept ofwel ben je er niet voor en dit vooral de keuze in al dan niet kopen bepaald. Zou jij persoonlijk wel overwegen om eentje te kopen moest hij wel een manuele versnellingsbak hebben?

Offline RDH

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1458
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #50 Gepost op: 19 mei 2020, 23:13:13 »
De Alpine is terug met herstelde koffer, maw eindelijk kon ik aan de dop van de wielboutslotjes om zo de zomervelgen te plaatsen. Na de zomervelgen te plaatsing ineens de andere hoge temp remolie laten steken en de Endless remblokken (voor trackdays) gaan oppikken. Dan bij zonsondergang in de verlaten haven eens een deftig ritje gaan doen. Dit was een intens plezier om met deze wagen na zoveel maanden winterbanden eindelijk de echte rijsensatie terug te voelen met de zomerbanden. Echt een wereld van verschil in wegligging en hoe de wagen reageert met de zomerset (veel groter verschil als tussen mijn M2 zijn winter en zomerset)



Ben u nog gekruist in de haven  :D

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2521
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #51 Gepost op: 19 mei 2020, 23:32:08 »
Ben u nog gekruist in de haven  :D
Ik kwam inderdaad een treintje van een aantal M3/M2's tegen in de andere richting...waaronder een zilveren exemplaar. Jullie waren denk ik de enige wagens die ik toen ben tegen gekomen het half uurtje dat ik er was :thumbsup:

Offline RDH

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1458
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #52 Gepost op: 20 mei 2020, 11:28:09 »
Ik kwam inderdaad een treintje van een aantal M3/M2's tegen in de andere richting...waaronder een zilveren exemplaar. Jullie waren denk ik de enige wagens die ik toen ben tegen gekomen het half uurtje dat ik er was :thumbsup:
ja klopt, zijn er zelf ook een uurtje of twee geweest en buiten nog een urus en 2 motors hebben wij ook niemand anders tegen gekomen.

Offline Pol

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2996
  • Le bonheur c’est le bon humeur.
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #53 Gepost op: 21 mei 2020, 18:57:44 »
Goed te horen dat de Alpine weer OK is. Veel plezier ermee in deze zomerse dagen. :thumbsup:
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2521
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #54 Gepost op: 22 mei 2020, 16:15:00 »
Goed te horen dat de Alpine weer OK is. Veel plezier ermee in deze zomerse dagen. :thumbsup:
Met de onze kunnen we weer plezier hebben. Maar voor de mensen die nog ene in bestelling hadden, kan het wel eens zeer lang wachten worden en in worst case zelfs ook nooit geleverd worden.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/renault-could-close-alpine-factory-and-axe-models-reports-suggest

Ik denk persoonlijk dat het niet zo een vaart gaat lopen, ze hebben in de Renault groep enorm veel geïnvesteerd in de heropstart van het submerk Alpine en de aanpassingen in de fabriek in Dieppe. Dat er een terugval in de verkoop ging zijn had ik wel verwacht voor zo een niche wagen. Ik denk persoonlijk dat de meeste liefhebbers die eentje effectief wouen deze al in 2018/2019 hebben gekocht. Ze hebben zelfs in 2019 de produktie moeten opschroeven vanwege de grotere vraag dan verwacht (om de wachttijden te kunnen verminderen). Lijkt me logisch dat initiële hype na 2 jaar een beetje gaat liggen. Om in 2020 het Alpine gamma een beetje nieuwe dingen te geven was er ten tijde van het Autosalon Genève de introductie van de Légende GT, de Color Edition en Atelier Alpine....en dan was het Covid. Tot nu toe zijn er wereldwijd 5.000stuks van de nieuwe Alpine gemaak (Premiere Edition, Pure, Légende en A110s). 5.000stuks is evenveel als Porsche heeft verkocht van zijn meest succesvolle GT3 generatie; de 991.1 GT3 RS. Zou zonde zijn moesten er het niet meer worden en het hier stoppen voor Alpine...

Online r1sthebest

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1030
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #55 Gepost op: 22 mei 2020, 17:36:50 »
Zou inderdaad zonde zijn.  Aan de andere kant, julllie hebben er een. En bij een stopzetting van de productie komt dit u en uw vriendin alleen maar ten goede in de toekomst.

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2521
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #56 Gepost op: 23 mei 2020, 09:54:02 »
Zou inderdaad zonde zijn.  Aan de andere kant, julllie hebben er een. En bij een stopzetting van de productie komt dit u en uw vriendin alleen maar ten goede in de toekomst.

Je bedoelt qua hogere toekomstige waarde wegens beperkte produktieaantallen (die dan niet meer kunnen groeien). Die redenering klopt op zich wel, maar is op zich ook iets waar wij zelf weinig belang aan hechten bij de aankoop van een wagen. Op zich is die restwaarde ook alleen maar relevant bij een verkoop. Het plan is om de Alpine nooit meer weg te doen; maw de eventuele waarde bij verkoop is dan niet echt relevant en is enkel de waarde op papier.

Langs de andere kant had ik destijds ook 0 intentie om mijn Z4M ooit te verkopen. Maar het feit dat die (na de komst M2) nog maar zeer weinig gebruikt werd + dat ik die eigenlijk voor maar een beetje minder geld kon verkopen dan wat ik hem (8 jaar er voor met 120.000km minder op de teller) zelf had betaald heeft mij wel beslist om hem te verkopen. De basis in de beslissing was wel het zeer weinig gebruik, maar de mooie restwaarde hielp inderdaad wel qua motivatie om de verkoop effectief te doen.