Auteur Topic:  2019 - Alpine A110 Légende  (gelezen 4253 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2628
2019 - Alpine A110 Légende
« Gepost op: 19 april 2020, 12:06:46 »
Voorstelling Alpine A110

Bij deze de A110 Légende van mijn vriendin….zij heeft die besteld, betaald en ingeschreven. Maw het is in essentie haar wagen. Ik heb haar wel geholpen in de keuze en mijn (autoliefhebber) mening gegeven over de lijst van wagens die binnen haar criteria vielen van compacte, leuke sportwagens binnen een bepaald budget. Na haar lijstje te overlopen zei ik; “misschien is die nieuwe Alpine ook wel iets voor u”. Zo gezegd zo gedaan; een Alpine testrit later (op straat en circuit) en ze was verkocht qua look en manier van rijden. Haar Alpine staat hier mee in de garage en vermits ze zelf zeer weinig KM doet kan ik deze regelmatig nemen op dagen dat ik niet moet werken (en dus niet met de M2 weg ben). Net zoals zij evengoed de M2 kan nemen als ik niet moet werken. Maar nu haar Alpine er is zal ze nog zelden de M2 nemen als ze een wagen nodig heeft…tenzij er veel spullen mee moeten. De Alpine is nu een aantal maanden bij ons en van het aantal KM dat er nu op staat zal ik er ongeveer 80% mee gereden hebben ;D




Hieronder volgt een lange uiteenzetting over de details van de wagen en mijn eigen idee over de nieuwe A110 nu ik er 3.000km mee gereden heb.

Voor mijn vriendin is de Alpine haar dagelijkse wagen die ze een paar keer per week gebruikt (zij gebruikte vroeger mijn Z4M als haar occasionele daily en nadien onze oude 325i). Ze wou sowieso terug verwarmde zetels, parkeersensors, camera, enz. Verwarmde zetels gaat enkel met de verstelbare sportzetels van de Légende versie. De Premiere Edition, Pure en sportievere A110S hebben allemaal de vaste kuipzetels (met alcantara stukken en zonder zetelverwarming). Het ontbreken van hoogteregeling zou ook een probleem geweest zijn op de vaste kuipzetels, want zij zit hoger dan ik en sowieso ging ik daar ook regelmatig mee rijden. Maw er was maar 1 optie qua A110 model; een A110 Légende met zwart lederen verstelbare zetels en de extra optie van zetelverwarming. De Légende heeft ook volledig leder ipv de alcantara stukken (alcantara vindt zij lelijk en goedkoop aanvoelen). Qua gewicht zit een Pure rond 1.100kg en een luxueuzer uitgevoerde Légende rond 1.125kg.

Haar A110 heeft uiteindelijk volgende uitvoering; premium Focal audio, de grotere remmenset, regelbare sportuitlaat, navi (standaard), dubbele koppeling versnellingsbak (standaard), parkeersensors + cam (standaard), lichtgewicht Fuch’s velgen van de Premiere Edition (speciale optie), enz. Qua aankooprijs is deze bijna hetzelfde als dat ik mijn manuele M2 destijds in 2016 nieuw heb betaald. Voor dit geld kan je in ieder geval geen gelijkwaardig uitgeruste 718 cayman/boxster of 4 cillinder F-type nieuw samenstellen. Ik heb wel onlangs gezien dat Alpine anno 2020 zijn prijzen lichtjes heeft opgetrokken tegenover 2018.






Reviews
Dat de nieuwe generatie van Alpine A110 een fantastisch rijdende en unieke wagens is, dit kan je in de massa’s testen en reviews online terug vinden en meestal is dit zo wat de samenvatting.




Dat onder andere Gordon Murray (ontwerper van de McLaren F1), Dan Prosser (Drivenation, Pistonheads, enz), James May (ex Top Gear, Grand Tour, enz) er zelf eentje met hun eigen geld gekocht hebben geeft ook wel een beetje een keurmerk (seal of approval) van kenners aan deze wagen. Hieronder een samenvoegsel van mijn eigen idee en persoonlijke mening over de wagen, los van het rijplezier.

Prijs
Sommige mensen vinden de nieuwprijs van de A110 te duur. Als je het vergelijkt met de rest op de markt in dit segment, dan vind ik hem zijn prijs zeker waard. Zeker als je ziet naar de gebruikte materialen van oa het chassis, ontwerp van de ophanging en dergelijke. Het feit dat dit een unieke wagen is die van 0 ontworpen is en opgebouwd is om zo licht mogelijk te zijn in combi met nog zo veel mogelijk comfort, zal ook niet goedkoop geweest zijn qua ontwikkeling. De Alpine A110 is een van 0 ontwikkelde wagen en een op zichzelf staand model. Natuurlijk zijn er dingen uit het Renault gamma gebruikt; vooral merkbaar aan de mindere en verouderde multimedia. Dit stelt echt niet veel voor qua interface (zeker in vergelijking met BMW/Porsche) en ik vraag mij ook af waarom er geen Carplay is op de Alpine. Eigenlijk is dit mulitmedia aspect in mijn ogen het grootste minpunt aan heel de wagen, maar op zich ook niets onoverkomelijk voor een wagen die zijn focus vooral op rijplezier ligt. Je kan wel gewoon muziek en zo afspelen van je iPhone en ook natuurlijk handsfree bellen. Maar geen app’s zoals Waze en dergelijke kan je op het infotainment scherm krijgen. Het lichtgewicht Focal audio systeem “Premium” daarentegen klinkt zeer goed (met 4-kanaals versterker en extra sub achter de zetel). Dit was een extra optie van 600euro en de meeste uitgebreide versie, maar zijn geld wel waard.

Het digitale dashboard daarentegen is echt zeer goed en duidelijk gedaan. Als je wisselt tussen de verschillende standen van comfort - sport - track, dan veranderd ook de lay out en welke info er groter wordt afgebeeld. In sport en track is het stuurgevoel zwaarder en schakelt de versnellingsbak sneller in combi met een luider uitlaatgeluid. In track kan je sowieso enkel manueel schakelen (in de snelste stand), staat stabiliteitscontrole in een soort van MDM, is er visueel en auditief een signaal bij max rpm voor opschakelen en bij noodstops is het automatisch 4 pinker noodsysteem ook uitgeschakeld.

De afwerking van het interieur in de Légende vind ik zeer mooi en proper gedaan. Sommige onderdelen zijn een beetje plastiekerig of voelen wat minderwaardig aan (zoals stuurconsole bediening radio, verstelknopje spiegels, draaiknop voor temp van airco) maar al bij al vind ik het interieur echt leuk gedaan. Het is niet Porsche niveau, maar wel BMW niveau….we zullen zien hoe het de tand des tijds en dagelijks gebruik gaat doorstaan.

Ze willen de A110 misschien ook wel bewust iets exclusiever houden als deel van de charme en voor dit aspect betaal je ook wel iets. 2019 was een beetje het lanceringsjaar van de Alpine. De meeste van de in 2018 bestelde Pure & Légende werden in 2019 geleverd en dus dan ingeschreven. In heel Belgie zijn er in 2019 +/- 230 stuks van de A110 nieuw ingeschreven (in heel de EU: 3.928 wagens). Echt veel kun je dit alvast niet noemen, maar ik vind dit nu ook niet echt weinig voor een lanceringsjaar van een nieuw merk in een niche markt. Ter vergelijking zijn er in 2019 33 Lamborghini’s, 125 Ferrari’s, 45 Lotussen en 2.600 Porsche’s ingeschreven als nieuwe wagens in Belgie. Op de persconferentie van Alpine dit jaar (ten tijde van het Salon van Genève) werd er gezegd dat er tot nu in totaal 7.000 stuks van de nieuwe A110’s zijn gemaakt…waar dat de meeste van rond rijden in Frankrijk (daar zijn ze marktleider in dit segment). Ter vergelijking van de Porsche 991.1 GT3 RS zijn er destijds 5.000 stuks wereldwijd gemaakt.

Misschien konden ze in Dieppe ook niet echt veel meer wagens produceren dan dit? Want ze worden vooral met de hand gemaakt en dit neemt meer tijd in beslag. Ik denk dat ze misschien wel liever meer wagens maken aan een iets lagere prijs dan nu het geval is en er zo dan misschien meer verkopen. Hoe minder wagens ze produceren, hoe duurder ze zijn natuurlijk. Vermits de vraag nu (na de initiële hype) terug gezakt is hebben ze in Dieppe het aantal maandelijks geproduceerde wagen ook terug gehalveerd. Lage productienummers + grote ontwikkelingskosten + duurdere gebruikte materialen zorgen ervoor dat deze wagen duurder is dan eender welke wagen in het Renault gamma (allee; het is nu ook niet echt een typische Renault natuurlijk). Maar echt overprijst zou ik de A110 persoonlijk niet noemen. Mijn manuele zeer sober uitgeruste M2 koste praktisch evenveel als een full option A110 Légende (met DCT automaat) en is dus eigenlijk even overprijst.

De 1.800cc turbomotor is grotendeels overgenomen van de Megane RS maar wel met een specifieke A110 versnellingsbak met een natte dubbele koppeling. Net zoals in de 4 cilinder Porsche 718 is de motor niet echt het speciale in de A110....net zoals ik de N55 motor in mijn M2 ook weinig uniek of memorabel vind. De N55 is zeker een goede motor maar minder episch als de S54 in mijn vroegere Z4M. Ook bij mijn M2 draait het hem om veel meer dan die motor en desondanks het feit dat de M2 motor niet echt uniek of super speciaal is, vind ik die wagen toch de max. Dat gevoel heb ik ook zo bij de A110. Veel huidige (turbo) wagens gaan niet de geschiedenis ingaan voor hun motor (zeker niet met de huidige opgelegde normen).

Zoals reeds aangehaald; denk ik dat een groot deel van de A110 prijs natuurlijk ook de ontwikkelingskost is dat nu deels meegerekend zal worden en ze terug moeten verdienen. Ter vergelijking is de Megane sport gewoon een sportieve doorontwikkeling van een gewone Megane (een model dat ook al jaren bestaat). Zelfde verhaal met mijn M2; basis van de motor is van een ander model en verdere doorontwikkeling op sportief vlak van de BMW 2 serie die al jaren op de markt is. De A110 gebruikt dan wel een Renault motor (zoals Aston Martin anno 2018 ook een Mercedes motor gebruikt in hun nieuwe modellen) en je zal een knopje of twee van een andere Renault model tegen komen (vooral de radioknopen). Maar voor de rest is het interieur en heel het opzet toch redelijk uniek aan de A110 en vind ik weinig Renault kenmerken aan de A110 terug, was ook zo bij de originele A110. Qua motoren heeft Renault wel een goede reputatie (anders zouden ze ook geen motoren maken voor Mercedes en aan F1 teams leveren).

Renault/Alpine heeft bij de A110 niet voor de goedkope weg gekozen en een bestaande basis herwerkt, maar is van een volledig nieuw ontwerp begonnen. Eerst in samenwerking met Caterham tot die uit het project zijn gestapt en Renault alleen verder deed met het submerk Alpine. Ze hebben een volledig aluminium chassis ontwikkeld (zoals in een Lotus Elise) met de motor dwars achter de cockpit en dubbele wishbones ophanging rondom. De grote kost zit hem vooral in het zeer lichtgewicht gegeven van de A110. Hoe lichter de wagen, hoe duurder deze is om te ontwikkelen en te maken. In deze tijden een wagen maken van 1.100kg met dit niveau van comfort en veiligheid is echt wel straf vind ik. De A110 is bijna volledig gemaakt van aluminium en men heeft zeer veel onderdelen specifiek voor deze wagen gemaakt en ontwikkeld. De lichtgewicht dubbele wishbone ophanging kom je ook niet op veel wagens tegen en is een complexere vorm van een ophanging, die samen met zijn laag gewicht bijdraagt tot het unieke karakter van rijden. Over de Lotus Elise gesproken, als je een vergelijkbare Lotus Elise wilt qua prestatie's dan kom je bij de Sport/Sprint 220 uit. Die wagen kost met wat optie's de dezelfde prijs als een A110....is die Lotus Elise die prijs dan wel waard vraag ik mij af? Een Elise heeft uiteindelijk ook maar een 4 cilinder Toyota motor en is een wagen die je niet echt dagelijks kan gebruiken (tenzij je echt hardcore bent). Elise is ook al zo veel jaren op de markt en is op dit moment echt niets nieuw meer aan.




Concurrentie
De 718 Cayman/Boxster zijn zeker mooie wagens qua binnen en buiten design (ik zou morgen asap een 718 GT4 bestellen als ik de cash over had). Maar de gewone Cayman/Boxster modellen (niet de nieuwe GTS, GT4 of Spyder) zie je tegenwoordig zo veel, dat het wel een beetje de zoveelste in rij is. De Porsche Cayman/Boxster is natuurlijk wel een beetje een evidente en dus ook cliche keuze voor een tweezitter sportwagen in dit prijssegment. Ik vind de gewone 718 modellen persoonlijk een wat saaie keuze. Buiten dit cliche aspect en het mindere 4 cilinder geluid van de 718 valt er weinig negatief over te zeggen (buiten de redelijk hoge nieuwprijs). Wegligging bij Porsche is altijd top...en stuurgevoel zal ook wel dik in orde zijn. Op dit vlak moet de A110 zeker niet onder doen...in tegendeel; zijn zeer lage gewicht geeft hem echt een uniek een zeer fun rijgevoel. Op één of andere manier vind ik het 4 cilinder idee ook veel beter passen in het lichtgewicht concept van de A110...is allemaal wat speelser en niet te serieus bij de A110. Terwijl ik bij een Porsche toch echt een 6 cilinder verwacht om het echt een Porsche te maken voor mij (en die 4 cilinder klinkt in de 718 echt wel slecht, wat bij de A110 veel minder het geval is). Maar dit aspect kan ook aan mij liggen, dat ik "nog" niet wil mee evolueren natuurlijk en dat vroeg of laat nu eenmaal elke BMW M of een sportievere Porsche versie ook een 4 cilinder zal zijn en uiteindelijk elektrisch :(

De A110 is geen extreem snelle wagen en op rondetijden of optrektijden ligt ook zijn focus niet. 0-100 in 4,5sec is de optrektijd van de A110....een gewone 718 Cayman 2.0 haalt 4,7sec als je eentje neemt met PDK (+3.000 euro) in combi met de optie Sport chrono (+ 2.500 euro). Een gewone Cayman met PDK en zonder sport chrono zit op 0-100 in 4,9 sec. Maar dat zijn maar cijfers, beide zijn snel....het is het gevoel wat de wagen u geeft dat telt. Ze hebben in de A110 bewust gekozen voor kortere versnelling (omdat dit leuker rijden is); maw als je optrekt van 0-100 moet je bij A110 naar de 3de versnelling gaan en verlies je dus tijd door te schakelen. Een 718 heeft langere versnelling en 100 haal je nog gewoon in tweede voor je moet opschakelen naar derde en zo win je in de 0-100 sprint wat tijd. De interieurafwerking en het merkimago van Alpine is natuurlijk niet hetzelfde als Porsche...maar de prijzen zijn dan ook minder. Een vergelijkbare Cayman 2.0 met PDK en dezelfde optie's als een A110 Légende (vol leder, sat nav, parkeersensors rondom, camera, verwarmde zetels, audio upgrade, sportuitlaat, enz)...komt 10.000euro duurder uit (VAA was dan door de hogere prijs en de hogere C02 ook een stukje hoger).

Renault
Is een Alpine A110 nu een Renault…ja en nee. Op zich mag men dit best een Renault Alpine noemen, maar het is niet echt een Renault op zich. Er is zeker niets mis met de link met Renault...dat is ook de geschiedenis van het merk Alpine toen dat Renault het destijds heeft overgekocht. Alpine is onlosmakend gekoppeld aan Renault. Ik persoonlijk beschouw de A110 niet als een echte Renault, want buiten de motor en wat onderdelen heeft hij in mijn ogen zeer weinig gemeenschappelijk met de rest van het Renault gamma. Qua ontwikkeling, chassis, gewicht, interieur, middenmotor, rijbeleving is de A110 totaal anders als eender welke wagen in het Renault gamma. Mede daardoor is hij ook duurder en heeft hij ook een andere naam, zodat het een Alpine A110 is en geen Renault A110. Ik denk dat je dit wat kan vergelijken met de Lexus LFA. Die is eigenlijk ook gewoon van 0 is ontworpen, maar wel gemaakt door Toyota....maar dan met de hand en met totaal andere materialen. De LFA is een model dat zo ver staat van andere Toyota's dat het destijds onder noemer Lexus werd gemaakt en de duurste wagen uit het gamma was. Zo een LFA ga je dan toch ook niet bij een gewone Toyota dealer op de hoek bestellen waar ze ook de Yaris verkopen? Ik denk dat dit wat dezelfde filosofie is bij Alpine en Renault en dat er daarom 2x specifieke Alpine centrums zijn in Belgie. Als je de Lexus LFA enkel als een Toyota bekijkt, dan was dit gewoon ook een sportieve Toyota die met de hand gemaakt werd in een Toyota fabriek, maar dan duurder werd door de Lexus badge en de lage produktie aantallen.
« Laatst bewerkt op: 19 april 2020, 12:31:19 door Franzino »

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2628
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #1 Gepost op: 19 april 2020, 12:08:11 »
Er zijn massa’s pluspunten aan de wagen, maar ook wel enkele minpunten.

Minpunten
- Zeer weinig opbergruimte in het interieur (geen grote ramp en was op voorhand geweten)
- Keyless Entry standaard (geen fan van en extra veiligheidsrisico qua diefstal, kan gedeactiveerd worden)
- Vanwege de zachte ophanging, veert de voorzijde bij zeer stevig remmen nog al hard in (vooral merkbaar op circuit)
- Vanwege het lage gewicht nogal gevoelig voor zijwind en iets minder stabiel tegen zeer hoge snelheid (boven de 200km/h)
- Slechte DAB ontvangst (heeft naar het schijnt te maken met het bijna volledig aluminium koetswerk en dus slechte geleiding?)
- Zeer ouderwets en niet echt intuïtief infotainment systeem, geen Apple CarPlay maar wel iets verschrikkelijk als My Spin.
- Je kan via het multimedia systeem muziek afspelen via SD kaart, USB stick, iPod, iPhone, enz….maar als je stopt met rijden en er na terug start, springt hij automatisch telkens terug op de radiopost die je laatst aan het beluisteren was.

De eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat deze wagen niet de beste start heeft gehad bij ons. Ze worden vooral met de hand gemaak, maar dat aspect blijkt nu niet de garantie voor wagens die vanaf het eerste moment 100% in orde zijn. De eerste 1.000km is de Alpine 1x naar de garage geweest voor volgende garantie zaken (die nu opgelost zijn) en hij zou nog een 2de keer moeten gaan voor zaken die nadien gekomen zijn.
- Nieuwe lederen rugleuning van zetel (klein stukje leder aan gordelhouder was al beschadigd bij levering) => OK nu
- Nieuwe rubber is voorste koffer (condens en beetje vocht in voorste koffer) => OK nu
- Nieuwe ruitenwissers (maakte veel lawaai bij gebruik in regen) => OK nu
- Iets meer windgeruis aan raam bestuurderskant => moet nog nagekeken worden
- Kofferklep ging plots automatisch open bij starten wagen en ging uiteindelijk niet meer open => moet nog hersteld worden




Circuit
Vermits ik into trackdays ben en mijn vriendin nu ook met de Alpine de smaak te pakken heeft gekregen komen er een paar kleine aanpassingen op de Alpine. Op straat is de A110 extreem comfortabel en echt super leuk rijden (0 opmerkingen). Maar in zeer snelle, lange bochten (en dus vooral op circuit) zijn de rolbewegingen net ietsje te veel aanwezig en daardoor vind ik dat hij wat stabiliteit en nauwkeurigheid mist op circuit. Zelfde verhaal met remmen; als je zwaar door remt (zoals op circuit) dan duikt de neus nog al redelijk stevig vooraan in zijn zachtere ophanging. De A110 is ook niet echt ontworpen voor lange snelle circuits als de Nürburgring, maar eerder voor kleine, kortere circuits. En natuurlijk de kleine afgelegen bergweggetjes, daar is hij echt subliem (net zoals op de gewone openbare weg). Alpine weet dit zelf ook wel (was ook niet het opzet van de wagen) en daarom hebben ze nu ook de duurdere, sportievere, harder afgeveerde A110S op de markt gebracht voor de eigenaars die los van straat en bergwegen ook regelmatig op circuit komen. Voor dagelijkse gebruik vind ik zelf de A110S een beetje TE en niet de beste keuze.

Er staat een setje iets straffere veren op het programma, die de wagen 16mm verlagen en met een hogere N/mm waarde dan standaard (zit zo wat tussen de standaard A110 en de S). Deze specifieke verenset met bijhorende uitlijning is ontwikkeld door gerenommeerd chassisingenieur David Pook (oa Jaguar Project 8 / Jaguar SVO, enz). Hij heeft zelf als dagelijkse prive wagen een A110 (Premiere Edition) waar hij ook af en toe op circuit mee komt. Ik volg hem al een tijdje op Instagram en met zijn eigen Alpine heeft hij een hele tijd liggen experimenteren qua verschillende veren en uitlijningen.

Zo is hij eind 2019 uiteindelijk tot zijn eigen verenset met speciefieke uitlijning (voor straat en af en toe circuit) op de markt gekomen. Uiteindelijk heeft hij (op vraag van Insta volgers) besloten deze set te commercialiseren en vermits hij goede contacten heeft in de autowereld worden zijn veren in beperkte oplage gemaakt bij Eibach. Ze zijn niet via Eibach zelf rechtstreeks te krijgen (is een andere set dan die van Eibach zelf => die hun eigen set is veel lager en zachter). Eibach doet dit produceren wel voor meerdere merken; net zoals voor AC Schnitzer waar Eibach specifieke veren voor maakt met hun eigen AC specificaties. De verenset en specifieke uitlijning stonden op het programma om geplaatst te worden in april, maar zijn door de Covid 19 omstandigheden verschoven naar een andere datum.

https://www.autocar.co.uk/car-news/features/three-kind-alpine-a110-vs-a110-s-vs-life110

That’s it :)

Offline BIG charlie

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1793
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #2 Gepost op: 19 april 2020, 12:15:00 »
Dit noem ik nu eens een voorstelling die af is.  :thumbsup:
Plezant om te lezen.
Zie deze alpine soms "live" staan en ik vindt dit model  :thumbsup:
F45 218D Active Tourer Arktikgrau
Kawasaki Versys 1000

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed

Offline Freke

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1881
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #3 Gepost op: 19 april 2020, 12:41:59 »
Dit noem ik nu eens een voorstelling die af is.  :thumbsup:
Plezant om te lezen.

Ben ik volledig met je eens. Franzino z'n topics en verslagen zij altijd top om te lezen.
Hij weet blijkbaar ook goed waarover hij praat.

Ik vind de Alpine ook wel een ferme wagen, heb er wel nog maar eentje tegen gekomen. Dus qua exclusiviteit kan deze wel tellen...
* Skoda Octavia RS245 (Daily)
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline Pol

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3452
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #4 Gepost op: 19 april 2020, 13:16:59 »
Zeer interessante en uiterst gedetailleerde uiteenzetting Wouter. Maar dat zijn wij van jou gewoon. Vooraleer je zoiets post ben je niet over één nacht ijs gegaan.
Ik ben ervan overtuigd dat deze wagen voor je vriendin en voor jouw de best mogelijke keuze is. De wagen is bovendien wel zeer exclusief gezien zijn toch vrij beperkte oplage. Je ziet die maar heel zelden. In mijn omgeving heb ik er trouwens nog geen enkele gezien.
De vergelijking met evenwaardige wagens met vier cilinders klopt ook helemaal en ook vanuit dit oogpunt zit je juist.
Dus nogmaals een dikke proficiat voor de wagen en deze uiteenzetting. :thumbsup:
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

Online r1sthebest

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1221
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2020, 13:42:13 »
Mooie voorstelling van de wagen!  :thumbsup:

Offline Pol

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3452
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #6 Gepost op: 19 april 2020, 14:15:17 »
Nog even aan toevoegen dat Alpine eigenlijk een legende is binnen Renault. toen wij jonge gasten waren reden ze al rond en toen ook al een speciale lijn binnen de Renault groep. Ik heb trouwens nog een zeer goeie herinnering aan zo'n extra sportieve en "haut de gamme" wagen binnen zijn categorie, nl de Gordini. Die waren enkel in het fel blauw en het geel verkrijgbaar als ik mij goed herinner. Motor achteraan, wat licht dus vooraan, maar daar legde men toen een zak van 25kg zand in.En toentertijd al een echte fun wagen. :thumbsup:
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

Offline gfk807

  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 9354
  • Enjoy life !
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #7 Gepost op: 19 april 2020, 14:33:08 »
Knap verslag, zoals steeds van jou W.  :thumbsup:

Jou hier van BB en van enkele YT-filmpjes je rijkunsten al een beetje kennende, ben ik ervan overtuigd dat dit een super drivers car moet zijn  >:D

Het feit dat je je M regelmatig laat staan voor deze zegt ook genoeg.

Maarrr, en ik ben daar gewoon eerlijk in,  mij doen de looks van deze wagen het helemaal niet en dat is zeker weer iets persoonlijks, ik zag er ook nog maar eentje rijden en van ver dacht ik “een Lotusje” wegens zo klein.
Had hem IRL groter verwacht , waarschijnlijk met in mijn achterhoofd de Alpines van weleer zoals de A310.

Interieur vind ik wel knap, wel iets of wat M2 met zijn blauwe stiksels en de blauwe markering op 12u zoals bij het MP-stuur, maar dan moderner met leukere seats.

Ben wel benieuwd naar de sound van deze  :thumbsup:

Offline gfk807

  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 9354
  • Enjoy life !
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #8 Gepost op: 19 april 2020, 14:55:58 »
Deze is duidelijk gebaseerd op de A110 van weleer (foto 1) ik had liever eentje verwacht zoals foto 3  8)

Maar dan zonder het lelijke Renault logo aub  ;D


Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 6340
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #9 Gepost op: 19 april 2020, 18:53:40 »
Prachtig! Zoals je weet wacht ik al lang op een voorstelling en verslag ;D en wat voor een! Genieten :thumbsup:
Wat een wagen, deze zou ik ook wel onder mijn kont willen schuiven, naam met epische bijklank ook. Renault heeft de wederopstanding goed gedaan. Ik heb een copain met een A110 sinds de 90ties. Altijd al fan geweest, nu ook :drool:

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline JD1981

  • Trade Count: (+25)
  • Crashed!
  • ************
  • Berichten: 11109
  • Beter realist dan negatief/optimist.
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2020, 22:20:20 »
Knappe wagen.
Leuke vriendin heb jij.
Mini Countryman R60 - 116i - 122pK - Black
e87 - 116i - 115pK - Sonora - Havana leder
e30 - 316i -  99pK - Brillianrot - Anthrazit stof 
e61 - 525d - 163pK - Silbergrau-Black leder -SOLD
VW Corrado-1989-1800 16V

Offline BimmerFan

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1419
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #11 Gepost op: 20 april 2020, 15:56:53 »
Dit is 1 van mijn lievelings auto's , prachtig uiterlijk , laag gewicht en pk's genoeg .

Een echte driver's car , proficiat met de vriendin en de leuke auto  :bow:

M2 , Alpine A 110 aan smaak geen gebrek lol topwagen geniet ervan. :thumbsup:

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2628
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #12 Gepost op: 20 april 2020, 16:10:26 »
Dit noem ik nu eens een voorstelling die af is.  :thumbsup:
Plezant om te lezen.
Zie deze alpine soms "live" staan en ik vindt dit model  :thumbsup:

Ben ik volledig met je eens. Franzino z'n topics en verslagen zij altijd top om te lezen.
Hij weet blijkbaar ook goed waarover hij praat.

Ik vind de Alpine ook wel een ferme wagen, heb er wel nog maar eentje tegen gekomen. Dus qua exclusiviteit kan deze wel tellen...

Zeer interessante en uiterst gedetailleerde uiteenzetting Wouter. Maar dat zijn wij van jou gewoon. Vooraleer je zoiets post ben je niet over één nacht ijs gegaan.
Ik ben ervan overtuigd dat deze wagen voor je vriendin en voor jouw de best mogelijke keuze is. De wagen is bovendien wel zeer exclusief gezien zijn toch vrij beperkte oplage. Je ziet die maar heel zelden. In mijn omgeving heb ik er trouwens nog geen enkele gezien.
De vergelijking met evenwaardige wagens met vier cilinders klopt ook helemaal en ook vanuit dit oogpunt zit je juist.
Dus nogmaals een dikke proficiat voor de wagen en deze uiteenzetting. :thumbsup:

Mooie voorstelling van de wagen!  :thumbsup:

Prachtig! Zoals je weet wacht ik al lang op een voorstelling en verslag ;D en wat voor een! Genieten :thumbsup:
Wat een wagen, deze zou ik ook wel onder mijn kont willen schuiven, naam met epische bijklank ook. Renault heeft de wederopstanding goed gedaan. Ik heb een copain met een A110 sinds de 90ties. Altijd al fan geweest, nu ook :drool:

Thanks :)

Er werd al een paar keer achter gevraagd en ook over deze wagen gesproken in mijn M2 topic. In deze rustige Covid periode had ik eens tijd genomen om een uitgebreid verslag over de Alpine te schrijven. Ik ben sowieso al iemand die op details let en daar zeer gevoelig/alert voor is. Ook soms tot ergernis soms van de dealer als er iets technisch niet 100% klopt of iets niet 100% juist is gedaan aan de wagen (visueel lig ik er dan weer niet wakker van).

Als ik interesse in iets heb, dan verdiep ik mij zeer zwaar in het onderwerp (in dit geval dus ook bij de wagens die mij interesseren). Vandaar ook dat het een lang en gedetailleerde voorstelling is geworden (wat ook het geval was destijds bij het verhaal van hoe en waarom M2, Z4M, enz). De ene zal die details leuk vinden, de andere langdradig. Het gedetailleerde boek over de wedergeboorte van Alpine door een Franse schrijver heeft ook wel geholpen om veel over deze wagen en het merk te weten te komen ;)

Ik vind het zelf ook wel leuk om te lezen waarom autoliefhebbers bepaalde “specialere” wagens kopen of hebben staan. Wat hun er in aantrekt en wat de ervaringen er mee zijn. Dat zijn dingen die je niet kan terugvinden in de meeste reviews van journalisten die kort met de wagen rijden en dan een impressie moeten overbrengen aan de lezer/kijker.

Ik heb op autogebied veel geluk gehad dat ik door vrienden, kennissen, omstandigheden, connectie’s (via werk & privé) al met echt superleuke wagens heb kunnen rijden en op veel autogerelateerde evenementen ben uitgenodigd. Zo heb ik wel al een klein beetje een eigen database qua rijervaringen met verschillende wagens kunnen opbouwen. Ik lees natuurlijk ook al vanaf mijn 16 jaar (voornamelijk Engelstalige) automagazines die zich focussen op specialere/sportievere wagens en meer in detail gaan over de achterliggende techniek en het rijden zelf.


Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2628
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #13 Gepost op: 20 april 2020, 16:57:38 »
Knap verslag, zoals steeds van jou W.  :thumbsup:

Jou hier van BB en van enkele YT-filmpjes je rijkunsten al een beetje kennende, ben ik ervan overtuigd dat dit een super drivers car moet zijn  >:D

Het feit dat je je M regelmatig laat staan voor deze zegt ook genoeg.

Maarrr, en ik ben daar gewoon eerlijk in,  mij doen de looks van deze wagen het helemaal niet en dat is zeker weer iets persoonlijks, ik zag er ook nog maar eentje rijden en van ver dacht ik “een Lotusje” wegens zo klein.
Had hem IRL groter verwacht , waarschijnlijk met in mijn achterhoofd de Alpines van weleer zoals de A310.

Interieur vind ik wel knap, wel iets of wat M2 met zijn blauwe stiksels en de blauwe markering op 12u zoals bij het MP-stuur, maar dan moderner met leukere seats.

Ben wel benieuwd naar de sound van deze  :thumbsup:

De M2 blijft een topbak en geniet mijn persoonlijke voorkeur tussen deze twee. Vooral vanwege de manuele versnellingsbak en de 6 cilinder. Maar met de M2 rijd ik (pre Covid) alle dagen. Dit is sowieso de max dat dit mijn daily is, maar de Alpine is specialer en unieker qua rijden (mede omdat het niet mijn daily is). De Alpine rijdt door zijn lage gewicht en algemene opzet als een wagen met een zeer uniek karakter. Dat maakt het zeker fijn om te wisselen tussen de M2 en de A110. Ook het manuele vs DCT / 6 cilinder vs 4 cilinder / motor vooraan vs middenmotor vind ik nog wel zeer geestige qua afwisseling en totaal anders rijden.

De A110 is inderdaad zeer compact met toch veel ruimte voor de passagiers (ik ben 1.82m en zit perfect, wat in een Lotus Exige niet was). Ik heb wel een voorliefde voor compacte wagens (SUV’s zeggen mij dan weer absoluut niets). Toen de Alpine in onze garage kwam in de plaats van de Z4M dan merkte we wel dat uitstappen in de smalle garage iets moeilijker was, omdat hij iets lager en iets breder is als de Z4M. Maar visueel toont hij wel kleiner en zeer compact (zowat als een Lotus Elise).

Uiterlijk is zeer persoonlijk en ik begrijp perfect dat sommige er niet wild van zijn. Ik vind de A110 persoonlijk visueel een zeer unieke en mooie auto, waar mensen echt positief op reageren. Niet dat de reactie van anderen mensen belangrijk is, maar als je bij klanten komt hou je dergelijke dingen wel wat in uw achterhoofd bij aankoop van een wagen. De kont vind ik ronduit prachtig! Maar de snuit moet ik zelf ook nog wat aan wennen en ben ik (nog niet) 100% overtuigd van qua look (is wat Toyota Celica eind jaren 90). Dit zelfde had ik exact bij mijn M2, de voorbumper van de M2 was ik in 2016 (bij testrit) niet zo van overtuigd. Heeft lang geduurd eer ik dat ik daar wat aan gewoon was geworden en die look kon waarderen. Maar de snuit veranderde niets aan hoe top het rijden is natuurlijk en mijn vriendin was er wel op slag verliefd op de Alpine.



Qua sound is het niets echt spectaculair; met de sportuitlaat (in sport/track) klinkt hij op zich zeer leuk voor een 4 cilinder. Klinkt zo wat rally achtig en past bij de wagen. Op zich echt goed gedaan voor een 4 cilinder motor en veel mooier dan bij de 718 4 cilinder. Klinkt ook niet overdreven artificieel luid en dat vind ik op zich al een meerwaarde.

Dit geeft een beetje een impressie van de uitlaat:


Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2628
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #14 Gepost op: 20 april 2020, 17:04:03 »
Knappe wagen.
Leuke vriendin heb jij.

Dit is 1 van mijn lievelings auto's , prachtig uiterlijk , laag gewicht en pk's genoeg .

Een echte driver's car , proficiat met de vriendin en de leuke auto  :bow:

M2 , Alpine A 110 aan smaak geen gebrek lol topwagen geniet ervan. :thumbsup:

Geen klachten over ;D

Wij kennen elkaar al extreem lang en ze heeft destijds haar rijbewijs op haar 18de nog gehaald met mijn eerste auto. Maw haar autosmaak, hoe ze met de wagen rijdt en de technische kennis is wel wat mee gevormd door zo lang met mij samen te leven. Haar eigen wagens waren altijd sportievere tweezitters, dus de Alpine is in dat opzicht voor haar geen rare keuze. Toen ik destijds in 2010 mijn Z4M kocht als 2de fun wagen (mijn daily was toen een 325i), heeft ze haar Z3 6 cilinder verkocht (om plek te maken in de garage) en gebruikte ze dan de Z4M in de week. Toen ik in 2018 de Z4M verkocht, heeft ze dat jaar de Alpine besteld (was 1 jaar wachten toen).





Offline gfk807

  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 9354
  • Enjoy life !
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #15 Gepost op: 20 april 2020, 17:20:41 »
Geen klachten over ;D

Wij kennen elkaar al extreem lang en ze heeft destijds haar rijbewijs op haar 18de nog gehaald met mijn eerste auto. Maw haar autosmaak, hoe ze met de wagen rijdt en de technische kennis is wel wat mee gevormd door zo lang met mij samen te leven. Haar eigen wagens waren altijd sportievere tweezitters, dus de Alpine is in dat opzicht voor haar geen rare keuze. Toen ik destijds in 2010 mijn Z4M kocht als 2de fun wagen (mijn daily was toen een 325i), heeft ze haar Z3 6 cilinder verkocht (om plek te maken in de garage) en gebruikte ze dan de Z4M in de week. Toen ik in 2018 de Z4M verkocht, heeft ze dat jaar de Alpine besteld (was 1 jaar wachten toen).





Niet TEveel reklame maken ook he over je vriendin, met helm was het al ok door de voorliefde voor knappe en snelle auto’s maar zonder helm en  :blah: :blah: :blah:

 :bump:

Offline gfk807

  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 9354
  • Enjoy life !
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #16 Gepost op: 20 april 2020, 17:25:31 »
De M2 blijft een topbak en geniet mijn persoonlijke voorkeur tussen deze twee. Vooral vanwege de manuele versnellingsbak en de 6 cilinder. Maar met de M2 rijd ik (pre Covid) alle dagen. Dit is sowieso de max dat dit mijn daily is, maar de Alpine is specialer en unieker qua rijden (mede omdat het niet mijn daily is). De Alpine rijdt door zijn lage gewicht en algemene opzet als een wagen met een zeer uniek karakter. Dat maakt het zeker fijn om te wisselen tussen de M2 en de A110. Ook het manuele vs DCT / 6 cilinder vs 4 cilinder / motor vooraan vs middenmotor vind ik nog wel zeer geestige qua afwisseling en totaal anders rijden.

De A110 is inderdaad zeer compact met toch veel ruimte voor de passagiers (ik ben 1.82m en zit perfect, wat in een Lotus Exige niet was). Ik heb wel een voorliefde voor compacte wagens (SUV’s zeggen mij dan weer absoluut niets). Toen de Alpine in onze garage kwam in de plaats van de Z4M dan merkte we wel dat uitstappen in de smalle garage iets moeilijker was, omdat hij iets lager en iets breder is als de Z4M. Maar visueel toont hij wel kleiner en zeer compact (zowat als een Lotus Elise).

Uiterlijk is zeer persoonlijk en ik begrijp perfect dat sommige er niet wild van zijn. Ik vind de A110 persoonlijk visueel een zeer unieke en mooie auto, waar mensen echt positief op reageren. Niet dat de reactie van anderen mensen belangrijk is, maar als je bij klanten komt hou je dergelijke dingen wel wat in uw achterhoofd bij aankoop van een wagen. De kont vind ik ronduit prachtig! Maar de snuit moet ik zelf ook nog wat aan wennen en ben ik (nog niet) 100% overtuigd van qua look (is wat Toyota Celica eind jaren 90). Dit zelfde had ik exact bij mijn M2, de voorbumper van de M2 was ik in 2016 (bij testrit) niet zo van overtuigd. Heeft lang geduurd eer ik dat ik daar wat aan gewoon was geworden en die look kon waarderen. Maar de snuit veranderde niets aan hoe top het rijden is natuurlijk en mijn vriendin was er wel op slag verliefd op de Alpine.



Qua sound is het niets echt spectaculair; met de sportuitlaat (in sport/track) klinkt hij op zich zeer leuk voor een 4 cilinder. Klinkt zo wat rally achtig en past bij de wagen. Op zich echt goed gedaan voor een 4 cilinder motor en veel mooier dan bij de 718 4 cilinder. Klinkt ook niet overdreven artificieel luid en dat vind ik op zich al een meerwaarde.

Dit geeft een beetje een impressie van de uitlaat:



Idd de sound is perfect omschreven als wat rally-achtig , zeker niet slecht voor een 4cil  :thumbsup:

De achterkant kan er idd zeker mee door, buiten wat te klein uitvallend, te weinig XXL wat onze M2’s zo mooi maakt.

De voorkant vind ik ook de minst mooie kant.

Is zeker geen lelijke auto he maar heb niet de WOW-factor die ik al had bij de eerste aanblik van de M2 die me na veel gedoe dan toch overhaald heeft om er zelf eentje aan te schaffen  8)


Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2628
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #17 Gepost op: 20 april 2020, 17:34:38 »
Niet TEveel reklame maken ook he over je vriendin, met helm was het al ok door de voorliefde voor knappe en snelle auto’s maar zonder helm en  :blah: :blah: :blah:

 :bump:

LoL  :-X


Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2628
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #18 Gepost op: 20 april 2020, 17:36:45 »
Idd de sound is perfect omschreven als wat rally-achtig , zeker niet slecht voor een 4cil  :thumbsup:

De achterkant kan er idd zeker mee door, buiten wat te klein uitvallend, te weinig XXL wat onze M2’s zo mooi maakt.

De voorkant vind ik ook de minst mooie kant.

Is zeker geen lelijke auto he maar heb niet de WOW-factor die ik al had bij de eerste aanblik van de M2 die me na veel gedoe dan toch overhaald heeft om er zelf eentje aan te schaffen  8)

Ik snap wat je bedoelt; Alpine is veel subtieler en minder agressief qua look en opzet dan de M2. M2 is een beetje een junior muscle car qua look en sound.

Offline Momenol

  • Premium Member
  • Trade Count: (+10)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9357
  • Momenol Images
    • Owner of Momenol Images
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #19 Gepost op: 20 april 2020, 19:02:01 »
Ik heb een week met de A110 Pure rond gereden vorig jaar.
Is tot nu toe nog altijd 1 van mijn favoriete wagens waar ik mee gereden heb (op en op dat lijstje staan een hoop AMG GT's incl de GT-R, Aston Martin Vantage AMR, GR Supra,...)  :thumbsup:

The Racecar - BMW E36 325iThe Oldie - E30 316i
The Roofless - Mazda MX-5 10th AEThe Blower - Audi S4 B5
The Boiler - BMW E39 530DThe Rotary - Mazda RX8
The Italian - Alfa 1.9 JTDmThat other Boiler - BMW E91 320D
69000 banpunten

Offline gfk807

  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 9354
  • Enjoy life !
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #20 Gepost op: 20 april 2020, 19:16:04 »
Ik heb een week met de A110 Pure rond gereden vorig jaar.
Is tot nu toe nog altijd 1 van mijn favoriete wagens waar ik mee gereden heb (op en op dat lijstje staan een hoop AMG GT's incl de GT-R, Aston Martin Vantage AMR, GR Supra,...)  :thumbsup:

Is ‘t waar, mijn ultieme DROOMwagen is immers de GT-R (mat grijs)  :drool:

Wat was daar dan niet TOP aan want is toch nog een totaal ander kostenplaatje  :thinking:

Offline Momenol

  • Premium Member
  • Trade Count: (+10)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9357
  • Momenol Images
    • Owner of Momenol Images
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #21 Gepost op: 20 april 2020, 19:42:18 »
Is ‘t waar, mijn ultieme DROOMwagen is immers de GT-R (mat grijs)  :drool:

Wat was daar dan niet TOP aan want is toch nog een totaal ander kostenplaatje  :thinking:
Alles was teveel. Teveel vermogen om ten volle te benutten.
Ik vind de A110 de ideale combinatie van vermogen en chassis.

En ik spreek niet over testritten van 10 minuten met een verkoper bij, maar testen van minstens een week in alle omstandigheden.
The Racecar - BMW E36 325iThe Oldie - E30 316i
The Roofless - Mazda MX-5 10th AEThe Blower - Audi S4 B5
The Boiler - BMW E39 530DThe Rotary - Mazda RX8
The Italian - Alfa 1.9 JTDmThat other Boiler - BMW E91 320D
69000 banpunten

Offline gfk807

  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 9354
  • Enjoy life !
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #22 Gepost op: 20 april 2020, 20:32:50 »
Alles was teveel. Teveel vermogen om ten volle te benutten.
Ik vind de A110 de ideale combinatie van vermogen en chassis.

En ik spreek niet over testritten van 10 minuten met een verkoper bij, maar testen van minstens een week in alle omstandigheden.

Speelt hier dan ook de factor “nog betaalbaar/haalbaar” niet mee ?  :thinking:

Offline Geert

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3586
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #23 Gepost op: 20 april 2020, 21:13:01 »
Mooie voorstelling van de Alpine, dat mag zeker gezegd worden! :thumbsup:

Hier in de buurt zie ik regelmatig een witte A110 en heb ze nog wel eens gespot.
Ik kan hem wel smaken maar of ik hem zelf zou kopen weet ik niet.
Deels doordat er geen manuele bak beschikbaar is, ik weet dat jij ook een grote voorliefde hebt voor manueel schakelen maar nu heb je beide dus dat geeft ook weer afwisseling.

Als een Lotus Elise 220 evenveel kost, koop je hier wel een pak meer auto voor, Lotus is gewoon te duur.
Zelf ook nog een Exige V6 overwogen maar nu heb ik meer auto voor hetzelfde geld.
Wat je zegt over de stabiliteit bij +200 km/u zeiden ze mij bij Lotus destijds ook, daar zijn ze niet voor gemaakt en komt grotendeels door het lage gewicht.
Toegegeven, die snelheden voor langere tijd doe je ook enkel maar in Duitsland op de autobahn maar in een Porsche heb je dat wel niet.

Het lage gewicht met middenmotor is een super combinatie, daar is geen twijfel over, het zal ongetwijfeld wel fijn sturen zijn.
Veel fijne ritjes gewenst alvast! 8)
2012 - Porsche Cayman R

Offline Blue

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3754
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #24 Gepost op: 20 april 2020, 21:55:49 »
Ik heb een tijdje terug ook back to back met een Legende en een S gaan testen.
Ondanks mijn lengte zat ik zo goed als perfect in de Legende (S was door de vaste kuipjes net te hoog maar ging en zou perfect zijn met custom frame op de bodem).

Vond eigenlijk de stoel uit de Legende perfect zitten en zeker niet onderdoen. (En veel handiger als daily en 2 wisselende rijders idd ;))

Ik had die ochtend ook met een Boxster 2.0 T gereden en heb er geen seconde meer aan terug gedacht.
Zoals je zegt zou ik in de Boxster/Cayman altijd de 6cyl willen terwijl dit in de Alpine wel perfect werkt met de 4cyl.

Automaat werkt perfect maar spijtige is dat net die automaat meer power tegenhoudt. (in de S al max koppel van wat hij aankan)
A110 met manuele bak en +-330(350) lijkt me de sweetspot!

Want kwa baanligging/remmen op straat is hij gewoon spot on.


Toen hij pas uit kwam moest ik er niets van hebben (looks) maar met em live te zien is ie beter en beter geworden. Vooral dat het echt nog een sportieve kleine rakker is spreekt me enorm aan.
Niet zoals een andere moderne sportieve auto dat verdekke bijna crossover kleine suv’s geworden zijn!


Geniet beide van jullie prachtige petrolhead aanwinst!!



Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2628
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #25 Gepost op: 21 april 2020, 17:37:33 »
Ik heb een week met de A110 Pure rond gereden vorig jaar.
Is tot nu toe nog altijd 1 van mijn favoriete wagens waar ik mee gereden heb (op en op dat lijstje staan een hoop AMG GT's incl de GT-R, Aston Martin Vantage AMR, GR Supra,...)  :thumbsup:

Straffe uitspraak..!  ;)
Qua puurheid op gebied van rijden en uniek karakter scoort de Alpine inderdaad zeer hoog (zelfs zonder manuele versnellingsbak). Ook bij mij scoort de A110 hoog in mijn lijstje en staat hij mee in de top 5 van mijn droomgarage. Maar mijn favoriete wagen en meest intense rijervaring tot nu toe blijft een 997.2 GT3 RS gaan halen in Zwitserland en op terugtocht nr Belgie twee dagen mee spenderen op Nurburgring. De rondjes die ik daar zelf heb gereden zal ik nooit vergeten....puurste rijplezier ooit (en de 997.2 GT3 RS is qua koppeling en versnellingsbak niet de eenvoudigste om vlot mee te rijden). Maar zo een wagen is een 2de fun wagen waar je weinig op de gewone weg aan hebt (of hij toch niet ten volle tot zijn recht komt). De Alpine A110 is wel zo een wagen die echt schittert op de gewone openbare weg en door zijn opzet ook iets uniek heeft wat andere hedendaagse  sportwagens minder hebben (die teren nu meer puur op prestaties met bakken PK). Het is ook wel leuk dat je de wagen bij bepaalde momenten echt voluit kan gebruiken zonder dat het overdreven wordt. Toen ik een testrit met een Nissan GTR deed, moest je zo absurd hard gaan om iets van sensatie of rijplezier te hebben dat dit totaal onverantwoord was op de openbare weg.

GR Supra spreekt mij totaal niet aan; de look vind ik op elk vlak al niets (interieur en exterieur). Ik had echt veel meer verwacht van de wedergeboorte van de Supra. Er is in mijn ogen zo weinig uniek aan deze generatie Supra, dat het (in mijn ogen) eerder de naam Supra puur qua marketing is. Kan zijn dat hij ok rijdt, maar 0 interesse in (idem in de laatste generatie Z4). Zijn beide wagens die mij op geen enkel vlak aanspreken. AM Vantage AMR...wauw dit lijkt mij een topbak (vorige en huidige generatie Vantage). AMG GTR wil echt eens mee rijden, lijkt me op zich wel een vette bak (maar lijkt me ook wel eentje volgens het typische AMG opzet, veel power, veel lawaai, maar weinig finesse in manier van rijden). AMG GTR lijkt mij wel een mooie combi qua GT voor lange ritten en optie tot zeer goed op circuit rijden. Ik zou een GTR eerder willen hebben voor circuit en niet perse voor straat. Maar daar zijn er in mijn ogen in die prijsklasse dan weer leukere/betere opties (=> 991 GT3).

Trouwens over top 5 "droom"garage gesproken qua moderne wagens...dit is de mijne :-*

BMW M2 (manueel) - Alpine A110 (DCT) - 991.2 GT3 (manueel) - 675 LT Spider (DCT) - BAC Mono 2020 (DCT)



« Laatst bewerkt op: 21 april 2020, 18:13:25 door Franzino »

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2628
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #26 Gepost op: 21 april 2020, 18:00:58 »
Mooie voorstelling van de Alpine, dat mag zeker gezegd worden! :thumbsup:

Hier in de buurt zie ik regelmatig een witte A110 en heb ze nog wel eens gespot.
Ik kan hem wel smaken maar of ik hem zelf zou kopen weet ik niet.
Deels doordat er geen manuele bak beschikbaar is, ik weet dat jij ook een grote voorliefde hebt voor manueel schakelen maar nu heb je beide dus dat geeft ook weer afwisseling.

Als een Lotus Elise 220 evenveel kost, koop je hier wel een pak meer auto voor, Lotus is gewoon te duur.
Zelf ook nog een Exige V6 overwogen maar nu heb ik meer auto voor hetzelfde geld.
Wat je zegt over de stabiliteit bij +200 km/u zeiden ze mij bij Lotus destijds ook, daar zijn ze niet voor gemaakt en komt grotendeels door het lage gewicht.
Toegegeven, die snelheden voor langere tijd doe je ook enkel maar in Duitsland op de autobahn maar in een Porsche heb je dat wel niet.

Het lage gewicht met middenmotor is een super combinatie, daar is geen twijfel over, het zal ongetwijfeld wel fijn sturen zijn.
Veel fijne ritjes gewenst alvast! 8)

Klopt! Ik heb inderdaad een grote voorliefde voor zelf schakelen. Ik rijd blijkbaar ook rustiger (trager) met een wagen met manuele versnellingsbak, dan met een automaat. Zo lang het kan en mag zal ik mijn garage altijd 1 wagen hebben met manuele versnellingsbak. Als enige wagen zou ik de Alpine zelf niet kopen, daar vind ik mijn M2 te leuk en te handig voor. Al zeer veel gezegd, maar de M2 is voor mij de beste all in one wagen qua dagelijks gebruik + fun + comfort + handigheid + circuit. Moest de Alpine mijn eigen tweede wagen zijn, dan zou ik hem ook niet kopen. In combinatie met mijn eigen M2 als daily zou mijn persoonlijke 2de wagen iets veel extremer moeten zijn. Dat deze zelfs het echte een minimum aan comfort of handigheid mag hebben. Maar voor mijn vriendin is het een ander verhaal; de Alpine is haar dagelijkse sportwagen en zij rijdt sowieso anno 2020 ook liever met DCT dan manueel (zeker met hakken aan ;D ). Dat de Alpine dan nog een fiscaalvriendelijke wagen is, is ook wel een troef. Maar dat is de 2.0L van de 718 reeks ook nog wel.

Een A110 Pure kost €56K zonder opties en een Elise sport 220 start bij €52K. Als je de Elise sport 2020 uitrust met extra comfortzaken zoals een Pure al heeft, dan ligt de nieuwprijs dicht bij elkaar (maar een Elise koop je meestal niet als daily). Mijn gevoel van de Exige is hetzelfde. Zeer leuke wagens! Ik heb er vroeger ook over nagedacht ipv Z4M en paar keer echt over getwijfeld. Maar voor de prijs van een deftige laatste generatie Exige (met V6 motor) kan je al veel andere leuke dingen kopen. Ik vind Lotus net wat te duur voor datgene wat het (in mijn ogen) is...maar dit zullen sommige mensen van de Alpine ook vinden. Het lastige in een Exige/Elise is voor mij dat mijn rechterbeen (in snelle bochten naar rechts), tegen de versnellingspook aantikt (foto is ter illustratie van iemand anders die het ook heeft). Sowieso stond de Elise/Exige niet op mijn vriendin haar lijstje. We hadden vroeger al eens met een Elise test gereden en dat vond ze toen al niets op de openbare weg.

« Laatst bewerkt op: 21 april 2020, 18:14:22 door Franzino »

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2628
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #27 Gepost op: 21 april 2020, 18:08:48 »
Ik heb een tijdje terug ook back to back met een Legende en een S gaan testen.
Ondanks mijn lengte zat ik zo goed als perfect in de Legende (S was door de vaste kuipjes net te hoog maar ging en zou perfect zijn met custom frame op de bodem).

Vond eigenlijk de stoel uit de Legende perfect zitten en zeker niet onderdoen. (En veel handiger als daily en 2 wisselende rijders idd ;))

Ik had die ochtend ook met een Boxster 2.0 T gereden en heb er geen seconde meer aan terug gedacht.
Zoals je zegt zou ik in de Boxster/Cayman altijd de 6cyl willen terwijl dit in de Alpine wel perfect werkt met de 4cyl.

Automaat werkt perfect maar spijtige is dat net die automaat meer power tegenhoudt. (in de S al max koppel van wat hij aankan)
A110 met manuele bak en +-330(350) lijkt me de sweetspot!

Want kwa baanligging/remmen op straat is hij gewoon spot on.


Toen hij pas uit kwam moest ik er niets van hebben (looks) maar met em live te zien is ie beter en beter geworden. Vooral dat het echt nog een sportieve kleine rakker is spreekt me enorm aan.
Niet zoals een andere moderne sportieve auto dat verdekke bijna crossover kleine suv’s geworden zijn!


Geniet beide van jullie prachtige petrolhead aanwinst!!

De Légende heeft inderdaad als enige model de verstelbare sportstoelen (hoogte / hoek). De vaste kuipjes in de andere modellen (en ook in de S) kan je wel een "beetje" verstellen in hoogte. Maar hier moet je dan telkens heel de stoel voor los vijzen en is dus een omslachtige procedure. Normaal gezien is de laagste positie van de vaste kuipjes even laag als de laagste stand van de verstelbare Légende sportstoelen. Misschien stond in de S waar je mee hebt test gereden de kuipstoel niet in de laagste stand. Bij de S en Première edition waar ik destijds heb mee test gereden stonden de kuipstoelen ook niet in laagste positie. Op de trackday van Alpine was er wel eentje waar ze de stoelen op laagste stand hadden gevezen en dit was voor mijn 1.82m wel ok. Zitpositie en hoofdruimte is in elke huidige A110 echt perfect (ook voor grotere mensen met lange benen).
« Laatst bewerkt op: 21 april 2020, 18:11:03 door Franzino »

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2628
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #28 Gepost op: 21 april 2020, 18:17:28 »
Mooie voorstelling van de Alpine, dat mag zeker gezegd worden! :thumbsup:

Uwe R is sowieso ook zalig. Leuk om uw ervaringen en het verhaal achter de aankoop te lezen  :thumbsup:

Offline hmn_pwr

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 126
Re: 2019 - Alpine A110 Légende
« Reactie #29 Gepost op: 22 april 2020, 13:23:38 »
Uwe R is sowieso ook zalig. Leuk om uw ervaringen en het verhaal achter de aankoop te lezen  :thumbsup:

Vind die Alpine A110 super qua concept: maximaal inzetten op minimaal gewicht waardoor er geen 300-400+ pk motor in hoeft waar je anders enkel op circuit het volle potentieel mee kunt benuttigen. Zodat je met de Alpine toch kunt spelen zonder constant schrik te moeten hebben of inhouden om je rijbewijs niet te verliezen op de openbare weg.

Wat ik wel mis is kleur! Ook die van je M2 is blijkbaar een soort grijs gezien je profielfoto? Doet me denken aan beide spacegrau E92 (320d 4cyl en 325d 6cyl) die ik ooit had. Bij de 2de raakte ik echt uitgekeken op dat kleur en werd het stilaan eigenlijk beu. Vond het nog steeds mooi (en heel handig want vuil zag je er nauwelijk op :) maar was het sobere, weinig flitsende, saaie, ... ervan beu. Daarom zelfs gedacht de 325d te laten herspuiten in vermilionrot. Een fantastische kleur die je desondanks amper ziet, maar een prachtcombinatie (imo) tussen sportief rood en klassevol/klassiek bordeaux. Maar de kosten waren te zot voor wat die wagen financieel waard was en zou een ramp worden (om te verkopen) binnen enkele jaren gezien de EURO 5 norm.

Carosseriekleur wordt meer en meer belangrijk voor mij, tussen beide E92's had ik een ibiswitte Audi TTS. Zou nooit een 'Audi lichtgrijs' of zwarte TT(S) gekocht hebben. Toen keek ik voor een Cayman en ik knapte bij een testrit direct af op de zwarte kleur. Voor de rest een fantastische wagen (met alles erop en erin wat ik wou) en zelfs de PDK zou me niet tegengehouden hebben! Ongelofelijk dat bij eender welke sportwagen het bijna allemaal saaie zwarte of grijze exemplaren zijn. Af en toe ook een witte en dan is het zowat qua kleurenpallet :(

Na de 325d E92 wou ik terug een compacte (en liefst zo licht mogelijk) wagen, mét benzinemotor, atmosferisch en MT! En met perfecte onderhoudsgeschiedenis. Na heel lang zoeken een defige Z4 3.0si coupé (E86) gevonden met alles erop wat ik wou, een must bijv. zijn de M-sportzetels én elektrisch verstelbaar met geheugen (zelfs ondanks het hogere gewicht als nadeel) want ik wil de helling van de leuning heel snel kunnen veranderen bij snel(ler) rijden. Bij Porsche beseffen ze dit ook want zelfs elke Cayman (toch zowat de instap Porsche qua prijs (maar niet qua rijgedrag en rijplezier:) heeft dit standaard! Een keer dat de afstand tot de pedalen en de zithoogte ingesteld is, is enkel nog de hellingsgraad van de leunig belangrijk want die moet je wel 'on the fly' dus zo snel mogelijk kunnen veranderen bij stevig doorrijden.

Maar hoewel de lijnen toch nog mooi want zichtbaar zijn is er 1 groot nadeel aan m'n Z4: het is een saffierzwarte en daardoor blijf ik kijken naar andere wagens. Ik had heel graag een phoenixgelbe Z4 gekocht (was ook het sportieve kleur bij de E46 M3) maar is onvindbaar met de opties, én perfecte onderhoudsgeschiedenis die ik wil.

Geel is precies wel het kleur wat ik echt graag zie tegenwoordig op compacte sport(ieve)wagens.  Er staan bij mijn favorieten op autoscout/mobile o.a. een manuele gele Audi TTRS mkII en een manuele Audi TTS mkIII (bij gebrek aan gele Z4's :( ) hoewel ik weet dat ik die zeker niet moet kopen omwille van het FWD (geen permanente quattro door de Haldex koppeling, in standaardsituaties gaat bijna 100% van het vemogen naar de voorwielen) en onderstuurd rijgedrag.

Aan de andere kant: een gele wagen valt wel (te) veel op. En daardoor ook meer kans op vandalisme vrees ik. Dat is een (magere) troost en ik hoop dus meer in het reine te komen met het zwarte van mijn Z4. En opvallen wil ik zeker niet: een auto is totaal geen statussymbool voor mij. Zelfs hier (als specifiek BMW forum) heb ik niet eens een topic van mijn Z4 QP en heb indertijd enkel een topic gemaakt van mijn E92 325d omdat ik al bijna van dag 1 de hoge toeren miste van een benzine motor en hem dus niet al te lang zou bijhouden. Maar omdat ik er anders supercontent van was en het kleur heel geleidelijk aan beu werd heb ik er toch bijna 3 jaar mee gereden en ook omdat ik bijna 2 jaar naar de (geschikte) Z4 heb zitten zoeken.

Een uitsmijter: de gustibus et coloribus non est disputandum :)
« Laatst bewerkt op: 22 april 2020, 13:44:29 door hmn_pwr »