Auteur Topic: [E6X] motor start niet, batterij leeg?  (gelezen 539 keer)

Offline E60enzo

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
[E6X] motor start niet, batterij leeg?
« Gepost op: 4 april 2020, 20:24:55 »
Beste forumleden

Vandaag wou ik de E60 520d van 2008 facelift model starten, maar dit lukte niet. Sinds deze coronacrisis wordt de auto enkel voor de essentiële verplaatsingen gebruikt. In mijn situatie wil dit zeggen dat er enkel naar de winkel mee wordt gereden en andere korte afstanden. Normaal rij ik hier in de werkweek zeker 475 kilometer mee.

Toen ik de auto wou starten gingen de alle lampen van het dashboard 1 seconden aan waarop de motor wou starten. Ik kon de startmotor gedurende 1 tot maximum twee seconden horen draaien, maar deze stopten vervolgens meteen. Hierna heb ik 5 minuten gewacht en nog eens geprobeerd, maar helaas gebeurden er hetzelfde gevolgd door een melding van de idrive op het scherm. Als ik me goed herinner stond er 'hoge accuontlading' op, dus ik veronderstel dat de batterij leeg zal zijn. Er zijn voor de rest geen vreemde geluiden te horen. Maar toch twijfel ik...
Als er iets kleins stuk gaat probeer ik dit allemaal zelf te vervangen. Zo heb ik vandaag de pookhoes van de auto vervangen door een nieuw exemplaar. Het probleem hiervan was het er een bout was die (voor de tweede keer) de lederen hoes beschadigde. Deze bout heb ik proberen los te doen, maar dit lukte niet, hij zat heel erg vast. Vervolgens heb ik WD-40 gebruikt voor deze los te krijgen en te hersteken zodat deze niet meer het leder beschadigd. Ik heb er nogal veel WD-40 opgedaan en deze is in een ring gelopen (ik veronderstel een lager), maar zou dit voor het probleem hebben gezorgd? Ik heb ook heel hard moeten trekken voor de pookknop eraf te krijgen... Misschien stom dat ik dit hierbij vertel, maar veel ervaring heb ik niet.

Als het probleem de batterij is, zou het dan lukken om de auto te duwen? Ik heb een oprit die stijl naar beneden gaat, misschien zou de auto zo starten, of is dit geen goed idee?

Op de foto kan u de bout zien die ik heb veranderd van plaats. Ik ben benieuwd naar jullie recaties, hopelijk komen we er samen aan uit.

mvg
Enzo

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
Re: motor start niet, batterij leeg?
« Reactie #1 Gepost op: 4 april 2020, 22:23:16 »
Het één heeft met het ander niets te maken. Toch niet rechtstreeks. De batterij is gewoon leeg.

Die korte afstanden gaan ze al verzwakt hebben en dan vandaag aan de auto werken (deuren open, binnenverlichting wsl aan, auto die tijd niet in slaapstand kunnen gaan,...) heeft de doorslag gegeven.

In principe kan je die wel aan de gang duwen maar om goed te zijn moet de batterij eerst deftig bijgeladen worden. Met gewoon effe te rijden laadt je een batterij die volledig leeg is niet deftig bij, zeker niet aangezien je eigenlijk niet ver mag/kan rijden nu...

Offline mega_stihl

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 5 april 2020, 10:18:43 »
De reden dat de auto niet wil starten is omdat de pookhoes beschadigd is door die ene vijs. Daardoor is er kortsluiting ontstaan aan de pookhoessensor die de batterij heeft leeggetrokken. Enkel bij te laden met speciaal gereedschap bij de dealer.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline Boin

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #3 Gepost op: 5 april 2020, 11:41:44 »
De reden dat de auto niet wil starten is omdat de pookhoes beschadigd is door die ene vijs. Daardoor is er kortsluiting ontstaan aan de pookhoessensor die de batterij heeft leeggetrokken. Enkel bij te laden met speciaal gereedschap bij de dealer.
Moet je de lader dan aansluiten op die vijs? Of zie ik het verkeerd? :iono:

Offline E60enzo

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 5 april 2020, 11:44:43 »
Dank u wel voor de reacties

Vandaag wou ik eens gaan kijken in de handleiding of er geen informatie staat op het opladen van de batterij. Toen ik instapte hoorde ik een tikkend geluid, sleutel was niet in het contact. Het lijkt of er een relais steeds aan en uit gaat, niet bepaald op een gezonde wijze... Ik heb een korte video gemaakt van het geluid dat enkel te horen in van de bestuurdersstoel, onder de motorkap kan men niets horen van die relais...

Aan wat zou dit liggen? Een kortsluiting? Ik zie niet in waarom er bedrading onder pook zou liggen.
Aan een lege batterij denk ik niet meer, mijn ervaring bij deze auto is dat de datum en de klok worden gereset en eventueel de startmotor trager gaat aanlopen. Misschien interessant voor te melden... de batterij is ongeveer 1,5 jaar oud.

@mega_stihl  Ik wist niet dat er daar een sensor zat, is deze eenvoudig te controleren of is dit iets meer voor de vakman? Als deze de batterij heeft leeggetrokken, is het opladen van de batterij dan wel nuttig?

@Boin inderdaad, in de handleiding staat dat de minpool een bout is en de plus onder een rood afdekkapje ligt. (In het motorruim, niet bij de batterij die zich in de zijkant van de koffer bevind)

In bijlagen is de mpg

Offline Vakantieman

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 5 april 2020, 12:16:35 »
PAM PAM PAM!
Effe serieus nu. Uw batterij is gewoon plat. De reden is hoogstwaarschijnlijk het beperkte gebruik en het werk aan je pookhoes met de deur open enz.
Ken je niemand met een booster?
E92 330d --> sold
Seat Leon cupra DSG

Offline E60enzo

• Nieuw
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 5 april 2020, 12:20:23 »
Ik denk wel dat iemand van mijn buren een druppellader heeft, ik zal de batterij daarmee opladen. Ik zal nog een update gaven als de batterij opgeladen is

Offline mega_stihl

• World Champion
« Reactie #7 Gepost op: 5 april 2020, 12:21:23 »
Dat tikkende geluid kan komen van het uitzetten van metaal. Na hard accelereren hoor je dat ook aan de uitlaat. In dit geval kan dat door oververhitting zijn door kortsluiting van die pookhoessensor.

Moet je de lader dan aansluiten op die vijs? Of zie ik het verkeerd? :iono:
@Boin  Ik zou hem starten met de booster/startkabels. + op +, en de massa zou ik op die vijs pakken.
« Laatst bewerkt op: 5 april 2020, 12:23:00 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #8 Gepost op: 5 april 2020, 12:26:11 »
Dank u wel voor de reacties

Vandaag wou ik eens gaan kijken in de handleiding of er geen informatie staat op het opladen van de batterij. Toen ik instapte hoorde ik een tikkend geluid, sleutel was niet in het contact. Het lijkt of er een relais steeds aan en uit gaat, niet bepaald op een gezonde wijze... Ik heb een korte video gemaakt van het geluid dat enkel te horen in van de bestuurdersstoel, onder de motorkap kan men niets horen van die relais...

Aan wat zou dit liggen? Een kortsluiting? Ik zie niet in waarom er bedrading onder pook zou liggen.
Aan een lege batterij denk ik niet meer, mijn ervaring bij deze auto is dat de datum en de klok worden gereset en eventueel de startmotor trager gaat aanlopen. Misschien interessant voor te melden... de batterij is ongeveer 1,5 jaar oud.

@mega_stihl  Ik wist niet dat er daar een sensor zat, is deze eenvoudig te controleren of is dit iets meer voor de vakman? Als deze de batterij heeft leeggetrokken, is het opladen van de batterij dan wel nuttig?

@Boin inderdaad, in de handleiding staat dat de minpool een bout is en de plus onder een rood afdekkapje ligt. (In het motorruim, niet bij de batterij die zich in de zijkant van de koffer bevind)

In bijlagen is de mpg

Laadt die batterij nu maar eens gewoon op zoals Bimmerstyle zegt en zoals je in de handleidig gevonden hebt. Trek u verder niet te veel aan van de opmerkingen.
Het getik wat je nu hoort zal ook wel het gevolg zijn van een batterij die op veel te weinig spanning staat. Starten ga je er nooit meer mee kunnen tot ze opgeladen is, en bovendien begint de elektronica nu raar te doen omdat die misschien 7 of 8 V krijgt.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #9 Gepost op: 5 april 2020, 13:44:36 »
Akkoord met al het bovenstaande. Ontregeling van de klok hoeft niet altijd het geval te zijn. De accu kan nog goed genoeg zijn voor aansturing bepaalde zaken, maar bij belasting (startmotor, gloeistiften, etc) door de mand vallen. Daarom dat slechte accu’s soms nog aanvaardbare spanning geven in rust, tot je vermogen vraagt, bvb bij starten.

Feit is wel dat een accu die plat gaat “litteken”schade krijgt en de capaciteit permanent iets minder zal zijn als ze al wat ouder is.

Opladen met druppellader kan, maar aan 0,5 a 1 ampère per uur (hoogstens in het begin), ga je die misschien wel een dag of twee moeten laten laden.

Aanduwen met automaat bvb gaat niet en bij mijn weten wordt het al sinds de jaren 90 afgeraden omwille van mogelijk schade katalysator. Vraag me niet waarom, ik stel mij die vraag ook. En manueel lijkt me ook niet zo gezond. Zonder oliedruk knalt je motor op 2000 rpm terwijl de turbo bij aanslaan ook direct op hogere rpm s draait door de uitlaatgassen die passeren.

Startkabels zijn de beste oplossing voor instant start, eventueel online te bestellen zodat je in de toekomst geen fratsen meer voor hebt. ;-)

Offline E60enzo

• Nieuw
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 17 april 2020, 23:43:46 »
Eventjes een update geven...
Opladen van de batterij bleek heel interessant te zijn, de auto doet het weer. Oplader gaf aan dat de spanning rond een 10volt was, lijkt mij niet gevaarlijk leeg, na bijna 6uur opladen was de batterij weer vol.
Toen ik de volgende ochtend wou starten gaf de idrive melding dat er hoge accuontlading was. (Wat toch nogal snel is). Heb alle randapparatuur zoals usb's losgemaakt, mischien is er iets bij dat veel verbruik.
Voor de moment ga ik even afwachten, misschien gaat de melding wel weg.

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #11 Gepost op: 18 april 2020, 09:31:18 »
 :thumbsup:
Als het probleem terug komt heb je stroomverlies, een slechte alternator of  (meest waarschijnlijk) gewoon een defecte accu.

Offline Phantom Five

• Race Legend
« Reactie #12 Gepost op: 19 april 2020, 04:59:05 »
Er zijn op het moment heel veel mensen die problemen met de accu hebben volgens mijn auto onderdelen shop die 3 dagen per week open is.
Dit komt door dat hele Covid 19 gedoe.
De wagens staan veel te veel stil en als ze gebruikt worden is het om even rond de kerk te rijden "bij wijze van spreken" (de essentiële verplaatsingen).
Door die korte ritten kan de accu niet genoeg opladen en verbruikt de wagen meer stroom dan dat hij kan bijladen zoals op dagelijks gebruik bijvoorbeeld en langere verplaatsingen, vooral de diesels die een zwaardere accu hebben.
En als die accu dan al wat ouder is, ja dan heeft men het snel vlaggen natuurlijk.
Ik heb hier 3 druppelladers en 2 zware accu laders en ik hand de wagens er geregeld aan om dat tegen te gaan.
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

Offline Tony_ca1

• Qualifying
« Reactie #13 Gepost op: 19 april 2020, 11:19:30 »
Ik hang mijn F10 van 2016 ook elke 2 weken even aan mijn Telwin Doctor Charge 130 tot de batterij weer helemaal vol is en dan laat ik die een ganse nacht door laden op druppel laden. de volgende dag gaat de lader er weer af liever dit dan problemen krijgen met de batterij.

Groetjes en blijf allemaal gezond.

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #14 Gepost op: 20 april 2020, 15:17:53 »
De mijne hangt continu aan de druppellader in wintermodus. Rij sowieso al korte afstanden, en nu bijna niet meer.
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Phantom Five

• Race Legend
« Reactie #15 Gepost op: 21 april 2020, 03:59:04 »
De mijne hangt continu aan de druppellader in wintermodus. Rij sowieso al korte afstanden, en nu bijna niet meer.
Dat is het beste wat men kan doen in die omstandigheden om de batterij optimaal en gezond te houden.
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'