Auteur Topic: [F2X] B58 + Handbak - Gas blijft hangen/Slippende koppeling  (gelezen 843 keer)

Offline Denniske

• Trade Count: (0)
  • Pole Position
    • www.dennisnoten.com
[F2X] B58 + Handbak - Gas blijft hangen/Slippende koppeling
« Gepost op: 2 april 2020, 14:44:13 »
Dag Heren,

Probleem met mijn M140i - al sinds begin van aanschaf door de vorige eigenaar (nieuw):

Wanneer ik doortrek tot (bijna) de limiter en dan opschakel, blijft de gas hangen en slipt de koppeling door. Het is misschien wat moeilijk uit te leggen, maar vanaf het moment dat ik mijn gas los en de koppeling intrap om op te schakelen, blijft hij nog even gas geven.  :(

Dit is een zeer bekend probleem en geldt voor alle auto's met de B58 motor en handbak (Voornamelijk 1- en 2-reeks dus, en een handvol 340i's met handbak), maar toch heeft BMW hier blijkbaar geen oplossing voor. De auto is immers (in bezit van de vorige eigenaar) al eens binnengeweest bij de dealer voor een software update die dit zou verhelpen, maar het probleem is er nog steeds.

Normaal geeft de auto automatisch tussengas bij het terugschakelen, dit is bij mijn auto uitgeschakeld omdat ik dat liever zelf doe. Enig idee of dit hier invloed op heeft? Zou niet mogen natuurlijk.

Enfin, extreem irritant want het rijdt op deze manier erg onprettig en de koppeling slijt hier ook nog eens extra door ook. Auto heeft verlengde fabrieksgarantie maar wellicht zal BMW mijn koppeling niet gaan vergoeden als die straks versleten is.

Filmpje - vooral te merken wanneer ik van 2 naar 3 ga, bij schakelen van 3 naar 4 blijft hij iets korter hangen.

Iemand die hetzelfde probleem heeft, of iemand die bij een BMW dealer werkt en die me kan zeggen of dit inmiddels WEL te verhelpen valt met ťťn of andere software-update?

Ik ben van mening dat dit echt niet kan en dat BMW dit moet oplossen. Het kan toch niet dat iedere auto met B58 en handbak dit probleem heeft en zij dit niet kunnen oplossen? Is puur softwarematig, want bepaalde tuners kunnen dit er met een custom mapping makkelijk uithalen. Maar ik wil mijn auto stock houden.

Thx!

Groeten,
Dennis

Offline Denniske

• Pole Position
    • www.dennisnoten.com
Re: B58 + Handbak - Gas blijft hangen/Slippende koppeling
« Reactie #1 Gepost op: 2 april 2020, 14:53:20 »
Hier nog wat screenshots die ik doorgestuurd kreeg door iemand met een manuele 240i met hetzelfde probleem.

Offline Vanber

• Premium Member
  • Grand Prix Winner
« Reactie #2 Gepost op: 2 april 2020, 15:03:07 »
Ik heb vorig jaar een trackday in Abbeville gedaan waar iemand hetzelfde had met zijn manuele 240i.

Ik ga eens kijken als ik die kerel kan terugvinden, misschien kan je eens contact opnemen als het eventueel bij hem al opgelost is.
BMW F20 M140i LCI2 Shadow edition - M-performance uitlaat + Sperdifferentieel - ÷hlins Road&Track
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=67584.0

Offline Denniske

• Pole Position
    • www.dennisnoten.com
« Reactie #3 Gepost op: 2 april 2020, 15:05:15 »
Ik heb vorig jaar een trackday in Abbeville gedaan waar iemand hetzelfde had met zijn manuele 240i.

Ik ga eens kijken als ik die kerel kan terugvinden, misschien kan je eens contact opnemen als het eventueel bij hem al opgelost is.

Denk dat we het over dezelfde hebben, blauwe M240i van Charlie?

Offline thibdwin

• Warming Up
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 2 april 2020, 15:12:01 »

m240i_6spd op Insta!

Offline Denniske

• Pole Position
    • www.dennisnoten.com
« Reactie #5 Gepost op: 2 april 2020, 15:15:42 »
m240i_6spd op Insta!

Dat is 'm inderdaad. Zijn auto is wel niet meer stock, en bij hem is het probleem echt nog een pak erger.

Offline Vanber

• Premium Member
  • Grand Prix Winner
« Reactie #6 Gepost op: 2 april 2020, 15:16:48 »
Dat is 'm inderdaad. Zijn auto is wel niet meer stock, en bij hem is het probleem echt nog een pak erger.
Ja dat is hem.
Bij hem is het inderdaad extreem
BMW F20 M140i LCI2 Shadow edition - M-performance uitlaat + Sperdifferentieel - ÷hlins Road&Track
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=67584.0

Offline Denniske

• Pole Position
    • www.dennisnoten.com
« Reactie #7 Gepost op: 2 april 2020, 15:21:12 »
Ja dat is hem.
Bij hem is het inderdaad extreem

Klopt, maar dit steekt me toch ook wel hard tegen..

Offline thibdwin

• Warming Up
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 2 april 2020, 15:26:32 »
Ziet er bijzonder vervelend uit inderdaad.
Mijn manuele M135i (n55) heeft daar geen last van, moet specifiek B58 gerelateerd zijn?
(Auto geeft sowieso geen tussengas bij terugschakelen)

Komt dit probleem ook voor in comfort?
Throttle mapping is een stuk steviger in Sport+ dacht ik.
« Laatst bewerkt op: 2 april 2020, 15:47:41 door thibdwin »

Offline Denniske

• Pole Position
    • www.dennisnoten.com
« Reactie #9 Gepost op: 2 april 2020, 15:27:59 »
Ziet er bijzonder vervelend uit inderdaad.
Mijn manuele M135i (n55) heeft daar geen last van, moet specifiek B58 gerelateerd zijn?
(Auto heeft sowieso geen tussengas bij terugschakelen)

Kom dit probleem ook voor in comfort?
Throttle mapping is een stuk steviger in Sport+ dacht ik.

Komt inderdaad niet voor bij 35i's en is specifiek B58.

Bij mijn weten heeft hij het in alle modi, sowieso ook in DSC OFF waarbij de throttle mapping hetzelfde is als in comfort?

Offline thibdwin

• Warming Up
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 2 april 2020, 15:35:44 »
Komt inderdaad niet voor bij 35i's en is specifiek B58.

Bij mijn weten heeft hij het in alle modi, sowieso ook in DSC OFF waarbij de throttle mapping hetzelfde is als in comfort?

Ja klopt, DSC OFF is zelfde mapping als comfort.

Naar mijn weten is @Capitol zijn M140i ook manueel, misschien weet hij meer?

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #11 Gepost op: 2 april 2020, 17:31:50 »
De auto had een systeem van automatische tussen gas. Je hebt dit uitgeschakeld. Zou dat ermee te maken hebben ?
Ik weet dat ik in zo een geval die auto om te beginnen eens terug helemaal stock zou zetten.

Offline Denniske

• Pole Position
    • www.dennisnoten.com
« Reactie #12 Gepost op: 2 april 2020, 17:42:59 »
De auto had een systeem van automatische tussen gas. Je hebt dit uitgeschakeld. Zou dat ermee te maken hebben ?
Ik weet dat ik in zo een geval die auto om te beginnen eens terug helemaal stock zou zetten.

Correctie: Dit is er bij de BMW-dealer uitgecodeerd, net zoals je bv. start-stop permanent kan laten uitzetten.

Automatisch tussengas werkt alleen bij terugschakelen hť, nooit bij opschakelen. En moet voor mij absoluut uitstaan, zeer irritant als je het zelf kan.

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #13 Gepost op: 2 april 2020, 17:50:26 »
Het is in elk geval een systeem dat het motor toerental regelt op het moment dat je de koppeling intrapt. Normaal moet dat idd. enkel werken bij terugschakelen, maar ik vind het maar een kleine stap naar (foutief) in actie schieten bij opschakelen.
Zelfs als de BMW dealer het uitgecodeerd heeft zou ik nog proberen het eens stock te (laten) zetten.
Misschien helpt het niet, maar dan is het tenminste geprobeerd. In afwachting van betere ideeŽn.

Offline Tom

• Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
« Reactie #14 Gepost op: 2 april 2020, 18:11:49 »
Het is in elk geval een systeem dat het motor toerental regelt op het moment dat je de koppeling intrapt. Normaal moet dat idd. enkel werken bij terugschakelen, maar ik vind het maar een kleine stap naar (foutief) in actie schieten bij opschakelen.
Zelfs als de BMW dealer het uitgecodeerd heeft zou ik nog proberen het eens stock te (laten) zetten.
Misschien helpt het niet, maar dan is het tenminste geprobeerd. In afwachting van betere ideeŽn.

Dit
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline Capitol

• Grand Prix Winner
« Reactie #15 Gepost op: 2 april 2020, 18:29:26 »
Ik heb inderdaad ook een manuele M140i, maar heb dit probleem nog niet ervaren voor zover ik weet. Volgende keer dat ik ermee rij, zal ik het eens testen en erop letten. Het automatisch tussengas geven bij terugschakelen is bij mij wel nog actief.
Misschien heeft dit te maken met die CDV (Clutch Delay Valve).

Offline Goesting

• Qualifying
« Reactie #16 Gepost op: 3 april 2020, 01:11:34 »
Dit heb ik op andere fora al eens zien passeren, en heb het nog eens opgezocht. Hier hebben ze er 15 bladzijden over gezeverd:
https://www.1erforum.de/threads/m140i-handschalter-gibt-gas-beim-hochschalten.247894/

Concreet duikt het probleem pas op vanaf een softwareversie die ergens in 2017/2018 uitgebracht werd. Vandaar dat M140's uit 2016/2017 niet altijd getroffen zijn indien ze die update niet gekregen hebben bij de dealer tijdens een onderhoud.

Na veel gezeik is er in augustus 2018 dan blijkbaar een software update uitgekomen die het probleem verhelpt. Dit is door minstens 8 man bevestigd als werkende oplossing in dat topic (berichten 189, 200, 210, 216, 233, 236, 259, 276).

Blijkbaar is het ook niet evident om de dealer zover te krijgen om die update gratis te installeren. Sommige dealers beweren dan dat ze de update geÔnstalleerd hebben, maar hebben in feite enkel de revmatching uitgecodeerd. Goed op uw strepen staan dus.

Je kan zelf checken welke software versie er op de wagen staat:

Citaat
Plug USB stick into armrest. On iDrive go to settings, profiles and select export/backup profile, backup to USB stick. Open the new file on a PC/Mac in Notepad/Text editor and on the very first line there should be a bit that says <I-STEP> after which will be F020-XX-BB-CC where XX is the year of software, BB the month and CC the build version of the software.

Deze versies zouden de fix bevatten:
F020-18-07-521
F020-18-07-531
F020-18-07-549
... en vermoedelijk alle nieuwere versies

Ben nu wel heel benieuwd welke versie er bij jou op staat.
2015 - 2019: BMW F20 118d
2019: BMW G20 320i
2019 - Now: BMW F20 M140i

Offline Nico83

• Trade Count: (+1)
  • Qualifying
« Reactie #17 Gepost op: 3 april 2020, 07:51:17 »
Ik ben bezig met een paar test mappings te maken voor Charlie zijn M240i
De eerste testen zijn veel belovend, volgende week doen we nog wat aanpassingen en laat ons hopen dat het eindelijk opgelost is

Offline Denniske

• Pole Position
    • www.dennisnoten.com
« Reactie #18 Gepost op: 3 april 2020, 10:03:48 »
Dit heb ik op andere fora al eens zien passeren, en heb het nog eens opgezocht. Hier hebben ze er 15 bladzijden over gezeverd:
https://www.1erforum.de/threads/m140i-handschalter-gibt-gas-beim-hochschalten.247894/

Concreet duikt het probleem pas op vanaf een softwareversie die ergens in 2017/2018 uitgebracht werd. Vandaar dat M140's uit 2016/2017 niet altijd getroffen zijn indien ze die update niet gekregen hebben bij de dealer tijdens een onderhoud.

Na veel gezeik is er in augustus 2018 dan blijkbaar een software update uitgekomen die het probleem verhelpt. Dit is door minstens 8 man bevestigd als werkende oplossing in dat topic (berichten 189, 200, 210, 216, 233, 236, 259, 276).

Blijkbaar is het ook niet evident om de dealer zover te krijgen om die update gratis te installeren. Sommige dealers beweren dan dat ze de update geÔnstalleerd hebben, maar hebben in feite enkel de revmatching uitgecodeerd. Goed op uw strepen staan dus.

Je kan zelf checken welke software versie er op de wagen staat:

Deze versies zouden de fix bevatten:
F020-18-07-521
F020-18-07-531
F020-18-07-549
... en vermoedelijk alle nieuwere versies

Ben nu wel heel benieuwd welke versie er bij jou op staat.

Veel dank voor de link alsook de info! Topic even doorgelezen, en blijkbaar zou het volgens ťťn van de mannen daar ook weg moeten zijn met de auto-revmatch uitgeschakeld.

Na de corona-crisis eens een afspraak maken met de dealer, en hopen dat het daarna opgelost is.  :clap:

Zal binnenkort eens checken welke software er nu opstaat.

Offline Goesting

• Qualifying
« Reactie #19 Gepost op: 25 mei 2020, 10:37:26 »
Nog nieuws hierover?

Offline Denniske

• Pole Position
    • www.dennisnoten.com
« Reactie #20 Gepost op: 3 juni 2020, 19:45:12 »
Nog nieuws hierover?

Update is nog niet gebeurd, hopelijk komt er dat snel van want het ergert me mateloos.

Offline Goesting

• Qualifying
« Reactie #21 Gepost op: 3 juni 2020, 20:05:08 »
Weet je dan al welke versie er nu op staat?

Offline Boin

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #22 Gepost op: 8 juni 2020, 09:07:00 »
Nog nieuws hierover?
Ik heb Charlie al gehoord, de software aanpassing van @Nico83 zouden het probleem opgelost hebben. :thumbsup: