Auteur Topic:  2020 - F44 - 218iA - Mineralgrau  (gelezen 1621 keer)

Offline DDVL

• Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
2020 - F44 - 218iA - Mineralgrau
« Gepost op: 18 maart 2020, 14:50:05 »
Dag allen,

In volle Corona/Covid-19 crisis gisteren mijn nieuwe 218i Gran Coupť gaan afhalen :thumbsup: Gezien de op dat moment geldende (ten tijde van dit schrijven reeds aangescherpte) maatregelen, was het een ingekorte aflevering.

Ik was zeer tevreden van mijn F20 116d ED (tevens in Mineralgrau), maar vanwege verandering van job rijd ik nu met mijn fietsje naar het werk en vielen de km's/jaar sterk terug (>30 000 naar <10 000 :blink:). Wagen zal nu voornamelijk door mijn vrouw gebruikt worden.

Belangrijkste specs:
218iA Gran Coupť
Model Sport
Mineralgrau
Sensatec Oyster -> de 116d had hiervan de lederen versie, aangezien Sensatec destijds niet in Oyster te verkrijgen was voor de F20. Met nakende gezinsuitbreiding lijkt Sensatec mogelijks iets onderhoudsvriendelijker? (los van het feit dat een bleek interieur dit sowieso mogelijks teniet doet :toofunny:)
Sportstuur (multifunctioneel)
Sportzetels
Shadow Line Hoogglanzend
Alu velgen styling 549 17"
Decoratieve lijsten Illuminated Berlin

Partikelfilter -> speciaal voor Greta  :greddy:
Versnellingsbak Steptronic met dubbele koppeling
LED Headlights
LED mistlampen
Business Pack
Parking Assistant Pack
Lichtpakket
Spiegelpakket + buitenspiegels elektrisch inklapbaar
Verwarmde zetels vooraan
Opbergpakket

Enkele snelle foto's genomen tijdens eerste tankbeurt - vanwege lockdown zal de wagen de komende tijd vooral in de garage blijven..

Rij-impressies: had proefgereden met de F40 versie, en was hier wel door gecharmeerd. Zelfde gedrag tijdens bochtenwerk: neen, maar dat was (spijtig genoeg) geen vereiste (meer). De 140PK voldoende: voor het voorziene woon-werkverkeer meer dan genoeg. Voornaamste verschil met de F20: pak minder motorgeluid en trillingen. Vooral te wijten aan benzine vs diesel en transversale ligging motor vs longitudinaal. Maar hierdoor toch wel net wat comfortabeler!

Offline DDVL

• Pre-Qualifying
  • **
Re: 2020 - F44 - 218iA - Mineralgrau
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2020, 14:52:55 »
Details interieur: indien je je afvraagt hoe de standaard display in de nieuwe F40 en F44 eruit ziet. Wel grappig dat er terug een motor/koelwater temperatuursensor toegevoegd is..

Offline gfk807

• Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2020, 15:30:31 »
Mooi hoor, veel veilige kmís gewenst  :thumbsup:

Offline Mario68

• World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2020, 15:34:01 »
Knappe auto  :thumbsup:

Offline Datake

• Trade Count: (+1)
  • Race Legend
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2020, 15:40:36 »
congrats,

is dat geen ZF8 ?  :iono:

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2020, 16:06:17 »
congrats,

Naar analogie met Mini kan het op sommige voorwielaangedreven modellen weldegelijk een versnellingsbak met dubbele koppeling zijn.

Online BIG charlie

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2020, 16:20:49 »
Mooie wagen ! :thumbsup:
Veel plezier ermee ! :thumbsup:
F45 225XE iPerformance Platingrau
Kawasaki Versys 1000

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed - F45-218d

Offline DDVL

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2020, 18:00:48 »
Bedankt allen!  :thumbsup:

Naar analogie met Mini kan het op sommige voorwielaangedreven modellen weldegelijk een versnellingsbak met dubbele koppeling zijn.
Inderdaad! De F44 218i en 216d hebben de 7-traps dubbele koppeling (de Getrag/Magna 7DCT300 volgens Google), de 218/220d en 235i hebben een 8-traps automaat (de Aisin AWF8F35, wederom volgens Google, gezien de ZF8 voor longutidinale motor-layout is en de ZF9 niet gebruikt wordt door BMW).

Offline BimmerFan

• World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 2 april 2020, 12:52:43 »
Knap , dat interieur is ook ferm damn  :bow:

Offline DDVL

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 3 april 2020, 12:31:59 »
Bedankt! Het interieur oogt toch wel pak hedendaagser dan mijn vorige F20, ondanks het leeftijdsverschil van slechts drie jaar.. Dat was dacht ik meteen ook het enige unaniem positieve punt van de reviews van de
2GC  :gayfight:

Gisteren eindelijk ook een reden gehad om er eens meer dan een km mee te rijden (essentiele verplaatsing)  :gayfight: Ook meteen de eerste keer dat de motor op temperatuur kwam (lekker geurtje buiten de wagen van "schoonbranden" van residu op hete metalen delen). Erg tevreden van de motorisatie (niet dat er voor de benzinevariant veel keuze is momenteel  :razz:)/DCT, rijdt comfortabel en schakelt logisch.

Interieur detail dat me opviel: wanneer de airco nu op "Auto" staat, verdwijnen de streepjes die de ventilatorsnelheid aangeven. Dat was voorheen niet zo, daar bliezen de ventilatoren maximaal aan die gekozen snelheid bij "Auto" (dacht ik). Enerzijds wel logisch (i.e. sommige mensen verdragen geen te harde luchtstroom/lawaai), maar anderzijds ook wel wat onlogisch.. Mogelijks hebben ze dit dan maar "marktconform" gemaakt om de vaagheid/verwarring voor de mensen te verminderen? :iono:

Offline DDVL

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 12 april 2020, 18:16:57 »
Gezien het bij die ene keer rijden is gebleven, en het zo nog enkele weken zal blijven (los van de lockdown en het feit dat de winkel op minder dan 500m is), heb ik me een druppellader aangeschaft om de batterij wat gezond te houden  :thumbsup: Heb de Ctek MXS 5.0 gekocht, op aanraden van familie en worst blijkbaar dus ook door BMW (overpriced) verkocht  :gayfight:

Toch die "zorg" van de baan - batterij was door stil te staan en er enkel kort mee te riiden op die 4 weken toch ruim onder de 80% opgeladen gegaan..

Offline Tom

• Oneliner
  • Race Legend
« Reactie #11 Gepost op: 13 april 2020, 02:47:30 »
congrats,

ZF8 is voor de laatsten der echte BMW's.
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline DDVL

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 13 april 2020, 11:55:16 »
ZF8 is voor de laatsten der echte BMW's.

Neen, de laatste echte BMW's hadden een carburator en bias-ply banden, geen elektronische injectie rommel en godbetert radial-ply banden.

Offline Tom

• Oneliner
  • Race Legend
« Reactie #13 Gepost op: 13 april 2020, 12:00:16 »
FWD is geen technische vooruitgang, dat is enkel voor de centjes gedaan. Veel van die oude modellen worden meer waard. De FWD generatie is voorbestemd om te reÔncarneren als witgoed.

Offline DDVL

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 13 april 2020, 12:20:02 »
FWD is geen technische vooruitgang, dat is enkel voor de centjes gedaan. Veel van die oude modellen worden meer waard. De FWD generatie is voorbestemd om te reÔncarneren als witgoed.
Dat spreekt niemand tegen. Maar dit is enkel voor de modellen die "destijds" al wat specialer waren, en die zijn er gelukkig nog steeds. Ik denk niet dat veel mensen een oude basic RWD 316d verkiezen als daily boven een nieuwe FWD 2 GC. Ik allesinds toch niet.

Spijtig genoeg hebben ze geen keuze, willen ze voortbestaan. Het is een ding om koppig je eigen idee te blijven volgen en proberen te pushen, ook al is er geen enkele market pull. Allesinds, dat wist P. Sturesson me toch te vertellen (voormalig Saab, nu Volvo..)

Gelukkig steekt er nog een verbrandingsmotor in.. ;)

Offline Tom

• Oneliner
  • Race Legend
« Reactie #15 Gepost op: 13 april 2020, 17:28:57 »
Dat spreekt niemand tegen. Maar dit is enkel voor de modellen die "destijds" al wat specialer waren, en die zijn er gelukkig nog steeds. Ik denk niet dat veel mensen een oude basic RWD 316d verkiezen als daily boven een nieuwe FWD 2 GC. Ik allesinds toch niet.

Spijtig genoeg hebben ze geen keuze, willen ze voortbestaan. Het is een ding om koppig je eigen idee te blijven volgen en proberen te pushen, ook al is er geen enkele market pull. Allesinds, dat wist P. Sturesson me toch te vertellen (voormalig Saab, nu Volvo..)

Gelukkig steekt er nog een verbrandingsmotor in.. ;)

Dar zeg je nu zoiets, ik persoonlijk zie dat anders maar ik besef dat ik een buitenbeentje ben. Maar als je ziet wat er tegenwoordig voor een E30 316i gevraagd wordt  :o Ik heb hier nog een nette E36 325i staan, die prijzen hebben ook een pak lager gestaan en daar zijn er een hoop van verkocht. De daily hier is een 7 reeks van 1999, ik prefereer dat bijna boven eender welke nieuwe wagen, maar daar ben ik waarschijnlijk alleen in. Ik ben een 33 jarige grumpy old man  :)

Of ze geen keuze hebben... ze kiezen er zo ook wel om hun grootste unique selling point te verliezen, daarmee maak je het jezelf  misschien ook niet makkelijker mee als premium merk in een prijzenoorlog, alhoewel ik me best kan inbeelden dat dat enkel voor de sportievere modellen geldt omdat de gemiddelde 116d rijder zijn sneeuwkettingen op de vooras zou leggen. Wellicht zal het ecomonster er ook nog voor iets tussen zitten in de eeuwige queeste om de laatste grammetjes efficiŽntie te zoeken om maar te voldoen aan idiotere normen.

Offline DDVL

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 13 april 2020, 19:05:45 »
Dar zeg je nu zoiets, ik persoonlijk zie dat anders maar ik besef dat ik een buitenbeentje ben. Maar als je ziet wat er tegenwoordig voor een E30 316i gevraagd wordt  :o Ik heb hier nog een nette E36 325i staan, die prijzen hebben ook een pak lager gestaan en daar zijn er een hoop van verkocht. De daily hier is een 7 reeks van 1999, ik prefereer dat bijna boven eender welke nieuwe wagen, maar daar ben ik waarschijnlijk alleen in. Ik ben een 33 jarige grumpy old man  :)

Of ze geen keuze hebben... ze kiezen er zo ook wel om hun grootste unique selling point te verliezen, daarmee maak je het jezelf  misschien ook niet makkelijker mee als premium merk in een prijzenoorlog, alhoewel ik me best kan inbeelden dat dat enkel voor de sportievere modellen geldt omdat de gemiddelde 116d rijder zijn sneeuwkettingen op de vooras zou leggen. Wellicht zal het ecomonster er ook nog voor iets tussen zitten in de eeuwige queeste om de laatste grammetjes efficiŽntie te zoeken om maar te voldoen aan idiotere normen.
Volledig mee akkoord!  :thumbsup: En met de huidige tendens zal dat spijtig genoeg niet veranderen.. Vanuit een technisch oogpunt zijn die eisen belachelijk en van de pot gerukt. Maar goed, gelukkig dat er nog een beetje weerstand kan geboden worden vanuit de industrie, of het zou nog idioter zijn. Hieraan gelinkt zijn bijv. de Europese eisen voor banden betreffende rolgeluid. Zo willen ze een stapsgewijze vermindering van zoveel dB per zoveel jaar, maar hierbij zijn ze blijkbaar vergeten dat de fysica spijtig genoeg niet zo simpel is en dat dat gewoon niet gaat (tenzij er opeens een aantal natuurkunderegels zouden veranderen..) :iono:

En ik kan me perfect inbeelden dat de 7 te verkiezen is boven de meeste nieuwe wagens, again agreed  ;)

Offline baerttom

• Nieuw
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 20 december 2020, 21:26:13 »
Vraagje over het geluid van de uitlaat, is het mogelijk om softwarematig te kiezen hoe de uitlaatklep staat? ( sport modus aanzetten ) Of gebeurd er helemaal niets dan..
Kan het uitlaatgeluid ook ergens veranderd worden in de menu's? Heb net de 220i F44 besteld en ben benieuwd naar het geluid  ^-^

Mooie wagen ook! proficiat :clap: