Auteur Topic:  2012 - Porsche Cayman R  (gelezen 2514 keer)

OlivierV, G-Man en 1 gast bekijken dit topic.

Online Nostra

• Trade Count: (+7)
  • Race Legend
  • G-Sense Driver
Re: 2012 - Porsche Cayman R
« Reactie #60 Gepost op: 23 maart 2020, 23:02:36 »
Cool!

Doet me wat denken aan toen ik de header, frontpipe en middenlijn op de brz gestoken had.

Verschil was toen ook immens!

Geniet er van Geert!

Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk

Mazda 3 (BM) SkyActive G-Sense
Not speed, but enginesounds are addictive!
There are only 3 speeds: Fast, Real fast and Holy Shit
next year new fun car

Offline Franzino

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #61 Gepost op: 24 maart 2020, 00:44:23 »
De remmen (schijven + blokken OEM) en uitlijning bij Manthey-racing in Duitsland zijn ook geannuleerd wegens Corona.
Wanneer in te plannen is beetje gokken dus best wat afwachten.
Vet dat je van plan was bij hun te gaan. Is echt wel het adres voor Porsche dingen. Maw; de R gaat ook on track komen  :thumbsup:

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #62 Gepost op: 24 maart 2020, 01:09:02 »
- Interieur volledig reinigen + conserveren + 2 deurpanelen renoveren
- Paravan spuiten (is grijs uitgeslagen door de jaren)
- Remklauwen spuiten + nieuwe logo's (kleine schade en kleur wat verbleekt door de jaren)
- Koplampen en achterlichten polijsten
- Grote steenslagpunten bijwerken (zonder te herspuiten)
- Volledig polijsten
- Wielkasten reinigen + conserveren
- Velgen reinigen + wax
- Bodem volledig reinigen + conserveren (draagarmen, boutjes, boit/motor, bodemplaat, uitlaat, leidingwerk, ..

Of mijn wagen er van buiten vuil bij staat of niet, daar lig ik 0 wakker van (heeft toch coating ter bescherming). Maar een net interieur vind ik wel fijn (ik zit uiteindelijk in de wagen en niet op de wagen). Dat reinigen en conserveren; wat bedoel je juist met conserveren? Lederen enzo behandelen met zo een coating als bijvoorbeeld van Gyeon of iets anders?

Die bodem volledig reinigen heeft dit dan buiten het visuele nog een extra meerwaarde (op een moderne wagen)? Als de beschermlaag op de bodem en al die onderdelen een coating zou zijn, dan moet dit toch ook om de zoveel jaren terug gedaan worden/ Niet dat dit iets is dat ik op mijn wagen zou laten doen, maar ik vroeg het mij af hoe en wat dit bodemverhaal was...

Offline Geert

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #63 Gepost op: 24 maart 2020, 13:53:39 »
Cool!

Doet me wat denken aan toen ik de header, frontpipe en middenlijn op de brz gestoken had.

Verschil was toen ook immens!

Geniet er van Geert!

Dat doen we zeker :thumbsup:
2012 - Porsche Cayman R

Offline Geert

• World Champion
« Reactie #64 Gepost op: 24 maart 2020, 14:11:04 »
Vet dat je van plan was bij hun te gaan. Is echt wel het adres voor Porsche dingen. Maw; de R gaat ook on track komen  :thumbsup:

Door de uitlaat bij hun te kopen heb ik kunnen zien hoe correct ze werken, niets is teveel gevraagd.
Altijd netjes antwoord en ze zoeken mee naar de juiste oplossing of wat je net zoekt.
Zo zal mijn gebruik nog altijd als hoofdoel straat gebruik zijn en zo is volgens hun het beste materiaal de OEM remmen.
Meer circuit raden ze Endless blokken aan bijvoorbeeld.

Ik sluit niet uit dat ik eens een dagje Spa zou willen doen met deze.
Nürburgring, vooral de avondritjes schrikt me toch wel wat af.
Het is laatste jaren met moment echt wel te druk, op zondag ga ik al heel lang niet meer maar ik ben nu ook met een iets ander kapitaal onderweg.
Met mijn Megane RS was dat anders.. speelt altijd mee.
Bijkomend is de nood naar circuit ook niet meer zo groot.
Niet dat ik bergen ervaring heb maar heb toch al wel wat op circuit gereden en op een goede Ardennen rit of Eifel rit haal ik evenveel plezier uit de auto, op rustige weekdagen lekker wat stevig gaan toeren met 2 of 3 auto's is zeker zo leuk.
Daar zullen de OEM remmen zeker ook voldoen, het zijn al de grotere of de dikste remmen die op een Cayman zitten, gaat zeker goed zijn.
Nu zijn ze trouwens ook nog goed maar de blokken zijn wat verglaasd door ouderdom, bij meermaals stevig doorduwen komt dat snel boven.
De schijven zijn nog goed maar wil ineens alles nieuw, dan ben ik zeker.

Manthey is ook een officiël Porsche onderhoud centre.
Dus je krijgt de stempeltjes mee zullen we zeggen, wat naar garantie belangrijk kan zijn voor klanten die aanpassingen laten doen.
In Paal kan ik de remmen ook laten plaatsen maar bij Manthey doen ze de inrij procedure zelf.
Je vertrekt daar en je kan in principe 10 min later daar de Nürburgring oprijden.
Hier is dat niet, die mannen weten wel hoe ze een nieuwe set remmen moeten inrijden :D
Ook qua uitlijning is dat een ramp hier in België.
Ik vertrouw hem eigenlijk aan niemand toe.
BHT hier op het forum zou ook gaan maar beter ineens bij Manthey.
Ze vragen het hoofdoel van de auto en daar stellen ze hem naar af.
In mijn geval zal dat een iets scherpere, aangepaste versie zijn van de originele afstelling maar zeker ook geen Nürburgring afstelling.
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2020, 14:13:47 door Geert »
2012 - Porsche Cayman R

Offline Geert

• World Champion
« Reactie #65 Gepost op: 24 maart 2020, 15:05:34 »

Of mijn wagen er van buiten vuil bij staat of niet, daar lig ik 0 wakker van (heeft toch coating ter bescherming). Maar een net interieur vind ik wel fijn (ik zit uiteindelijk in de wagen en niet op de wagen). Dat reinigen en conserveren; wat bedoel je juist met conserveren? Lederen enzo behandelen met zo een coating als bijvoorbeeld van Gyeon of iets anders?

Die bodem volledig reinigen heeft dit dan buiten het visuele nog een extra meerwaarde (op een moderne wagen)? Als de beschermlaag op de bodem en al die onderdelen een coating zou zijn, dan moet dit toch ook om de zoveel jaren terug gedaan worden/ Niet dat dit iets is dat ik op mijn wagen zou laten doen, maar ik vroeg het mij af hoe en wat dit bodemverhaal was...

Eigenlijk ben ik ook niet zo'n poetser hoor.
Mijn daily kuis ik letterlijk 1 x per jaar, net voor ik naar de keuring ga :-X
Interieur wil ik dan net wel proper houden.
Dagelijkse auto's elke week kuisen doe ik al jaren niet meer, die tijd kan ik er niet meer insteken.
De firmawagen van mijn vrouw ziet de carwash af en toe wel eens maar daar stopt het dan ook.
Een extra auto, zoals deze, daar kan ik wel meer aandacht aan besteden en is in mijn ogen zeker niets mis mee om die af en toe eens volledig proper te zetten.
Wil niet zeggen dat die niet vuil kan zien, heb er ganse winter eigenlijk mee door gereden door regelmatig toch eens buiten te halen en tussen de laatste wasbeurt zat toch ook zeker 2 maanden tussen.

Wat hij daarmee bedoeld is het materiaal een bescheming geven zodat het na reiniging ook zo beschermd blijft voor een lange tijd.
Hij kan alles wel nieuw/proper maken maar het moet ook een blijvend effect hebben.
De producten die jij laat zien ken ik ook en heb door al die jaren al zoveel gebruikt.
Zo heb ik hier nog iets staan dat hoog aangeschreven staat, heb daar toen de stoelen in mijn M3 mee gedaan en ook de stoelen van mijn Z4Coupe denk ik.
Dat werkte goed hoor, de meeste producten maar als je dan zijn werk ziet stelt het niks meer voor.
Hij heeft zelf iets ontwikkeld waardoor het leer terug helemaal mat komt te staan.
Al die andere producten blijven een blinkend effect na laten.
Heb nog geen enkel product gezien dat zo het leer terug naar nieuw staat kan brengen.
Als hij dat toepast op een leder stuur is het helemaal te gek voor woorden.
Hij reinigt het leder dus en nadien krijgt alles een beschermde laag.
Die producten verkoopt hij nu zelf ook, dus indien interesse zeker dat ook eens proberen. Op zijn webwinkel staat ook alles goed uitgelegd hoe alles te gebruiken.

Wat de bodem betreft moet je zo zien.
Op de meeste auto's zit op de bodemplaat meestal een fabrieks bescherming (tegen roest bijvoorbeeld) en die haalt hij er zeker niet af.
Op alle andere onderdelen niet.
Hij haalt het vuil weg van de bodemplaat en zet er dan een coating op.
Als je die coating dan eens kan afspuiten zie je terug uw kleur van bodem zonder het vuil, hier hecht geen vuil meer aan.
Andere onderdelen (ijzer ,aluminium, enz) hebben eigenlijk nooit een bescherming, dus vuil hecht daar ontzettend snel aan en het nieuwe is van een auto dan snel vanaf.
Die dingen komen terug nieuw te staan + elk onderdeel komt in coating te staan, ook hier zal geen vuil meer op hechten.
Het klinkt onrealistisch, ik geloofde er eerst ook niet veel van maar dat zou dus echt moeten werken.
Niet voor een daily aan 30K km per jaar door winter, zout en regen.
Wel voor een extra auto aan 5-10K km per jaar in betere weersomstandigheden.
Hou je dat in gedachten, zou je heel lang effect moeten zien van dat werk.
Eenmaal per jaar grondig eens afspuiten zou voldoende moeten zijn.
Ik heb 2 grote krikken en kan de auto praktisch volledig van grond zetten dus dat ga ik ook zeker doen voor de winter bijvoorbeeld. De wielen er dan ook af.
Op deze manier zou je veel jaren verder kunnen.

Welke meerwaarde heeft dat dan net... dat is zoals ik ook eerder zei, puur iets voor de liefhebber die naar zoiets streeft en natuulijk zorgt het voor een bescherming van het materiaal.
Ik zal daar niets aan merken onder het rijden maar als ik hem dan volledig proper zet en ik zie in de wielkasten de plastieke wielkuipen mooi zwart, alle ophanging onderdelen in nieuwe staat, elk vijsje zonder roest.. ik kan daar echt blij van worden, het zijn die details waar ik zelf meer aan hecht dan bijvoorbeeld de laatste swirl uit de lak polijsten.
Tis maar wat je net wilt zeker ;D
Het is ver gaan en voor de meeste TE ver maar hoe leuk gaat het zijn als ik zoiets thuis heb staan?
Er zijn er al geen in het straatbeeld, tis exclusief en is op men lijf geschreven, auto geeft zoveel beleving en plezier.. en dan in absolute topstaat.. gelijk ik hem bijna nieuw ben gaan kopen.
Jawel, ik kijk hier echt naar uit!! 8)
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2020, 15:21:39 door Geert »
2012 - Porsche Cayman R

Offline yakkoox

• Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
« Reactie #66 Gepost op: 24 maart 2020, 18:54:20 »
Toevallig een soundclip van de nieuwe uitlaat? Moet echt bangelijk klinken

Online Nostra

• Trade Count: (+7)
  • Race Legend
  • G-Sense Driver
« Reactie #67 Gepost op: 24 maart 2020, 20:09:13 »
Door de uitlaat bij hun te kopen heb ik kunnen zien hoe correct ze werken, niets is teveel gevraagd.
Altijd netjes antwoord en ze zoeken mee naar de juiste oplossing of wat je net zoekt.
Zo zal mijn gebruik nog altijd als hoofdoel straat gebruik zijn en zo is volgens hun het beste materiaal de OEM remmen.

Het is laatste jaren met moment echt wel te druk, op zondag ga ik al heel lang niet meer maar ik ben nu ook met een iets ander kapitaal onderweg.
Niet dat ik bergen ervaring heb maar heb toch al wel wat op circuit gereden en op een goede Ardennen rit of Eifel rit haal ik evenveel plezier uit de auto, op rustige weekdagen lekker wat stevig gaan toeren met 2 of 3 auto's is zeker zo leuk.
Daar zullen de OEM remmen zeker ook voldoen, het zijn al de grotere of de dikste remmen die op een Cayman zitten, gaat zeker goed zijn.
Nu zijn ze trouwens ook nog goed maar de blokken zijn wat verglaasd door ouderdom, bij meermaals stevig doorduwen komt dat snel boven.
De schijven zijn nog goed maar wil ineens alles nieuw, dan ben ik zeker.

Manthey is ook een officiël Porsche onderhoud centre.
Dus je krijgt de stempeltjes mee zullen we zeggen, wat naar garantie belangrijk kan zijn voor klanten die aanpassingen laten doen.
In Paal kan ik de remmen ook laten plaatsen maar bij Manthey doen ze de inrij procedure zelf.
Je vertrekt daar en je kan in principe 10 min later daar de Nürburgring oprijden.
Hier is dat niet, die mannen weten wel hoe ze een nieuwe set remmen moeten inrijden :D
In mijn geval zal dat een iets scherpere, aangepaste versie zijn van de originele afstelling maar zeker ook geen Nürburgring afstelling.
Dagje spa zou ik zeker aanraden met de r!

Langs de andere kant een trackday op Clastres zou ook ferm tof zijn met de r denk ik. Zeker met trackaddix.

Mazda 3 (BM) SkyActive G-Sense
Not speed, but enginesounds are addictive!
There are only 3 speeds: Fast, Real fast and Holy Shit
next year new fun car

Offline Freke

• World Champion
« Reactie #68 Gepost op: 25 maart 2020, 09:11:29 »

+1 uitlaten zien er altijd cool uit maar de klank is nog altijd het belangrijkste. Spijtig dat het geluid niet altijd goed weergegeven word op een computer maar probeer toch maar eens.  ;)
* Skoda Octavia RS245 (Daily)
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline Geert

• World Champion
« Reactie #69 Gepost op: 25 maart 2020, 11:12:59 »

+1 uitlaten zien er altijd cool uit maar de klank is nog altijd het belangrijkste. Spijtig dat het geluid niet altijd goed weergegeven word op een computer maar probeer toch maar eens.  ;)

Dat doet die zeker!! :bow:

Ik heb er (nog) geen beeldmateriaal van jammer genoeg.
Dat is idd wel zo dat dat nooit het werkelijke geluid geeft, volgens mij is dat moeilijk vast te leggen maar ik wil het wel eens proberen.
Zal wel nog even moeten wachten vrees ik, weet niet goed wanneer ik hem nog eens moet buiten halen in deze tijd.
In principe doe je niets mis als je nergens stopt, je zit tenslotte alleen in uw wagen maar de kleur en sound vallen zo hard op dat ik "bang" heb om slechte reacties uit te lokken nu.
2012 - Porsche Cayman R

Offline Freke

• World Champion
« Reactie #70 Gepost op: 25 maart 2020, 11:39:43 »
Dat is idd wel zo dat dat nooit het werkelijke geluid geeft, volgens mij is dat moeilijk vast te leggen maar ik wil het wel eens proberen.
Zal wel nog even moeten wachten vrees ik, weet niet goed wanneer ik hem nog eens moet buiten halen in deze tijd.
In principe doe je niets mis als je nergens stopt, je zit tenslotte alleen in uw wagen maar de kleur en sound vallen zo hard op dat ik "bang" heb om slechte reacties uit te lokken nu.

Klopt wat je zegt en idd tov een Porsche zullen de mensen al sneller reageren omdat ze jaloers zijn. --> meneer met de Porsche moet weer ni binnen blijven, regeltjes gelden weer niet voor hem. Die met geld denken dat ze alles mogen...  :blah: :blah:
Als je dan nog zo'n opvallende kleur hebt weten ze direct wie het was...
* Skoda Octavia RS245 (Daily)
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #71 Gepost op: 25 maart 2020, 18:33:32 »

Manthey is inderdaad top en denken echt mee. Eerste keer dat ik er kwam was met een probleempje voor mijn Z4M toen ik al aan de ring was (Raeder Motorsport is daar ook). Ik ken enkele GT3 RS eigenaars die daar gaan (991 & 997) voor hun circuit upgrades en vooral uitlijning. Remblokken bij Manthey/Raeder zijn ze inderdaad voorstander van Endless, maar meestal met de gewone standaard Porsche schijven op Porsche modellen. Ze hebben ook al een Alpine A110 geprepped voor de ring en op deze wagen raden ze mij ook Endless aan. Op mijn M2 had ik Endless (voor track), maar ben ik terug geswitched naar Pagid RSL29.

Ik snap dat Nürburgring u anno 2020 wat afschrikt, vanaf 2010 kwam ik er elk jaar zeer regelmatig met mijn Z4M (zondagen probeerde ik sowieso te vermijden). Elk jaar is het drukker en drukker geworden. 2019 is het eerste jaar sinds 2010 dat ik niet ben geweest, dus hoe het nu is weet ik niet...maar ik veronderstel nog drukker dan vroeger. Ik probeerde meestal zaterdagen te gaan of op bepaalde momenten in de week. Soms moet je ook echt geluk hebben, of een ringtrackday boeken (maar dat is op voorhand reserveren en betalen en als het dan regen ben je ook gezien, want je hebt al betaald). Spa is sowieso een top alternatief en vind ik persoonlijk relatief veiligheid en meestal zeer ok (als je van bepaalde organisatie's als Skylimits weg blijft).

Ik blijf persoonlijk met mijn eigen auto op circuit rijden (vooral Nurburgring) het summum van auto rijden vinden. Op de openbare weg kan ik nooit zo intens rijden en bochten zo perfect aansnijden als op circuit. Op de openbare is het altijd een compromis en daar kan (los van boetes) veel mislopen (als je dezelfde rijstijl als op circuit zou hanteren). Niet dat ik niet graag eens op roadtrip ga in rustige afgelegen gebieden of een bergpas doe...dat is ook top en daar rijd ik dan sowieso anders als dat ik op circuit zou rijden. Maar op straat (bij sportieve ritjes) vind ik het soms zelfs meer risico dan op circuit (persoonlijke menig he). Maar circuit of niet; het is natuurlijk een persoonlijke keuze en het heeft zijn risico's.

Klopt, buiten BHT zou ik het ook niet 100% weten waar en hoe te gaan voor echt precisie uitlijning.

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #72 Gepost op: 25 maart 2020, 18:42:06 »
Klopt wat je zegt en idd tov een Porsche zullen de mensen al sneller reageren omdat ze jaloers zijn. --> meneer met de Porsche moet weer ni binnen blijven, regeltjes gelden weer niet voor hem. Die met geld denken dat ze alles mogen...  :blah: :blah:

Klopt....dat zal sowieso nu de trend zijn bij de gemiddelde man die je nu zou tegen komen op straat. En Porsche heeft sowieso zijn imago/logo al niet mee. Als er iets met een Porsche in de media verschijnt dan is het direkt dezelfde zever als ook hier boven is aangehaald. Veel mensen denken direkt Porsche = Rijk = denkt alles te mogen = onverantwoord en snel rijden. Was ook 1 van de redenen waarom mijn vriendin als daily geen Porsche wou kopen (oa voor het imago en commentaar bij klanten). Bij Alpine is dat totaal anders...niemand kent die wagen en het is maar een Frans merk dat de meeste mensen zeer charmant vinden. Nu wat mensen er van denken; zou ik (privé) niet van wakker liggen...maar ik snap wel dat je ook geen zin hebt in van die commentaar (zeker in deze periode).

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #73 Gepost op: 25 maart 2020, 18:55:14 »
Eigenlijk ben ik ook niet zo'n poetser hoor.
Mijn daily kuis ik letterlijk 1 x per jaar, net voor ik naar de keuring ga :-X
Interieur wil ik dan net wel proper houden.
Dagelijkse auto's elke week kuisen doe ik al jaren niet meer, die tijd kan ik er niet meer insteken.

Idem  :-X

Wat de bodem betreft moet je zo zien.
Op de meeste auto's zit op de bodemplaat meestal een fabrieks bescherming (tegen roest bijvoorbeeld) en die haalt hij er zeker niet af.
Op alle andere onderdelen niet.
Hij haalt het vuil weg van de bodemplaat en zet er dan een coating op.
Als je die coating dan eens kan afspuiten zie je terug uw kleur van bodem zonder het vuil, hier hecht geen vuil meer aan.
Andere onderdelen (ijzer ,aluminium, enz) hebben eigenlijk nooit een bescherming, dus vuil hecht daar ontzettend snel aan en het nieuwe is van een auto dan snel vanaf.
Die dingen komen terug nieuw te staan + elk onderdeel komt in coating te staan, ook hier zal geen vuil meer op hechten.
Het klinkt onrealistisch, ik geloofde er eerst ook niet veel van maar dat zou dus echt moeten werken.
Niet voor een daily aan 30K km per jaar door winter, zout en regen.
Wel voor een extra auto aan 5-10K km per jaar in betere weersomstandigheden.
Hou je dat in gedachten, zou je heel lang effect moeten zien van dat werk.
Eenmaal per jaar grondig eens afspuiten zou voldoende moeten zijn.
Ik heb 2 grote krikken en kan de auto praktisch volledig van grond zetten dus dat ga ik ook zeker doen voor de winter bijvoorbeeld. De wielen er dan ook af.
Op deze manier zou je veel jaren verder kunnen.

Welke meerwaarde heeft dat dan net... dat is zoals ik ook eerder zei, puur iets voor de liefhebber die naar zoiets streeft en natuulijk zorgt het voor een bescherming van het materiaal.
Ik zal daar niets aan merken onder het rijden maar als ik hem dan volledig proper zet en ik zie in de wielkasten de plastieke wielkuipen mooi zwart, alle ophanging onderdelen in nieuwe staat, elk vijsje zonder roest.. ik kan daar echt blij van worden, het zijn die details waar ik zelf meer aan hecht dan bijvoorbeeld de laatste swirl uit de lak polijsten.
Tis maar wat je net wilt zeker ;D
Het is ver gaan en voor de meeste TE ver maar hoe leuk gaat het zijn als ik zoiets thuis heb staan?
Er zijn er al geen in het straatbeeld, tis exclusief en is op men lijf geschreven, auto geeft zoveel beleving en plezier.. en dan in absolute topstaat.. gelijk ik hem bijna nieuw ben gaan kopen.
Jawel, ik kijk hier echt naar uit!! 8)

Zou inderdaad voor mij persoonlijk geen meerwaarde zijn. Maar hoe gepassioneerd jij over de wagen spreekt en het plezier dat jij nu al hebt bij het idee van uw wagen in absolute stopstaat te zien, dan lijkt me die procedure/behandeling zeker iets voor u. Zoals gezegd; prachtige wagen qua opzet en specificatie's...en volledig mijn ding (buiten de kleur dan ;)  )

Offline Geert

• World Champion
« Reactie #74 Gepost op: 25 maart 2020, 20:16:20 »

Klopt....dat zal sowieso nu de trend zijn bij de gemiddelde man die je nu zou tegen komen op straat. En Porsche heeft sowieso zijn imago/logo al niet mee. Als er iets met een Porsche in de media verschijnt dan is het direkt dezelfde zever als ook hier boven is aangehaald. Veel mensen denken direkt Porsche = Rijk = denkt alles te mogen = onverantwoord en snel rijden. Was ook 1 van de redenen waarom mijn vriendin als daily geen Porsche wou kopen (oa voor het imago en commentaar bij klanten). Bij Alpine is dat totaal anders...niemand kent die wagen en het is maar een Frans merk dat de meeste mensen zeer charmant vinden. Nu wat mensen er van denken; zou ik (privé) niet van wakker liggen...maar ik snap wel dat je ook geen zin hebt in van die commentaar (zeker in deze periode).

Situatie is gewoon anders nu, verder trek ik mij ook nooit niks aan van wat andere mensen denken.
Het weer nodigt écht wel uit om hem nu elke dag uit te halen maar goed...

Moet wel zeggen dat ik vorig jaar ook goede reacties heb gekregen van mensen op de baan.
De grootste hoop zal het echter nooit begrijpen en ieder zijn plezier gunnen is soms moeilijk.
2012 - Porsche Cayman R

Online r1sthebest

• Grand Prix Winner
« Reactie #75 Gepost op: 25 maart 2020, 20:22:04 »
Klopt, buiten BHT zou ik het ook niet 100% weten waar en hoe te gaan voor echt precisie uitlijning.

Vroeger ben ik nog bij Chris Van Woensel in Schriek geweest met mij Evo X. Die kende er ook heel wat van hoor!
http://www.bandencvw.be/UITLIJNING.aspx

Offline Geert

• World Champion
« Reactie #76 Gepost op: 25 maart 2020, 20:40:34 »
Manthey is inderdaad top en denken echt mee. Eerste keer dat ik er kwam was met een probleempje voor mijn Z4M toen ik al aan de ring was (Raeder Motorsport is daar ook). Ik ken enkele GT3 RS eigenaars die daar gaan (991 & 997) voor hun circuit upgrades en vooral uitlijning. Remblokken bij Manthey/Raeder zijn ze inderdaad voorstander van Endless, maar meestal met de gewone standaard Porsche schijven op Porsche modellen. Ze hebben ook al een Alpine A110 geprepped voor de ring en op deze wagen raden ze mij ook Endless aan. Op mijn M2 had ik Endless (voor track), maar ben ik terug geswitched naar Pagid RSL29.

Ik snap dat Nürburgring u anno 2020 wat afschrikt, vanaf 2010 kwam ik er elk jaar zeer regelmatig met mijn Z4M (zondagen probeerde ik sowieso te vermijden). Elk jaar is het drukker en drukker geworden. 2019 is het eerste jaar sinds 2010 dat ik niet ben geweest, dus hoe het nu is weet ik niet...maar ik veronderstel nog drukker dan vroeger. Ik probeerde meestal zaterdagen te gaan of op bepaalde momenten in de week. Soms moet je ook echt geluk hebben, of een ringtrackday boeken (maar dat is op voorhand reserveren en betalen en als het dan regen ben je ook gezien, want je hebt al betaald). Spa is sowieso een top alternatief en vind ik persoonlijk relatief veiligheid en meestal zeer ok (als je van bepaalde organisatie's als Skylimits weg blijft).

Ik blijf persoonlijk met mijn eigen auto op circuit rijden (vooral Nurburgring) het summum van auto rijden vinden. Op de openbare weg kan ik nooit zo intens rijden en bochten zo perfect aansnijden als op circuit. Op de openbare is het altijd een compromis en daar kan (los van boetes) veel mislopen (als je dezelfde rijstijl als op circuit zou hanteren). Niet dat ik niet graag eens op roadtrip ga in rustige afgelegen gebieden of een bergpas doe...dat is ook top en daar rijd ik dan sowieso anders als dat ik op circuit zou rijden. Maar op straat (bij sportieve ritjes) vind ik het soms zelfs meer risico dan op circuit (persoonlijke menig he). Maar circuit of niet; het is natuurlijk een persoonlijke keuze en het heeft zijn risico's.

De grootste reden dat ik niet kies voor Endless is dat ik hierdoor veel schade heb gehad op de velgen van mijn Megane RS.
Plus ook omdat ik gewoon 100% vertrouw op OEM Porsche remmen, dat is gewoon echt goed.
Het remstof dat van die Endless blokken komt is echt heel agressief.
Ok, ik kuiste die auto amper en daar werden stevige ritjes mee gedaan + Nürburgring maar ik had er gewoon veel schade van aan mij voorste velgen.
Een coating zou deels een oplossing kunnen zijn misschien.
Geen idee of jij daar ook last van had op uw M2 met de Endless blokken?
Verder wel goed materiaal natuurlijk, op een trackday auto ofzo zou ik het zeker wel nemen.
Als de nieuwe remmen er onder zitten zal ik dit hier zeker weten te zeggen en ervaringen delen.

Mja de Nürburgring, het blijft een enorm uitdagend circuit en voor de auto ook best ok.
Ophanging ziet het meeste af daar denk ik (en is misschien daar ook wel het belangrijkste), remmen zien daar pak minder af dus minder zwaar circuit, die gedachte heb ik toch altijd gehad.
Ik kom er zelf al 15 jaar en laatste 10 jaar regelmatig wel eens op gereden of als passagier en je ziet het elk jaar maar drukker worden.
Het blijft leuk om er te komen maar wel enkel door de week op avonden, weekends zijn me echt te druk.. als je puur gaat kijken zie je dan wel het meeste afwisseling en dat kan ook zeker leuk zijn.
Ons vast ritme is eigenlijk naar ginder rijden via Eupen, zo volledig binnendoor door de Eifel tot Nürburgring, paar rondjes doen, lekker wat eten en terug autostrade.

Op straat ben je altijd aan limieten gebonden en je moet met veel rekening houden.
Op super afgelegen wegen in de Ardennen of Eifel gaat bij mij de gas er wel goed op maar het blijft verantwoord en alleen waar het echt kan.
Dezelfde rijstijl als op circuit kan natuurlijk nooit maar de mooie omgeving en dikwijls afgelegen stukken maken het ook gewoon leuk, zeker met wat goed gezelschap en tussenin een terrasje mee pikken maakt voor mij de dag al snel goed 8)
Haal je zelf meer uit circuit, volledig te begrijpen ook.
Ik merk wel dat dit een fantastisch pakketje moet zijn op circuit, Spa zou voor een eerste ervaring super zijn denk ik.
2012 - Porsche Cayman R

Offline Geert

• World Champion
« Reactie #77 Gepost op: 25 maart 2020, 20:56:00 »
Vroeger ben ik nog bij Chris Van Woensel in Schriek geweest met mij Evo X. Die kende er ook heel wat van hoor!
http://www.bandencvw.be/UITLIJNING.aspx

Wil je best geloven maar ik ken hem niet dus ik kan er niet over oordelen.
Mijn ervaring is dat je met zulke auto's op weinig adressen terecht kan.
Ik ben bij Vanbeurden geweest in Turnhout, die mannen rijden ook circuit en stond daar aan de balie voor een afspraak te maken.
Ik zei dat ik wel ging wachten als ik voor de uitlijning kwam en toen vertelde hij mij dat ze de auto wel naar een bandencentrale rijden, met een gast van hen dus, en daar de uitlijning gaat gebeuren. Eén iemand specifiek daar deed de uitlijning voor hun.
Jah.. dan kon ik evengoed zelf toch tot daar rijden, iemand anders nog laten rijden met de auto, was dan nog een stukje rijden ook, en dan moet die man toevallig daar zijn ook.. er is nog altijd iets als verlof of ziekte bijvoorbeeld..
Dat zag ik niet meteen goed komen en daarmee snel de hoop verloren en ermee naar Duitsland!
Die mannen doen niks anders dan Porsches klaar zetten voor circuit of aangepaste uitlijning.
Het kost daar wel meer maar goed... beter ineens tegoei :thumbsup:
Mijn uitlijning is iets van een 400 euro, puur track afstelling ging naar een goeie 700 euro dacht ik.
Weet het tarief niet wat bandencentrales nu vragen maar heb daar vroeger toch nooit meer als 100-150 euro voor betaald denk ik.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2020, 22:51:03 door Geert »
2012 - Porsche Cayman R

Offline Geert

• World Champion
« Reactie #78 Gepost op: 25 maart 2020, 21:02:41 »

Zou inderdaad voor mij persoonlijk geen meerwaarde zijn. Maar hoe gepassioneerd jij over de wagen spreekt en het plezier dat jij nu al hebt bij het idee van uw wagen in absolute stopstaat te zien, dan lijkt me die procedure/behandeling zeker iets voor u. Zoals gezegd; prachtige wagen qua opzet en specificatie's...en volledig mijn ding (buiten de kleur dan ;)  )

Zelfs over het ganse aankoop verhaal ben ik nog steed heel enthousiast, was gewoon een super leuke ervaring! ;)
Die trend zet ik gewoon verder door er deze dingen mee te doen, pure passie mag je het misschien wel noemen :thumbsup:

2012 - Porsche Cayman R

Online r1sthebest

• Grand Prix Winner
« Reactie #79 Gepost op: 26 maart 2020, 01:08:43 »
Wil je best geloven maar ik ken hem niet dus ik kan er niet over oordelen.
Ik wil u zeker niet overtuigen van iemand anders hoor. Het was gewoon een antwoord op @Franzino dat ik wel nog een goede weet zitten 😀
Hij is zelf een gerenomeerd rally rijder (die een bandencentrale heeft) en die dit soort wagens wel héél goed kon afstellen naar eigen wensen

Online r1sthebest

• Grand Prix Winner
« Reactie #80 Gepost op: 27 maart 2020, 15:02:18 »
Net op FB de restauratie gezien van de VW Golf Rallye!  :wow: Die kerels kunnen er wel wat van.  :bow:
btw: mijn zus had zo 'n groene rallye en ik een zwarte.  :D

https://www.facebook.com/StiptPolishPoint/photos/pcb.2833681506699773/2833678656700058/?type=3&theater

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #81 Gepost op: 27 maart 2020, 15:22:04 »
Net op FB de restauratie gezien van de VW Golf Rallye!  :wow: Die kerels kunnen er wel wat van.  :bow:

https://www.facebook.com/StiptPolishPoint/photos/pcb.2833681506699773/2833678656700058/?type=3&theater
Heel straf...! Ik begrijp niet goed hoe die bij zo een oude wagen heel die onderkant terug zoals nieuw krijgt? Dat is toch al die onderdelen los maken en dan individueel behandelen, herspuiten of vervangen? Echt zotjes en heel straf van die kerel zijn kunnen :wow:

Offline Geert

• World Champion
« Reactie #82 Gepost op: 27 maart 2020, 22:25:49 »

Die had ik nog niet gezien, knap werk weeral!
Cool dat je zelf een Rallye hebt gehad, dat zag je vroeger al bijna niet.. zelf heb ik enkele MK2 GTI's gehad, Golf II ben ik altijd fan van geweest 8)
2012 - Porsche Cayman R

Offline Geert

• World Champion
« Reactie #83 Gepost op: 27 maart 2020, 22:41:04 »
Heel straf...! Ik begrijp niet goed hoe die bij zo een oude wagen heel die onderkant terug zoals nieuw krijgt? Dat is toch al die onderdelen los maken en dan individueel behandelen, herspuiten of vervangen? Echt zotjes en heel straf van die kerel zijn kunnen :wow:

Al die onderdelen gaan inderdaad los en worden individueel behandeld.
Bij die leeftijd van auto's kan je er niet onderuit om dingen opnieuw te gaan spuiten.

Bij mij gaat er ook heel veel gedemonteerd worden, ophanging draagarmen, stabilisator stangen, uitlaat volledig, bodemplaat, remklauwen.
Gezien de algemeen goede staat van mijn bodem (hij heeft hem eerst op de brug daar geïnspecteerd) moet er ook niet verder gegaan worden dan dat.
De boit blijft bijvoorbeeld ook gewoon zitten, ook het diff enz.. ook omdat daar bij een Cayman echt wel plaats genoeg is onderaan om aan te werken.
Dat zal dus grondig reinigen zijn en in coating zetten zonder iets te moeten herspuiten.
De remklauwen worden wel herspoten, dus als je bepaalde delen van de ophanging en remmen al weg neemt kan er volgens mij grondig te werk gegaan worden.
Meer zou ik ook niet toestaan, ik heb er echt op aangedrongen om de boit, diff of meer te demonteren... daar heb ik het zelf een beetje moeilijk mee.
Maar dit was absoluut niet nodig heeft hij me verzekerd.

Qua interieur gaan bijvoorbeeld de stoelen, deurpanelen en het stuur er wel volledig uit om overal tot in het kleinste hoekje te kunnen geraken.
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2020, 22:42:55 door Geert »
2012 - Porsche Cayman R

Offline Geert

• World Champion
« Reactie #84 Gepost op: 27 maart 2020, 22:46:08 »
De remmen heb ik voor eind juni terug vast gelegd bij Manthey, hopelijk is alles dan terug wat gaan liggen.
Aangezien er van ophanging veel los moet laat ik de uitlijning na Stipt doen, dus nadien nog eens terug naar Manthey :)
2012 - Porsche Cayman R

Online r1sthebest

• Grand Prix Winner
« Reactie #85 Gepost op: 28 maart 2020, 03:27:19 »
Die had ik nog niet gezien, knap werk weeral!
Cool dat je zelf een Rallye hebt gehad, dat zag je vroeger al bijna niet.. zelf heb ik enkele MK2 GTI's gehad, Golf II ben ik altijd fan van geweest 8)
Hier reden we in de tijd met 3 rallye's rond op  gemeente.  Mijn zus met een groene, een huisarts met een blauwe en ik met een zwarte. 😀 en er reed dan nog een rode van de dochter van een vw garage, maar dat was enkel de carrosserie. 😀 de garagist vond dit in die tijd een te hevige wagen voor zijn pas 18j geworden dochter. Daarom enkel de kas van de rallye! Nu is dit mijn buurvrouw 😁

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #86 Gepost op: 28 maart 2020, 14:44:21 »
Al die onderdelen gaan inderdaad los en worden individueel behandeld.
Bij die leeftijd van auto's kan je er niet onderuit om dingen opnieuw te gaan spuiten.

Bij mij gaat er ook heel veel gedemonteerd worden, ophanging draagarmen, stabilisator stangen, uitlaat volledig, bodemplaat, remklauwen.
Gezien de algemeen goede staat van mijn bodem (hij heeft hem eerst op de brug daar geïnspecteerd) moet er ook niet verder gegaan worden dan dat.
De boit blijft bijvoorbeeld ook gewoon zitten, ook het diff enz.. ook omdat daar bij een Cayman echt wel plaats genoeg is onderaan om aan te werken.
Dat zal dus grondig reinigen zijn en in coating zetten zonder iets te moeten herspuiten.
De remklauwen worden wel herspoten, dus als je bepaalde delen van de ophanging en remmen al weg neemt kan er volgens mij grondig te werk gegaan worden.
Meer zou ik ook niet toestaan, ik heb er echt op aangedrongen om de boit, diff of meer te demonteren... daar heb ik het zelf een beetje moeilijk mee.
Maar dit was absoluut niet nodig heeft hij me verzekerd.

Qua interieur gaan bijvoorbeeld de stoelen, deurpanelen en het stuur er wel volledig uit om overal tot in het kleinste hoekje te kunnen geraken.

Ik dacht al dat het zoiets moest zijn, ander kan het technisch bijna ook niet verwezenlijkt worden zo een ongelofelijk resultaat. Dus het is niet enkel car detail, maar eigenlijk ook al een soort van restauratie/heropfrissing wat zij daar doen. Hopelijk is hun technische kennis qua demonteren en monteren van onderdelen even goed als hun car detail kennis. Ik zou er persoonlijk niet om staan te springen dat ze mijn ophanging, draagarmen, stabilisator stangen, uitlaat, bodemplaat, remklauwen enz verwijderen. Daar zou ik persoonlijk toch weinig zin in hebben om die onderdelen te laten verwijderen zonder dat dit echt moet voor iets dat essentieel is (in mijn ogen).

Dan moet je er ook nog vertrouwen in hebben dat alles terug top gaat gemonteerd worden met de juiste Nm op de bouten en correcte afregeling van alle onderdelen. Ok; ze zullen wel weten wat ze doen, maar voor mij zou dit toch een stapje te ver gaan om op een recente wagen van alles te laten los vijzen. Bij een oudere wagen die in een soort restauratie / heropfrissing proces is zou ik er dan weer niet van wakker liggen. Dan ben je toch gewoon dat er van alles aan ontmanteld moet worden.

Maw; alles krijgt daar dan een kuisbeurt en coating. Maar een coating is toch ook niet iets wat eeuwig blijft (zie de coatings op lak)? Als coating vervaagt zit je binnen een paar jaar dan niet terug met hetzelfde verhaal of gewoon terug op hetzelfde punt als nu (ook al zou je de onderkant af en toe zelf proper maken)? Als je het de moeite vind, zeker laten doen. Op foto zit het er allemaal alvast zeer indrukwekkend uit wat die daar doen.

Offline gfk807

• Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #87 Gepost op: 28 maart 2020, 17:20:40 »
Als alles zo minutieus als nieuw wordt gezet met een serieus prijskaartje  dan heb je nadien toch angst om er terug mee te rijden ?

:iono:

Offline Geert

• World Champion
« Reactie #88 Gepost op: 29 maart 2020, 08:24:07 »
Ik dacht al dat het zoiets moest zijn, ander kan het technisch bijna ook niet verwezenlijkt worden zo een ongelofelijk resultaat. Dus het is niet enkel car detail, maar eigenlijk ook al een soort van restauratie/heropfrissing wat zij daar doen. Hopelijk is hun technische kennis qua demonteren en monteren van onderdelen even goed als hun car detail kennis. Ik zou er persoonlijk niet om staan te springen dat ze mijn ophanging, draagarmen, stabilisator stangen, uitlaat, bodemplaat, remklauwen enz verwijderen. Daar zou ik persoonlijk toch weinig zin in hebben om die onderdelen te laten verwijderen zonder dat dit echt moet voor iets dat essentieel is (in mijn ogen).

Dan moet je er ook nog vertrouwen in hebben dat alles terug top gaat gemonteerd worden met de juiste Nm op de bouten en correcte afregeling van alle onderdelen. Ok; ze zullen wel weten wat ze doen, maar voor mij zou dit toch een stapje te ver gaan om op een recente wagen van alles te laten los vijzen. Bij een oudere wagen die in een soort restauratie / heropfrissing proces is zou ik er dan weer niet van wakker liggen. Dan ben je toch gewoon dat er van alles aan ontmanteld moet worden.

Maw; alles krijgt daar dan een kuisbeurt en coating. Maar een coating is toch ook niet iets wat eeuwig blijft (zie de coatings op lak)? Als coating vervaagt zit je binnen een paar jaar dan niet terug met hetzelfde verhaal of gewoon terug op hetzelfde punt als nu (ook al zou je de onderkant af en toe zelf proper maken)? Als je het de moeite vind, zeker laten doen. Op foto zit het er allemaal alvast zeer indrukwekkend uit wat die daar doen.

Mijn auto moet je, gezien de leeftijd en staat, puur zien als opfrissing en behandeling/bescherming.
Geen roest, geen spuitwerk, allemaal niet van toepassing en qua demontage enkel hetgeen wat echt los moet.
De uitlaat heb ik bijvoorbeeld zelf al gewisseld en dan komt er al een pak meer plaats vrij, dat stelt op zich ook niet zoveel voor.
Ik begrijp je daarin om bepaalde onderdelen te gaan demonteren op een recente wagen, zelf was dit voor mij ook het grootste struikelblok.
Hij heeft mij er van kunnen overtuigen om het toch te doen, ik heb ook met een medewerker ginder gepraat en alles zal nadien terug op moment vast gezet worden, ze werken technisch ook zoveel aan auto's (en veel speciale auto's) dat je op een gegeven moment ook gewoon vertrouwen moet hebben.
Het is echt niet de eerste de beste shop waar je binnen stapt.
Extra pluspunt qua vertrouwen voor mij is dat hij al veel 911's heeft gedaan.

De remklauwen herspuiten was ook niet mijn eerste gedacht trouwens.
Links achter is de klauw echt wel verkleurd (gaat al richting bordeaux/rose), andere klauwen hebben tikje steenslag hier en daar.
Als die dingen terug nieuw staan en zeker op de juiste manier, dan is dat echt wel een detail dat je ziet.
Het is ook niet alleen die klauw met nieuwe Porsche stickers, alles daar rond of wat daar aan hangt van bouten is dan terug nieuw.
Ik laat dat nu ook doen aangezien ik nu ook nieuwe blokken en schijven plaats, voor de volgende jaren moet er niemand nog aan die remmen komen, dus dat blijft ook gewoon nieuw.
Op zo een remklauw is gewoon snel schade gemaakt als je daar aan moet werken.
Nadien uiteraard nieuwe remolie er op.

Hoe goed de coating werkt zal ik je binnen 5 jaar weten te zeggen ;D
Ik kan daar nu zelf ook niet over oordelen, voor hobby gebruik moet het een zeer goed effect hebben volgens hem.
Het is een coating ontwikkeld door hem voor deze onderdelen aan de onderkant van de auto, van samenstelling zal dat ook anders zijn dan coating op lak vermoed ik.
Ga je daar veel mee in de regen rijden of in de winter zal dit uiteraard nadeliger zijn, het blijft een extra auto die met gepast weer buiten komt en daar zal je rekening mee moeten houden.
Langs de andere kant, waarom zou ik met regenweer hiermee gaan rijden? Dat doe ik nu ook niet, je plant geen Eifel rit als ze veel regen geven bijvoorbeeld.
Dit is geen daily dus je kiest de momenten zelf uit om te rijden.

« Laatst bewerkt op: 29 maart 2020, 08:27:16 door Geert »
2012 - Porsche Cayman R

Offline Geert

• World Champion
« Reactie #89 Gepost op: 29 maart 2020, 09:02:36 »
Als alles zo minutieus als nieuw wordt gezet met een serieus prijskaartje  dan heb je nadien toch angst om er terug mee te rijden ?

:iono:

Eigenlijk niet, ik heb hem nog altijd gekocht om ermee te rijden.
Maar zoals ik hierboven ook zei, op de gepaste tijd als ik er zin in heb.. en dat zullen evengoed ritten blijven van 600 km/dag zoals ik met mijn andere auto's gedaan heb.
Dat die dan vuil gaat worden.. tja, daar kan je niet onderuit.

Sommige mensen hebben mij ook al gezegd of ik dit niet beter kan doen als ik hem slechts af en toe nog eens ga gebruiken?
Ok, dan zal hij in betere staat blijven maar dan heb ik er in mijn ogen nu meer aan.
Ik leef nu en ik gebruik de auto nu.. ik heb een goede gezocht (wat al niet simpel was) en ik wil die beter maken.
Ik wil in een nieuw-nieuw interieur instappen, voor mij is dat waarschijnlijk het grootste punt waar ik zelfs naar uit kijk, ik hou dat dan ook nieuw.

Dat ik niet iedereen zomaar ga laten instappen, dat zal iets anders zijn :-X
Mensen die dit niet gewend zijn, stappen in en hebben met hun schoenen het deurpaneel, onderkant dashboard en de instaplijsten volledig begaaid door éénmaal in te stappen, en dan moeten ze er nog uit geraken.
Dat is werkelijk mijn grootste ergernis naar mensen toe en ik blok dat dus ook volledig af omdat ik weet uit ervaring dat dat zelden goed komt.
Uitstappen zonder schade te maken gaat ook maar op één manier in mijn ogen.
Uw linkerbeen zit gewoon vast door de diepe zit + je zit enorm laag.
Ik zet mijn linkerhand op de dorpel en duw mij zo af/omhoog en je bent er zo uit zonder ook maar iets te raken en dat is gewoon de best manier, stelt niks voor dan.
De laatste die er ingezeten heeft, zit dan direct met zijn voet op de dorpel en grijpt meteen naar de bovenkant van de stoel of de zijflank buiten en duwt zich nog even af tegen de schadeloze, gelakte middenconsole enz... die dingen wil ik niet meer zien en als je dat respect of begrip niet hebt moet er niemand nog in komen te zitten.
Passagierskant is dan nog moeilijker doordat je u niet aan het stuur kan vasthouden.

Met die gedachte kijk ik alweer uit naar de jaarlijkse keuring bijvoorbeeld ::)

Ik kom over als de freak die zijn materiaal niet gebruikt of er niet durft aan te komen maar het is gewoon net omgekeerd :D
Auto zal gebruikt worden, stevig zelfs, maar enkel voor plezier en met het oog op details en dat niveau proberen aan te houden door er goed mee om te gaan.
Een grondige wasbeurt af en toe en puuuuuur genieten van dit mooi speelgoed in een zo goed als nieuwe staat! 8)
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2020, 09:05:37 door Geert »
2012 - Porsche Cayman R