Auteur Topic: [F2X] DIY - Oil Catch Can Installatie  (gelezen 394 keer)

Offline Robin-H

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • Sheer Driving Pleasure
[F2X] DIY - Oil Catch Can Installatie
« Gepost op: 28 februari 2020, 20:44:27 »
Dag Forumleden,

Omdat ik na het vervangen van het PCV membraan nog steeds olieverbruik heb van de carterventilatie naar de turbo (te zien als je de luchtinlaatbuis wegneemt van de turbo), besloot ik om een oil catch can te installeren. Deze catch can zal de olie die naar de turbo gaat opvangen zodat er enkel lucht en geen olie meer naar de turbo gaat. Olie die door de turbo de motor ingaat, zal voor het aanladen van de kleppen zorgen.
In Amerika wordt zo'n catch can vaker toegepast, maar hier in Europa is dat minder bekend. Daarom ook dat ik het even wil posten op dit forum.

Om te beginnen, voor wie nog niet zo bekend is met de F20; zo ziet de N13 motor eruit wanneer je de sierplaat weghaalt. Het buisje centraal in de foto verbindt de carterventilatie met de luchtinlaat (turbo).
Dat is te zien centraal in deze foto:

Om de catch can te installeren moeten we aftakken aan de carterventilatie met een buis naar de catch can. Van daaruit gaan we dan terug met een buis tot aan de luchtinlaat. Hiervoor moet het bestaande buisje doorgesneden worden en kunnen de originele koppelstukken herbruikt worden.

Als voorbereiding heb ik de catch can nog wat aangepast. Ik heb een aluminium plaatje gemaakt om de catch can in de motorruimte te kunnen monteren.

Om de inhoud van de can te kunnen bekijken heb ik een klein peilstokje gemaakt dat bovenaan erin schroeft. Op die manier moet niet de hele onderkant telkens eraf geschroefd te worden.

De catch can met aanpassingen ziet er nu zo uit:

De buizen die ik gebruikt heb zijn "High Temperature" silicone buizen voor de automobielsector.

Dan rest er enkel nog het installeren van de catch can in de motorruimte en het aansluiten van de buizen aan de catch can, carterventilatie en luchtinlaat.

De sierplaat past er ook nog perfect over, maar daar heb ik nog geen foto van genomen. Voorlopig nog niet genoeg olie in de catch can om op de peilstok te registreren, maar ik verwacht dat dat na enkele weken/maanden wel het geval is.

Wie vragen of opmerkingen heeft, mag altijd even reageren, daar dient het forum immers voor  :clap: :thumbsup:
BMW F20 114I

Offline BIG charlie

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
Re: DIY - Oil Catch Can Installatie
« Reactie #1 Gepost op: 29 februari 2020, 11:30:10 »
Mooie installatie die je daar gemaakt hebt  :thumbsup:
Hoe maak je dat reservoirtje dan leeg ?.
Ben eens benieuwd of er nu werkelijk geen ( minder ) olie richting aanzuigbuis turbo gaat.
Ik volg dit topic  :thumbsup:
F45 218D Active Tourer Arktikgrau
Suzuki Burgman 650 Executive

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed

Offline Robin-H

• Qualifying
  • Sheer Driving Pleasure
« Reactie #2 Gepost op: 1 maart 2020, 13:56:39 »
Mooie installatie die je daar gemaakt hebt  :thumbsup:
Hoe maak je dat reservoirtje dan leeg ?.
Ben eens benieuwd of er nu werkelijk geen ( minder ) olie richting aanzuigbuis turbo gaat.
Ik volg dit topic  :thumbsup:

Leegmaken kan door de onderkant van het reservoir eraf te schroeven. Niet zo gemakkelijk, want er is niet veel plaats, maar hoe ik het gemonteerd heb zou dat net moeten lukken.
Ik kan natuurlijk ook altijd even die M6 moer eraf draaien en het reservoir even eruit heffen.  :thumbsup:
BMW F20 114I

Offline Robin-H

• Qualifying
  • Sheer Driving Pleasure
« Reactie #3 Gepost op: 6 maart 2020, 17:58:58 »
Vandaag nog met de 116i van de mama naar de keuring geweest en dan zie ik ze toch goed kijken onder de motorkap. Geraak ik met die catch can door de keuring?

PS: Vandaag even gechecked, pijlstokje wees al aan dat er vloeistof in het reservoir zat, werken doet het dus al zeker!!!  :thumbsup:
BMW F20 114I