Auteur Topic:  Krukastandwielen probleem bij S55  (gelezen 1041 keer)

Offline M-Power

• Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
Re: Krukastandwielen probleem bij S55
« Reactie #30 Gepost op: 4 februari 2020, 21:36:50 »
Crankhub-problemen treden evengoed bij 100% standaard S55 als op getunede S55 enige factor volgens sommigen is hoe fel er teruggeschakeld wordt , met name bij DKG/DCT zou het daardoor iets meer voorkomen dan op manuele doordat bij manuele je normaal de koppeling iets meer laat slippen en er dus minder bruusk gestart wordt met remmen op de motor waardoor ook krachten op crankhub en distributieketting enz geleidelijker opbouwen ipv meer meet een schok als bij sneller schakelende DKG/DCT

Offline Tom

• Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
« Reactie #31 Gepost op: 4 februari 2020, 21:40:11 »
Tja  :razz: echt geen enkele ?  :iono:

Ik zie ze dan wel in staat van “moest” er morgen nog wat erger fout lopen met de motor dat ze zich volledig onthouden van enige garantie wegens “ja je hebt er iets laten aan doen wat niet oem is en niet goedgekeurd dus sorry”

Is een moeilijke vind ik en ik hoop oprecht dat het niet voor valt natuurlijk.

OEM is in dit geval brol, dat is de kern van het probleem. Brol vervangen door brol is geen oplossing. Dan mogen ze nog lekker veel M's verkopen en raaskallen dat het enkel op getunede wagens voorkomt. The decent thing to do is toegeven dat hun design op niets trekt en dat echt rechtzetten met een degelijke fix. Dat gaat gewoon niet gebeuren, dat leert het verleden ons :)
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline Datake

• Race Legend
« Reactie #32 Gepost op: 4 februari 2020, 21:48:08 »
Crankhub-problemen treden evengoed bij 100% standaard S55 als op getunede S55 enige factor volgens sommigen is hoe fel er teruggeschakeld wordt , met name bij DKG/DCT zou het daardoor iets meer voorkomen dan op manuele doordat bij manuele je normaal de koppeling iets meer laat slippen en er dus minder bruusk gestart wordt met remmen op de motor waardoor ook krachten op crankhub en distributieketting enz geleidelijker opbouwen ipv meer meet een schok als bij sneller schakelende DKG/DCT

dus maw, ge koopt een M, maar ge moogt er niet mee rijden zoals een M ? triestig...  :blink:

Offline Boin

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #33 Gepost op: 4 februari 2020, 21:52:30 »
Zijn er enkel gevallen bekend van wagens/motoren die in noodloop gaan of niet meer te starten zijn?
Of zijn er ook al effectief motoren kapot gegaan door het verschuiven van de crankhub? Ik heb enkel nog maar gelezen van motorschade na het toepassen van zo een Amerikaanse fix die niet deugde.
Als er geen schade zou zijn indien het probleem zich voordoet, dan blijf ik gewoon zo rijden. Budget ligt alleszins wel klaar indien nodig  :neener:
Hier 'tot nu toe' nog geen geval gehad waar er motorschade was. Bij 1 van die gevallen (M3 competition met 12.000km), was de krukasbout VOLLEDIG eruit gedraaid, nokkenassen draaiden niet meer mee, krukaspulley zat volledig los.
Motor gwn ineens uitgevallen op de snelweg aan 130kmh, op de pechstrook heeft de klant nog enkele malen proberen starten, dus zonder dat de nokkenassen meedraaiden.
Ik heb toen een camera onderzoek in de cilinders gedaan, en na de gintani fix compressietest & lektest gedaan, geen schade aan de motor..

Het is gwn bizar dat sommigen dit krijgen met stock motor icm rustig rijden. Terwijl ik hier ook klanten heb die stage 2 getuned zijn, en bijna wekelijks het onderste uit de kan halen op circuit, zonder problemen, met de originele crankhub.
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2020, 21:55:47 door Boin »

Offline GeoBem007

• Premium Member
  • Race Legend
    • @hertgoan
« Reactie #34 Gepost op: 5 februari 2020, 08:52:11 »
Voor zover ik hierover allemaal heb gelezen (niet alleen hier), zijn degene die het voorhebben en door BMW laten fixen, dus terug dezelfde inherent defecte onderdelen, het blijven voorhebben.
Ik snap volledig dat sommige mensen, zelfs met garantie, de zo'n Gintani fix toepassen.

In panne vallen is nooit plezant. Je planning is om zeep, je verliest tijd en vooral je bent je wagen kwijt.
Als dat 1x gebeurt en daarna nooit meer, OK. Maar als ze niet het juiste herstellen of geen permanente fix hebben, dan is het gewoon wachten tot je opnieuw in panne valt.
Met die gedachte in je achterhoofd kan je toch niet genieten van je wagen? Je kan niet vertrouwen dat als je een leuk baantje ziet en de gaspedaal wilt indrukken, je motor niet gaat uitvallen.

Offline Tom

• Oneliner
  • Race Legend
« Reactie #35 Gepost op: 5 februari 2020, 09:52:02 »
Hier 'tot nu toe' nog geen geval gehad waar er motorschade was. Bij 1 van die gevallen (M3 competition met 12.000km), was de krukasbout VOLLEDIG eruit gedraaid, nokkenassen draaiden niet meer mee, krukaspulley zat volledig los.
Motor gwn ineens uitgevallen op de snelweg aan 130kmh, op de pechstrook heeft de klant nog enkele malen proberen starten, dus zonder dat de nokkenassen meedraaiden.
Ik heb toen een camera onderzoek in de cilinders gedaan, en na de gintani fix compressietest & lektest gedaan, geen schade aan de motor..

Het is gwn bizar dat sommigen dit krijgen met stock motor icm rustig rijden. Terwijl ik hier ook klanten heb die stage 2 getuned zijn, en bijna wekelijks het onderste uit de kan halen op circuit, zonder problemen, met de originele crankhub.

Is een S55 een non-interference motor?
Nur Tote Motoren werden beatmet

Online Weytie

• World Champion
« Reactie #36 Gepost op: 9 februari 2020, 12:30:56 »
Zou vooral te maken hebben met de koppelopbouw bij de S55 motor. Bv in Drive een kickdown doen, waardoor de bak enkele versnellingen lager schakelt zou ook aan de oorzaken liggen van het probleem of van 4de naar 2de schakelen, waardoor de motor direct een pak hogere toeren te verwerken krijgt...

Ik rij trouwens altijd op manueel, zelfs met mijn DCT bak. Kies je zelf je schakelmomenten en ga je bv nie in 7de rijden aan 70km/h...

Offline smeersd

• Pole Position
« Reactie #37 Gepost op: 9 februari 2020, 14:28:10 »
Zou vooral te maken hebben met de koppelopbouw bij de S55 motor. Bv in Drive een kickdown doen, waardoor de bak enkele versnellingen lager schakelt zou ook aan de oorzaken liggen van het probleem of van 4de naar 2de schakelen, waardoor de motor direct een pak hogere toeren te verwerken krijgt...

Ik rij trouwens altijd op manueel, zelfs met mijn DCT bak. Kies je zelf je schakelmomenten en ga je bv nie in 7de rijden aan 70km/h...

IDEM hier...  :thumbsup:

Offline Boin

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #38 Gepost op: 9 februari 2020, 21:31:55 »

Goh.. Ik heb het zelf al voorgehad tijdens een testrit met een klant z’n auto (dat is GEEN leuk telefoontje..)
Rij zelf ook altijd in manueel, en gebeurde gwn toen ik normaal meereed met het verkeer en terugschakelde om te stoppen aan het rood licht.