Auteur Topic:  2020 - F87 - ///M2 Competition - Saphirschwarz - M DKG  (gelezen 35821 keer)

Offline r1sthebest

• Trade Count: (0)
  • World Champion
2020 - F87 - ///M2 Competition - Saphirschwarz - M DKG
« Gepost op: 31 januari 2020, 19:29:22 »
Na een paar jaar met de M235i gereden te hebben, heb ik besloten om eens over te stappen naar een "echte" M.  :D
Het is een M2 Competition - Saphirschwarz - M DKG. Normaal mag ik er woensdag omgaan. Ik heb hard getwijfeld tussen de hockenheim silver en de zwarte.
Maar als we ze beide zagen waren we direct verknocht aan de zwarte. En het interieur met de oranje stiksels is echt prachtig vinden wij!  :drool:
Het moest sowieso een DKG worden en geen manuele.
De voornaamste opties die ik wou zitten er in. Ik wou liefst geen open dak, maar wel zeker de M Sport remmen en de M Sportzetels.
Ik ga er wel direct andere banden laten opleggen. De michelin pilot sport s4 in een maatje groter 255-35 R19 en 275-35 R19. Hopelijk zijn die daar tegen woensdag, anders moet ik er nog iets langer op wachten.

De voornaamste opties zijn:
- DKG versnellingsbak
- M Sportremmen
- M Sportzetels
- Adaptive LED headlights
- Navigatiesysteem Professional
- PDC voor-en achteraan
- comforttoegang
- Harman-Kardon sound system
- ConnectedDrive Services Pack
- Neerklapbare achterzetels
- Decoratieve lijsten Carbon Fibre
- DAB-Tuner
- Apple CarPlay voorbereiding (3 jaar) (heb een Samsung  ;D )
- Speed Limit Info

1 minpuntje is dat er geen zonnewerend glas achteraan in zit. Maar dat laat ik achteraf doen.

Foto's volgen wel nog als ik hem heb.  ;)

« Laatst bewerkt op: 31 januari 2020, 22:47:45 door r1sthebest »

Offline gfk807

• Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • Enjoy life !
Re: 2020 - F87 - ///M2 Competition - Saphirschwarz - M DKG
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2020, 19:34:54 »
Haha zijn net paddestoelen die M2 Comp’s   >:D

Zwart was ook mijn twijfel... wegens geen kuisfreak toch voor de Hockenheim gegaan.  8)

Alvast veel  :///M: rijplezier   :clap:

Offline r1sthebest

• World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2020, 19:46:17 »
Haha zijn net paddestoelen die M2 Comp’s   >:D

Zwart was ook mijn twijfel... wegens geen kuisfreak toch voor de Hockenheim gegaan.  8)

Alvast veel  :///M: rijplezier   :clap:

Mercike's  :thumbsup:
Die kuisfreak ben ik wel, en daardoor ging ik eerst een HS nemen, want op zwart zie je echt alles hé.  :(

Offline BIG charlie

• World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2020, 20:23:36 »
Dikke proficiat !
Veel plezier ermee  :thumbsup:
Skoda Superb Combi IV 2022
Kawasaki Versys 1000

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed - F45-218d - F45-225XE - F32-428i

Offline Mario68

• World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2020, 20:27:24 »
Elke keer als ik hier inlog is er precies een nieuwe M2C bij  :D
Vette bak   :thumbsup:

Offline Pol

• World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2020, 21:09:58 »
Dikke proficiat Xavier! :thumbsup:
Over die crack hub zou ik mij geen zorgen maken. Hier is blijkbaar niemand die er last van heeft, anders was er misschien toch al een reactie gekomen. Ik denk ook dat, als BMW dit als een gevoeligheid op die wegens zou ervaren, ze er wel al iets zullen aan gedaan hebben.
Ben wel benieuwd of je vooraan zonder problemen 255 zal kunnen opleggen. Er is bijvoorbeeld een winterset voor de M3/M4 met 4x255 banden, maar voor de M2 adviseert men toch 235, zeker vooraan.
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

Offline Pol

• World Champion
« Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2020, 21:12:41 »
Elke keer als ik hier inlog is er precies een nieuwe M2C bij  :D
Vette bak   :thumbsup:

Het is maar de CS die hier en blijkbaar ook nergens populair is. :iono: Maar dat kan ik perfect begrijpen... ;) De komende weken zal moeten blijken of dit werkelijk een overbodige en dure update is. :thinking:
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

Offline r1sthebest

• World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2020, 21:18:47 »
Het is maar de CS die hier en blijkbaar ook nergens populair is. :iono: Maar dat kan ik perfect begrijpen... ;) De komende weken zal moeten blijken of dit werkelijk een overbodige en dure update is. :thinking:
De CS  is PRACHTIG! Maar is toch wel duur vind ik persoonlijk.

Offline gfk807

• Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2020, 21:25:04 »

Ik zou toch mijn bronnen al eens aanspreken @Pol bij je concessie en dat crankhub probleem eens aankaarten dat ze dat gaan aanvaarden als een ALGEMEEN probleem want als de getunede er ietsjes vatbaarder voor zijn dan zal je CS met zijn extra pk’s er ook nog gevoeliger voor zijn.

@Boin zou toch al genoeg bewijzen moeten verzameld hebben als hij er al 10 heeft moeten fixen en allemaal met nog zeer weinig km’s  :iono:

Kunnen we dan als BB’ers niet eens STERK staan ?  :iono:  :thumbsup: :clap:

@Artemis zal ook wel kunnen helpen veronderstel ik in zo’n zaak  :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2020, 21:29:44 door gfk807 »

Offline r1sthebest

• World Champion
« Reactie #10 Gepost op: 31 januari 2020, 22:04:19 »
Ben wel benieuwd of je vooraan zonder problemen 255 zal kunnen opleggen. Er is bijvoorbeeld een winterset voor de M3/M4 met 4x255 banden, maar voor de M2 adviseert men toch 235, zeker vooraan.
Normaal zou het geen probleem mogen zijn.
https://f87.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1595225

Offline Angelo-Taycan

• World Champion
  • Porsche Taycan 2021 RWD
« Reactie #11 Gepost op: 31 januari 2020, 22:28:28 »
Waarom liefst geen pano dak als ik vragen mag?
Golf V 1.6 TDI
AUDI A4 2.7 TDI
BMW 116D
AMG A35
PORSCHE TAYCAN RWD 2021

Offline r1sthebest

• World Champion
« Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2020, 22:50:22 »
Ik ben daar geen fan van. In mijn F10 zat dit ook, en ik zet dat eigenlijk bijna nooit open.
Zeker niet voor het "extra gewicht" zoals ik soms lees. Dat maakt mij niet zoveel uit.

Offline PatrickVH

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 1 februari 2020, 00:31:06 »
Proficiat!
Een M eigenaar is sowieso een gepassioneerde autoliefhebber die dat extra beetje onderhoud van een zwarte auto er graag bijneemt.
BMW G29 Z4 M40i - Black-Sapphire Metallic - Vernasca Cognac Seam Grey
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=70110.0
Codename: DEEDEE
Previous: 325i coupé (e36) - 520D (e60) http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=33103.0 - 530D xDrive (F10) http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=61405.0

Offline gfk807

• Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #14 Gepost op: 1 februari 2020, 08:36:37 »
Ik ben daar geen fan van. In mijn F10 zat dit ook, en ik zet dat eigenlijk bijna nooit open.
Zeker niet voor het "extra gewicht" zoals ik soms lees. Dat maakt mij niet zoveel uit.

Geeft toch wat meer licht in het interieur vind ik en op klapstand altijd leuk voor wat meer sound dus ook mee rijbeleving maar idd indien je ‘t niet echt gaat missen/gebruiken dan overbodig want is ook geen goedkope optie.

Offline r1sthebest

• World Champion
« Reactie #15 Gepost op: 1 februari 2020, 15:16:24 »
Lap, bredere banden gaan voorlopig niet door. Ze willen niet afwijken van de originele maten. Worden wel de PS 4S,  maar in 245 en 265.  ::)

Offline Pol

• World Champion
« Reactie #16 Gepost op: 1 februari 2020, 16:25:42 »
Lap, bredere banden gaan voorlopig niet door. Ze willen niet afwijken van de originele maten. Worden wel de PS 4S,  maar in 245 en 265.  ::)
Had ik toch al een beetje gedacht vooral gezien de M2 Comp. van de officiële dealer komt. Dat zullen ze zich niet gepermitteerd hebben i.v.m. de garantie vanuit BMW.  ;)
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

Offline stevos

• World Champion
« Reactie #17 Gepost op: 1 februari 2020, 17:49:09 »
Welke liggen er eigenlijk standaard op? De maten weet ik. Ik zag michelin staan daarstraks in de garage maar niet het model.

Offline Pol

• World Champion
« Reactie #18 Gepost op: 1 februari 2020, 17:54:41 »
Welke liggen er eigenlijk standaard op? De maten weet ik. Ik zag michelin staan daarstraks in de garage maar niet het model.

Ik meen te weten dat het nog steeds Michelin Super Sport is. Het is vreemd dat ze er nog geen 4S opleggen. Zijn trouwens ook goedkoper. Ik heb die op de M2 voor de zomer en je voelt toch een verschil qua baanligging en comfort. De SP vind ik iets harder. De compound wordt precies ook harder met de tijd.
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

Offline Artemis

• World Champion
« Reactie #19 Gepost op: 1 februari 2020, 18:11:06 »
Proficiat.  M-DKG + BSM + oranje contrast-stiksels.  Da's dezelfde M2C config als de mijne.  :thumbsup:

Sinds vorig jaar op mijn M2: Michelin Pilot Sport 4S met 1 maatje extra (1 cm): 255/35 R19 vooraan + 275/35 R19 achteraan op mijn 19" 763M velgen (M Performance Parts).

Nul problemen.  Nul 'rubbing' (dus ook niet met stuur volledig naar links/rechts).  Nog betere grip.  Iets minder tussenkomst van DSC 'nannies' bij pittige bergritjes (bemerk je vooral bij het hard wegaccelereren uit haarspeldbochten).  Liggen nu ook onder mijn M2C.  Het enige verschil dat ik vaststelde: de snelheidsmeter is nu een fractie preciezer (de afwijking is een fractie minder).  Bij het uitlezen van foutcodes blijkt dat de auto dat effectief bemerkt, maar je krijgt die foutcode nooit te zien op dashboard of iDrive.

Ook anderen bevestigen: 255/275 = geen 'rubbing' (zie https://f87.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1468422).

Trouwens, onder de M3/M4 CS ligt vooraan ook de 19" 763M velg, met standaard 255/35 R19.  Maar BMW dealers weigeren in principe inderdaad om een afwijkende bandenmaat te leveren.  Homologatie: conformiteitsattest vermeldt 245/265 R19 voor zomerbanden.  Dus ga je bij een BMW dealer geen 255/275 R19 kunnen bestellen voor je M2/M2C.

Ik wou liefst geen open dak
BMW glazen schuifdak is voor mij persoonlijk een troef: tijdens bergritten laat ik de ramen en het schuifdak bij droog weer volledig openstaan voor de 'totaalervaring' van de zintuigen in het berglandschap: uitzicht, lucht, licht, geluid, geur...  Het donker M2 interieur krijgt wat extra licht binnen (maar je kan dat met de schuifklep afblokken).  Bij hogere snelheden: minder onaangename luchtcirculatie in het interieur door wisselwerking volledig geopende ramen / geopend dak, dan wanneer je geen open dak hebt.  Helpt hitte sneller uit de auto te jagen als je instapt nadat je in de zon geparkeerd stond.  Kan je ook in klikstand laten staan als je geparkeerd staat om hitte wat te milderen.  Komt ook van pas wanneer je vooraan aan de verkeerslichten staat met moeilijk zicht op de verkeerslichten naast je: je kijkt gewoon naar de verkeerslichten die boven je hoofd hangen i.p.v. over je stuur te gaan hangen.  En als je je tijdens een rit door een bepaalde buurt veiliger voelt met de ramen volledig gesloten, maar toch frisse lucht wil: glazen dak in klik-stand.  En 's nachts als je wil wat sterren boven je te zien.

Merendeel van gewone ritten: glazen schuifdak in klik-stand + schuifklep aan de binnenzijde volledig opengeschoven, ofwel volledig toegeschoven (minder geluid, geen licht of uitzicht en toch aangename discrete verluchting: ideaal bij rustig cruisen op de autosnelweg).  Op het glas zit een straffe filter tegen zonlicht, dus het blijft aangenaam.  Als het storend wordt: schuifklep toe.  Met het glazen schuifdak volledig opengeschoven heb je wel sneller "bronzage de camionneur" vlaggen. ;D

Al meegemaakt dat men me zei geen glazen schuifdak te willen "want overdag de zon op je en 's nachts altijd dat licht van voorbijflitsende verlichtingspalen".  Dan toonde ik hen de schuifklep die in het interieur onder het glazen schuifdak gemonteerd zit.  Dat wisten ze dan meestal niet.

Maar ik begrijp dat sommige puristen geen glazen schuifdak willen om redenen van carbondak (M3/M4), extra gewicht, hoger zwaartepunt, beperkte marge helm/dak, vrees voor sleet en lawaai, en soms af en toe een steentje dat naar binnen vliegt.

Weetje: als je de knop naar je toetrekt om het glazen schuifdak volledig te openen, is het op het einde nog niet gedaan: eenmaal het glazen schuifdak gestopt is met openschuiven, moet je nog een tweede keer aan die knop trekken, en dan schuift het schuifdak nog iets verder naar achter (maximale positie).

Offline Artemis

• World Champion
« Reactie #20 Gepost op: 1 februari 2020, 18:25:24 »
Ik meen te weten dat het nog steeds Michelin Super Sport is. Het is vreemd dat ze er nog geen 4S opleggen. Zijn trouwens ook goedkoper. Ik heb die op de M2 voor de zomer en je voelt toch een verschil qua baanligging en comfort. De SP vind ik iets harder. De compound wordt precies ook harder met de tijd.

Bij M2 CS heb je keuze tussen Michelin Pilot Sport Cup 2 (Cup2) of Michelin Pilot Super Sport (PSS).  Ontwikkeld in samenwerking met Michelin.

Onbegrijpelijk dat BMW bij de M2 CS opnieuw koos voor PSS.  Michelin Pilot Sport 4S (PS4S) is al een paar jaar de opvolger van de PSS.  Zwak punt bij de PSS in vergelijking met de concurrentie: prestaties bij vochtig wegdek waren minder.  Met de PS4S heeft Michelin hard gewerkt op dat punt.  En dat is gelukt: terug de meest complete zomerband voor sportwagens.

Wil je daarentegen de beste grip op droog wegdek: Cup2.  Maar die zijn verraderlijk op een nat/glad wegdek.

Sinds 2017 liggen onder mijn M2 PS4S.  Naar mijn ervaring beter dan PSS.

https://f87.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1450467

Offline stevos

• World Champion
« Reactie #21 Gepost op: 1 februari 2020, 20:00:55 »
Vandaag testrit gedaan met de M2C en het wegdek lag wat vettig, een beetje vrolijk op het gaspedaal en het kontje zette zich inderdaad.

Ik weet in ieder geval wat rubber ik beter kan steken dan  :thumbsup:

Offline Artemis

• World Champion
« Reactie #22 Gepost op: 1 februari 2020, 20:17:30 »
Vandaag testrit gedaan met de M2C en het wegdek lag wat vettig, een beetje vrolijk op het gaspedaal en het kontje zette zich inderdaad.
Ik weet in ieder geval wat rubber ik beter kan steken dan  :thumbsup:

Eens 'pulle' geven op een bergpas en de bandentemperatuur en bandendruk stijgen.

Twee voorbeelden: Freude am Fahren op Passo Stelvio in Italië en op de Col de Turini in Frankrijk:

Offline Franzino

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #23 Gepost op: 2 februari 2020, 00:54:20 »
Moet ik ook niet hebben...vind ik persoonlijk echt niets. Ik had dit op mijn e46 325i touring (stockwagen) en nooit gebruikt en toch kapot gegaan. Had dit ook op mijn 2de hands e36 3serie...gebruikte het enkel toen ik nog rookte en schuifdak is ook kapot gegaan (+ fluiten en lekken). Grootste nadeel op een M2 is dat een open dak er ook voor zorgt dat de dakhemel een stukje lager komt en ik met helm op op Trackdays (ik ben 1.82m) net de dakhemel zou raken. Het is bij mij ook iets in mijn hoofd; ofwel ga ik voor een coupe in zijn puurste vorm (zonder schuifdak) ofwel voor een roadster met volledig wegklapbaar dak....beetje het alles of niets principe  8)
« Laatst bewerkt op: 2 februari 2020, 01:00:07 door Franzino »

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #24 Gepost op: 2 februari 2020, 01:06:23 »
Eens 'pulle' geven op een bergpas en de bandentemperatuur en bandendruk stijgen.

Twee voorbeelden: Freude am Fahren op Passo Stelvio in Italië en op de Col de Turini in Frankrijk:
Dan zou ik volgende keer toch wel uw druk wat laten zakken...voor terug meer grip te hebben. Als ik op circuit kom en ik zou mijn bandendruk niet laten zakken dan zou ik ook boven de 3 bar zitten. Dan is de grip beduidend minder. Na een dagje rijden koelen uw banden natuurlijk terug af zit je dan met de lage druk, dat wel....maar daarom heb ik op dergelijke dagen dit handige en compacte ding bij voor na het rijden.

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #25 Gepost op: 2 februari 2020, 01:07:46 »
Sinds vorig jaar op mijn M2: Michelin Pilot Sport 4S met 1 maatje extra (1 cm): 255/35 R19 vooraan + 275/35 R19 achteraan op mijn 19" 763M velgen (M Performance Parts).

Nul problemen.  Nul 'rubbing' (dus ook niet met stuur volledig naar links/rechts).  Nog betere grip.  Iets minder tussenkomst van DSC 'nannies' bij pittige bergritjes (bemerk je vooral bij het hard wegaccelereren uit haarspeldbochten).  Liggen nu ook onder mijn M2C.  Het enige verschil dat ik vaststelde: de snelheidsmeter is nu een fractie preciezer (de afwijking is een fractie minder).  Bij het uitlezen van foutcodes blijkt dat de auto dat effectief bemerkt, maar je krijgt die foutcode nooit te zien op dashboard of iDrive.

Ook anderen bevestigen: 255/275 = geen 'rubbing' (zie https://f87.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1468422).
Handige info over de mogelijkheid van bredere banden zonder schuren. Was ik mij niet bewust van...

Offline r1sthebest

• World Champion
« Reactie #26 Gepost op: 2 februari 2020, 10:13:42 »
Ik heb een vraagje aan de mensen die reeds met een M2 C rijden.
Is die ASD ook zo heftig op de achtergrond te horen? Ik heb gisteren de asd-delete uit mijn M235i gehaald en rij nu dus terug "standaard". Man, man, is dat vervelend zeg! Niet normaal eenmaal je gewoon bent om zonder te rijden! Zou ik dit terug kunnen inbouwen in de M2 C, of is het niet nodig? Het staat hier nu te koop, maar anders ga ik het zeker houden hoor!
@Artemis  misschien?
« Laatst bewerkt op: 2 februari 2020, 11:17:41 door r1sthebest »

Offline Pol

• World Champion
« Reactie #27 Gepost op: 2 februari 2020, 10:13:52 »
Dan zou ik volgende keer toch wel uw druk wat laten zakken...voor terug meer grip te hebben. Als ik op circuit kom en ik zou mijn bandendruk niet laten zakken dan zou ik ook boven de 3 bar zitten. Dan is de grip beduidend minder. Na een dagje rijden koelen uw banden natuurlijk terug af zit je dan met de lage druk, dat wel....maar daarom heb ik op dergelijke dagen dit handige en compacte ding bij voor na het rijden.

En heeft die luchtpomp een beetje autonomie Wouter? Niet zo duur trouwens voor zo’n handig ding. :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 2 februari 2020, 10:27:00 door Pol »
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

Offline stevos

• World Champion
« Reactie #28 Gepost op: 2 februari 2020, 10:14:38 »

#bochtenkoning  :thumbsup:
Muziek stilgezet om het geluid van de wagen volledig te kunnen horen in de bergen?  >:D

Offline r1sthebest

• World Champion
« Reactie #29 Gepost op: 2 februari 2020, 11:07:41 »
Iemand een idee waar ik best zou gaan om de achterste ruiten te laten blinderen? Liest in Oost-Vlaanderen.