Auteur Topic: [F07,F10,F11] Adaptieve ophanging uitschakelen  (gelezen 1163 keer)

Offline marijn

• Trade Count: (+3)
  • World Champion
[F07,F10,F11] Adaptieve ophanging uitschakelen
« Gepost op: 25 december 2019, 11:01:59 »
Mijn F11 heeft de adaptieve ophanging.

Nu zijn mijn achterste schokdempers gaar en zou ik nieuwe moeten laten steken. Ze beginnen langs beide kanten wat te lekken.

Prijsverschil tussen nieuwe schokdempers voor de adaptieve ophanging en gewone schokdempers is eigenlijk een groot verschil, zo groot zelfs dat ik er aan zit te denken om die adaptieve ophanging optie uit te schakelen. Ik gebruik deze functie toch zelden omdat ik niet echt fan ben van de sport en sport plus standen. Ik vind mijn stuur onnatuurlijk aanvoelen in die laatste 2 standen.

Zijn er hier nog mensen die bijvb. die foutmelding laten uitcoderen en met normale dempers rijden ipv die van de adaptieve ophanging?

Mijn F11 is ook sinds gisteren verlaagd vooraan met veertjes en achteraan software-matig. Dus dan zou die adaptieve ophanging toch al een minder effect opleveren veronderstel ik.

Offline Pannenkoek

• Trade Count: (0)
  • World Champion
Re: Adaptieve ophanging uitschakelen
« Reactie #1 Gepost op: 26 december 2019, 23:30:49 »
Toen ik mijn auto kocht, zei de verkoper bij de dealer dat de adaptieve ophanging niet meer versleet. Die was nu elektronisch en dat was zoals een lamp, ofwel werkt het wel ofwel werkt het niet.  :toofunny:

Nu, daar ben jij niet meegeholpen natuurlijk. Voor uitcoderen kan je vragen bij spasta. Ik vraag me wel af of ze er bij de keuring moeilijk over zouden doen?

Offline happydude

• Pole Position
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2019, 08:17:41 »
Pannenkoek
Wat zei je toen tegen de verkoper ?
Want als de lamp niet meer brand is ze toch stuk en versleten?  ;D
« Laatst bewerkt op: 27 december 2019, 08:59:47 door happydude »

Offline dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2019, 08:37:03 »
Ik denk als je de adaptieve ophanging wil vervangen, dat je minstens alle dempers en veren moet vervangen.
Anderzijds bestaan er ook een KW versie die werkt icm de adaptieve ophanging.
Eventueel ook eens de vraag stellen bij één van de boardsponsors?

Offline marijn

• World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2019, 17:57:56 »
Gaat een werkje voor na nieuwjaar zijn.
Zal hier achteraf posten of het gelukt is.
Was ook benieuwd of er hier iemand dit al op deze manier gedaan had zoals ik van plan ben.

@dadoke Hopelijk lukt het met enkel de achterste dempers te vervangen. De voorste waren nog goed en de verlagingsveren zijn daar al geplaatst.

@Pannenkoek sjieke verkoper :D
Keuring zal ik achteraf wel zien met de geometrie keuring. Ga meestal in Diest en die mannen zijn wel ok daar.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2019, 13:25:02 »
Pannenkoek
Wat zei je toen tegen de verkoper ?
Want als de lamp niet meer brand is ze toch stuk en versleten?  ;D

Niets op gezegd. Het merendeel kent er geen zak van en denkt maar aan verkopen op grond van halve waarheden. Daarom heb ik liever een ouder iemand die al jaren meegaat ipv velen die onderhevig zijn aan komen en gaan. Dan zeggen ze zelf al dat ze nog voor merk x gewerkt hebben, en wat er allemaal niet deugde aan het merk en de aftersales waarbij je aan de subtiele giftigheid hoort dat het om natrappen gaat.

Ik ben daarom wel fan van het nieuwe concept van de product Geniussen. Als je vragen hebt over details, dan weet deze wel te vertellen hoe het zit of zoekt hij het voor je op. Deze heeft ook geen baat bij jou opties te verkopen dus die is meestal wel iets eerlijker. Voor de rest kan bestellen perfect op digitale wijze. Al die tussenpersonen betaal je.

Offline ArcoNico

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 6 januari 2020, 09:21:03 »
Heb Juist een offerte gevraagd bij de BMW garage voor het vervangen van mijn adaptieve dempers .

Laten we zeggen da je voor die prijs al een degelijke kleine okkaziewagen kunt kopen  ::)

Dames en heren "trommelgeroffel" ==>  3000 EUR.

Ik kan begrijpen dat aftermarket dempers van bilstein met EDC duur zijn. bij deze omdat er in minder oplage wordt geproduceerd.
Maar dat oem BMW nog zoveel moet kosten ?

Kvind het wel woest dat het vervangen van een veiligheidsonderdeel zo duur kan zijn, binnen een paar jaar zijn alle Fx reeksen met adaptieve demping perte totale de moment dat je dempers gaar zijn  :toofunny:

Als er iemand hier in Vlaanderen een degelijke goedkopere oplossing heeft voor dit , gaat dienen veel klanten over de vloer krijgen .

Offline order66

• Race Legend
« Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2020, 11:15:11 »
Heb Juist een offerte gevraagd bij de BMW garage voor het vervangen van mijn adaptieve dempers .

Laten we zeggen da je voor die prijs al een degelijke kleine okkaziewagen kunt kopen  ::)

Dames en heren "trommelgeroffel" ==>  3000 EUR.

Ik kan begrijpen dat aftermarket dempers van bilstein met EDC duur zijn. bij deze omdat er in minder oplage wordt geproduceerd.
Maar dat oem BMW nog zoveel moet kosten ?

Kvind het wel woest dat het vervangen van een veiligheidsonderdeel zo duur kan zijn, binnen een paar jaar zijn alle Fx reeksen met adaptieve demping perte totale de moment dat je dempers gaar zijn  :toofunny:

Als er iemand hier in Vlaanderen een degelijke goedkopere oplossing heeft voor dit , gaat dienen veel klanten over de vloer krijgen .

Hallo Nico
Je kan ze laten reviseren bij Nagengast in Polen. Voor de E34 zijn OEM EDC dempers even duur, dus een revisie komt goedkoper uit. Perfecte service!

https://nagengast.pl/en/kategoria-produktu/bmw-en/

:thumbsup:

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline ArcoNico

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2020, 13:49:40 »
Dank je order66 , das inderdaad een goed adres ! thanks

:bow:

Offline order66

• Race Legend
« Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2020, 16:10:41 »
Dank je order66 , das inderdaad een goed adres ! thanks

:bow:

Graag gedaan. Ik heb er zelf mijn EDC dempers van de E34 volledig laten reviseren, dat heeft 1800€ gekost voor 4 dempers verzending inclusief  :thumbsup:

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline marijn

• World Champion
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2020, 18:53:01 »
Bij mijn garagist was dat 1500 euro geplaatst voor de achterste originele elektronische dempers.

De gewone achterste dempers, niet elektronisch rond de 640 euro, mss ietsje minder inclusief montage.

Een schroefset kw var 3 met elektronische dempers zit rond 2700 euro maar is nog 8% korting van kw die eraf moest (tijdelijke korting) inclusief montage.

Offline 6-cilinderke

• Pole Position
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2020, 09:53:01 »
https://bimmerproducts.nl/Webwinkel-Product-200220045/KW-Variant-3-schroefset-BMW-5-serie-F10-sedan-met-EDC.html

€2.335,- voor een nieuwe set KW V3 met EDC. Dan zou ik toch liever voor dit gaan...
BMW 630i

Offline Biest

• Trade Count: (+1)
  • Pole Position
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2020, 12:19:19 »
KW heeft ook een cancellation kit om de elektronische dempers uit te schakelen.

Offline Pikey

• Nieuw
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 3 juli 2020, 18:54:33 »
Gaat een werkje voor na nieuwjaar zijn.
Zal hier achteraf posten of het gelukt is.
Was ook benieuwd of er hier iemand dit al op deze manier gedaan had zoals ik van plan ben.

@dadoke Hopelijk lukt het met enkel de achterste dempers te vervangen. De voorste waren nog goed en de verlagingsveren zijn daar al geplaatst.

@Pannenkoek sjieke verkoper :D
Keuring zal ik achteraf wel zien met de geometrie keuring. Ga meestal in Diest en die mannen zijn wel ok daar.

Marijn,

als ik mag vragen, waar hebt u uw ophanging voor 1500 euro laten vervangen?  Ik zit namelijk met hetzelfde probleem als de topicstarter en ben dus ook op zoek naar een goedkoper alternatief om mijn twee achterste schokdempers te laten vervangen.

Offline marijn

• World Champion
« Reactie #14 Gepost op: 7 juli 2020, 16:58:57 »
Marijn,

als ik mag vragen, waar hebt u uw ophanging voor 1500 euro laten vervangen?  Ik zit namelijk met hetzelfde probleem als de topicstarter en ben dus ook op zoek naar een goedkoper alternatief om mijn twee achterste schokdempers te laten vervangen.

Ik heb mijn achterste schokdempers door gewone dempers vervangen(200 euro per stuk) en niet die adaptieve ophanging. Dan zat er nog een service kitje bij voor elke kant(19euro per stuk) Ook heb ik dan de foutcode van de ophanging laten uitcoderen. Daar heb ik toen in totaal ongeveer 700 euro inclusief btw voor moeten betalen.

Auto rijdt nu veel strakker maar is ook wel wat stuiterig geworden vanachter. Stoort mij niet echt maar het is wel merkbaarder geworden. Maar eerst had ik precies geen ophanging meer vanachter door de versleten dempers 😂

Werken zijn uitgevoerd door AR Performance in Zolder.

Grts