Auteur Topic: [ALG] E90 320d Stage 2  (gelezen 272 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline The90mightyM

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 15
[ALG] E90 320d Stage 2
« Gepost op: 4 december 2019, 17:07:45 »
Beste Bimmerboard leden!

Recent heb ik mijn E90 M47 320d uit het jaar 2006 een "kick" gegeven.
Dus, de auto heb ik al 2jaar in bezit op 210.000km gekocht staat momenteel op 259.000km ;D

Ik heb recent: een onderhoud gedaan , de roetfiler verwijderd(downpipe gestoken) , EGR laten deactiveren (Wil nog mijn inlaatcollector er uit halen en reinigen en de wervelkleppen verwijderen.) en heb deze een tune laten geven door ecu-soft , iemand ervaring mee?

Ik vond het prima was op maat gemaakt, de tuner had een dyno run gedaan en ze vonden dat de inspuiting niet juist was dus hebben ze het aangepast. Voor de rest niks specifiek. Moest alleen de eerste 500KM rustig rijden..

Rij momenteel nu op 208.5 pk / 450Nm ongeveer weet het niet meer exact ;D

De auto is beter dan ooit geworden , geweldige response , minder verbruik( zat eerst op 7.5/100km ) zit nu op 6.4l/100km (moet wel vertellen heb een zware voet , denk dat meerdere leden zich hier bij kunnen relateren ;D).

Ik heb tot nu toe geen stukken moeten vervangen al maar goed  ;D, niet zwaar mee gereden(koude motor, onderhoudstermijn overschreden, geen burnouts,..)

Wat denken jullie hierover? Heb ik een goede move gedaan of niet?
Hebben jullie ook jullie bimmer getuned op een "hoge kilometer stand"?


Dus mijn vraag was: Zijn er dingen waar ik op moet letten nu dat de auto meer vermogen en meer koppel draait?
Temperatuur kan je niet zien dus heb een carly adapter gekocht om dit te kunnen controleren , dus ik kijk naar de olie temperatuur en die koelvloeistof temperatuur.
Op hoeveel moeten deze ongeveer staan zodat deze echt warm is?

Met vriendelijke groeten
Mika
Bewerk bericht
BMW E90 320d M47 Stage 2 -current-

Offline Boin

  • * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 4952
Re: E90 320d Stage 2
« Reactie #1 Gepost op: 4 december 2019, 19:27:46 »
Heb hier een E90 320d M47 lopen met 470.000km. Heb hem stage 2 getuned rond de 300.000km.
Buiten het gewone onderhoud, en eens een koppeling & vliegwiel vervangen, niks aan de hand. ;)

Bijna alle 335d's die hier komen voor een stage 2+ tune (420pk/1000nm) hebben +200.000km.
« Laatst bewerkt op: 4 december 2019, 19:31:31 door Boin »

Offline Liquid Li0n

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 648
  • 1990 BMW 535i E34
Re: E90 320d Stage 2
« Reactie #2 Gepost op: 4 december 2019, 22:57:55 »
gekocht met 210 000km...persoonlijk lijkt me dat altijd zo een risico, mensen doen die dan net weg omdat er kosten aankomen denk ik dan. Maar meeste auto's hebben 150 000km maar in Frankrijk of Duitsland kan je nog gewoon terug draaien van de kilometers gemakkelijk doen, in Belgie en Nederland al iets moeilijker maar gebeurd ook nog of even exporteren en terug importeren.

ook spijtig dat zo een 335d schandalig duur wordt in Belgie qua taks

Offline The90mightyM

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 15
Re: E90 320d Stage 2
« Reactie #3 Gepost op: 5 december 2019, 00:56:46 »
Hey!
Inderdaad klopt , maar een oer sterke motor met onderhoudsgeschiedenis en geen stukken leek volgens mij geen risico , kilometerstanden geven niet altijd de staat van het voertuig aan. Buiten onderhoud en banden , heb ik er niet echt “kosten” aan gehad heb er 50.000km mee gereden bijna.

En inderdaad die diesel tax enz maakt alles naar de vaantjes.. Ik zie een benzine golf voor meer geld gaan dan een 535... zo jammer..
BMW E90 320d M47 Stage 2 -current-

Offline Nico83

  • Trade Count: (+1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 145
Re: E90 320d Stage 2
« Reactie #4 Gepost op: 5 december 2019, 12:03:08 »
Een E90 N47 320d stage 2 moet toch rond de 230pk en 480nm draaien

Offline The90mightyM

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 15
Re: E90 320d Stage 2
« Reactie #5 Gepost op: 5 december 2019, 12:13:43 »
Ik dacht altijd dat mijn auto 163pk was.
Dus ik had de downpipe gestoken 2 dagen voor mijn tune en kwam 149,5Pk uit blijkbaar.
Vond dit raar , de tuner zei 110kW x 1,3 = 145pk dus normaal , maar met een downpipe...
BMW E90 320d M47 Stage 2 -current-

Offline The90mightyM

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 15
Re: E90 320d Stage 2
« Reactie #6 Gepost op: 5 december 2019, 12:14:34 »
Aaah geweldig is dit om te horen;D
BMW E90 320d M47 Stage 2 -current-

Offline Vanber

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 940
Re: E90 320d Stage 2
« Reactie #7 Gepost op: 5 december 2019, 12:39:45 »
Een E90 N47 320d stage 2 moet toch rond de 230pk en 480nm draaien
Het is een 320d van 2006 dus de M47 motor
BMW F20 M140i LCI2 Shadow edition - M-performance uitlaat + Sperdifferentieel - Öhlins Road&Track
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=67584.0

Offline Midnight1983

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 705
  • Konijnen mee het snuitje tegen den draad
Re: E90 320d Stage 2
« Reactie #8 Gepost op: 5 december 2019, 14:07:23 »
Ik dacht altijd dat mijn auto 163pk was.
Dus ik had de downpipe gestoken 2 dagen voor mijn tune en kwam 149,5Pk uit blijkbaar.
Vond dit raar , de tuner zei 110kW x 1,3 = 145pk dus normaal , maar met een downpipe...


BMW E91 LCI 318D 2009 Sold
BMW F20 LCI 125Da 2015

Offline Midnight1983

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 705
  • Konijnen mee het snuitje tegen den draad
Re: E90 320d Stage 2
« Reactie #9 Gepost op: 5 december 2019, 14:14:28 »
Hey!
Inderdaad klopt , maar een oer sterke motor met onderhoudsgeschiedenis en geen stukken leek volgens mij geen risico , kilometerstanden geven niet altijd de staat van het voertuig aan. Buiten onderhoud en banden , heb ik er niet echt “kosten” aan gehad heb er 50.000km mee gereden bijna.

En inderdaad die diesel tax enz maakt alles naar de vaantjes.. Ik zie een benzine golf voor meer geld gaan dan een 535... zo jammer..

Dacht dat deze types ook gevoelig waren aan de ketting.
Persoonlijk en no offence maar had precies toch eerst de swirlflaps verwijderd alvorens de tuning.
Bedrijfstemperatuur van een gemiddelde wagen zal ergens rond de 85a90° zijn.
« Laatst bewerkt op: 5 december 2019, 14:16:51 door Midnight1983 »
BMW E91 LCI 318D 2009 Sold
BMW F20 LCI 125Da 2015

Offline The90mightyM

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 15
Re: E90 320d Stage 2
« Reactie #10 Gepost op: 5 december 2019, 15:38:49 »
Ja die ga ik nog verwijderen!
En zover ik het weet zijn de M47 motoren niet gevoelig voor de ketting de N47 wel.

Ik draai momenteel 208,5pk/420Nm
BMW E90 320d M47 Stage 2 -current-

Offline The90mightyM

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 15
Re: E90 320d Stage 2
« Reactie #11 Gepost op: 5 december 2019, 17:00:24 »
Als ik via Carly naar mijn
Engine temperature en oil temperature kijk zijn deze waardes er.
De engine oil was in de morgend ookal 114 zonder dat ik gereden had.
Dit zijn de waardes na een rit van 35min , is de motor nu “warm” genoeg om door te rijden?
BMW E90 320d M47 Stage 2 -current-

Offline accota

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 24
Re: E90 320d Stage 2
« Reactie #12 Gepost op: 5 december 2019, 20:25:57 »
Als ik via Carly naar mijn
Engine temperature en oil temperature kijk zijn deze waardes er.
De engine oil was in de morgend ookal 114 zonder dat ik gereden had.
Dit zijn de waardes na een rit van 35min , is de motor nu “warm” genoeg om door te rijden?

thermostaat kapot?

Offline The90mightyM

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 15
Re: E90 320d Stage 2
« Reactie #13 Gepost op: 5 december 2019, 22:38:48 »
Ik denk het , krijg geen readings boven deze waardes. Al 2 jaar lang heb ik gewoon warm gereden en daarna op de gas. Zal de thermostaat is veranderen. Tot nu toe niets van gemerkt.. :/
BMW E90 320d M47 Stage 2 -current-