Auteur Topic: [E6X] 2004 - 530d - Roetfilter/downpipe  (gelezen 190 keer)

Offline SpongeRob

• Trade Count: (+5)
  • World Champion
[E6X] 2004 - 530d - Roetfilter/downpipe
« Gepost op: 2 december 2019, 16:02:54 »
De vraag zal hier waarschijnlijk nog gesteld zijn maar vond het niet direct terug.

Ik heb nog een e60 530d  die in noodloop gaat. Wanneer ik hem uitlees komt het dus door de roetfilter.
Als ik de fout wis kan ik 5 minuten normaal rijden en dan gaat hij dus terug in noodloop.

Omdat de auto nog in goede staat is zou ik deze laten herstellen ipv export. Leuk wagentje voor zn geld.. :iono:

Nu de vraag, verschillende opties blijkbaar.   

-Nieuwe plaatsen ...  Lijk me te duur.
-Leegmaken...  Beetje werk, maar zou hij terug in noodloop gaan? Moet de filter uitgeschreven worden?
-Downpipe , Kost niet gek, weinig werk  en indien de filter dan toch zou moeten uitgeschreven worden kan ik de wagen stage 1 laten mappen. Kost wel iets maar dan ook redelijk meer fun  :thumbsup:

Iemand ervaring mee?

Offline tom_il

• Trade Count: (0)
  • World Champion
Re: 2004 - 530d - Roetfilter/downpipe
« Reactie #1 Gepost op: 2 december 2019, 17:06:07 »
Andere optie is reinigen. Misschien de beste optie gezien de keuring er in de toekomst niet gemakkelijker op gaat worden.
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Whisper

• Premium Member
  • World Champion
    • Correct Craft Fan
« Reactie #2 Gepost op: 2 december 2019, 21:56:12 »
Dat van de keuring zou ik de eerst komende jaren nog niet voor schrikken... Gezien de regering geen budget heeft en de begroting al op niks trekt heb ik van goede bronnen in het keuringsmilieu gehoord (het zijn geruchten hé, pak me er niet op  ::) ) dat daar de eerste jaren geen geld voor is om de nodige aparatuur te voorzien...

Nu, ik ben natuurlijk niet de referentie, maar ik heb de mijne leeggemaakt. Niks van te zien aan de buitenkant en al jaren zonder enig probleem door de keuring. Ik heb bovendien heel het EGR gebeuren ook eruit geflikkerd (EGR-klep, EGR thermostaat en koeler)... Daar heb ik DIY's van gemaakt die je hier op het forum kan terug vinden:
EGR verwijderen
Roetfilter leegmaken

Wat je dan wel moet doen is de regeneratie VOLLEDIG laten wegschrijven (heb ik bij Santino van ASD Tuning in Meerhout laten doen).

Tot nu toe nog geen nanoseconde spijt van gehad  8)
The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us...
Gun control means: using BOTH hands.
The car: E61 525D 06/2005 "Luther" - Swirl Flaps - DPF - EGR - ASD'd - Eibach Pro Kit
The boat: Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 2 december 2019, 22:44:11 »
Was er hier geen melding van iemand die, naast aspiraties tot deelname aan het Grood Diktee der neederlanze taal, last van zijn leeggeklopt roetfilter op de keuring? Dus volgens mij kunnen ze het opsporen.

Ik weet natuurlijk niet hoe het zit met de euro 4 normen (daar valt die 530d onder normaliter), maar ik ga er van uit dat de zooi moet werken als ze fabrieksaf voorzien is.

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 3 december 2019, 08:45:02 »
Gezien het huidig klimaat rond Roet/CO2 enz zou ik er absoluut niet van verschieten dat de keuring hier ondanks de begroting extra geld voor gaat krijgen, en eerlijk gezegd als je het mij vraagt terecht.
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Nico83

• Trade Count: (+1)
  • Qualifying
« Reactie #5 Gepost op: 3 december 2019, 08:52:52 »
Veel kans dat de roetfilter zelf nog niet verzadigd is maar dat de druksensor defect is.
En je zo ook een verkeerd beeld krijgt
Met een snelle diagnose kunnen we snel zien wat de oorzaak is.
Als de dpf echt vervuild is en een geforceerde generatie niet meer werkt kan je ofwel deze demonteren en laten reinigen.
Of een downpipe plaatsen. De kosten zijn kwassie hetzeflde
+ met een downpipe zal je nog eens een pak minder verbruiken met een mapping

Offline SpongeRob

• Trade Count: (+5)
  • World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 3 december 2019, 14:34:03 »
Ok mannen, heb hier ondertussen de oplossing gekregen! thx voor de reacties!