Auteur Topic:  2020 - F87 - ///M2 CS - Sapphire Black - M DKG  (gelezen 20284 keer)

Offline r1sthebest

• Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
Re: 2020 - F87 - ///M2 CS - Sapphire Black - M DKG
« Reactie #570 Gepost op: 24 januari 2020, 19:41:08 »
Bij Gregoir in Puurs staat er zelfs een M4CS voor 97000 van 2019 met 10km.  ;)
En bij Juma een voor 89900 met nog geen 3000km  :wow:
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2020, 20:00:31 door r1sthebest »

Offline Artemis

• Grand Prix Winner

Offline Pol

• World Champion
  • Le bonheur c’est le bon humeur.
« Reactie #572 Gepost op: 24 januari 2020, 21:55:02 »
Een CS met alle beschikbare opties kost €113.760 BTW in.
De Keramische remmen komen op 8050€ BTW in.
De coin flipper zal allicht “proberen“ met zijn korting te gaan lopen.😏
Imho zal ‘m dat moeilijk lukken, tenzij alle allocaties hier toegepast zijn, hetgeen ik sterk betwijfel, en er ook nog duidelijke rijervaringen met de wagen zijn gepubliceerd.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2020, 09:11:52 door Pol »
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

Offline Jitse

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #573 Gepost op: 25 januari 2020, 11:27:38 »
Toch allemaal gek geworden, in de tijd van de belgische franken kocht ge daar een huis voor.
BMW is er den besten bij door zulke prijzen te vragen en te krijgen, beetje kortzichtig dan om iemand die het ook waagt iets te verdienen negatief te beoordelen.

Wel gezond jaloers op deze bolide, als je het kan waarom ook niet  :thumbsup:

Offline Pol

• World Champion
« Reactie #574 Gepost op: 25 januari 2020, 12:17:00 »
Toch allemaal gek geworden, in de tijd van de belgische franken kocht ge daar een huis voor.
BMW is er den besten bij door zulke prijzen te vragen en te krijgen, beetje kortzichtig dan om iemand die het ook waagt iets te verdienen negatief te beoordelen.

Wel gezond jaloers op deze bolide, als je het kan waarom ook niet  :thumbsup:
Eerst en vooral mag je niet vergeten dat sedert de komst van de euro onze munt heel sterk is ontwaard.
Voor datzelfde huis of appartement van 4.000.000 Bfr betaal je nu afhankelijk van de ligging 250 á 300 K euro zonder kosten. En probeer eens een appartement in Knokke te kopen. We hebben het hier wel over een segment van wagens die niet iedereen wil/kan betalen.
Ik beoordeel die coin flipper ook niet negatief. Iedereen doet daarmee wat die wil. Als ik morgen een koper vind voor 120K mag hij die van mij ook overnemen. Alleen, ik ben een realist en weet dat dit lucht is.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2020, 12:24:12 door Pol »
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

Offline Jitse

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #575 Gepost op: 25 januari 2020, 19:02:43 »
Ja dat is waar,je kan het allemaal niet meer met elkaar vergelijken, maar soms sta ik er toch wel eens bij stil waar gaat het allemaal heen...
Mocht er geen afzetmarkt voor zijn, er zouden niet zulke bolides gemaakt worden :).
Nuja zijn andere discussies die hier niet thuishoren, en zoals je zegt niet iedereen die het kan wil het effectief ook, ook al loopt hij er warm van.

Offline r1sthebest

• Grand Prix Winner
« Reactie #576 Gepost op: 26 januari 2020, 10:20:09 »
@Pol  je hebt pm.

Offline Artemis

• Grand Prix Winner
« Reactie #577 Gepost op: 26 januari 2020, 10:42:00 »
De manager van YouTuber Shmee150 beweert te hebben vernomen dat BMW niet langer zou vasthouden aan 2200 exemplaren voor de M2 CS.  Ze gaan er meer maken omdat sommige markten erom zouden vragen:
https://f87.bimmerpost.com/forums/showthread.php?p=25728450#post25728450

Als dat waar zou zijn is dat slecht nieuws voor wie de auto bestelde vanwege het "beperkte oplage" karakter, want dan houdt BMW zich niet aan zijn woord.  BMW heeft dat ook gelapt met de M4 GTS: "limited edition: 700 exemplaren"; en omdat de bestellingen vlot verliepen hebben ze er nog rap 103 bijgemaakt.  Probleem was wel dat de verkoop vlot verliep omdat er een deel speculanten wilden meefeesten op andermans kosten, die achteraf met de auto en een financiële kater zijn blijven zitten.  Te vrezen valt dat de geschiedenis zich gaat herhalen met de M2 CS.

Bij de 1M waren er oorspronkelijk 2700 exemplaren gepland, waarvan 41 voor België.  Ik bestelde er destijds eentje omdat ik dat een cool concept vond aan een correcte prijs (basisprijs iets meer dan de helft van de M2 CS basisprijs).  Beperkte beschikbaarheid beïnvloedde mijn koopbeslissing niet.  BMW wist toen trouwens ook nog niet of ze de 2700 doelstelling ging halen want de auto kon floppen, want is en blijft een 1-serie.  Zoals mijn dealer destijds zei: "Het is een gok van BMW.  Ze weten niet of het gaat aanslaan".  Maar net zoals later bij de Porsche Cayman GT4: "the rest was history": zeer hoge vraag en er zijn uiteindelijk 6309 1M's gemaakt i.p.v. 2700.  In september 2011 verhoogde BMW fors de productiecapaciteit (productie van maart 2011 t.e.m. juni 2012).

Maar de 1M werd niet door BMW marketing aangeprezen als "limited edition".  De M3 CS en M4 CS trouwens evenmin.  BMW zei zelfs uitdrukkelijk: "nee, het is geen 'limited edition', we maken er zoveel als de productiecapaciteit toelaat, dus probeer gerust te bestellen".  Op papier heeft BMW er redelijk wat verkocht (M4 GTS haalde de doelstelling van 700: 803 verkocht | M3 CS haalde de doelstelling van 1200 auto's: 1263 verkocht | M4 CS haalt de doelstelling van 3000 auto's daarentegen niet: iets meer dan 2/3 verkocht (productie tot februari 2020)).  Maar het probleem is dat tamelijk wat dealers het lastig hebben (gehad) om die M4 GTS en M3/M4 CS kwijt te geraken. Kijk maar eens naar de kortingen erop.  En een paar dealers hebben er nog staan.  Ook op zoekertjes websites vind je nog exemplaren  Soms van speculanten die er financieel hun broek aan scheuren of gescheurd hebben.  Maar in de boekhouding / statistieken van BMW staan al die auto's dus wel netjes vermeld als "verkocht".

Met de M2 CS hebben de BMW marketingjongens- en meisjes hun aanpak blijkbaar gewijzigd: "limited edition" als verkoopsargument, terwijl 2200 nu ook weer niet bepaald het label "limited edition" waardig is.  Kunstmatige waardecreatie door het aanbod beperkt te houden en daardoor de vraag aanzwengelen (hype creëren).  Amerikaanse, Aziatische en Midden Oosten markt hebben blijkbaar een zwak voor "limited edition" en "Exclusive" plakkaatjes en certificaatjes voor auto's.  In Europa leeft dat minder: een briefje van de fabrikant of dealer wanneer je zonet een (té) dure wagen hebt gekocht als attentie, en de klant voelt zich meteen speciaal. Bij gewone modellen waar ze minder aan verdienen, spenderen ze vaak niet eens een postzegel of e-mail aan je.  Nochtans is dat maar een kleine inspanning die klantenbinding bevordert.  Misschien koop je vandaag een basismodel, maar kom je in de toekomst terug voor een duur speciaal model.  Maar anderzijds, nu is men minder hypocriet: geen gelul over hoe fantastisch men jou als klant wel niet vindt indien je dat basismodel met nul opties kocht.  Indien ik een autogarage had, zou ik na elke verkoop van een auto uit principe en zonder uitzondering een bedankbrief sturen: client care.  Want zonder die kopers geen business.

M2 CS: logischerwijze minder duur dan de M3 CS en M4 CS, en een min of meer 'goede' prijs indien de M2 Competition niet had bestaan.  Maar het probleem is dat de M2C dus wél bestaat, waardoor het 30K EUR prijsverschil (en méér als je rekening houdt met huidige M2C-kortingen tot zelfs 20%) als obsceen aanvoelt voor wat eigenlijk louter maar een 'opgeleukte' M2C is.  Want laat ons de feiten onder ogen zien: bij de stap van N55 M2 naar S55 M2C heeft BMW aan het design gesleuteld (buitenzijde + interieur) en een harttransplantatie toegepast.  Bij de M2 CS is dat allemaal minder drastisch: in essentie (en even kort door de bocht) wat carbonvezel "make-up" en versiering, een lichtblauw kleurke in de spuitbus, een paar lappen meer alcantara in het interieur en de 40pk detuning terug verwijderd (want in de M2C ligt de 450pk van de M3C/M4C, maar die heeft BMW doelbewust toegeknepen naar 410pk).  Aan wie niets van auto's afweet krijg je niet uitgelegd dat er 30K EUR verschil zit tussen een M2C en M2 CS die naast elkaar geparkeerd staan: "30K EUR ?  Oe, maar da's toch krak dezelfden auto met gewoon wat tuning stukken erop geplakt, nee ?".  "Schijn bedriegt, want deze hier met toeters en bellen is 'limited edition'".

Offline jona86

• Warming Up
  • *
« Reactie #578 Gepost op: 26 januari 2020, 11:15:09 »
De manager van YouTuber Shmee150 beweert te hebben vernomen dat BMW niet langer zou vasthouden aan 2200 exemplaren voor de M2 CS.  Ze gaan er meer maken omdat sommige markten erom zouden vragen:

Als dat waar zou zijn is dat slecht nieuws voor wie de auto bestelde vanwege het "beperkte oplage" karakter, want dan houdt BMW zich niet aan zijn woord.  BMW heeft dat ook gelapt met de M4 GTS: "limited edition: 700 exemplaren"; en omdat de bestellingen vlot verliepen hebben ze er nog rap 103 bijgemaakt.  Probleem was wel dat de verkoop vlot verliep omdat er een deel speculanten wilden meefeesten op andermans kosten, die achteraf met de auto en een financiële kater zijn blijven zitten.  Te vrezen valt dat de geschiedenis zich gaat herhalen met de M2 CS.

Bij de 1M waren er oorspronkelijk 2700 exemplaren gepland, waarvan 41 voor België.  Ik bestelde er destijds eentje omdat ik dat een cool concept vond aan een correcte prijs (basisprijs iets meer dan de helft van de M2 CS basisprijs).  Beperkte beschikbaarheid beïnvloedde mijn koopbeslissing niet.  BMW wist toen trouwens ook nog niet of ze de 2700 doelstelling ging halen want de auto kon floppen, want is en blijft een 1-serie.  Zoals mijn dealer destijds zei: "Het is een gok van BMW.  Ze weten niet of het gaat aanslaan".  Maar net zoals later bij de Porsche Cayman GT4: "the rest was history": zeer hoge vraag en er zijn uiteindelijk 6309 1M's gemaakt i.p.v. 2700.  In september 2011 verhoogde BMW fors de productiecapaciteit (productie van maart 2011 t.e.m. juni 2012).

Maar de 1M werd niet door BMW marketing aangeprezen als "limited edition".  De M3 CS en M4 CS trouwens evenmin.  BMW zei zelfs uitdrukkelijk: "nee, het is geen 'limited edition', we maken er zoveel als de productiecapaciteit toelaat, dus probeer gerust te bestellen".  Op papier heeft BMW er redelijk wat verkocht (M4 GTS haalde de doelstelling van 700: 803 verkocht | M3 CS haalde de doelstelling van 1200 auto's: 1263 verkocht | M4 CS haalt de doelstelling van 3000 auto's daarentegen niet: iets meer dan 2/3 verkocht (productie tot februari 2020)).  Maar het probleem is dat tamelijk wat dealers het lastig hebben (gehad) om die M4 GTS en M3/M4 CS kwijt te geraken. Kijk maar eens naar de kortingen erop.  En een paar dealers hebben er nog staan.  Ook op zoekertjes websites vind je nog exemplaren  Soms van speculanten die er financieel hun broek aan scheuren of gescheurd hebben.  Maar in de boekhouding / statistieken van BMW staan al die auto's dus wel netjes vermeld als "verkocht".

Met de M2 CS hebben de BMW marketingjongens- en meisjes hun aanpak blijkbaar gewijzigd: "limited edition" als verkoopsargument, terwijl 2200 nu ook weer niet bepaald het label "limited edition" waardig is.  Kunstmatige waardecreatie door het aanbod beperkt te houden en daardoor de vraag aanzwengelen (hype creëren).  Amerikaanse, Aziatische en Midden Oosten markt hebben blijkbaar een zwak voor "limited edition" en "Exclusive" plakkaatjes en certificaatjes voor auto's.  In Europa leeft dat minder: een briefje van de fabrikant of dealer wanneer je zonet een (té) dure wagen hebt gekocht als attentie, en de klant voelt zich meteen speciaal. Bij gewone modellen waar ze minder aan verdienen, spenderen ze vaak niet eens een postzegel of e-mail aan je.  Nochtans is dat maar een kleine inspanning die klantenbinding bevordert.  Misschien koop je vandaag een basismodel, maar kom je in de toekomst terug voor een duur speciaal model.  Maar anderzijds, nu is men minder hypocriet: geen gelul over hoe fantastisch men jou als klant wel niet vindt indien je dat basismodel met nul opties kocht.  Indien ik een autogarage had, zou ik na elke verkoop van een auto uit principe en zonder uitzondering een bedankbrief sturen: client care.  Want zonder die kopers geen business.

M2 CS: logischerwijze minder duur dan de M3 CS en M4 CS, en een min of meer 'goede' prijs indien de M2 Competition niet had bestaan.  Maar het probleem is dat de M2C dus wél bestaat, waardoor het 30K EUR prijsverschil (en méér als je rekening houdt met huidige M2C-kortingen tot zelfs 20%) als obsceen aanvoelt voor wat eigenlijk louter maar een 'opgeleukte' M2C is.  Want laat ons de feiten onder ogen zien: bij de stap van N55 M2 naar S55 M2C heeft BMW aan het design gesleuteld (buitenzijde + interieur) en een harttransplantatie toegepast.  Bij de M2 CS is dat allemaal minder drastisch: in essentie (en even kort door de bocht) wat carbonvezel "make-up" en versiering, een lichtblauw kleurke in de spuitbus, een paar lappen meer alcantara in het interieur en de 40pk detuning terug verwijderd (want in de M2C ligt de 450pk van de M3C/M4C, maar die heeft BMW doelbewust toegeknepen naar 410pk).  Aan wie niets van auto's afweet krijg je niet uitgelegd dat er 30K EUR verschil zit tussen een M2C en M2 CS die naast elkaar geparkeerd staan: "30K EUR ?  Oe, maar da's toch krak dezelfden auto met gewoon wat tuning stukken erop geplakt, nee ?".  "Schijn bedriegt, want deze hier met toeters en bellen is 'limited edition'".

Amen  :bow:

Offline gfk807

• Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #579 Gepost op: 26 januari 2020, 11:23:32 »
Heeft er hier eigenlijk al eens de som gemaakt van alle MPerf onderdelen er extra op de CS zitten plus ook het aanpasbare onderstel ?

Ik denk dat de prijs dan wel al veel closer zou liggen bij de prijzen vd M2Comp, niet ?  :iono:

Offline Pol

• World Champion
« Reactie #580 Gepost op: 26 januari 2020, 12:30:32 »
Heeft er hier eigenlijk al eens de som gemaakt van alle MPerf onderdelen er extra op de CS zitten plus ook het aanpasbare onderstel ?

Ik denk dat de prijs dan wel al veel closer zou liggen bij de prijzen vd M2Comp, niet ?  :iono:

763M Style Black : 4661€
Motorkap Carbon : 4999€
Front splitter Carbon : 1169€
Rode sportremmen : 4690,90€
Carbon dak : 2587,90€
Spiegelkappen Carbon : 345,88€ x 2
Heckspoiler Carbon :489,99€
Sportvereniging : 1999,29€  ( geen adaptieve vering natuurlijk)
Carbon diffusor : 919,90€
Carbon interieurlijsten Carbon/Alcantara : 650,98€

Samen, zo’n 21.717,68 €

Ik reken voor een stock M2 Competition gemiddeld 65.000€
Nu zit je dus niet zover meer van een CS met korting.
Maar een Competition met geen adaptieve ophanging, voor zover dat belangrijk zou zijn.

M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

Offline Pol

• World Champion
« Reactie #581 Gepost op: 26 januari 2020, 12:41:33 »

Ik kan je redenering enigszins volgen Luc. Dit was ook de redenering die wij al samen hadden gemaakt i.v.m de “Limited Edition” bij de CS en de onzekerheid die dit betekent naar de klant toe.
Als er meer exemplaren zullen komen is onze redenering dat de verkoop zou slabakken ontwricht. Is dat slecht voor de kopers.., allicht koffiedik kijken.
Gisteren vernam ik nog van mijn dealer dat hij er al 5 heeft verkocht, die van hemzelf incluis.
Naar ik ook vernam heeft Gregoir er geen genomen, noch verkocht. Als ik fout ben mag men mij tegenspreken
En tot slot heb ik mij wel laten leiden door de beperkte oplage, maar op een paar honderd, als de vraag groter is dan verwacht, zal dat nu ook niet aankomen.  De term “Limited Edition” betekent in de horloge wereld ook niet zoveel. Omega bijvoorbeeld doet niks anders dan zijn moonwatch zo te herverkopen...
Zoals mijn horloges koop ik ook deels een wagen voor de emotie die hij mij geeft of zal geven.😏
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2020, 12:43:27 door Pol »
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

Offline gfk807

• Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #582 Gepost op: 26 januari 2020, 13:44:22 »
763M Style Black : 4661€
Motorkap Carbon : 4999€
Front splitter Carbon : 1169€
Rode sportremmen : 4690,90€
Carbon dak : 2587,90€
Spiegelkappen Carbon : 345,88€ x 2
Heckspoiler Carbon :489,99€
Sportvereniging : 1999,29€  ( geen adaptieve vering natuurlijk)
Carbon diffusor : 919,90€
Carbon interieurlijsten Carbon/Alcantara : 650,98€

Samen, zo’n 21.717,68 €

Maar een Competition met geen adaptieve ophanging, voor zover dat belangrijk zou zijn.

Dat geeft al een ander beeld natuurlijk, de velgen vd M2 Comp kosten natuurlijk ook wel wat , dus zijn niet allemaal extra’s daardoor.

Wel mooi pakket, ik was gisteren wat aan het smsen met Joe Achilles en die had er ook zeer graag eentje gehad maar boven budget zoals bij de meeste hier  8)

Wie het zich kan permitteren -> why not ?  :iono:

Wordt een zeer leuke  :///M:  :clap:

Offline BG94

• Pole Position
  • Live your dream(car)
« Reactie #583 Gepost op: 26 januari 2020, 16:05:46 »
Dat geeft al een ander beeld natuurlijk, de velgen vd M2 Comp kosten natuurlijk ook wel wat , dus zijn niet allemaal extra’s daardoor.

Wel mooi pakket, ik was gisteren wat aan het smsen met Joe Achilles en die had er ook zeer graag eentje gehad maar boven budget zoals bij de meeste hier  8)

Smsen met Joe Achilles, DE Joe Achilles?  :thumbsup: Knap knap  :bow:
We at BMW do not build cars as consumer objects, just to drive from A to B. We build mobile works of art.
Chris Bangle (Design BMW)

Life is measured in achievement, not in years alone.
Bruce McLaren

Offline Pol

• World Champion
« Reactie #584 Gepost op: 26 januari 2020, 16:25:03 »

Als die zich dat niet zou kunnen permitteren, wie dan wel... Maar ja die mannen moeten iets zeggen hé. Maar goed, Chris Harris zweert ook trouw bij zijn 1M. Ben benieuwd wat die ervan zal zeggen als hij de CS in handen zou krijgen.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2020, 16:34:27 door Pol »
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

Offline gfk807

• Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #585 Gepost op: 26 januari 2020, 16:38:32 »
Smsen met Joe Achilles, DE Joe Achilles?  :thumbsup: Knap knap  :bow:

Heel open man hoor, down to earth ook.
Heeft niet veel gescheeld of hij was eens langs geweest om eens een M140i met xdrive te testen wegens niet leverbaar in het Verenigd Koninkrijk.

Hij wist ook te zeggen dat de M2 CS in het VK 18m geleden al uitverkocht was alvorens de foto’s bekend waren, zou wel maar een zeer klein aantal in RHD beschikbaar zijn wist hij nog te melden.

Offline Artemis

• Grand Prix Winner
« Reactie #586 Gepost op: 26 januari 2020, 16:39:35 »
Samen, zo’n 21.717,68 €

Ik volg je redenering, maar het is m.i. genuanceerder.

Enerzijds, de M2 CS is uiteraard een totaalpakket, recht van de BMW fabriek i.p.v. uit één of andere tuning stal.  More than the sum of its parts.  Je mag een M2C nog zoveel als je wil nabouwen zoals een M2C CS: het zal *nooit* een M2 CS zijn.  Maar we doen hier enkel de oefening wat het BMW zelf kost om die M Performance Parts te produceren en zelf in Leipzig op een M2 CS te monteren: verdienen ze er een appel en een ei mee, of grof geld ?  Vergeet dus even 21K EUR catalogusprijzen.  Dan besef je dat BMW natuurlijk geen liefdadigheidsinstelling is.

Je herinnert je zeker nog dat tijdens de M2 CS presentatie in september in de BMW Brand Store in de speech en iets te flitsende presentatievideo allemaal specificaties werden afgerateld.  En na afloop van die video zei ik tegen mezelf: "Hey gasten, hoeveel kost da spel hier nu eigenlijk".  Over de prijs werd niets gezegd, alsof BMW goed besefte dat dat de minst aangename specificatie was van de M2 CS: reality-check: there is an elephant in the room.  Enkel als je naar de auto ging kijken op het eerste verdiep zei BMW toen "91.000 EUR" (anderhalve maand later was dat plots 96.500 EUR, maar soit).  En als jij en ik toen tegen BMW zeiden: "Zeg, maar da's er ook precies niet naast geklopt hé, is da nie wa overdreven voor een eindereeks 2-Serie" antwoordde BMW wat ontwijkend "euh, maar 't is een beperkte oplage en eigenlijk tasten we momenteel nog een beetje af of er interesse voor is".

Als we dan toch rekening houden met verkoopsprijzen: bijvoorbeeld de rode sportremmen van 4.690,90 EUR zijn exact dezelfde 2NH sportremmen (remklauwen en remschijven) van de M2C.  Enig verschil: kleur van de remklauwen (rood i.p.v. zilver).  BMW heeft niet speciaal de moeite gedaan om die voor de M2 CS te ontwikkelen - die zaten al op de M2C en werden dan ook in rode kleur afzonderlijk beschikbaar gesteld als M Performance Parts voor M2 bezitters die de standaard blauwe M2 remmen willen upgraden (grotere remschijven en remklauwen - verbeterd uithoudingsvermogen).  En voor die M2C optie rekent BMW 1.630 EUR (cataloguswaarde) aan.

Ook: op M Performance Parts geven dealers 15 tot 50% korting (inclusief plaatsingskosten), zeker als je voor een pakket gaat.

Verder: het is geen fabel dat men voor minder dan de 65K EUR (de basisprijs van een M2C) een nieuwe M2C uitgerust met veel opties bij dealers kan vinden (dus onder de M2C basisprijs, alsof men alle opties gratis krijgt).

En ten slotte zitten op de M2C ook een paar dingetjes die BMW bij de M2 CS heeft weggelaten (zie pagina 18 van dit draadje), net zoals - uiteraard - op de M2 CS dingetjes zitten die BMW niet op de M2C zet.

En hier komt het punt dat ik wou maken:
- met de M2C heeft BMW fatsoenlijk gesleuteld aan de oorspronkelijke M2 (interieur, neus/spiegels en andere motor) (S55 met 40 pk extra en 550Nm) en rekende daar maar een relatief kleine toeslag voor aan (een paar percent);
- met de M2 CS heeft BMW minder moeite gedaan; bestaand M2C design gewoon overgenomen, paar onderdelen aan vastgehangen of in verwerkt, interieur een CS upgrade gegeven en bij de bestaande M2C motor de afgestopte vitamientjes losgezet (S55 met 40pk extra en 550Nm); en daar rekent BMW bijna 50% toeslag aan i.p.v. een paar percent zoals bij de radicale overgang van M2 naar M2C.  En daar ben ik perplex over.  OK, er is het verhaal van massaproductie van de M2C zodat BMW de ontwikkelingskosten over meer auto's kan spreiden en de M2 moest noodgedwongen van de markt omwille van verstrengde Europese milieuregelgeving, zodat de M2C als entry level ///M niet te duur mocht zijn.  Maar toch, 30K EUR / bijna 50% blijft een forse toeslag voor een M2 CS.  Ofwel, anders bekeken, is de M2C te goedkoop geprijsd. 't Is een kwestie van perspectief en "is het wel/niet die prijs waard in mijn ogen ?".  Zoals in mijn vorige post geschreven: indien de M2C niet had bestaan, was de sprong van M2/M2 LCI naar M2 CS qua prijszetting wel beter te verantwoorden.  Dus de M2C is de splinter bij de M2 CS prijszetting.

Laat me zeer duidelijk zijn: de M2 CS is een maf machien, daar valt niets op af te dingen.  Zal jou veel welverdiende Freude am Fahren verschaffen.  Je hebt er hard voor gewerkt en leeft maar 1 keer: geniet ervan !  Dus ik wil jouw draadje hier helemaal niet met het coronavirus komen infecteren.  Maar qua prijszetting blijf ik met het gevoel (en de kritiek) dat BMW zich met de M2 CS prijszetting gedrag veroorlooft alsof er een Porsche logo op de wagen hangt.  En ik vermoed dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2020, 17:33:58 door Artemis »

Offline gfk807

• Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #587 Gepost op: 26 januari 2020, 16:43:30 »
Als die zich dat niet zou kunnen permitteren, wie dan wel... Maar ja die mannen moeten iets zeggen hé. Maar goed, Chris Harris zweert ook trouw bij zijn 1M. Ben benieuwd wat die ervan zal zeggen als hij de CS in handen zou krijgen.

Neen Pol, Joe heeft (nog) niet genoeg volgers om echt geld te verdienen aan YouTube.

Brengt hem maar een paar honderd £ per maand op. Hij is professioneel chauffeur (7 reeks) van beroep.

Wel ziet BMW zijn invloed in en zal hij mooie kortingen, leuke testdrives en unieke premieres mogen mee maken.
Hij was er bvb bij in Zuid Spanje met de voorstelling van de M2 Comp en ook bij die vd 8-reeks.

Offline smeersd

• Pole Position
« Reactie #588 Gepost op: 26 januari 2020, 17:28:08 »
Ik volg je redenering , maar het is m.i. genuanceerder.

Enerzijds, de M2 CS is uiteraard een totaalpakket, recht van de BMW fabriek i.p.v. uit één of andere tuning stal.  More than the sum of its parts.  Je mag een M2C nog zoveel als je wil nabouwen zoals een M2C: het zal *nooit* een M2 CS zijn.  Maar we doen hier enkel de oefening wat het BMW zelf kost om die M Performance Parts te produceren en zelf in Leipzig op een M2 CS te monteren: verdienen ze er een appel en een ei mee, of grof geld ?  Vergeet dus even 21K EUR catalogusprijzen.  Dan besef je dat BMW natuurlijk geen liefdadigheidsinstelling is.

Je herinnert je zeker nog dat tijdens de M2 CS presentatie in september in de BMW Brand Store in de speech en iets te flitsende presentatievideo allemaal specificaties werden afgerateld.  En na afloop van die video zei ik tegen mezelf: "Hey gasten, hoeveel kost da spel hier nu eigenlijk".  Over de prijs werd niets gezegd, alsof BMW goed besefte dat dat de minst aangename specificatie was van de M2 CS: reality-check: there is an elephant in the room.  Enkel als je naar de auto ging kijken op het eerste verdiep zei BMW toen "91.000 EUR" (anderhalve maand later was dat plots 96.500 EUR, maar soit).  En als jij en ik toen tegen BMW zeiden: "Zeg, maar da's er ook precies niet naast geklopt hé, is da nie wa overdreven voor een eindereeks 2-Serie" antwoordde BMW wat ontwijkend "euh, maar 't is een beperkte oplage en eigenlijk tasten we momenteel nog een beetje af of er interesse voor is".

Als we dan toch rekening houden met verkoopsprijzen: bijvoorbeeld de rode sportremmen van 4.690,90 EUR zijn exact dezelfde 2NH sportremmen (remklauwen en remschijven) van de M2C.  Enig verschil: kleur van de remklauwen (rood i.p.v. zilver).  BMW heeft niet speciaal de moeite gedaan om die voor de M2 CS te ontwikkelen - die zaten al op de M2C en werden dan ook in rode kleur afzonderlijk beschikbaar gesteld als M Performance Parts voor M2 bezitters die de standaard blauwe M2 remmen willen upgraden (verbeterd uithoudingsvermogen).  En voor die M2C optie rekent BMW 1.630 EUR (cataloguswaarde) aan.

Ook: op M Performance Parts geven dealers 15 tot 50% korting (inclusief plaatsingskosten), zeker als je voor een pakket gaat.

Verder: het is geen fabel dat men voor minder dan de 65K EUR (de basisprijs van een M2C) een nieuwe M2C uitgerust met veel opties bij dealers kan vinden (dus onder de M2C basisprijs, alsof men alle opties gratis krijgt).

En ten slotte zitten op de M2C ook een paar dingetjes die BMW bij de M2 CS heeft weggelaten (zie pagina 18 van dit draadje), net zoals - uiteraard - op de M2 CS dingetjes zitten die BMW niet op de M2C zet.

- met de M2C heeft BMW fatsoenlijk gesleuteld aan de oorspronkelijke M2 (interieur, neus en motor) (S55 met 40 pk extra en 550Nm) en rekende daar maar een relatief kleine toeslag voor aan (een paar percent);
- met de M2 CS heeft BMW minder moeite gedaan; bestaand M2C design gewoon overgenomen, paar onderdelen aan vastgehangen of in verwerkt, interieur een CS upgrade gegeven en bij de bestaande M2C motor de afgestopte vitamientjes losgezet (S55 met 40pk extra en 550Nm); en daar rekent BMW bijna 50% toeslag aan i.p.v. een paar percent zoals bij de radicale overgang van M2 naar M2C.  En daar ben ik perplex over.  OK, er is het verhaal van massaproductie van de M2C zodat BMW de ontwikkelingskosten over meer auto's kan spreiden en de M2 moest noodgedwongen van de markt omwille van verstrengde Europese milieuregelgeving, zodat de M2C als entry level ///M niet te duur mocht zijn.  Maar toch, 30K EUR / bijna 50% blijft een forse toeslag voor een M2 CS.  Ofwel, anders bekeken, is de M2C te goedkoop geprijsd. 't Is een kwestie van perspectief en "is het wel/niet die prijs waard in mijn ogen ?".

Laat me zeer duidelijk zijn: de M2 CS is een maf machien, daar valt niets op af te dingen.  Zal jou veel welverdiende Freude am Fahren verschaffen.  Je hebt er hard voor gewerkt en leeft maar 1 keer: geniet ervan !  Dus ik wil jouw draadje hier helemaal niet met het coronavirus komen infecteren.  Maar qua prijszetting blijf ik met het gevoel (en de kritiek) dat BMW zich met de M2 CS prijszetting gedrag veroorlooft alsof er een Porsche logo op de wagen hangt.  En ik vermoed dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.

De conclusie is gewoon dat de M2 CS veel te duur is. Akkoord, zeker gezien de prijzen van een M2 waarmee het allemaal begon. Aan de andere kant als het verkoopt, waarom niet. Een Porsche 718 GT4 kost ook meer dan 120 000 EUR = nog is 20% duurder dan de CS en is ook geen 911...

Ik vind de M2 CS geweldig maar voor dat geld koop ik mij iets anders, daar de CS niet meer doet wat de M2 en M2C wel deed, voor een aanvaardbare prijs een pure funcar afleveren  :thumbsup:

Offline Pol

• World Champion
« Reactie #589 Gepost op: 26 januari 2020, 18:06:21 »
Ik volg je redenering , maar het is m.i. genuanceerder.

Enerzijds, de M2 CS is uiteraard een totaalpakket, recht van de BMW fabriek i.p.v. uit één of andere tuning stal.  More than the sum of its parts.  Je mag een M2C nog zoveel als je wil nabouwen zoals een M2C: het zal *nooit* een M2 CS zijn.  Maar we doen hier enkel de oefening wat het BMW zelf kost om die M Performance Parts te produceren en zelf in Leipzig op een M2 CS te monteren: verdienen ze er een appel en een ei mee, of grof geld ?  Vergeet dus even 21K EUR catalogusprijzen.  Dan besef je dat BMW natuurlijk geen liefdadigheidsinstelling is.

Als we dan toch rekening houden met verkoopsprijzen: bijvoorbeeld de rode sportremmen van 4.690,90 EUR zijn exact dezelfde 2NH sportremmen (remklauwen en remschijven) van de M2C.  Enig verschil: kleur van de remklauwen (rood i.p.v. zilver).  BMW heeft niet speciaal de moeite gedaan om die voor de M2 CS te ontwikkelen - die zaten al op de M2C en werden dan ook in rode kleur afzonderlijk beschikbaar gesteld als M Performance Parts voor M2 bezitters die de standaard blauwe M2 remmen willen upgraden (verbeterd uithoudingsvermogen).  En voor die M2C optie rekent BMW 1.630 EUR (cataloguswaarde) aan.

- met de M2C heeft BMW fatsoenlijk gesleuteld aan de oorspronkelijke M2 (interieur, neus en motor) (S55 met 40 pk extra en 550Nm) en rekende daar maar een relatief kleine toeslag voor aan (een paar percent);
- met de M2 CS heeft BMW minder moeite gedaan; bestaand M2C design gewoon overgenomen, paar onderdelen aan vastgehangen of in verwerkt, interieur een CS upgrade gegeven en bij de bestaande M2C motor de afgestopte vitamientjes losgezet (S55 met 40pk extra en 550Nm); en daar rekent BMW bijna 50% toeslag aan i.p.v. een paar percent zoals bij de radicale overgang van M2 naar M2C.  En daar ben ik perplex over.  OK, er is het verhaal van massaproductie van de M2C zodat BMW de ontwikkelingskosten over meer auto's kan spreiden en de M2 moest noodgedwongen van de markt omwille van verstrengde Europese milieuregelgeving, zodat de M2C als entry level ///M niet te duur mocht zijn.  Maar toch, 30K EUR / bijna 50% blijft een forse toeslag voor een M2 CS.  Ofwel, anders bekeken, is de M2C te goedkoop geprijsd. 't Is een kwestie van perspectief en "is het wel/niet die prijs waard in mijn ogen ?".

Zeer plausibele redenering Luc .Ik weet dat je zeer belezen bent en over heel wat info beschikt aangaande het reilen en zeilen van het merk. Daardoor kan je sommige zaken zeer goed inschatten en je een goed inzicht vormen over bepaalde gebruikte strategieën.
En dat BMW hier zijn trukendoos heeft moeten aanwenden om de koper op het verkeerde been te zetten zie ik ook wel in.
De plotse verstrenging van de Euronormen, reden van de komst van de Comp. met die fameuze lelijke bak achteraan zal hun allicht geen goed hebben gedaan en een deel van de te hoge prijs van de CS zal daar dus niet vreemd aan zijn.
Maar het is wel zo dat de M2 Comp., vooraleer men is begonnen met de grote stock kortingen, wel een degelijk prijskaartje had. Als je dan een goed uitgeruste wou configureren zat je ook al een stuk boven de 80K. Ik heb er hier nog eentje liggen dd. 19/10/2019 met prijs voor korting van 84.912 €. Het verschil met de CS was dan niet zo groot meer. Maar sedert de komst van de CS kon men niet meer configureren. Zand in de ogen van diegenen die al een Comp. hadden...
Een groot verschil dus met de extreme kortingen van de stock modellen nu. Maar hoe gaan ze dat in het vervolg aan hun klanten die net voor de stock kortingen kochten uitleggen? Je kan er nu nog steeds geen configureren. Gaan ze dan plots de prijs weer op normaal zetten binnen enkele dagen/weken? Komen er wijzigingen aan de M2 Comp. om zich opnieuw te verantwoorden de komende weken?
Men heeft inderdaad de Comp. één en ander veranderd tov de M2, maar het grootste verschil is toch het vervangen door de S55 motor die men uit de M3/M4 heeft gehaald om de N55 te vervangen. Toen zei men dat dit was om van hun teveel aan S55 motoren af te geraken en dat het verschil met de M2 enkel door de puristen als waardevolle upgrade zou gesmaakt worden. Net zoals men dat nu zegt van de CS. :iono:
Mocht je de lijn verder trekken, dan wordt de CS bij de komst van een nieuwe M2, als die er ooit nog komt, ook niks meer waard. :iono:
Of tenzij deze de weg opgaat van de 1M, de eerste instap ///M die, al is het maar voor zijn naam enig is in zijn segment.
Ik hoorde gisteren van mijn dealer dat de reden van die grote kortingen wel grotendeels bij de dealers zelf liggen. Ik kan daar ook wel "enigszins" inkomen. Vroeger ging je bij een dealer en bleef je daar trouw. Als je nu dezelfde wagen voor enkele procentjes minder kan kopen verhuis je naar de ander kant van het land om die te kopen. Garantie voorwaarden blijven overal gelden en dealers hebben toch nog steeds graag nieuwe klanten al was het maar voor onderhoud, al is dat ook maar gering.
Mochten er dus betere afspraken tussen de dealers zelf zijn, dan zou er ook al veel minder "gebradeerd" moeten worden. Maar ik weet het, dit is een utopische gedachte. Iedereen probeert de beste verkoopcijfers voor te leggen op het eind van het jaar.

« Laatst bewerkt op: 26 januari 2020, 18:12:54 door Pol »
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

Offline Artemis

• Grand Prix Winner
« Reactie #590 Gepost op: 26 januari 2020, 18:17:28 »

De conclusie is gewoon dat de M2 CS veel te duur is. Akkoord, zeker gezien de prijzen van een M2 waarmee het allemaal begon. Aan de andere kant als het verkoopt, waarom niet. Een Porsche 718 GT4 kost ook meer dan 120 000 EUR = nog is 20% duurder dan de CS en is ook geen 911...
Ik vind de M2 CS geweldig maar voor dat geld koop ik mij iets anders, daar de CS niet meer doet wat de M2 en M2C wel deed, voor een aanvaardbare prijs een pure funcar afleveren  :thumbsup:

Ik ben het volkomen eens met je benadering: "Kijk, als de koper er content mee is, wie zijn wij dan om daar kritiek op te hebben.  Laat die mens ronduit genieten van zijn nieuw speeltuig".

Het gaat hem niet over wel/niet kunnen permitteren en de fabel van "De vos en de druiven" ("sour grapes" - https://en.wikipedia.org/wiki/The_Fox_and_the_Grapes).  Pol weet dat.  Het gaat erom of je persoonlijk vindt dat BMW met de M2 CS prijszetting (idem voor M4 GTS, M3 CS en M4 CS) al dan niet 'met dubbel krijt schrijft'.  Als een bakker of tankstation ± 50% méér vraagt voor ongeveer hetzelfde brood of benzine "want bij ons hier voegen we wat extra's toe en 't is maar een tijdelijke actie", dan denk je toch ook even na of je daar wil gaan kopen/tanken (zelfs al bezit je een groot fortuin).  Je kent zelf misschien ook vrienden of kennissen voor wie dat allemaal geen rol speelt en die gewoon vragen "waar moet ik hier tekenen ?".  Maar je kent er ongetwijfeld ook die even gefortuneerd zijn, en die zeggen "Sorry, BMW overspeelt hier zijn hand - maak er iemand anders gelukkig mee".

Eigenlijk, als je erover nadenkt, moeten we er allemaal hard voor duimen dat de M2 CS verkoop een gigantisch verkoopssucces wordt.  Want dan gaat BMW geen schrik hebben om in de toekomst nog van die prijzige 'speciallekes' uit te brengen.  En de winsten op CS modellen (en in de toekomst ook CSL modellen) helpen de ontwikkelingskosten en lagere winsten van de minder prijzige Competition modellen te compenseren.  M.a.w. verspreiden over gans het productgamma.  Kijk naar Porsche: de 4.0 motor in de 718 Cayman GT4 en 718 Spyder is gloednieuw.  Maar Porsche beklemtoonde in interviews dat ze die motor niet uitsluitend voor die 2 auto's hebben ontwikkeld, zoniet zou dat niet rendabel zijn.  En kijk: Porsche heeft die motor nu ook al in de 718 Cayman GTS 4.0 en 718 Boxster GTS 4.0 gestopt, weliswaar 20pk toegeknepen: ontwikkelingskosten spreiden.  Een beetje zoals wanneer je een vlucht neemt en mensen kopen extras (eten, parfums, lotterijkaartjes, huurauto, hotelkamer, verzekering, noem maar op): onrechtstreeks dankzij al die extra aankopen kunnen luchtvaartmaatschappijen de prijs van jouw ticket helpen drukken.

04:36 tot 05:28:
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2020, 20:41:46 door Artemis »

Offline Artemis

• Grand Prix Winner
« Reactie #591 Gepost op: 26 januari 2020, 20:23:46 »

Zeer plausibele redenering Luc .Ik weet dat je zeer belezen bent en over heel wat info beschikt aangaande het reilen en zeilen van het merk. Daardoor kan je sommige zaken zeer goed inschatten en je een goed inzicht vormen over bepaalde gebruikte strategieën.
En dat BMW hier zijn trukendoos heeft moeten aanwenden om de koper op het verkeerde been te zetten zie ik ook wel in.
De plotse verstrenging van de Euronormen, reden van de komst van de Comp. met die fameuze lelijke bak achteraan zal hun allicht geen goed hebben gedaan en een deel van de te hoge prijs van de CS zal daar dus niet vreemd aan zijn.
Maar het is wel zo dat de M2 Comp., vooraleer men is begonnen met de grote stock kortingen, wel een degelijk prijskaartje had. Als je dan een goed uitgeruste wou configureren zat je ook al een stuk boven de 80K. Ik heb er hier nog eentje liggen dd. 19/10/2019 met prijs voor korting van 84.912 €. Het verschil met de CS was dan niet zo groot meer. Maar sedert de komst van de CS kon men niet meer configureren. Zand in de ogen van diegenen die al een Comp. hadden...
Een groot verschil dus met de extreme kortingen van de stock modellen nu. Maar hoe gaan ze dat in het vervolg aan hun klanten die net voor de stock kortingen kochten uitleggen? Je kan er nu nog steeds geen configureren. Gaan ze dan plots de prijs weer op normaal zetten binnen enkele dagen/weken? Komen er wijzigingen aan de M2 Comp. om zich opnieuw te verantwoorden de komende weken?
Men heeft inderdaad de Comp. één en ander veranderd tov de M2, maar het grootste verschil is toch het vervangen door de S55 motor die men uit de M3/M4 heeft gehaald om de N55 te vervangen. Toen zei men dat dit was om van hun teveel aan S55 motoren af te geraken en dat het verschil met de M2 enkel door de puristen als waardevolle upgrade zou gesmaakt worden. Net zoals men dat nu zegt van de CS. :iono:
Mocht je de lijn verder trekken, dan wordt de CS bij de komst van een nieuwe M2, als die er ooit nog komt, ook niks meer waard. :iono:
Of tenzij deze de weg opgaat van de 1M, de eerste instap ///M die, al is het maar voor zijn naam enig is in zijn segment.
Ik hoorde gisteren van mijn dealer dat de reden van die grote kortingen wel grotendeels bij de dealers zelf liggen. Ik kan daar ook wel "enigszins" inkomen. Vroeger ging je bij een dealer en bleef je daar trouw. Als je nu dezelfde wagen voor enkele procentjes minder kan kopen verhuis je naar de ander kant van het land om die te kopen. Garantie voorwaarden blijven overal gelden en dealers hebben toch nog steeds graag nieuwe klanten al was het maar voor onderhoud, al is dat ook maar gering.
Mochten er dus betere afspraken tussen de dealers zelf zijn, dan zou er ook al veel minder "gebradeerd" moeten worden. Maar ik weet het, dit is een utopische gedachte. Iedereen probeert de beste verkoopcijfers voor te leggen op het eind van het jaar.

Allemaal zeer pertinente opmerkingen, Pol.  Zoals steeds wederzijds respect + we are on the same page.  Ik denk dat iedereen hier op Bimmerboard intussen over jou terecht denkt: you are every inch a gentleman.  :bow:

Zoals ik eerder schreef: over gans dat M2 CS verhaal blijf ik perplex over de vaststelling dat met het vallen van de blaren in 2019, ook de M2C prijzen plotsklaps/tegelijkertijd in vrije val gingen bij vrijwel alle BMW M dealers.  OK, naar het einde van het jaar toe zijn er gebruikelijk koopjes, maar ik heb dat nog nooit op die schaal gezien: kortingen tot zelfs boven de 20% zonder dat je ook nog maar 1 voet in een BWM-garage ergens in België hebt gezet of iets gevraagd, zomaar te grabbel, doodleuk voor iedereen.  En op de koop toe door BMW Belux zonder schroom gepromoot op www.bmw.be met een speciale "Instant Verliefd - Instant Van U" campagne, en tegelijkertijd wordt op diezelfde officiële website de configurator uitgeschakeld voor de M2 en M2 CS...

Een beetje van "Allez, komt allen zien, koopjes-koopjes, alles moet weg, die stocks moeten hier dringend buiten - we moeten goeie jaarcijfers kunnen rapporteren aan BMW Duitsland".  Of zoals op de oude kermismolen waar er niet 1 flosj voor een extra ritje net iets te hoog voor de kindjes hangt, maar plots een stuk of 5 en allemaal letterlijk binnen handbereik: gewoon binnenstappen bij een BMW-dealer en zeggen: "Hallo, u kent mij nog niet, maar die flosj daar: ik kom die pakken - 'instant van mij'" (been there, seen that, done that - 'ervaringsdeskundige' ;)).  Of van die grijpertjes in lunaparks, maar waar er deze keer toch wel iets mis is met de mechaniek van het toestel, want plots grijpen die stevig door en heb je opvallend veel prijs (maar achteraf heb je geen benul wat je in godsnaam met al die pluchen beesten moet gaan aanvangen).

Vandaar ook mijn hamvraag toen ik met een BMW M dealer sprak over de M2 CS: "Voor de recent geproduceerde M2C stockwagen met redelijk wat opties en 0 kilometer op de teller, die daar verderop in jouw showroom staat, vraag je 64K EUR zonder zelfs nog maar te hebben onderhandeld over kortingen.  Da's zelfs lager dan de M2C basisprijs met nul opties van 65K EUR.  Maar voor de M2 CS zonder opties wil BMW daarentegen 96.5K EUR ?  Leg mij nu eens uit in welke zin de M2 CS 31.5K EUR méér waard is dan de met opties uitgeruste M2C met 410pk die daar staat."  De BMW-verkoper antwoordde toen ruiterlijk dat hij zelf totaal niet snapte dat niemand naar die M2C aan 64K EUR was komen vragen en dat over de 96.5K basisprijs van de M2 CS zeker te praten viel.  Hij was daar zeer eerlijk en correct in, hetgeen ik ook gewaardeerd heb.

Terwijl je vroeger als gewone sterveling in het lokaaltje van de BMW-verkoper wat moest aandringen om van 5% korting toch nog naar 8% korting te geraken (als je als 'Jan Modaal' geen speciale kortingen als fleet of BMW-werknemer kon krijgen).  Eventueel na wat gezucht van de BMW-verkoper, begeleid door mysterieus en luid getokkel op een rekenmachine en occasioneel wenkbrauwengefrons + het obligate "wacht Pol, ik doe efkes een telefoontje om te checken of ik echt zo diep kan gaan" zodra je je recht stelt, je vest terug aandoet en de verkoper bedankt voor de tijd en moeite en eraan toevoegt "dat het helaas voor een andere keer zal zijn".

Allemaal goed en wel om de kwaliteiten van een auto aan te prijzen, maar uiteindelijk moet de klant die wel nog willen betalen.  Prijzen gaan vanaf een bepaald niveau 'out of scope' - geen mens wordt 3 meter lang of loopt een marathon op eigen kracht in anderhalf uur.  Als veel klanten hun beurs beginnen gesloten te houden, begint het bij BMW-garages stilaan te bijten dat (door hen reeds aan BMW betaald) duur speelgoed maar in de showroom blijft staan: mensen komen langs, kijken eens "oh, wel schoon hé" en zijn terug weg.  Merkgetrouwheid is niet meer wat het vroeger was - je kijkt en vergelijkt met andere modellen en andere merken.  Het lijkt alsof er afgelopen herfst (noodgedwongen ?) een marktcorrectie is doorgevoerd: de websites vertellen nog officiële prijzen, maar die sporen niet meer met de werkelijkheid wegens stilaan onhoudbaar/irrealistisch volgens vele bestaande klanten (officiële prijzen: enkel afgaand op je ratio, koop je die auto niet meer (geen 'zinnige' aankoopbeslissing) - je moet bijkomend tappen uit het vat emotie om jezelf alsnog te overtuigen om uiteindelijk dan toch te tekenen voor die stevige vraagprijs).  BMW Belux sponsort die stockwagens mee.  En het helpt deels, maar toch geen stormloop met volledige uitverkoop, spijts de aangeboden hoge kortingen.  De vooruitzichten voor de auto-industrie met fossiele brandstoffen zijn somber: autofiscaliteit, LEZ, brandstofprijzen, enz.  gecombineerd met een sluimerende economische crisis: detour ahead.

En, beste Pol, ik vraag me net zoals jou af wat BMW gaat doen eenmaal ze dat korting-infuus terug verwijderen: als een stockwagen met bijvoorbeeld 15% nu al wekenlang niet uit de showroom weggeraakt, wat gaat daar dan mee gebeuren als die 15% morgen terug wegvalt ?  Nog méér stof vangen ?  Ik denk dat ik die anecdote al eens verteld heb: een BMW dealer vertelde me dat een koper van zijn tak is komen maken omdat de wagen met dezelfde configuratie die hij eerder in 2019 had gekocht, eind 2019 met hogere korting (en zonder onderhandeling) te koop stond.  "Ja, wat kan ik daar op zeggen ?  Het is dubbel, hé", zuchtte die BMW dealer.

BMW mag zijn handjes kussen dat er enthusiasts/petrolheads websites zoals Bimmerboard en Bimmerpost bestaan waar er nog wordt gedweept met hun producten, waar het Bavariaans vuur nog stevig brandt in de sterk concurrentiële markt, zonder dat BMW voor al die toewijding en gratis publiciteit iets hoeft te betalen.  Vaak de bron van hypes (geregeld worden er nieuws en scoops opgepikt door autowebsites, waardoor een buzz ontstaat).  Maar waar er ook plaats is voor kritiek, zoals bijvoorbeeld de discutabele 'neuschirurgie' van de komende G80 M3 ...en de M2 €$ prijs.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2020, 11:53:09 door Artemis »

Offline order66

• Trade Count: (+4)
  • Race Legend
« Reactie #592 Gepost op: 27 januari 2020, 13:46:21 »
Heren
Tussendoor even melden hoe hard ik geniet van jullie fijne marketing analyses. Smullen!
Bedankt en keep up the good work :thumbsup:

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline Pol

• World Champion
« Reactie #593 Gepost op: 27 januari 2020, 18:46:37 »
Heren
Tussendoor even melden hoe hard ik geniet van jullie fijne marketing analyses. Smullen!
Bedankt en keep up the good work :thumbsup:

En kan je die min of meer beamen? ;)
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

Offline RDR

• Grand Prix Winner
« Reactie #594 Gepost op: 28 januari 2020, 05:52:47 »
Toffe discussie's inderdaad, pak er een trappist en een portie gemengd bij.

Qua restwaardes van recente CS modellen zijn ze bij PistonHeads nogal pessimistisch over de M4 CS:
https://www.pistonheads.com/news/ph-spottedykywt/bmw-m4-cs---spotted/41716
2005 Lotus Elise 111R
2008 BMW M3
1978 BMW 316

Offline order66

• Trade Count: (+4)
  • Race Legend
« Reactie #595 Gepost op: 28 januari 2020, 10:20:32 »
En kan je die min of meer beamen? ;)

Ik volg de markt niet omdat ik geen potentiële koper ben ;D maar jullie analyses houden absoluut steek!

Het is duidelijk dat jullie die markt met arendsogen volgen, en maar goed ook, blijkt toch. Hoe bmw momenteel met de verschillende versies omgaat kwa prijsstelling is op zijn minst apart te noemen. Interessant ;)

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline Artemis

• Grand Prix Winner

Offline Artemis

• Grand Prix Winner
« Reactie #597 Gepost op: 28 januari 2020, 11:27:24 »

Qua restwaardes van recente CS modellen zijn ze bij PistonHeads nogal pessimistisch over de M4 CS:
https://www.pistonheads.com/news/ph-spottedykywt/bmw-m4-cs---spotted/41716

"While some debate will inevitably continue as to the merits of the BMW M3 and M4 CS, there's less equivocation around the price: they were too expensive. The tweaks that were employed over the contemporary Competition cars were certainly worthwhile, although they could never fully justify the premium for the many thousands asked over them."

Offline Artemis

• Grand Prix Winner
« Reactie #598 Gepost op: 28 januari 2020, 11:28:04 »

:)
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2020, 11:30:55 door Artemis »

Offline Pol

• World Champion
« Reactie #599 Gepost op: 28 januari 2020, 13:33:23 »
M2 CS catalogus voor Nederland:
https://www.bmw.nl/content/dam/bmw/marketNL/bmw_nl/specials/pricelists-brochures/pdf/2-serie/Prijslijst-BMW-M2-CS-03-2020-v1.pdf

Heb ik ondertussen gedownload en bekeken. ;) Amai, die adviesprijs zeg van 138.217€, met een nettoprijs van 80.150€. Dat is nog ander koek als hier bij ons. Ik kan het geloven dat Nederland er fiscaal beter voorstaat dan wij Belgen hier.  ;)

https://www.hartvoorautos.nl/dit-kost-de-bmw-m2-cs-in-nederland/?fbclid=IwAR2Jv2rztL8ldUlLICEr4IaykUaJ9s2Rvay_-pw_my7xTAJsvm9VOLEPEL8

In de optielijst zie ik momenteel als enige verschil dat het Alcantara stuur standaarduitrusting is terwijl dit bij ons toch een optie van 500€ is. Toch nog eens na te kijken eens onze eigen officiële prijslijsten verschijnen. En die zouden nu stillaan moeten gaan komen.

En voor wie zich geroepen voelt, hier zijn er nog enkele te koop. ;)

« Laatst bewerkt op: 28 januari 2020, 14:13:34 door Pol »
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !