Auteur Topic:  olie wissel en filter automaat 320i E36 bwj 91  (gelezen 72 keer)

Offline Ben1974

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
olie wissel en filter automaat 320i E36 bwj 91
« Gepost op: 11 november 2019, 00:00:38 »
Hallo,

Hierbij wil ik mij even voorstellen.
Ik ben Ben en nog maar net vers op bimmerboard.
Ik heb mij recent een E36 320ia van bwj 91 aangekocht.
Helaas heb ik weinig onderhoudhistoriek van mijn wagen en wou ik wel een aantal dingen uitvoeren.
Waaronder misschien de oliewissel van de automaat. Heb ik nog nooit gedaan, wel al eens van een handmatige bak van een vroegere wagen, was geen bmw.
Ik heb mij al even onder de wagen gelegd en de afvoer en vulplug gezien, maar vond niet meteen een identificatieplaatje terug, het groen of zwart.
Wel een kleine afvoerplug vooraan en een grote vulplug achteraan.
Ik vroeg mij af wat de imbusmaat hiervan was, alvast groter dan 14mm (had geen groter), de afvoer was 6mm, had ik nagekeken.
Dit is hoe de carterdeksel van de automaat vanonder er uitziet. Ik vond niet meteen het identificatieplaatje terug, (veel vuil aanwezig).
Filmpje tonen ze het aflaten, maar niet het vullen, ook zeggen ze niet hoeveel liter er terug op zou moeten?

Ik zocht ook al op autodoc welke revisiekit ik zou kunnen gebruiken, alles ineen, maar geraakte er niet wijs uit
Iemand die mij een paar tips en adviezen kan geven?
Alvast bedankt.
Ben

Offline Phantom Five

• Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • Race Legend
Re: olie wissel en filter automaat 320i E36 bwj 91
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2019, 09:07:04 »
Welkom @ BB  :thumbsup:

De vuldop/plug zit op de zijkant van de bak.
En als ge de olie vervangt zou ik ook meteen de oliefilter (zift) en carter pakking vervangen.
Ge moet toch kijken welke kleur sticker ge hebt hoor.
Er gaat 7,8 L olie in inclusief koppel omvormer indien deze ook leeg is, en indien dit niet het geval is zou er een 3 L in moeten als ik het me nog even goed herinner.
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

Offline Ben1974

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2019, 08:51:49 »
Ja het filterelement en nieuwe dichting ging ik er zoiezo bijnemen, zou zeker dat risico niet willen lopen op lekkage.
Ik had de zijkanten toch min of meer bekeken, en zag niets van stickertjes op andere vulopening.
De wagen stond wel niet op een brug en twas ook al wat donker.
Zal het nog eens opnieuw bekijken op beter moment.
Loopt de omvormer dan niet.automatisch mee leeg?
Groot verschil in aantal liters.
En waar bevindt die omvormer zich dan anders?
Grt
Ben

Offline Phantom Five

• Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • Race Legend
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 04:11:36 »
Ja het filterelement en nieuwe dichting ging ik er zoiezo bijnemen, zou zeker dat risico niet willen lopen op lekkage.
Ik had de zijkanten toch min of meer bekeken, en zag niets van stickertjes op andere vulopening.
De wagen stond wel niet op een brug en twas ook al wat donker.
Zal het nog eens opnieuw bekijken op beter moment.
Loopt de omvormer dan niet.automatisch mee leeg?
Groot verschil in aantal liters.
En waar bevindt die omvormer zich dan anders?
Grt
Ben
De omvormer loopt normaal gezien niet automatisch mee leeg.
En om de omvormer te bereiken moet de automaat bak eraf.
Maar eerlijk gezegd kan ik uit uw vragen opmaken dat ge niet echt weet waar ge mee bezig zijt, en dan adviseer ik u toch om dit aan meer deskundige mensen over te laten hoor!
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'