Auteur Topic: [F07,F10,F11] Automatische transmissie - laag toerental  (gelezen 177 keer)

Offline iMatthi

• Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
[F07,F10,F11] Automatische transmissie - laag toerental
« Gepost op: 8 november 2019, 15:51:55 »
Allen, even een post vanwege een probleem dat mijn vader momenteel heeft met zijn F11. De automatische transmissie gaat zeer laag in toeren bij het afkomen (tot 1200 toeren) waardoor optrekken soms moeilijk is, alsook bij het verzetten naar de manuele stand met de pook blijft hij gewoon in automatische stand staan. De pook staat dus in de andere positie voor manueel schakelen, maar voor de rest gebeurt er niets.

Gekend probleem, eventuele oplossingen? Auto heeft momenteel iets meer dan 100.000km.
F30 316d Glaciersilber

Offline Pannenkoek

• Trade Count: (0)
  • World Champion
Re: Automatische transmissie - laag toerental
« Reactie #1 Gepost op: 8 november 2019, 20:45:16 »
Allen, even een post vanwege een probleem dat mijn vader momenteel heeft met zijn F11. De automatische transmissie gaat zeer laag in toeren bij het afkomen (tot 1200 toeren) waardoor optrekken soms moeilijk is, alsook bij het verzetten naar de manuele stand met de pook blijft hij gewoon in automatische stand staan. De pook staat dus in de andere positie voor manueel schakelen, maar voor de rest gebeurt er niets.

Gekend probleem, eventuele oplossingen? Auto heeft momenteel iets meer dan 100.000km.

Als je de pook naar links zet, dan staat hij toch in DS programma en is het toch normaal dat hij nog zelf schakelt? Als je met de peddels werkt, dan zou hij manueel moeten shiften.

Het laag afkomen naar 1200 toeren lijkt me een adaptatie te zijn naar het rijgedrag van de bestuurder. Van mij blijft die ook hangen op laag toerental bij bebouwde kom snelheden als ik niet echt sportief rijd, zo draait die aan 50 bvb iets meer dan 1000 toeren. Als ik het gas induw, dan heeft hij met 450 nm genoeg reserve om alsnog vooruit te komen, als ik nog meer gas geef dan schakelt hij wel terug.

Vraag aan je vader of de wagen wel schakelt met de peddels of de pook als je die op en neer beweegt. Of liever naar voor en achter, anders maakt hij misschien een ongepaste beweging met de pook.